Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SUV's geviseerd in Brussel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SUV's geviseerd in Brussel

    Het is een fait-divers in de krant, 150 auto's -SUV's- de banden leeg laten lopen in Brussel. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230331_94817866
    De vandalen minimaliseren het ongemak en scheren iedereen over dezelfde kam. Niks persoonlijk, het zijn maar leeggelaten banden. Zonder enig onderscheid, als het een SUV is heb je pech. Ben je toevallig in Brussel, pech. Heb je een SUV nodig voor uw job, pech. Gebruik je een SUV omdat deze eenvoudiger zijn om in en uit te stappen (ouderdom of handicap)? Pech. Men verwijst in een flyer naar het milieuaspect van de SUV, veel hogere uitstoot CO2. Onzin, er zijn meer "gewone" wagens die een grotere uitstoot hebben dan veel SUV's. Zelfs elektrische wagens worden over dezelfde kam geschoren.
    Veel SUV's zijn ook duurder in aankoop en hebben diverse veiligheidsvoorzieningen zoals automatisch remmen als er een voetganger of fietser opduikt voor je wagen. Maar dat maakt niet uit, als het een SUV is, banden plat. Ben je als hulpverlener (arts, brandweer,...) van wacht, geen probleem, banden plat.
    Of dit steeds zonder schade is betwijfel ik, veel elektrische SUV's hebben een speciale foamlaag in de banden. Als die een weekendje ingedrukt staan zal je dat zeker merken aan de onbalans in de wielen.
    Laat dan Brussel ook nog eens zone 30 zijn. Wat is dan het probleem?
    Het lijkt de laatste tijd alsof de zwakke weggebruiker alleen maar rechten heeft. Een voetganger die oversteekt zonder kijken is een idioot, die loopt onder de eerste de beste wagen. En dan is het plots een probleem van de wagen of type wagen. Een voetgangersoversteekplaats geeft voorrang aan de voetganger. Sommigen nemen dit recht heel persoonlijk en stappen resoluut op de weg. Geef dan toch de automobilisten de kans om voorrang te geven! Natuurlijk zijn er asociale elementen die nooit stoppen voor een voetganger, maar wil jij je leven als voetganger er op verwedden?
    Ik vraag me af op welke cijfers deze vandalenstreken zijn gebaseerd. Dit clubje vandalen draait naar mijn idee rond enkele personen die helaas slechte ervaringen hebben met SUV's en daar hangen dan wat jongeren rond die het wel tof vinden om een nachtje de kl**tzakjes uit te hangen.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    SUV's geviseerd in Brussel

    Ik heb daar dezelfde mening over en het lijkt me dan eerder een bende jaloerse mensen omdat ze zelf geen SUV hebben en er verder niet stil bij staan welke reden mensen hebben om er eentje te hebben alsook welke impact op het milieu die heeft.
    Ze staan er niet stil bij dat er mogelijks een spoedarts of zo mee rijdt en eens dringend weg moet om een leven te redden of een brandweerman dat opgeroepen wordt.

    Zelf hebben we een SUV, die verbruikt 1/3 minder dan een berline met een minder krachtige motor, ook is de uitstoot een pak lager.
    Er zijn heden ook heel wat SUV’s te vinden die volledig elektrisch zijn.

    Wat veiligheid betreft zouden ze beter eens andere zaken bekijken, overal in centrum van de Brusselse agglomeratie (ook andere steden) is het 30 km/u … het automatisch afremmen en stoppen werkt bij de meeste wagens pas vanaf 30 km/u.
    Zelfde zever op andere secundaire wegen, rijbaan assistentie werkt bij de meeste auto’s enkel vanaf 70 km/u maar ze hebben overal de snelheid verlaagd tot maximum 70 km/u.
    Dan hebben we nog de herkenning van verkeersborden (waar recente wagens hun snelheidsbeperking op moeten baseren) … maar ze hebben bijna overal alle borden met de toegelaten snelheid weggehaald.

    Volgens Europa moet elke nieuwe wagen wel uitgerust zijn met die systemen, maar langs de andere kant zorgen ze ervoor dat ze niet kunnen werken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: SUV's geviseerd in Brussel

      Zelfs die veiligheidssystemen zijn steeds beter aan het worden. In onze wagen bijvoorbeeld vanaf 10km/u detectie voor andere voertuigen, fietsers en voetgangers. Rijbaanassistentie met automatisch ontwijken bij gevaar ongeveer vanaf 40km/u maar dat vereist dan wel duidelijke baanafbakening. Zonder deze afbakening 65km/u. Wij merken toch een enorme verbetering van die systemen in de laatste jaren.
      Automatische snelheidsbeperking kan je niet 100% op vertrouwen, dat ligt niet zozeer aan de wagen dan wel aan het ontbreken van verkeersborden zoals Verseg al aangaf. Dikwijls ook de GPS-gestuurde snelheidsbeperkingen waar de kaarten niet (meer) volgens de situatie van vandaag is. Daar is inderdaad nog werk aan de winkel. De auto doet alvast wat die moet doen en past zijn snelheid aan aan de voor hem/haar beschikbare informatie. Zelfs op autowegen gaat die automatisch afremmen als er volgens de gps kaart een flinke bocht op de route ligt.
      Ik weet van één bepaalde persoon die zijn zuster verloren heeft in een ongeval waarbij een SUV is betrokken. Ik kan begrip opbrengen voor deze situatie waardoor je een SUV anders gaat bekijken of zelfs een trauma kan aan overhouden. Maar kan dat een reden zijn om alle SUV's aan te vallen?
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: SUV's geviseerd in Brussel

        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Ik weet van één bepaalde persoon die zijn zuster verloren heeft in een ongeval waarbij een SUV is betrokken. Ik kan begrip opbrengen voor deze situatie waardoor je een SUV anders gaat bekijken of zelfs een trauma kan aan overhouden. Maar kan dat een reden zijn om alle SUV's aan te vallen?
        Veralgemenen is nooit goed.
        Er werden vorige week zelfs mensen doodgereden door een elektrische step en elektrische fiets, dan ook maar verbieden?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: SUV's geviseerd in Brussel

          Even terzijde, ik vind die CX waarde van die SUV's op zicht maar pover, er is amper een stroomlijn...
          De Nissan Mureno dat ging nog.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: SUV's geviseerd in Brussel

            SUV's hebben in elk geval een groter frontaal oppervlak : ze zijn nu eenmaal groter. Dus qua luchtweerstand scoren ze slechter. En dat zal effectief het verbruik verhogen vooral op de autosnelweg.
            Ik ben evengoed geen zware fan van die dingen : je ziet amper nog iets anders rondrijden : maar eerlijk gezegd zie ik niet in waarom deze wagens praktischer zouden zijn dan bv. een break.
            Enig voordeel is inderdaad die hogere instap (oorzaak van dat groter frontaal oppervlak). Maar ook op mijn leeftijd heb ik nog geen probleem om wat lager te zitten.

            Ik zie in elk geval niet direct een reden om dergelijke auto's te vandaliseren : het is niet uw eigendom, dus daar blijf je gewoon af.
            Zelfs die mastodonten (en dan heb ik het over auto's zoals een RAM) hebben hun bestaansrecht. Een professioneel die een aanhangwagen van 6 m. wil trekken kan er maar zijn voordeel mee doen.
            Ik ga er zelf ook niet meer rijden, maar die milieu-terroristen gaan inderdaad veel te ver...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: SUV's geviseerd in Brussel

              Aflaten - niet kapot steken - mag toch eerder als een ludieke actie worden gezien.
              Wij lieten vroeger zelfs de banden van de grijze R4-kes van de BOB plat.
              Last edited by palombian; 1 april 2023, 17:56.

              Comment


              • #8
                Re: SUV's geviseerd in Brussel

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Aflaten - niet kapot steken - mag toch eerder als een ludieke actie worden gezien.
                Wij lieten vroeger zelfs de banden van de grijze R4-kes van de BOB plat.
                Als je midden in de stad 4 banden terug met lucht wil vullen kost dat geld en tijd.
                Ik vind dat niet ludiek, wel schandalig.
                .
                Mijn SUV verbruikt gemiddeld 8,38 l/100 met heel wat stadsverkeer.
                Eén tankbeurt van een Boeing is goed voor 180.000 liter. Ik zou daar 2.150.000 km kunnen mee rijden.
                Op Flightradar zie ik op dit ogenblik dat er 15.610 vliegtuigen in de lucht zijn.
                Ik voel me dus niet "schuldig" aan het zo gezegde CO² probleem. Ze moeten dus van mijn banden afblijven.
                Last edited by Skitch; 1 april 2023, 20:49.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                Comment


                • #9
                  Re: SUV's geviseerd in Brussel

                  Ik zou het ook kl... vinden maar ik heb altijd een pompje bij .
                  Nochtans zou ik toch even nadenken over de boodschap, wij wonen hier allemaal tesamen in dezelfde stad, hetzelfde land en op dezelfde aardbol.
                  Waar haalt u het dat u niet "schuldig" zou zijn ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: SUV's geviseerd in Brussel

                    Ze staan er niet stil bij dat er mogelijks een spoedarts of zo mee rijdt en eens dringend weg moet om een leven te redden of een brandweerman dat opgeroepen wordt.

                    Spoedartsen die van wacht zijn,moeten permanent op een spoedgevallendienst aanwezig zijn,vanwaar zij uitrukken met een MUG als het nodig zou zijn.
                    Zij hebben dus geen SUV nodig om 's morgens op hun shift te raken.Kunnen zelfs rustig met de fiets komen.
                    Brandweermannen, moeten als ze van wacht zijn,ook niet in het hol van pluto gaan zitten.
                    Dit is nu eenmaal de job.

                    .[/QUOT

                    Comment


                    • #11
                      Re: SUV's geviseerd in Brussel

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      .....................
                      Waar haalt u het dat u niet "schuldig" zou zijn ?
                      Waarom zou ik ?
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: SUV's geviseerd in Brussel

                        Ik rij ook op grotere hoogte, maar ik denk dat mijn Meriva geen SUV is.
                        Is wel gestroomlijnd.
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment


                        • #13
                          Re: SUV's geviseerd in Brussel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Waarom zou ik ?
                          Meent u dat echt ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: SUV's geviseerd in Brussel

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik zou het ook kl... vinden maar ik heb altijd een pompje bij .
                            Als het echte rotzakken zouden zijn ga je aan dat compressortje niet veel hebben.... En neen, ik heb het niet over het onherstelbaar beschadigen van de band.

                            Comment


                            • #15
                              Re: SUV's geviseerd in Brussel

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Meent u dat echt ?
                              Hoe bedoel je ?
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                              Comment

                              Working...
                              X