Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verborgen timer piek/daluren ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verborgen timer piek/daluren ?

Ik heb een raar probleem, bij mijn vorige boiler hadden ze de kabel met stekker afgeknipt en zat in de muur vast met 2 kabels (zie foto hieronder, linkerkant zwart/rood in zo'n "suikertje")
    Het was "ergens" ingesteld dat de boiler opwarmt pas vanaf 22u op nachttarief, maar ik weet totaal niet waar.
    Was een oudere boiler, had geen scherm of knopjes. Aan de electriciteitsbak zie ik ook nergens iets van timers.

Rechtsonder op de foto is er een buis die de electriciteit van die plaats verlengt naar een andere plaats in de badkamer, daar zal een stopcontact worden ingebouwd dus die 3 kabels heb ik nog nodig.

Een kennis heeft op de plaats van de boiler hieronder een stopcontact ingebouwd, het werkt, maar pas vanaf 22u :-)
    Dus er zit ergens een timer op, waar zou dit kunnen zitten ?

Mijn nieuwe Eldom boiler werkt met wifi en moet altijd aangesloten zijn om de instellingen te bewaren.
    Dus heb hem nog niet aangesloten voorlopig.

Kent iemand soms guest 42 (Geert) uit WVL ?

Dit profiel is disabled, hij stelde voor eens langs te komen gezien hij niet ver woont om mijn electriciteit correct te koppelen, maar hij is niet meer bereikbaar nu wegens disabled account...

Image A hosted in ImgBB

Zeker van dat er niets in uw zekeringkast zit?
    Of een tweede kastje dat ergens geplaatst werd.
    Zolder, kelder, bergruimte, garage, …
    Of een aparte kring op nachttarief?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Je hebt nog echt nachttarrief.
      De netbeheerder stuurt rond 22u00 een puls en een schakelaar die bij je meter staat schakeld dan de spanning naar je boiler.
      Het moet een vaste aansluiting zijn want enkel boilers en accumulatieverwarming mag hierop aangesloten worden.

Volgens mij bestaat het echt nachttarrief niet meer, maar zal de puls nog wel gestuurd worden.
      anders gaan op verschillende plaatsen de verwarming niet meer werken.

je zal dus in de zekeringkast de bedrading moeten aanoassen.

mvg

nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
        Je hebt nog echt nachttarrief.
        De netbeheerder stuurt rond 22u00 een puls en een schakelaar die bij je meter staat schakeld dan de spanning naar je boiler.
        Het moet een vaste aansluiting zijn want enkel boilers en accumulatieverwarming mag hierop aangesloten worden.

Volgens mij bestaat het echt nachttarrief niet meer, maar zal de puls nog wel gestuurd worden.
        anders gaan op verschillende plaatsen de verwarming niet meer werken.

je zal dus in de zekeringkast de bedrading moeten aanoassen.

mvg

In ons vakantiehuisje hebben wij ook nog zo een pulsschakelaar, maar naar het mij voorstaat is de puls om 22h (tot 7h) gewoon het daltarief, wat ook in het weekend geldt.
        De schakelaar kan met de hand overdag aangezet worden als het warm water op is.
        Omdat de tarieven nagenoeg hetzelfde zijn heeft dit dus nog weinig zin en zou ik die evengoed kunnen elimineren.

Echt nachttarief is dit dus niet.

Comment

Logisch uiteraard als je nog een nachttarief teller hebt zitten in je meterkast
          Deze boiler was waarschijnlijk aangesloten op je nachttarief teller en doordat je kennis daar nu een stopcontact aangekoppeld heeft krijgt deze pas zijn spanning vanaf het nachttarief aanslaat.
          Als je geen nachttarief meer wilt hebben dan zal die teller moeten verwijdert worden door Fluvius

Als je geen nachttarief teller in je meterkast hebt staan dan zal er weldegelijk ergens een timer moeten zitten, waarschijnlijk ook in je meterkast

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

In ons vakantiehuisje hebben wij ook nog zo een pulsschakelaar, maar naar het mij voorstaat is de puls om 22h (tot 7h) gewoon het daltarief, wat ook in het weekend geldt.
            De schakelaar kan met de hand overdag aangezet worden als het warm water op is.
            Omdat de tarieven nagenoeg hetzelfde zijn heeft dit dus nog weinig zin en zou ik die evengoed kunnen elimineren.

Echt nachttarief is dit dus niet.
            Dat is tweevoudigtarrief. De teller gebruikt zijn ander loopwerk.
            bij een analoge teller zag je twee telwerken met een pijltje bij om te zeggen welk telwerk in dienst was.
            Jouw "schakelaar" is een klokje zodat de boiler enkel in de nacht kan opwarmen aan dal tarrief en niet overdag aan piektarrief.

bij echt nachttarrief zoals vroeger in gebruik, had je dus een aparte teller met daarop aangesloten vaste toestellen zonder stopcontact.
            die konden dan enkel in de nacht werken.
            soms werd er nog een extra schakelaar bijgezet om het toestel overdag ook te kunnen laten werken op dagtarrief wel te verstaan.

mvg

nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Zet eens een foto van je teller.

Comment

Hoogstwaarschijnlijk zit er een "voorkeurschakelaar" in de zekeringkast. Dat is een soort relais die een impuls krijgt via het net om, bij tweevoudig tarief, op het tijdstip van omschakeling van het tarief de boiler stroom te geven, maar waar ook een schuifschakelar uitwendig op zit zodat je, indien nodig, de boiler ook overdag van stroom te voorzien.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Zet eens een foto van je teller.
                  Vooral ook van de zekeringkast.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Alle problemen voor 90% opgelost, ik ben zelf bij Yves geweest.
                    enkel nog één eenvoudige enkelsporige lichtschakelaar in één kamer
                    werkt niet, hopelijk geen ondergrondse draadbreuk, probleem is
                    dat er geen plan is.
                    Qua zekeringkasten is alles daar perfect geïnstalleerd, met zeer veel aparte
                    kringen verdeeld over twee zekeringkasten, een voor alles wat op dagtarief
                    werkt en een voor alles wat op nachttarief werkt zoals boiler en verwarming
                    op nachttarief.
                    Last edited by Geerten; 17 juni 2023, 20:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                      Alle problemen voor 90% opgelost, ik ben zelf bij Yves geweest.
                      enkel nog één eenvoudige enkelsporige lichtschakelaar in één kamer
                      werkt niet, hopelijk geen ondergrondse draadbreuk, probleem is
                      dat er geen plan is.
                      Qua zekeringkasten is alles daar perfect geïnstalleerd, met zeer veel aparte
                      kringen verdeeld over twee zekeringkasten, een voor alles wat op dagtarief
                      werkt en een voor alles wat op nachttarief werkt zoals boiler en verwarming
                      op nachttarief.
                      Dus dan toch zoals ik zei, die kennis van hem heeft dus gewoon een aftakking gedaan op een aansluiting die gestuurd werd vanuit de nachttarief tellerkast
                      Dan stel je je toch serieuze vragen of die persoon wel capabel genoeg is om zulke dingen te doen, maarja dat heb je al snel met "klussers"

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Dus dan toch zoals ik zei, die kennis van hem heeft dus gewoon een aftakking gedaan op een aansluiting die gestuurd werd vanuit de nachttarief tellerkast.

grts
                        Sieg
                        Inderdaad Sieg, maar dat is allemaal perfect en volgens de regels gedaan geweest hoor,
                        niets op aan te merken dus.
                        Probleem was enkel, dat in deze kast geen dagtarief toe komt zijn nieuwe boiler
                        is er eentje met WiFi connectie, en deze mag niet stroomloos gezet worden,
                        dan maar opgelost op een weinig belaste kring uit de dagtarief kast en uiteraard
                        achter een 30ma verliesstroom schakelaar.
                        Vr.Gr. Geert.

Comment

Working...
                        X