Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grafische kaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Grafische kaart

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Maximaal gemeten stroomgebruik incl monitor 248W (kan dus in gelijk welke PC).
    Ola Ja, niet zo snel je conclusies trekken hé.

    Naast de graka en het mobo en de monitor zijn er nog een hoop dingen die verbruiken in een pc. Hou daar wel rekening mee.
    En vooral kan een mobo soms hoge pieken halen hoor, en dat is idem dito met een graka en een CPU.
    Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #62
      Re: Grafische kaart

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Ola Ja, niet zo snel je conclusies trekken hé.

      Naast de graka en het mobo en de monitor zijn er nog een hoop dingen die verbruiken in een pc. Hou daar wel rekening mee.
      En vooral kan een mobo soms hoge pieken halen hoor, en dat is idem dito met een graka en een CPU.
      Het was het maximum gemeten aan het stopkontakt, met setting FPS onbeperkt. Bij andere stresstests kwam ik maar tot 210W (incl monitor van 10-15W, 3 interne en 2 externe HDD's en 2 interne SSD's).
      Ook bij Fortnite op 60 fps was het onder 200W.

      Ik denk dat dergelijke kaartjes in elke PC passen zonder de PSU te vervangen. Hij moet wel een minstens 6 pin VGA kabel hebben om van boven in de kaart te prikken, anders val je terug op modellen van max 75W die enkel langs de PCI-E worden gevoed, maar die zullen te traag zijn.

      Enfin, voor mij was dit draadje een aanleiding om toch iets te doen aan de snelheid van Topaz AI zonder elektrische blaasverwarming aan mijn voeten .
      GPU benchmark is nu 8x hoger dan met de interne GPU, nog maar 1/4 van de prestaties van de allerduurste GPU, maar het scheelt een heel stuk.

      In idle komt er 5-10W bij tov de Intel 630 GPU, dat kan worden gekoeld door de case fans alleen.
      Probleem is dat de CPU koeler de luidste component blijft, nu moet ik daar misschien nog iets aan doen...

      PS: ik lees hier - voor mijn PSU - een powerfactor van 75 af in idle en boven 90 onder belasting, dus er moet maar een kleine reserve voor de maximum stroom voorzien worden
      Last edited by palombian; 4 april 2023, 09:56. Reden: powerfactor

      Comment


      • #63
        Re: Grafische kaart

        Meten is weten. Ik ga eens mijn powermeter zoeken en die kast hier onder het bureau meten. Denk dat het een verrassing gaat zijn. En geen goede...

        Comment


        • #64
          Re: Grafische kaart

          Met een voeding van een PC is het niet echt correct om het afgenomen vermogen van het stopcontact (220V) te meten om te weten of die echt goed is.
          Belangrijk is welk vermogen de voeding voor de verschillende spanningen (+12V, -12V, +5V, -5V, +3,3V) “stabiel” kan leveren aan de componenten.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #65
            Re: Grafische kaart

            Ik weet niet hoe het met de PC van @mir is afgelopen maar hier erg tevreden van het MSI GTX 1650 Super 4GB kaartje.
            De kaart is onhoorbaar (één van mijn vereisten). De fans staan altijd stil.
            TDP 100W, idle 9W.
            Temperaturen binnenin blijven zoals tevoren zonder aanpassing van de case fans.

            Voor wie het voor fotografie wil aanwenden:

            Topaz Sharpen AI draait nu zeer vlot, de meeste tijd gaat naar het over- en weerbrengen vanuit LR.
            Blijkbaar is het niet mogelijk plugins in batch te gebruiken.

            Voor een tikje meer geld (+/- €150 gebruikt) en stroom (130W) is er de GTX 1660 Super, met 6GB geheugen en 27% hogere passmark score (12812 tov 10100, de interne 630 GPU haalde maar 1116).
            Last edited by palombian; 10 april 2023, 13:14. Reden: zinswending, GPU scores

            Comment


            • #66
              Re: Grafische kaart

              Voorlopig nog niks aangepast. Ik hoor de zoon niet meer klagen. Ik wacht nog op de gratis voeding en grafische kaart die ik van iemand ging krijgen om eens mee te testen.
              En die 500 of 600 W voeding waarover ik het had was van hetzelfde merk.
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #67
                Re: Grafische kaart

                Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                Voorlopig nog niks aangepast. Ik hoor de zoon niet meer klagen. Ik wacht nog op de gratis voeding en grafische kaart die ik van iemand ging krijgen om eens mee te testen.
                En die 500 of 600 W voeding waarover ik het had was van hetzelfde merk.
                https://www.amazon.nl/AeroCool-Vx-Pl...07HBHYT7R&th=1
                Is ook een goede dus.
                Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #68
                  Re: Grafische kaart

                  Even het vervolg vertellen.
                  Vandaag is de 650W voeding aangekomen van Amazon. Deze zonder problemen in de Medion PC kunnen plaatsen en ook de Asus GTX960 grafische kaart zonder problemen kunnen inbouwen. Scherm aan de grafische kaart aangesloten en desktop opgestart. Alles lijkt te werken. In apparaat beheer de interne grafische kaart ook uitgeschakeld.
                  Een game uit de Need for speed serie werkte niet met de ingebouwde grafische kaart en nu wel. Dan enkele andere games getest waaronder Fortnite . Alles loopt veel soepeler en hij ziet zelfs veel meer details. Dus de upgrade is een succes.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #69
                    Re: Grafische kaart

                    Pico bello!

                    Comment


                    • #70
                      Re: Grafische kaart

                      mir, de ingebouwde grafische chip moet je eigenlijk uitschakelen in het BIOS, in apparaat beheer (in of uit geschakeld) start die toch op en dat is niet meer nodig. (Je weet wel...... warmte).
                      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Grafische kaart

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        mir, de ingebouwde grafische chip moet je eigenlijk uitschakelen in het BIOS, in apparaat beheer (in of uit geschakeld) start die toch op en dat is niet meer nodig. (Je weet wel...... warmte).
                        Als je deze volledig uitschakelt in de BIOS, wat gebeurt er dan als de grafische kaart het begeeft ?
                        Kan je dan op één of andere manier nog wel kijken op een monitor ?

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #72
                          Grafische kaart

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Als je deze volledig uitschakelt in de BIOS, wat gebeurt er dan als de grafische kaart het begeeft ?
                          Kan je dan op één of andere manier nog wel kijken op een monitor ?

                          grts
                          Sieg
                          De on-board videokaart kan ook automatisch uitgeschakeld worden door het BIOS wanneer er een andere grafische kaart geïnstalleerd wordt. (Vermoedelijk afhankelijk van welk moederbord).
                          In dat geval zal deze ook terug actief worden zodra men de externe verwijdert of wanneer men de settings in het BIOS manueel gaat aanpassen.
                          Het is met andere woorden niet altijd echt nodig om die uit te schakelen.
                          Of het veel in warmte gaat uitmaken betwijfel ik, de kaart,krijgt softwarematig geen signaal meer, maar de componenten blijven onbelast onder spanning.
                          Uitgeschakeld zal Windows die wel niet meer zien en worden er minder drivers geladen en is de kans op mogelijke conflicten minder.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #73
                            Re: Grafische kaart

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Als je deze volledig uitschakelt in de BIOS, wat gebeurt er dan als de grafische kaart het begeeft ?
                            Kan je dan op één of andere manier nog wel kijken op een monitor ?

                            grts
                            Sieg
                            In zo'n geval BIOS resetten (een bepaalde jumper op het MB een paar seconden verplaatsen).
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #74
                              Re: Grafische kaart

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              mir, de ingebouwde grafische chip moet je eigenlijk uitschakelen in het BIOS, in apparaat beheer (in of uit geschakeld) start die toch op en dat is niet meer nodig. (Je weet wel...... warmte).
                              Dat heb ik bekeken maar zie dat niet staan in de Bios.

                              mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment


                              • #75
                                Re: Grafische kaart

                                In mijn BIOS heb ik de primaire grafische adapter veranderd, de ingebouwde GPU was daarna niet meer zichtbaar voor Windows.
                                Het verbruik ervan is trouwens miniem.

                                Comment

                                Working...
                                X