Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuring fijn stof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Uit mijn omgeving merk ik dat mensen die de goedkope merkloze diesel tanken meer problemen hebben. Ik heb dit nagevraagd op de keuring, de keurder die ik had bevestigde dat.
    Geyst

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
      Uit mijn omgeving merk ik dat mensen die de goedkope merkloze diesel tanken meer problemen hebben. Ik heb dit nagevraagd op de keuring, de keurder die ik had bevestigde dat.
      Ik tank nochtans altijd bij de goedkoopste pomp op de steenweg waar ik langs kom, maar dat kan evengoed Colruyt (DATS) zijn als een pomp van een merk die dezelfde prijs toepast. Hetzelfde merk wordt dan enkele km's verder 15ct duurder verkocht...
      Geen idee waar die brandstof allemaal vandaan komt, maar behoudens één of andere werkelijk merkloze pomp denk ik niet dat duurder altijd beter is.

      Je moet wel op tijd de brandstoffilter laten vervangen anders gaan je injectoren er aan, waardoor je meer roet krijgt enzovoort.
      Water in de brandstof is niet goed, en dat komt door condensatie in een (half) lege tank. Dat zal ook meer gebeuren met een auto die buiten staat ipv in een garage, die weinig rijdt enz.
      Vooral weinige en korte ritten bij lage snelheid zijn de dood van een roetfilter (mijn auto komt zelden buiten voor minder dan 20 km, en als je 75 km of meer kan doorrijden regenereert het filter zelfs spontaan zonder extra brandstofinjectie - dit laatste verdunt de olie).

      Als gepensioneerde heb ik daar gelukkig weinig last van, maar eigenlijk is (de huidige) dieselauto niet gemaakt voor de verkeersomstandigheden die de meeste automobilisten in ons drukke land dagelijks tegenkomen (en moet je zo'n ding dus niet meer kopen ).
      Last edited by palombian; 10 september 2024, 13:27.

      Comment


      • #18
        Voornaamste punt is met een diesel rijden waarvoor hij gemaakt is. En dan is er normaal geen vuiltje aan de lucht.
        Niet dat een benzine motor deugt heeft van enkel korte ritjes in stad, maar een diesel kan daar zeker niet goed tegen.

        En als je twijfelt : voor je naar de keuring gaat eens goed de motor warm rijden en dan een stukje goed doorblazen (je hoeft daarvoor geen 200 te gaan rijden). Maar normaal is dat nergens voor nodig. Dat goed warm rijden zou ik wel altijd doen...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          En als je twijfelt : voor je naar de keuring gaat eens goed de motor warm rijden en dan een stukje goed doorblazen (je hoeft daarvoor geen 200 te gaan rijden). Maar normaal is dat nergens voor nodig. Dat goed warm rijden zou ik wel altijd doen...
          Dat moet je altijd doen, diesel of benzine. Voor je naar de keuring gaat de motor goed warm laten lopen. Een stukje snelweg en dan een versnelling lager schakelen dan anders zodat je goed hoog in toeren gaat. Je hoeft niet in het rood te gaan, maar een stuk hoger dan anders. En aan de keuring je motor laten draaien dat die goed warm blijft.

          Comment

          Working...
          X