Hallo,
Op 22 oktober (moet uiteraard september zijn) 2022 bestelde ik bij Kamera Express online een tweedehands lens: een Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon occasion (letterlijke omschrijving op hun website met ook de foto van precies deze lens) voor € 494,10, een mooi aanbod. De levering van deze lens duurde meer dan een week (met allerlei excuses - komt uit Duitsland, ...), maar op vrijdag 30 september werd ze geleverd.
De levering gebeurde via PostNL en de man die het afleverde was al weg nog voordat ik naar beneden kon gaan.
De kartonnen verpakking was bovenaan open (de plakband was los), maar de lens zat in een stevige groene pouch.
Eenmaal de lens uitgepakt bleek het om de “oerversie” van deze lens te gaan, dus meer dan 20 jaar oud.
Een EX-APO versie zonder al de rest … geen DG, geen AF/MF-schakelaar, geen stabilisatie en korte zonnekap … Het was net dezelfde versie van deze lens als die ik in 2001 heb gehad voor Canon.
Uit een eerste test bleek dit exemplaar ook nog eens zo onscherp te zijn als de pest.
Ik heb uiteraard contact opgenomen met Kamera Express BV (zowel via mail als telefonisch).
Kamera Express BV wil dit exemplaar terugnemen en mij het geld terugbetalen, maar ik wil de lens die ik rechtmatig heb aangekocht, de Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon.
Kamera Express BV schermt nu met wazige passages uit hun voorwaarden:
“Ik begrijp dat het vervelend is dat u een oudere type lens heeft gekregen. Dit is een menselijke fout geweest, dat klopt. In onze voorwaarden (artikel 4.2) staat ook:
1.Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.”
Ik heb voor deze lens een factuur ontvangen met als omschrijving van het artikel "Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon occasion" alsook een pakbon met dezelfde gegevens.
Mijn vraag is of ik recht heb op de lens die ik effectief besteld heb aan deze voorwaarden, of dat Kamera Express BV hier zich met een vaag artikel uit hun voorwaarden kan vanaf maken?
Ik overweeg ook om de Ombudsdienst consument in te schakelen.
Jaja
Op 22 oktober (moet uiteraard september zijn) 2022 bestelde ik bij Kamera Express online een tweedehands lens: een Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon occasion (letterlijke omschrijving op hun website met ook de foto van precies deze lens) voor € 494,10, een mooi aanbod. De levering van deze lens duurde meer dan een week (met allerlei excuses - komt uit Duitsland, ...), maar op vrijdag 30 september werd ze geleverd.
De levering gebeurde via PostNL en de man die het afleverde was al weg nog voordat ik naar beneden kon gaan.
De kartonnen verpakking was bovenaan open (de plakband was los), maar de lens zat in een stevige groene pouch.
Eenmaal de lens uitgepakt bleek het om de “oerversie” van deze lens te gaan, dus meer dan 20 jaar oud.
Een EX-APO versie zonder al de rest … geen DG, geen AF/MF-schakelaar, geen stabilisatie en korte zonnekap … Het was net dezelfde versie van deze lens als die ik in 2001 heb gehad voor Canon.
Uit een eerste test bleek dit exemplaar ook nog eens zo onscherp te zijn als de pest.
Ik heb uiteraard contact opgenomen met Kamera Express BV (zowel via mail als telefonisch).
Kamera Express BV wil dit exemplaar terugnemen en mij het geld terugbetalen, maar ik wil de lens die ik rechtmatig heb aangekocht, de Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon.
Kamera Express BV schermt nu met wazige passages uit hun voorwaarden:
“Ik begrijp dat het vervelend is dat u een oudere type lens heeft gekregen. Dit is een menselijke fout geweest, dat klopt. In onze voorwaarden (artikel 4.2) staat ook:
1.Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.”
Ik heb voor deze lens een factuur ontvangen met als omschrijving van het artikel "Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon occasion" alsook een pakbon met dezelfde gegevens.
Mijn vraag is of ik recht heb op de lens die ik effectief besteld heb aan deze voorwaarden, of dat Kamera Express BV hier zich met een vaag artikel uit hun voorwaarden kan vanaf maken?
Ik overweeg ook om de Ombudsdienst consument in te schakelen.
Jaja
Comment