Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe PC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Aankoop nieuwe PC

    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    eerlijk gezegd heb ik de laatste 10 jaren geen problemen gehad met een windows-pc en wat de back-up betreft heb ik een online back-up met versioning in de cloud via backblaze. De restore van per ongeluk gewiste bestanden gebeurt probleemloos.
    Ik denk dat de problemen met windows-pc's verleden tijd zijn, maar de belangrijkste reden is toch het bestaan van performante software (en zeker voor fotografen, want ik vermoed dat er geen evenwaardige linux-alternatieven bestaan voor lightroom, photoshop, topaz, tethering en luminar. Bovendien is het gebruik van XP-pen een goede hulp bij nabewerking.
    Maar bovenal gebeurt de installatie van de software probleemloos, intuitief en gebruiksvriendelijk, wat ik niet ervaren heb toen ik verschillende linux-installaties uitprobeerde.
    Ik heb ook geen problemen meer met windows vermits ik ondertussen bijna 20 jaar linux gebruik Software installeren is ook probleemloos en gebruiksviriendelijk en wat mij betreft altijd zo geweest. Zelfs veel gebruiksvriendelijker want ik moet er niet blijven naastzitten om het ene venster na het andere weg te klikken. En als ik een update doe, dan krijgt niet enkel het OS maar ook alle programma's direct mee een update.

    Enige data die ik kwijt ben is data die ik zelf gewist heb. Met windows is dat anders. Daar moet ik regelmatig wel eens de ICT dienst vragen om een en ander te herstellen omdat een of ander programma (meestal word en excel) er een zootje van gemaakt heeft.

    Evenwaardige linux alternatieven is een punt waar je kan over discussiëren. Ik denk dat die programma's er wel degelijk zijn. Maar het zijn niet dezelfde programma's. Dus niet gekend, ze worden nergens onderwezen (en dus ingepompt), je vind er geen boeken over... Dus dat maakt dat je ze zelf moet aanleren. In onze tijd waar "kennis" herleid is tot "druk op dat knopje voor dat" zonder de achterliggende reden en hoe dat werkt is dat een probleem.

    Comment


    • #32
      Re: Aankoop nieuwe PC

      Eerlijk gezegd vind ik Windows zeer stabiel.
      Ben redelijk laat op versie 11 overgestapt en daar had ik enkele details die niet naar behoren werkten maar eenvoudig te omzeilen waren.
      Het was in het begin ook trager dan WIN 10. Waarschijnlijk wordt er bij de upgrade oude rommel meegenomen.
      Maar dat is allemaal vanzelf in orde gekomen, er zitten wel degelijk intelligente correctiemechanismen achter.

      Voor mij is het een werktuig en geen religie of statussymbool (en voortgaande op het marktaandeel denkt het grootste deel van de wereld er zo over ).
      Last edited by palombian; 18 mei 2023, 22:06.

      Comment


      • #33
        Re: Aankoop nieuwe PC

        Denk dat je best gewoon naar een lokale computerboer gaat : er zijn er genoeg. En de gangsters zullen er allang uit zijn (hoop ik toch).
        In het Gentse heb je AIOS : mijn PC komt van daar (maar dat is nu al een oud beestje). Ik weet niet of die winkel vandaag nog even goed is als toen.

        Maar ik loop in een grote boog rond Alternate : mijn ervaringen daar waren allesbehalve goed. Maar dat kan ook aan een slechte dag bij de medewerker gelegen hebben ...

        Dat merkPC's voor het hetzelfde duurder zouden zijn : daar heb ik mijn twijfels over.
        Maar die zijn nog altijd voornamelijk op de zakelijke markt gericht en bieden ook 3 jaar on site garantie. Enkel dat laatste maakt ze een stuk duurder... Maar dat heeft dus niets met de PC zelf te maken.

        Bepaalde PC's zijn in mijn ogen zinloos om zelf samen te stellen. Zware grafische workstations van 5000€ en meer : ik zie niet in hoe een gewone computerbouwer daar de nodige garantie op kan bieden. Dat zijn dingen die niet langer dan 1 dag mogen stil liggen.
        HP of Dell hebben die grafische kaarten van 3000€ gewoon op stock...

        Dus ook bij merkPC's kan je zorgen dat je nooit zonder PC zit (en dat het geen 3 weken duurt met opsturen en aanverwanten) : maar dat kost dus geld. En niet iedereen heeft er dat voor over...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #34
          Aankoop nieuwe PC

          Het belangrijkste verschil dat er is tussen Linux, Windows en Mac OS voor privé gebruik is de persoonlijke voorkeur en het doel waarvoor de PC gaat gebruikt worden.
          Geen hiervan is slecht als men het gebruikt voor wat het dient en elk van hen is ontoereikend als men iets anders verlangt dan hoe het ontworpen is.
          Verder blijven de meesten vaak hangen bij hetgeen waar ze ervaring mee hebben en waar ze zich goed bij voelen.
          Zo ook met merk-PC’s of zelfgebouwde … voor de ene is het een hobby om zelf te bouwen, de andere wil enkel het beste van al en nog een andere heeft meer dan voldoende aan een basis systeem.
          En goesting doet kopen, iedereen is vrij om daar zo ver in te gaan als hij wil. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Aankoop nieuwe PC

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            Voor mij is het een werktuig en geen religie of statussymbool (en voortgaande op het marktaandeel denkt het grootste deel van de wereld er zo over ).
            Dat laatste hoeft nu geen waardemeter te zijn. Dit is in het verleden ook al gebleken.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment

            Working...
            X