Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeite met waterdicht maken stenen waskom op plank

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Moeite met waterdicht maken stenen waskom op plank

Ik kocht een stenen waskom die op mijn boomstamplank staat, waar een gat ingeboord is met diameter van de afvoer naar de waskom.
    Maar gezien de plank 5cm dik is, moest ik onderaan het gat wat uitvijlen, anders kon ik de ring aan de flexibel niet naar boven vastdraaien aan de flexibele buis.

Het probleem is dat het water soms loopt tussen de steen en de plank.
    Heb proberen de stenen waskom met sanitair siliconen aan de plank vast te maken, maar lekt nog.
    Waarschijnlijk heb ik niet lang genoeg gewacht of te weinig gedaan, moet normaal 16u drogen had ik eens gelezen.

Dus als het flexibel in de stenen waskom aan het dopje bovenaan waterdicht vastgemaakt is (zit ook rubberen ring in de flexibel),
    loopt het water tussen de randen van het steen van de waskom en het hout van de plank eronder.

Die van de gamma zei kitten, waarschijnlijk was ik te ongeduldig en dagje wachten tot alles droog is.
    Heb nu eens extra sanitairkit rond de cirkel van het gat gedaan op de plank en ook rond en in de cirkel van de stenen waskom.

Onderaan de ijzeren afvoer moet er normaal nog een dik rubber, maar daar is geen plaats meer voor in de 5cm dikke boomstamplank, die binnenin al wat uitgeveild is dat de ring erin kan.
    Zal weer gewoon de ring aan het flexibel draaien met het water rubbertje vanbinnen, nadat alles droog is morgen.

Benieuwd als het gaat lukken met extra veel sanitairkit en lang wachten...
    Last edited by CanonYouCan; 19 juni 2023, 11:26.

Voor je siliconen gebruikt moeten alle oppervlaktes 100% droog en vetvrij zijn, en de siliconen moeten voldoende tijd krijgen om uit te harden (als het hout vochtig is, dan zal dat eerst helemaal droog moeten zijn, misschien kan je er een haardroger voor gebruiken om dat sneller te laten drogen).
    In plaats van die siliconen kan je beter Fix-All (of een vergelijkbaar product van een ander merk) gebruiken, dat is steviger na het uitharden.
    Maar dan zal het wel moeilijker worden om de kraan te vervangen als die versleten is.
    Op het werk gebruikten wij Fix-All voor toepassingen die waterdicht en tegelijk ook sterk moesten zijn (onder andere om de plastieken bovenkant van wijnkoelers vast te kleven), die verbindingen kregen wel voldoende tijd om uit te harden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Moet die sifon eigenlijk in het gat vd stenen waskom gestoken worden en ergens met een vijsje vastveschroefd worden bovenaan en daarna de kap erop draaien en onderaan vastzetten met de ring? Ik had hem gewoon los erin gelegd en onderaan met ring vast, eens kijken als daar een schroefje inzit bovenaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Moet die sifon eigenlijk in het gat vd stenen waskom gestoken worden en ergens met een vijsje vastveschroefd worden bovenaan en daarna de kap erop draaien en onderaan vastzetten met de ring? Ik had hem gewoon los erin gelegd en onderaan met ring vast, eens kijken als daar een schroefje inzit bovenaan.
        Natuurlijk moet dat vast gezet worden Yves, alles zit daar toch bij inclusief een tekening hoe
        te monteren.

Comment

Wel is van Ali, dus Chinees en niet zo duideleijk
          Bovenaan zie ik niet direct een schroef om vast te draaien met een schroevendraaier.

Is deze
          https://a.aliexpress.com/_mM12zM8​
          Op foto 7/8 zie je de binnenkant onder de popup drain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            Wel is van Ali, dus Chinees en niet zo duideleijk
            Bovenaan zie ik niet direct een schroef om vast te draaien met een schroevendraaier.

Is deze
            https://a.aliexpress.com/_mM12zM8​
            Op foto 7/8 zie je de binnenkant onder de popup drain
            De link werkt hier niet, toch niet voor de waskom die je wil laten zien (ik krijg een pagina met Chinese tekens te zien, en geen waskom).

Om de afvoer vast te maken aan een wasbak stak er vroeger altijd een lange schroef door het roostertje van de afvoer, die moest je dan langs boven aandraaien om de afvoer en de dichtingen vast te klemmen.
            Tegenwoordig heb je ook andere systemen waarbij er aan het roostertje een "buis" zit met aan de onderkant schroefdraad die dan past in de flens waarop je de sifon aansluit.
            Waarschijnlijk bestaat daarvoor dan een speciaal stuk gereedschap om het roostertje gemakkelijker vast te kunnen zetten, als je dat niet hebt dan zal je er iets voor moeten verzinnen om er meer kracht op te kunnen zetten (een degelijke circlips tang bijvoorbeeld, die kan je in de gaatjes van het roostertje steken zodat je dat beter vast kan draaien).
            Als de dichting onderaan lekt, dan leg je een dun laagje siliconen op de onder en bovenkant van de rubber dichting die tussen de wasbak en de aansluiting van de sifon komt, dan is de kans dat er nog iets lekt heel erg klein (vooraf goed afdrogen dat er zeker geen waterdruppeltje tussen komt, en daarna laten uitharden voor je de wasbak gebruikt).
            Last edited by Black B@ndit; 23 juni 2023, 14:33.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Een paar foto's kan een en ander duidelijk maken, nu is het gissen.
              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

En afkitten is een laatste redmiddel.
                normaal moet je een afvoer waterdicht kunnen plaatsen zonder af te kitten.

mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Er zijn veel wegen naar Rome.
                  Je zou kunnen afkitten en de afvoer monteren zonder aan te spannen. De siliconen een paar dagen laten drogen en dan de zooi aanspannen. Zou dicht moeten zijn.
                  Wil je er meer werk in stoppen dan zou je kunnen opteren om de grofheid van het gat weg te werken met een epoxyhars. Nadien zou kitten niet meer nodig zijn. Is wel arbeidsintensief deze oplossing.

Comment

Working...
                  X