Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Erg gekend onder garagisten is de trick met remolie.
Het reinigt de injectoren erg efficiënt.
Je kan het ook kopen als additief maar vermoedelijk is dat hetzelfde goedje met een ander label er op en dito ander prijs.
Normaalgezien zijn extra additieven niet nodig, je geeft alleen maar meer geld uit als je ze gebruikt als de motor nog werkt zoals het moet (diesel is zo al duur genoeg).
Als er injectors vervuild zijn, dan is er een kans dat je daarmee het probleem opgelost krijgt, maar het is zeker geen garantie dat het daarmee lukt.
Vroeger werden er tijdens de winter wel additieven gebruikt, maar nu zijn de brandstoffabrikanten verplicht om rekening te houden met lage temperaturen, daardoor zal diesel die je hier tankt ook geen problemen veroorzaken als het kouder wordt.
Als je met Belgische diesel in de tank helemaal naar het noorden rijdt, dan zou het wel mogelijk kunnen zijn dat je er een additief aan moet toevoegen in de winter.
Dat had ik jammer genoeg niet vermeld ; onze oude oliebrander word 15 jaar en krijgt wat last van vervuiling ( EGR klep e.d. ) Na nieuwjaar komt de jaarlijkse keuring en naar het schijnt zijn ze daar ook niet milder geworden voor dieselrijders.
Iemand raadde mij aan om een klein percentage Aceton ( 10ml / 70L) in de tank te kieperen voor de tankbeurt
Een EGR klep krijg je niet zuiver door additieven aan de diesel toe te voegen.
In het beste geval kan die nog manueel worden gereinigd, maar de meeste garagisten zullen die eerder vervangen.
Voor je naar de keuring rijdt zorg je ervoor dat de motor goed op temperatuur is, en het kan dan ook geen kwaad om een paar keer stevig op te trekken, dat zorgt ervoor dat de kans dat de auto wordt afgekeurd wordt wat kleiner is.
Een 15 jaar oude diesel zal waarschijnlijk ook nog wel aan minder strenge eisen moeten voldoen dan een recentere (anders worden die oude diesels allemaal afgekeurd).
Bwa, hangt er een beetje van af waar je naar de keuring gaat en op wie je valt.
De laatste twee jaar vijf keer naar de keuring geweest met verschillende wagens zowel diesel als benzine en geen enkele keer hebben ze de uitstoot getest.
Met twee wagens weet ik ook de reden, hun buis past niet rond de dubbele uitlaat. [emoji23]
Waar ze hier plots wel extreem op letten zijn alle lampjes op het dashboard, het chassisnummer op de verschillende plaatsen en de werking van de gordels.
En de laatste keer ook permanent met het gelijkvormigheidsattest in de hand alles controleren of het overeenkomt.
Maar goed, ze doen maar … zolang uw auto in orde is, dan is er ook geen probleem.
Vroeger moest men bij de roettest ook eens plankgas geven, nu mag men blijkbaar geen gas meer geven (gezien bij anderen). [emoji848]
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Een 15 jaar oude diesel zal waarschijnlijk ook nog wel aan minder strenge eisen moeten voldoen dan een recentere (anders worden die oude diesels allemaal afgekeurd).
Het nieuws gemist Bart ? ... er worden op het ogenblik heel veel oudere diesels afgekeurd voor de roetfilter omdat men sinds kort de nieuwste normen gebruikt van moderne dieselwagens.
Ze geven zelf toe dat het een "fout" betreft doch gaan ze er gewoon mee door omdat ze met die modernere apparatuur willen werken
Hun "oplossing" is om de auto dan maar in Wallonië te laten keuren, daar gebruikt men het nieuwe systeem nog niet.
Het nieuws gemist Bart ? ... er worden op het ogenblik heel veel oudere diesels afgekeurd voor de roetfilter omdat men sinds kort de nieuwste normen gebruikt van moderne dieselwagens.
En hoeveel worden er heden afgekeurd omdat ze hun roetfilter er tussenuit gehaald hebben?
Bwa, hangt er een beetje van af waar je naar de keuring gaat en op wie je valt.
De laatste twee jaar vijf keer naar de keuring geweest met verschillende wagens zowel diesel als benzine en geen enkele keer hebben ze de uitstoot getest.
Met twee wagens weet ik ook de reden, hun buis past niet rond de dubbele uitlaat. [emoji23]
Waar ze hier plots wel extreem op letten zijn alle lampjes op het dashboard, het chassisnummer op de verschillende plaatsen en de werking van de gordels.
En de laatste keer ook permanent met het gelijkvormigheidsattest in de hand alles controleren of het overeenkomt.
Maar goed, ze doen maar … zolang uw auto in orde is, dan is er ook geen probleem.
Vroeger moest men bij de roettest ook eens plankgas geven, nu mag men blijkbaar geen gas meer geven (gezien bij anderen). [emoji848]
Laatste twee jaar ook vier maal naar de keuring geweest.Telkens controle uitlaatgassen.Bij benzinewagens gebeurt de test na de remtest.
Diesels worden gecontroleerd bij het binnenrijden,na afgeven van de boorddocumenten.
Elders misschien anders,maar ik zou er toch niet te erg op rekenen dat het niet gebeurt.
En ja ik heb ook twee uitlaten,en die meten ze links en rechts.
En hoeveel worden er heden afgekeurd omdat ze hun roetfilter er tussenuit gehaald hebben?
Euh, bij ons allemaal, verwacht ik toch
Maar zoals ik lees wordt bij jullie niet eens de uitlaatgassen gemeten, bij ons gebeurt dit vanaf je binnen rijd
Ik weet uiteraard niet hoe ze verder bij jullie te werk gaan (alhoewel als ik lees wat je schrijft ...), maar roetfilter ertussenuit halen voor de keuring
Euh, bij ons allemaal, verwacht ik toch
Maar zoals ik lees wordt bij jullie niet eens de uitlaatgassen gemeten, bij ons gebeurt dit vanaf je binnen rijd
Ik weet uiteraard niet hoe ze verder bij jullie te werk gaan (alhoewel als ik lees wat je schrijft ...), maar roetfilter ertussenuit halen voor de keuring
grts
Sieg
Ik heb van iemand uit de sector wel gehoord dat ze de keramiek binnenin eruit tikken.
Maar volgens mij gaan er dan wel een aantal foutcodes komen.
De werking - en de levensduur - van het roetfilter wordt o.a. gecontroleerd door het drukverschil tussen in- en uitgang.
De nieuwe apparatuur dient oa om roetfilterfraude op te sporen.
De reden waarom ze roetfilters "leeg" maken is omdat je met een verstopt roetfilter niet meer kan rijden (de uitlaatgassen moeten ergens naartoe), een roetfilter vervangen kost veel geld, en sommige garagisten kloppen dan het binnenwerk kapot waardoor je terug kan rijden, maar dan wordt er natuurlijk geen roet meer tegengehouden.
Dat zijn de zaken die ze er nu op de jaarlijkse controle uit willen halen, auto's waar volgens de specificaties een roetfilter in zou moeten zitten, maar waar dat er uit is gehaald.
Als ze een roetfilter gewoon vervangen door een stuk buis, dan valt dat meteen op tijdens de controle, een roetfilter waar alles uitgehaald is, dat zien ze alleen met de recentere uitlaatgastesters.
Laatste twee jaar ook vier maal naar de keuring geweest.Telkens controle uitlaatgassen.Bij benzinewagens gebeurt de test na de remtest.
Diesels worden gecontroleerd bij het binnenrijden,na afgeven van de boorddocumenten.
Elders misschien anders,maar ik zou er toch niet te erg op rekenen dat het niet gebeurt.
En ja ik heb ook twee uitlaten,en die meten ze links en rechts.
Hier wordt die test voor zowel diesel als benzine altijd als eerste uitgevoerd (indien ze het effectief kunnen doen).
Je rijdt binnen, ze nemen uw papieren aan, geven dat in op hun computer en dan gaan ze naar achteren om de roettest te doen … in theorie dus.
Maar als ze niet eens naar achteren gaan of ze komen meteen terug zonder iets vast te nemen, dan hebben ze die effectief niet gedaan.
Vorig jaar duidelijk kunnen zien want tijdens COVID moest men buiten blijven staan en dan kon je duidelijk zien wat ze al dan niet deden aan de uitlaat. [emoji6]
Er effectief op rekenen dat ze dat niet gaan testen, daar zou ik inderdaad ook niet van uitgaan.
Comment