Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

    Mijn grote dikke 150L boiler moet dringend weg in mijn te klein badkamertje die dringend aan renovatie toe is. Nu staat de boiler in een nis in de muur (die nis is 51cm). Daar zou een doorstromer in passen, op 2e hands zag ik al grote, maar er bestaan ook kleinere rechthoekige.
    Hoeveel vermogen voor 2 personen? Ik zal geen bad meer kiezen, enkel een inloopdouche. Welke zijn goede merken en makkelijk zelf aan te sluiten of best door een loodgieter? Passen alle of kunnen er problemen zijn dat het electriciteitsnetwerk overbelast geraakt? (las zo iets van iemand op 2e hands die hem verkocht voor zo'n reden)
    Last edited by CanonYouCan; 28 februari 2023, 22:53.

  • #2
    Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

    Mocht het niet zo dringend zijn: ik heb een AEG doorstromer met een vermogen van 18 kW die ergens de komende jaren bijna zeker zal verdwijnen als ik een digitale meter "krijg". (huizenhoog capaciteitstarief, hoeveel probeer ik nog steeds te achterhalen)
    Hij meet h=38 cm; b=22cm en diepte=8 cm
    Je aansluiting moet uiteraard sterk genoeg zijn en driefasig.
    Last edited by nete; 2 maart 2023, 21:55.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

      Best toch maar eens kijken hoeveel Ampère dat trekt en welke zekeringen je hebt.

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

        En vermits de digitale meter er toch komt zou ik er nog eens goed over nadenken.
        Stel dat je ééns in de maand meer dan een kwartier de volle 18 kW trekt telt deze mee voor 1/12 van je capaciteitstarief.
        Doe je dat elke maand dan kost je dat ruwweg 18x40€=720€ per jaar capaciteitstarief.
        Dit is natuurlijk een maximum, deze toestellen moduleren, maar je moet de andere verbruikers ook meetellen.

        Daar heb je al snel een warmtepompboiler mee terugverdiend, bovendien gebruikt die minder dan de helft van de stroom om dezelfde hoeveelheid water op te warmen.

        (tarieven verschillen per regio, verdere discussies in een draadje over Energie(prijzen))
        Last edited by palombian; 1 maart 2023, 10:09. Reden: maximum

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

          18 kW ? Waar haal je dat ? Toch niet op 230 V enkelfase hoop ik ?

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            18 kW ? Waar haal je dat ? Toch niet op 230 V enkelfase hoop ik ?
            Voor een douche heb je misschien geen 18 kW nodig, maar blijkbaar toch 13 kW voor 6,5l/min (spaardouche). Dat is 56A monofase.
            Een doorstromer heeft in theorie het voordeel dat er geen stilstandverliezen zijn, zonder capaciteitstarief is het dus goedkoper dan een klassieke boiler.
            Maar zelfs als je een zware aansluiting hebt gaat het je nog een nieuwe leiding naar de badkamer kosten.
            Ik zou het vergeten .

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

              Heb je geen gas liggen? Nog steeds 3x goedkoper per KW/h dan elektriek.

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                Een doorstromer verbruikt heel veel stroom als je een redelijk waterdebiet wil: https://www.youtube.com/watch?v=WOOOqqV1p0M

                Met de 6,5L water per minuut (zoals palombian hier boven schreef) zal je maar een zwakke waterstraal krijgen.
                Ik heb in mijn vorige woning nog een kleine gasboiler gehad die 5L/min gaf, en dat was zeker in de winter maar heel zwak om mee te douchen.
                In de winter is het leidingwater kouder dan in de zomer, om dezelfde watertemperatuur te krijgen na de boiler zal dan het debiet lager worden.

                Voor 13KW heb je bij 230V enkelfasig 56,5 Ampère nodig, die steek je dus niet zomaar even in het stopcontact.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                  Ik herinner me vroeger in Engeland van die kleine bakjes aan de douche, daar kwam bijna geen water uit.
                  Nu valt een spaardouche wel mee omdat de stralen fijner zijn.
                  Maar de Belg wil een straffe straal, liefst nog van alle kanten tegelijk (voor de rekening - en alternatieven - zie een ander draadje ).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                    Komt nog bij dat bij mijn doorstromer een minimumdebiet nodig is, of hij "slaat niet aan" of hij "slaat af".

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                      Komt nog bij dat bij mijn doorstromer een minimumdebiet nodig is, of hij "slaat niet aan" of hij "slaat af".
                      Beperking van alle doorstromers, onze gasketel moet bv 2l/min hebben.
                      Geen probleem voor douche of bad, maar voor de afwas is een klein straalje wel handig om af te spoelen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Beperking van alle doorstromers, onze gasketel moet bv 2l/min hebben.
                        Geen probleem voor douche of bad, maar voor de afwas is een klein straalje wel handig om af te spoelen.
                        In de keuken of wasbak is het soms wel handig een klein straaltje te hebben, dat lossen we op door even aan een groter debiet te laten lopen, dan kan men eens die begint te warmen terug verminderen naar een zelfs lager debiet dan het minimum om doen op te springen.
                        Het is allemaal een gewoonte, iedereen kent zijn eigen installatie wel heel snel denk ik. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                          Je gebruikt het warme water dat nog in het toestel zit op, doe ik ook zo .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                            dus komt erop neer beter geen electrische doorstromer, ik hoorde ook dat dit bijna niet meer verkocht wordt. Ik heb nu een grote 150L (vroeger waren we met 3, nu 1 week alleen en 1 week met 2). Ik denk dat ik mijn 150L 2e hands zal verkopen en een 100L kopen. Ik las dat 50L zelfs voldoende zal zijn met 2. Zou enkel inloopdouche nemen, geen bad meer. Dan zou de kleinere boiler in een nis in de muur met kast kunnen weggewerkt worden.

                            -Zijn er hier mensen met 2 en een 50L of 100L boiler?
                            -Best een nieuwe met beste energieklasse of zijn die te duur? Op 2e hands vermelden ze geen energieklasse, waarschijnlijk oudere, heb 1x klasse c vermeld gezien.
                            Last edited by CanonYouCan; 3 maart 2023, 22:58.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie heeft een electrische doorstromer voor badkamer/douche?

                              Of een kleinere boiler voor jullie voldoet dat hangt volledig af van hoeveel warm water je zelf verbruikt tijdens het douchen.
                              Als je wat moeite doet om zo weinig mogelijk warm water te verbruiken, dan zou je daarmee toe moeten komen.

                              Als de boiler ook overdag terug kan opladen, dan is een kleine boiler geen probleem, als die alleen tijdens de nacht stroom krijgt, dan moet je veel zuiniger omspringen met warm water.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X