Sinds enkele dagen heb ik vreemde dingen aan de hand met mijn netwerk. Er is niets veranderd aan de configuratie van de modem (BBox3) of de switch (TP-SG2216) of the wifi router (TP-Archer 8).
- BBox3 is de proximus modem en heeft een vast IP van 192.168.2.1. Speelt ook DHCP en geeft adressen voorbij 192.168.2.10.
- De eerst volgende in het netwerk is de switch. Alles gaat hier naartoe en van daaruit naar de BBox. Die switch heeft vast IP 192.168.2.3.
- De desktop krijgt zijn DHCP adres als 192.168.2.54
- de laptop idem en zit op 192.168.2.35 (bekabeld aan de switch)
- de wifi router heeft vast IP 192.168.2.4 (bekabeld aan de switch)
- de laptop van mijn zus krijgt ook via DHCP zijn adres maar die gaat via de wifi router.
- er is een NAS en die heeft vast 192.168.2.8
Iedereen kan aan het internet. Maar het mijkt me trager dan voorheen.
De rare dingen zijn:
- als ik op de BBox ga kijken dan zijn de switch en de wifi router niet te zien in de lijst van IP adressen. De desktop, laptop en laptop van mijn zus zijn wel te zien in de lijst. Er is een onbekend toestel dat geen IP adres gekregen heeft. De HP Officejet heeft IP 192.168.2.42 gekregen en die hangt op de wifi.
- de desktop kan niet pingen naar de switch (Host unreachable). Kan ook niet pingen naar de wifi router. Via de browser een verbinding trachten te maken met hun webinterface lukt (uiteraard) ook niet.
- de laptop die kan wel pingen en verbinding maken met de switch en de wifi router. Nochtans zijn de laptop en desktop via diezelfde switch verbonden met de modem en het internet.
- de desktop kan wel pingen naar de laptop van mijn zus. Daarvoor moet alles dus wel eerst via de switch en de wifi router.
- er is een IP adres bereikbaar dat nergens opduikt 192.168.2.15. Dat blijkt na wat zoeken het adres te zijn van de management interface van mijn desktop. Ik wist dat die bestond maar dacht altijd dat die een eigen ethernet poort had en die is niet aangesloten! Grappige is dat ik er wel aankan vanuit de laptop maar niet vanuit de desktop zelf.
- de NAS is totaal onbereikbaar. Nochtans donderdag was dat nog ok.
Ondertussen al alles verschillende keren gereset, ook power cycle maar geen enkele verandering.
Iemand een idee waar en hoe te zoeken? Ik weet het niet meer. Enige waar ik zeker van ben is dat de verbinding naar Proximus nog OK is. Anders kon ik dit niet posten.
- BBox3 is de proximus modem en heeft een vast IP van 192.168.2.1. Speelt ook DHCP en geeft adressen voorbij 192.168.2.10.
- De eerst volgende in het netwerk is de switch. Alles gaat hier naartoe en van daaruit naar de BBox. Die switch heeft vast IP 192.168.2.3.
- De desktop krijgt zijn DHCP adres als 192.168.2.54
- de laptop idem en zit op 192.168.2.35 (bekabeld aan de switch)
- de wifi router heeft vast IP 192.168.2.4 (bekabeld aan de switch)
- de laptop van mijn zus krijgt ook via DHCP zijn adres maar die gaat via de wifi router.
- er is een NAS en die heeft vast 192.168.2.8
Iedereen kan aan het internet. Maar het mijkt me trager dan voorheen.
De rare dingen zijn:
- als ik op de BBox ga kijken dan zijn de switch en de wifi router niet te zien in de lijst van IP adressen. De desktop, laptop en laptop van mijn zus zijn wel te zien in de lijst. Er is een onbekend toestel dat geen IP adres gekregen heeft. De HP Officejet heeft IP 192.168.2.42 gekregen en die hangt op de wifi.
- de desktop kan niet pingen naar de switch (Host unreachable). Kan ook niet pingen naar de wifi router. Via de browser een verbinding trachten te maken met hun webinterface lukt (uiteraard) ook niet.
- de laptop die kan wel pingen en verbinding maken met de switch en de wifi router. Nochtans zijn de laptop en desktop via diezelfde switch verbonden met de modem en het internet.
- de desktop kan wel pingen naar de laptop van mijn zus. Daarvoor moet alles dus wel eerst via de switch en de wifi router.
- er is een IP adres bereikbaar dat nergens opduikt 192.168.2.15. Dat blijkt na wat zoeken het adres te zijn van de management interface van mijn desktop. Ik wist dat die bestond maar dacht altijd dat die een eigen ethernet poort had en die is niet aangesloten! Grappige is dat ik er wel aankan vanuit de laptop maar niet vanuit de desktop zelf.
- de NAS is totaal onbereikbaar. Nochtans donderdag was dat nog ok.
Ondertussen al alles verschillende keren gereset, ook power cycle maar geen enkele verandering.
Iemand een idee waar en hoe te zoeken? Ik weet het niet meer. Enige waar ik zeker van ben is dat de verbinding naar Proximus nog OK is. Anders kon ik dit niet posten.
Comment