Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem gascondensatieketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem gascondensatieketel

    Bij de aansluiting van de dubbele schouwpijp aan de ketel komt er wat water op de bovenkant van de ketel en ik vind dat raar.
    De installatie is ongeveer 6 jaar oud en voorheen merkte ik daar niets van.
    Ik dacht dat condenswater dat evt nog gevormd wordt in de uitlaatpijp die de binnenste buis is ook langs diezelfde binnenste buis moet terugvloeien ?

    Zuigt de luchtinllaat vochtige lucht mee binnen, dat dan in de buitenbuis condenseert ?
    Is de binnenbuis ergens lek waardoor condensatievocht in de buitenbuis terechtkomt ?
    Andere mogelijkheden ?

    ik dacht eerst even die buitenbuis zodanig dicht te plakken aan alle mogelijke naden maar dan vrees ik dat het vocht op die manier de ketel invloeit op een plaats waar dat niet gezond zou kunnen zijn en voor de levensduur en de goede werking van de ketel en dat het dan tot defecten kan leiden ?
    Waar ik nu nog aan denk is een emmer plaatsen onder de slang die water afvoert om te kijken of dat wel goed funktioneert ? ik stop het uiteinde van de darm wel een beetje onder water ...

    Mijn vertrekkend ketelwater staat op 55 °C , ik heb wat overbemeten radiatoren (door de redenering van een aantal jaren terug)
    het probleem is meer merkbaar bij aftappen van nogal wat warm water dat op 65° C staat.

    !mijn installateur die probeerde ik te bellen maar die is bijna niet vast te krijgen de laatste tijd.)
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

  • #2
    Re: probleem gascondensatieketel

    Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
    Bij de aansluiting van de dubbele schouwpijp aan de ketel komt er wat water op de bovenkant van de ketel en ik vind dat raar.
    De installatie is ongeveer 6 jaar oud en voorheen merkte ik daar niets van.
    Ik dacht dat condenswater dat evt nog gevormd wordt in de uitlaatpijp die de binnenste buis is ook langs diezelfde binnenste buis moet terugvloeien ?

    Zuigt de luchtinllaat vochtige lucht mee binnen, dat dan in de buitenbuis condenseert ?
    Is de binnenbuis ergens lek waardoor condensatievocht in de buitenbuis terechtkomt ?
    Andere mogelijkheden ?

    ik dacht eerst even die buitenbuis zodanig dicht te plakken aan alle mogelijke naden maar dan vrees ik dat het vocht op die manier de ketel invloeit op een plaats waar dat niet gezond zou kunnen zijn en voor de levensduur en de goede werking van de ketel en dat het dan tot defecten kan leiden ?
    Waar ik nu nog aan denk is een emmer plaatsen onder de slang die water afvoert om te kijken of dat wel goed funktioneert ? ik stop het uiteinde van de darm wel een beetje onder water ...

    Mijn vertrekkend ketelwater staat op 55 °C , ik heb wat overbemeten radiatoren (door de redenering van een aantal jaren terug)
    het probleem is meer merkbaar bij aftappen van nogal wat warm water dat op 65° C staat.

    !mijn installateur die probeerde ik te bellen maar die is bijna niet vast te krijgen de laatste tijd.)
    Het is inderdaad mogelijk dat de afvoer van het condenswater verstopt is, die sifon heeft gewoonlijk een stopje onderaan om het vuil eruit te halen.
    Dat er meer uitkomt bij SWW bereiding is waarschijnlijk ook omdat het vermogen dan maximaal staat, meer gas is meer condensatiewater (ong 1 liter per m3 gas).

    Comment


    • #3
      Re: probleem gascondensatieketel

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Het is inderdaad mogelijk dat de afvoer van het condenswater verstopt is, die sifon heeft gewoonlijk een stopje onderaan om het vuil eruit te halen.
      Dat er meer uitkomt bij SWW bereiding is waarschijnlijk ook omdat het vermogen dan maximaal staat, meer gas is meer condensatiewater (ong 1 liter per m3 gas).
      Bedankt voor uw reactie Jan !

      ik heb de wateafvoer nog deze voormiddag in een onthoofde plastic fles gezet , die darm hing toen een paar cm in het water, ondertussen is daar ongeveer anderhalve liter bijgekomen (fles staat nog eens in een emmer)
      daar waar het vochtverlies optrad is het nu droog maar de verwarming stond op een vrij laag pitje
      straks na de afwas nog eens checken of we het droog houden en morgenvroeg nadat de dagtemperatuur opnieuw een tijdje actief is kijk ik het zeker nog na.

      Denkt u ook niet dat het schadelijk zou zijn voor de ketel als en condenswater meekomt met de aangezogen lucht ?
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: probleem gascondensatieketel

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Bedankt voor uw reactie Jan !

        ik heb de wateafvoer nog deze voormiddag in een onthoofde plastic fles gezet , die darm hing toen een paar cm in het water, ondertussen is daar ongeveer anderhalve liter bijgekomen (fles staat nog eens in een emmer)
        daar waar het vochtverlies optrad is het nu droog maar de verwarming stond op een vrij laag pitje
        straks na de afwas nog eens checken of we het droog houden en morgenvroeg nadat de dagtemperatuur opnieuw een tijdje actief is kijk ik het zeker nog na.

        Denkt u ook niet dat het schadelijk zou zijn voor de ketel als en condenswater meekomt met de aangezogen lucht ?
        De afvoer is blijkbaar niet verstopt, tegen het ontbijt zal er nog wel een liter bijgekomen zijn (alternatieve manier om het verbruik te meten ).
        Tenzij bij een retourtemperatuur boven 50° wat bij dit weer niet waarschijnlijk is.

        Een condensatieketel is uit de aard der zaak binnenin kletsnat, het is normaal dat er water langs de binnenste buis door het branderlichaam naar beneden loopt.
        Maar inderdaad niet langs de buitenste, die dient om de lucht aan te zuigen.
        Die lucht komt in de kast en wordt van daaruit door de ventilator met gas gemengd in de brander geblazen.
        In die kast zit ook de elektronica ed, maar doorgaans redelijk waterdicht, er zijn normaal ook drainageopeningen, dat zou je al gezien hebben.

        Hou het in het oog en haal desnoods de kast er eens af, daarbinnen moet het droog zijn.
        Last edited by palombian; 22 november 2022, 17:23.

        Comment


        • #5
          Re: probleem gascondensatieketel

          Hey juppekes.

          Ik heb hier enkele weken bijna net hetzelfde tegen gekomen.
          Tijdens een hee dag erge regen is er ergens via die dubbele schouwpijp water binnen gekomen.
          Tot nu toe hebben we nog altijd niet gevonden langs waar.
          Het heeft intussen nog geregend maar geen druppel meer binnen gekregen.
          Dus oorzaak niet gevonden.
          Maar dit grapje heeft me bijna €600.00 gekost.
          Er was water door de ketel gelekt en op de printplaat gelopen, met als resultaat printplaat kapot.
          We zijn nu nog aan het kijken of we dat eventueel kunnen regelen via de verzekering, hopelijk wel.
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: probleem gascondensatieketel

            Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes.

            Ik heb hier enkele weken bijna net hetzelfde tegen gekomen.
            Tijdens een hee dag erge regen is er ergens via die dubbele schouwpijp water binnen gekomen.
            Tot nu toe hebben we nog altijd niet gevonden langs waar.
            Het heeft intussen nog geregend maar geen druppel meer binnen gekregen.
            Dus oorzaak niet gevonden.
            Maar dit grapje heeft me bijna €600.00 gekost.
            Er was water door de ketel gelekt en op de printplaat gelopen, met als resultaat printplaat kapot.
            We zijn nu nog aan het kijken of we dat eventueel kunnen regelen via de verzekering, hopelijk wel.
            Bedankt voor jouw info ook, en is dat ook een Vailliant Ecotek ? i

            vanmorgen bijna een liter in de fles en verder alles droog tot nadat mijn vrouw kort gedoucht had, toen terug vocht daar ...
            op dat moment is de inhaalbeweging van de cv van 17° nacht naar 19° dag nog bezig en het warm water neemt de zaak even over op volle kracht

            ik ga er de mantel afhalen al denk ik niet dat ik dan iets kan zien
            vocht komt boven uit de buis net waar ze aan de bovenwand vast staat
            vermits dat daar zeer licht naar buiten sijpelt vrees ik ook dat er een deel naar binnen gaat ...
            Last edited by Frakske; 23 november 2022, 07:54.
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment

            Working...
            X