Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

premies renovatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • premies renovatie

    Heeft iemand ervaring met de uitbetaling van de "mijn verbouwpremie" (dakisolatie, buitenschrijnwerk, gevelisolatie, warmptepomp)?
    Op vlaanderen.be staat goedkeuring (of niet) binnen de 8 maanden, en uitbetaling binnen de 12 maanden.

    Maar nemen ze effectief de volle periode elke keer, of heeft iemand ze al een stuk eerder gehad? Kwestie dat we onze uitgaven beetje kunnen plannen.
    Stookolie- en electriciteitspremie werden vrij snel uitbetaald hier, bouwvergunning daarentegen was al voorbij de wettelijke termijn toen ik antwoord kreeg...

  • #2
    Re: premies renovatie

    Het lijkt me dat je er niet snel moet op rekenen, die 8 maanden zullen eerder een minimum zijn.
    Er zijn zeer veel aanvragen ingediend en ze moeten allemaal nagekeken worden.
    Gezien het grote aantal voorwaarden - die niet altijd volledig duidelijk zijn - kan het ook zijn dat je minder of niets ontvangt.
    Maar alles wat je kan krijgen is uiteraard welkom.

    PS: ik heb er 2 maand geleden één ingediend voor werken in 2021 en in elk geval nog niets gezien of gehoord.
    Last edited by palombian; 16 februari 2023, 17:58. Reden: zinswending

    Comment


    • #3
      Re: premies renovatie

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Het lijkt me dat je er niet snel moet op rekenen, die 8 maanden zullen eerder een minimum zijn.
      Waarschijnlijk controle onder een microscoop door één enkel medewerker ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: premies renovatie

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Waarschijnlijk controle onder een microscoop door één enkel medewerker ?
        Nu u toch een mening geeft over de werking van de overheid, hier de mijne:

        In tegenstelling met het (vele) geld dat zonder enige controle rondgestrooid is in de vorm van allerhande bijdragen in de energiekosten, en dat regelrecht in de zakken van de producenten is verdwenen, met als extra perfide effekt dat dit de prijzen nog heeft ondersteund, zullen subsidies voor renovatie tenminste enig blijvend effekt hebben op het toekomstige verbruik, en dus op de prijs en de CO2 uitstoot.

        Steekvlampolitiek komt voor langetermijnmaatregelen.

        Comment


        • #5
          Re: premies renovatie

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Nu u toch een mening geeft over de werking van de overheid, hier de mijne:

          In tegenstelling met het (vele) geld dat zonder enige controle rondgestrooid is in de vorm van allerhande bijdragen in de energiekosten, en dat regelrecht in de zakken van de producenten is verdwenen, met als extra perfide effekt dat dit de prijzen nog heeft ondersteund, zullen subsidies voor renovatie tenminste enig blijvend effekt hebben op het toekomstige verbruik, en dus op de prijs en de CO2 uitstoot.

          Steekvlampolitiek komt voor langetermijnmaatregelen.
          Voluit akkoord, maar ik bedoel enkel de toch wel absurde doorlooptijden voor aanvragen in HET computertijdperk.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: premies renovatie

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Voluit akkoord, maar ik bedoel enkel de toch wel absurde doorlooptijden voor aanvragen in HET computertijdperk.
            Die tijden zijn inderdaad vrij lang, voor de subsidies van de zonnepanelen en de accu heb ik een mail gekregen dat het minstens 6 maanden zou duren om dat in orde te maken, en dat ik in de tussentijd ook geen mails moet sturen om te vragen hoe ver ze er mee staan.

            Vroeger stuurde je de meterstanden van gas en elektriciteit per post door, en kreeg je het eindfactuur ongeveer een week later in de brievenbus.
            Toen hadden ze al wel rekenmachines, maar nu zou dat normaalgezien veel sneller moeten kunnen, maar dat is dus niet zo, in het beste geval krijg je de berekening via mail na ongeveer een maand, maar gewoonlijk duurt het nog langer.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: premies renovatie

              Op gevaar weer af te wijken, vroeger was er maar één energieleverancier met een beperkt aantal tarieven.
              Je moet ook niet veralgemenen, onze jaarafrekeningen (in casu bij Ecopower en TotalEnergies) waren enkele dagen na de meteropname klaar.

              Sommige leveranciers hebben blijkbaar een grotere achterstand, het argument dat enkel de overheid traag werkt snijdt ook geen hout.

              Comment


              • #8
                Re: premies renovatie

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Sommige leveranciers hebben blijkbaar een grotere achterstand, het argument dat enkel de overheid traag werkt snijdt ook geen hout.
                En volgens de informatie dat enkele dagen geleden gegeven werd, ligt het probleem niet bij de verschillende leveranciers maar slaagt men er door (technische) problemen niet in de meterstanden door te geven aan de leveranciers.
                De opname van meterstanden wordt niet door de energieleveranciers gedaan, hier is dat Fluvius.
                En van vertraging kan ik nog niet spreken, tegen mijn zin zijn ze hier een maand vroeger gekomen dan gewoonlijk en dat heeft een redelijk negatieve impact.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: premies renovatie

                  De enige officiële meterstanden zijn die door Fluvius (of een andere netbeheerder zoals bv ORES in Wallonië) opgenomen, ofwel fysiek (minstens om de twee jaar) ofwel met de DM (waarvoor onze Waalse broeders vrij in zijn om die te kiezen .
                  Zoniet schat de leverancier het verbruik (of vraagt de klant de meterstand door te geven, evt met een foto).
                  Wat je als particulier kan zien op My Fluvius (en ook delen met bv je energieleverancier) bevat trouwens enkel verbruiksgegevens en geen meterstanden.

                  Het moet dan toch zijn dat de ene leverancier efficienter werkt dan de andere.

                  Voortaan zullen alle premies rechtstreeks door de Vlaamse overheid betaald worden en niet meer door Fluvius (die ze gewoon bij rekende in de netkosten, wat heel gemakkelijk was voor de politiek).
                  Last edited by palombian; 20 februari 2023, 17:33.

                  Comment


                  • #10
                    Re: premies renovatie

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    De enige officiële meterstanden zijn die door Fluvius (of een andere netbeheerder zoals bv ORES in Wallonië) opgenomen, ofwel fysiek (minstens om de twee jaar) ofwel met de DM (waarvoor onze Waalse broeders vrij in zijn om die te kiezen .
                    Zoniet schat de leverancier het verbruik (of vraagt de klant de meterstand door te geven, evt met een foto).
                    Wat je als particulier kan zien op My Fluvius (en ook delen met bv je energieleverancier) bevat trouwens enkel verbruiksgegevens en geen meterstanden.

                    Het moet dan toch zijn dat de ene leverancier efficienter werkt dan de andere.

                    Voortaan zullen alle premies rechtstreeks door de Vlaamse overheid betaald worden en niet meer door Fluvius (die ze gewoon bij rekende in de netkosten, wat heel gemakkelijk was voor de politiek).
                    Op my Engie zie ik alle exacte meterstanden van de laatste jaren

                    Wat die premies betreft, bij Engie is het een eigenaardige berekening, in je afrekening kan je nergens opmaken dat je die premies gekregen hebt.
                    Als je afrekening een overzicht zou moeten zijn wat je het jaar verbruikt en betaald hebt dan zou daar in mijn opinie ook de premies moeten tussen staan en dat is niet het geval.
                    Dus hoe ze het berekent hebben is voor mij een grote vraag.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: premies renovatie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Op my Engie zie ik alle exacte meterstanden van de laatste jaren

                      Wat die premies betreft, bij Engie is het een eigenaardige berekening, in je afrekening kan je nergens opmaken dat je die premies gekregen hebt.
                      Als je afrekening een overzicht zou moeten zijn wat je het jaar verbruikt en betaald hebt dan zou daar in mijn opinie ook de premies moeten tussen staan en dat is niet het geval.
                      Dus hoe ze het berekent hebben is voor mij een grote vraag.

                      grts
                      Sieg
                      Klopt, Engie is jouw energieleverancier, op Mijn Ecopower en My TotalEnergies zie ik de meterstanden ook.

                      Bij Ecopower (trimestrieel voorschot) was er een aparte creditnota voor de premiebedragen (van nov en dec).
                      Bij TotalEnergies was de voorschotfactuur van december negatief omdat het maandelijks voorschot lager was dan de premies.
                      In beide gevallen is het geld enkele weken later op de rekening gestort.

                      Zoals in elke boekhouding, dat zou je bij Engie toch ook moeten terugvinden.

                      Eindafrekeningen hier waren zeer gedetailleerd, met annex van bladzijden lang gezien de vele tarief- en belastingswijzigingen.

                      Comment

                      Working...
                      X