Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

    In onze supermarkt eet ik liefst verse Flandrien Gouda Light, maar voor 5 plakjes kost dit al €5 voor 322g of €15.99 de kg, de plakjes zijn wel dikker dan voorverpakte kaas in de supermarkt waardoor meer kaassmaak, vinden jullie dit duur €1 per plakje? Veel light kazen hebben weinig smaak, maar deze is wel lekker.

    Maredsous light is ook iets dikker en niet slecht.
    Deze week hebben ze in de Lidl plakjes brie (vind je niet veel in plakjes) en is ook lekker, maar niet light.

    Wat is jullie favoriete light kaas in plakjes?

  • #2
    Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

    Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
    In onze supermarkt eet ik liefst verse Flandrien Gouda Light, maar voor 5 plakjes kost dit al €5 voor 322g of €15.99 de kg, de plakjes zijn wel dikker dan voorverpakte kaas in de supermarkt waardoor meer kaassmaak, vinden jullie dit duur €1 per plakje? Veel light kazen hebben weinig smaak, maar deze is wel lekker.

    Maredsous light is ook iets dikker en niet slecht.
    Deze week hebben ze in de Lidl plakjes brie (vind je niet veel in plakjes) en is ook lekker, maar niet light.

    Wat is jullie favoriete light kaas in plakjes?
    Voor een lichtbelegen kaas uit een supermarkt is het duur: daar zou 12 euro beter bij passen. Ik koop kaas aan een stuk vaak bij de kaas(maker)boer die een verkooppunt aan huis hebben. Supermarkt kaas komt doorgaans uit de grote zuivelfabrieken waar de kaas kunstmatig door toevoeging van stoffen zo snel mogelijk gerijpt wordt.

    Comment


    • #3
      Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

      Even een bedenking, als je Light kaas dikker snijdt, is die dan nog wel "Light" in verhouding met een plakje gewone kaas dat dunner gesneden is?
      Als ergens een paar procent minder vet in zit, dan noemen ze het al light...(en gaat de prijs met een groter percentage omhoog dan dat het aantal calorieën zakt)

      1 Euro per plakje kaas vind ik persoonlijk vrij duur, maar wat voor de ene duur lijkt is voor iemand anders misschien een koopje.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

        Hoe dik je Light kaas snijd speelt toch niet de minste rol.
        Het is het vetgehalte die een rol speelt.
        Maar als je veel kaas eet krijg je, al eet je light' ook meer vet binnen.
        Gelijk met alles, eet en drink met mate.
        En light kazen zijn beter in Frankrijk dan hier bij ons, is trouwens zo voor al hun kazen en andere zuivelproducten.
        Neem nu hun "Petit salé" boeren boter en smeer daarmee eens een verse baguette mee in, hmmm heerlijk!


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #5
          Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Hoe dik je Light kaas snijd speelt toch niet de minste rol.
          Het is het vetgehalte die een rol speelt.
          Maar als je veel kaas eet krijg je, al eet je light' ook meer vet binnen.
          Gelijk met alles, eet en drink met mate.
          En light kazen zijn beter in Frankrijk dan hier bij ons, is trouwens zo voor al hun kazen en andere zuivelproducten.
          Neem nu hun "Petit salé" boeren boter en smeer daarmee eens een verse baguette mee in, hmmm heerlijk!
          Je doet me het water in de mond komen. Einde mei is het weer zover... La douce France, on arrive !
          En ik heb al gezien dat de bakker het dichts bij onze gîte een echte artisanale bakker (waarvan er nog weinig te vinden zijn) is.
          Enig nadeel, nu ja nadeel is dit niet voor ons, je heb keuze uit.... naast de traditionele baguettes is er nog wat hij die nacht gebakken heeft, dus elke dag ander brood.
          Ik kan al niet wachten om ze eens 'allemaal' te proeven. Maar mij voorkeur gaat toch uit naar die verse baguettes 's morgens.

          En wat betreft 'light'... dat komt hier niet binnen. Zitten we dan wat beter in het spek, tot daar aan toe, maar ik ga niet alle producten met goede smaken weren om EVENTUEEL en IN DE HOOP een paar jaar langer te leven. En bij gebruik van light producten weet je zelfs ook nooit of je daarmee langer gaat leven. Een beetje meer bewegen, in de tuin werken, fietsen, wandelen... en andere bewegingsvormen, en het komt wel goed. Wij houden het op die manier toch al meer dan 70 jaar vol .

          Comment


          • #6
            Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Even een bedenking, als je Light kaas dikker snijdt, is die dan nog wel "Light" in verhouding met een plakje gewone kaas dat dunner gesneden is?
            Als ergens een paar procent minder vet in zit, dan noemen ze het al light...(en gaat de prijs met een groter percentage omhoog dan dat het aantal calorieën zakt)

            1 Euro per plakje kaas vind ik persoonlijk vrij duur, maar wat voor de ene duur lijkt is voor iemand anders misschien een koopje.
            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Hoe dik je Light kaas snijd speelt toch niet de minste rol.
            Het is het vetgehalte die een rol speelt.
            Maar als je veel kaas eet krijg je, al eet je light' ook meer vet binnen.
            Eigenlijk heeft Bart wel gelijk hé Luc, je vermeld het trouwens zelf in je laatste zin

            Of met andere woorden (om het wat te verduidelijken), je neemt een sneetje gewone kaas van 3mm dik en je neemt een snee light kaas van 3cm dik
            Welke heeft dan het meeste vetgehalte per snee ;-)

            Maar uiteraard doet dat niks aan de naam light kaas of gewone kaas, het was gewoon een bedenking van Bart, maar wel doordacht toch ?

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
              En wat betreft 'light'... dat komt hier niet binnen. Zitten we dan wat beter in het spek, tot daar aan toe, maar ik ga niet alle producten met goede smaken weren om EVENTUEEL en IN DE HOOP een paar jaar langer te leven. En bij gebruik van light producten weet je zelfs ook nooit of je daarmee langer gaat leven. Een beetje meer bewegen, in de tuin werken, fietsen, wandelen... en andere bewegingsvormen, en het komt wel goed. Wij houden het op die manier toch al meer dan 70 jaar vol .
              Probleem met de meeste van die "light" spullen is dat als er minde vet in zit, er bijna altijd meer zout en/of suiker in zit. Er zijn 3 dingen die smaak geven: vet, suiker en zout. En als er eentje wat minder is dan noemt het "light". De rest kan dan de pan uit swingen.

              Voor de lol, vraag eens aan je huisarts wat nu het beste is: minder zout, minder vet of minder suiker maar maar 1 van de drie. Wedden dat je geen antwoord krijgt?

              Comment


              • #8
                Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

                Jaja, vroeger was tafelwijn drinken op het werk in Frankrijk toegelaten tot F. Mitterand dat verbood.
                Toen koste een fles Coca Cola veel meer dan een fles wijn.
                Helaas tafelwijn of niet 3° alcohol of niet van een hele fles tafelwijn werden ze ook dronken en gebeurden er veel te veel werkongevallen.
                De Franse president maakte de wijn veel duurder en de Coca Cola enorm veel goedkoper.
                Zelfs heden ten dage gaan duizenden Vlamingen hun Coca Cola kopen in de Auchan in Fr.
                Om "light" te mogen gebruiken moeten de kazen voldoen aan een bepaalde vetgrens. Dit is het enige dat telt hoor.
                Ja, want een snee 'vette' kaas van 6mm zal ook het dubbele aan vet zijn dan een snee van 3mm.


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Om "light" te mogen gebruiken moeten de kazen voldoen aan een bepaalde vetgrens. Dit is het enige dat telt hoor.
                  Ja, want een snee 'vette' kaas van 6mm zal ook het dubbele aan vet zijn dan een snee van 3mm.
                  Klopt. Maar eigenlijk is het een beetje boerenbedrog. Ja, het is "light" kaas want 30% minder vet (verzonnen getal als voorbeeld) maar we hebben de sneden 30% dikker gemaakt zodat je tenminste proeft dat je kaas eet. Maar een "portie" blijft wel 75 g.

                  Dus ja, je eet "light" maar als je 1 sneetje eet heb je evenveel vet binnen als 1 sneetje gewone kaas. Wettelijk gezien dik in orde. Het is aan de consument om uit zijn doppen te kijken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kaas €1 per plakje / favoriete light kaas?

                    Komaan zeg;
                    Als er in een volle kaasbol in ene bol 20% vet zit en in een andere bol 45% vet zit................. meer hoef ik toch niet uit te leggen.
                    Ik heb geprobeerd dit uit te leggen met een oude Franse situatie het probleem "vin de table".
                    Twee glazen tafelwijn zullen geen kwaad kunnen, drie of meer waarschijnlijk ook niet, maar als je op je werk een volle fles soldaat maakt dan heb je ook teveel geestrijke drank binnen.
                    Maar als je gewone wijn 13° drie glazen drinkt ga je het leven al veel vrolijker vinden.
                    Eet en drinken met mate, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.
                    Wij eten alle dagen van de week enorm gevarieerd, wij eten noot twee weken aaneen hetzelfde, variëren van eten is goed en verijd als je kunt zoveel mogelijk rood vlees.
                    Wij eten vegetarisch, dan vis, en dan van alles die op twee poten loopt, ik ben zwaar hartpatiënt en moet opletten wat ik eet. Zout is mijn grootste bezorgdheid.
                    Als ik Jeroen Meeus zout zie gebruiken keert mijn maag, die helpen uw bloedvaten naar de kleurpotloden en ouder worden helpt daarbij want de aders worden minder soepel.


                    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                    Comment

                    Working...
                    X