Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rijbewijs

    Ik lees in de krant dat men brieven gaat sturen naar de mensen die een bankkaart formaat rijbewijs hebben dat weldra vervalt.
    Ik heb ergens in de jaren '60 een "papieren" rijbewijs gehaald dat in 2008 toch eens vervangen is door een... "papieren" rijbewijs met nergens een vervaldatum.

    Wie heeft enig idee of ik nu ook zo'n "bankkaart" rijbewijs moet aanvragen ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Rijbewijs

    Papieren rijbewijs zou geldig zijn tot 2033.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Rijbewijs

      Tenzij je in het buitenland zou rijden , daar zou men (naar het schijnt) wel eens moeilijk kunnen over doen .
      Ik heb trouwens ook nog nog zo'n papieren versie .
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Rijbewijs

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik lees in de krant dat men brieven gaat sturen naar de mensen die een bankkaart formaat rijbewijs hebben dat weldra vervalt.
        Ik heb ergens in de jaren '60 een "papieren" rijbewijs gehaald dat in 2008 toch eens vervangen is door een... "papieren" rijbewijs met nergens een vervaldatum.

        Wie heeft enig idee of ik nu ook zo'n "bankkaart" rijbewijs moet aanvragen ?
        Je hoeft er nog geen aan te vragen. Het is nog geldig tot 2033. Maar toen ik nog een papieren rijbewijs had, dan werd ik toch soms raar aangekeken toen ik mijn rijbewijs moest tonen bij een autoverhuurbedrijf in het buitenland. Blijkbaar zijn ze in sommige landen reeds (veel) langer bezig met het 'bankkaart rijbewijs', want mijn papieren werd meer bekeken als een vod toen. Ik heb het mijne dan ook maar laten wisselen tegen een bankkaarttype en ik zie daarop dat dit in 2018 was en dus geldig is tot 2028. Dus om de 10 jaar een nieuw halen en betalen blijkbaar.

        Comment


        • #5
          Re: Rijbewijs

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Tenzij je in het buitenland zou rijden , daar zou men (naar het schijnt) wel eens moeilijk kunnen doen .
          Ik heb trouwens ook nog nog zo'n papieren versie .
          Van het buitenland heb ik enkel vernomen dat ze er in Frankrijk op toezien, dat, of het nu een papieren of een bankkaartype is, het een Europees rijbewijs is, dus met de B omringd door de sterren. Ook al gelezen dat het papieren in Frankrijk niet geldig zou zijn (??).
          Zelf nog nooit controle gehad in Frankrijk, dus ik kan het niet bevestigen.
          Voor elders in het buitenland, cfr. #4.
          Last edited by Guest49; 11 mei 2023, 09:01.

          Comment


          • #6
            Re: Rijbewijs

            Iedereen bedankt voor de info.

            Toch weer typisch Belgisch: mijn papieren bewijs van 2008 is 25 jaar geldig, een nieuw bankkaarttype 10 jaar...
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Rijbewijs

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Papieren rijbewijs zou geldig zijn tot 2033.
              Het probleem bij die oude papieren rijbewijzen is meestal de foto. Je moet herkenbaar zijn, dus een foto van toen je 18 was en nog een volle haardos had zal na 30 of 40 jaar waarschijnlijk niet meer representatief zijn.
              Bovendien zijn de vereisten voor pasfoto's intussen ook verscherpt.

              Comment


              • #8
                Re: Rijbewijs

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Het probleem bij die oude papieren rijbewijzen is meestal de foto. Je moet herkenbaar zijn, dus een foto van toen je 18 was en nog een volle haardos had zal na 30 of 40 jaar waarschijnlijk niet meer representatief zijn.
                Bovendien zijn de vereisten voor pasfoto's intussen ook verscherpt.
                100% correcte opmerking....
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Rijbewijs

                  Ja idd. Het probleem met die oude rijbewijzen is niet het document maar de zeer oude foto dat niet meer accuraat is.
                  Vooral in Frankrijk doen ze daar wel eens moeilijk over.
                  Omdat ik veel in Frankrijk moet zijn voor mijn fotografie heb ik dan maar mijn rijbewijs laten vernieuwen door het bankkaart model.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rijbewijs

                    Daar komt nog bij dat je in het buitenland, vooral buiten Europa, eigenlijk ook nog een internationaal rijbewijs erbij moet hebben...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rijbewijs

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Daar komt nog bij dat je in het buitenland, vooral buiten Europa, eigenlijk ook nog een internationaal rijbewijs erbij moet hebben...
                      En dat is maar 3 jaar geldig. (nooit moeten tonen aan verhuurbedrijf)
                      Vorig jaar bankkaart model aangevraagd zodat ik met mijn vodje geen problemen had in Canada
                      Life is beautiful, take pictures to remember

                      Comment

                      Working...
                      X