Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

thermostatische radiatorkraan met timer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: thermostatische radiatorkraan met timer

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als je het verbruik nog wil verhogen, dan is dit een heel goede oplossing.
    Op die manier wordt een deel van het verwarmingscircuit constant op een hoge temperatuur gehouden, ook als dat helemaal niet nodig is.
    En let er dan ook op dat er een bypass-systeem op het circuit zit, anders gaar er geen water meer door de warmtewisselaar van de cv ketel als alle thermostaatkranen dicht staan (wat in dat systeem dan wel geregeld zal gebeuren als alle kamers warm genoeg zijn). waar de restwarmte via een koeltoren wordt afgevoerd.
    Niet elke CV installatie werkt per definitie met een centrale thermostaat, standaard een module om temperatuur van water, buitensensor en dergelijke in te stellen.
    Kamerthermostaat was ook hier een optie, geen absolute noodzakelijkheid.
    Een bypass is inderdaad een aanbeveling, maar alle thermostaten regelmatig tegelijk gesloten?
    Het is al uitzonderlijk dat een thermostatische volledig gesloten is, maar laat staan als dat zo is dat het dan in heel de woning zo is.
    Water permanent op een hogere temperatuur gehouden is ook niet zo met een modulerende ketel en nog minder in combinatie met een buitensensor.
    De huidige systemen werken trouwens toch ook zo?
    Als er één thermostatische kraan open gaat, dan wordt ook al het water in die kring verwarmd.
    En hogere kost is ook maar een gok zeker?
    Toen we enkele jaren geleden een strenge winter hadden ook eens getest wat het laagste verbruik was … 24/7 alles op dezelfde temperatuur houden was goedkoper dan enkel ‘s avonds alles terug opwarmen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Op dit ogenblik heb ik nog een 3-jarig contract lopen voor gas en elektriciteit, maar dat loopt binnen een paar maanden af.
      Nu betaal ik maar 67,91 euro per maand (ik woon niet in een moderne super geïsoleerde woning), hoeveel dat binnenkort zal worden, dat weet ik nog niet.

Dat is ook de reden waarom ik zonnepanelen heb besteld (om de energierekening "betaalbaar" te houden), maar die zouden in juni of juli moeten geplaatst zijn, en dat is dus nog altijd niet gebeurd.
      Als ze niet aan de nodige onderdelen geraken, dan kunnen ze ook niets komen plaatsen...
      Dus jij bent één van die 60% die nog een vast contract heeft en dus nog niks gemerkt heeft van de huidige miserie
      Zoals ik reeds ergens anders geschreven had, er gaan er nog velen stuik achterover vallen als ze in huidige situatie terechtkomen

Maar als jij zo weinig verbruikt/betaald denk ik niet dat je ooit uw zonnepanelen eruit zult halen.
      Al snap ik helemaal niks van die superlage prijzen die sommige mensen zoals jij betalen voor hun energie, de vaste kosten alleen al liggen een heel pak hoger.

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Dus jij bent één van die 60% die nog een vast contract heeft en dus nog niks gemerkt heeft van de huidige miserie
        Zoals ik reeds ergens anders geschreven had, er gaan er nog velen stuik achterover vallen als ze in huidige situatie terechtkomen

Maar als jij zo weinig verbruikt/betaald denk ik niet dat je ooit uw zonnepanelen eruit zult halen.
        Al snap ik helemaal niks van die superlage prijzen die sommige mensen zoals jij betalen voor hun energie, de vaste kosten alleen al liggen een heel pak hoger.

grts
        Sieg
        Zal het ooit wel merken.

Geschatte jaarfactuur energie van gemiddeld Vlaams gezin stijgt naar meer dan 9.200 euro https://www.hln.be/energieprijzen/ge...euro~aa28c78d/
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

We hebben hier in december 2021 fors geïnvesteerd in extra ZP en thuisbatterij. Toen werd gezegd dat de terugverdientijd hopeloos lang zou uitvallen maar als ik nu het verbruik voor en na simuleer op mijnenergie, zie ik toch verschillen om U tegen te zeggen. We plannen dus ook minutieus ons verbruik. Maandag hebben we onze 60°C was gedaan omdat toen de zon goed scheen terwijl die anders op woensdag ingepland staat.
          Last edited by frank207be; 16 september 2022, 05:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Niet elke CV installatie werkt per definitie met een centrale thermostaat, standaard een module om temperatuur van water, buitensensor en dergelijke in te stellen.
            Kamerthermostaat was ook hier een optie, geen absolute noodzakelijkheid.
            Een bypass is inderdaad een aanbeveling, maar alle thermostaten regelmatig tegelijk gesloten?
            Het is al uitzonderlijk dat een thermostatische volledig gesloten is, maar laat staan als dat zo is dat het dan in heel de woning zo is.
            Water permanent op een hogere temperatuur gehouden is ook niet zo met een modulerende ketel en nog minder in combinatie met een buitensensor.
            De huidige systemen werken trouwens toch ook zo?
            Als er één thermostatische kraan open gaat, dan wordt ook al het water in die kring verwarmd.
            En hogere kost is ook maar een gok zeker?
            Toen we enkele jaren geleden een strenge winter hadden ook eens getest wat het laagste verbruik was … 24/7 alles op dezelfde temperatuur houden was goedkoper dan enkel ‘s avonds alles terug opwarmen.
            Wij hebben een buitenvoeler (weersafhankelijke regeling) sinds de jaren 80 van vorige eeuw.
            Zo is de aanvoertemperatuur nooit te hoog of te laag en kan met thermostaatkranen elke ruimte de gewenste temperatuur krijgen wanneer nodig.
            Bovendien zal gedurende het grootste deel van het jaar (in principe altijd wanneer het huis voldoende geïsoleerd is) de watertemperatuur nooit hoger zijn dan 50°, zodat de condensatieketel (iets dat ook al meer dan 15 jaar standaard is) zijn maximum rendement heeft (op papier meer dan 100%).
            Bij ons staat de verwarming 's nachts af, het warmteverlies is klein.
            Ze staat uiteraard nu nog in vakantiemodus, om te vermijden dat ze morgenvroeg na een koude nacht zou aanslaan (waar wij vroeger niet op letten).
            Dit dient voor niets zolang de gemiddelde buitentemperatuur hoog genoeg blijft (momenteel hier in het hele huis 22°, buiten 9°, elk uurtje zon plus het gebruik van toestellen is genoeg om het op temperatuur te houden).
            Je zou ervan verschieten hoeveel mensen hun verwarming zelfs nu nog heel het jaar laten aanstaan bij gebrek aan kennis en of onvoldoende regelmogelijkheden.
            Als iedereen hier een beetje moeite zou voor doen mag Poetin zijn gas houden en daalt de prijs met de helft (15% minder verbruik is genoeg, dat merk je niet).

Het klopt dat de verwarming bv voor een weekend afzetten nauwelijks bespaart.
            Last edited by palombian; 16 september 2022, 22:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Ze staat uiteraard nu nog in vakantiemodus, om te vermijden dat ze morgenvroeg na een koude nacht zou aanslaan (waar wij vroeger niet op letten).
              Hier heeft de verwarming niet meer aangestaan sinds de tweede week van mei … steeds warm genoeg in huis.
              Dit is bijna elk jaar zo, eens het weer goed genoeg dan staat die op manueel of vakantie modus om niet ongevraagd op te springen.
              Airco daarentegen wel wat nodig gehad. [emoji23]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                We hebben hier in december 2021 fors geïnvesteerd in extra ZP en thuisbatterij. Toen werd gezegd dat de terugverdientijd hopeloos lang zou uitvallen maar als ik nu het verbruik voor en na simuleer op mijnenergie, zie ik toch verschillen om U tegen te zeggen. We plannen dus ook minutieus ons verbruik. Maandag hebben we onze 60°C was gedaan omdat toen de zon goed scheen terwijl die anders op woensdag ingepland staat.
                Idem hier, wat een geluk, wij hebben woensdag voor de eerste keer sinds begin maart bijna alle stroom voor de dag van het net moeten kopen (tot nu toe minder dan 80 kWh voor heel de zomer).
                Zelfvoorzienendheid op jaarbasis zal waarschijnlijk op meer dan 70% uitkomen (vandaag weer 84%, ondanks de regen - die de put heeft bijgevuld ).

Comment

grts
                  Sieg
                  Sieg, prijs je gelukkig, als jij je accumulatorkachels niet had vervangen door een warmtepomp dan was je rekening pas astronomisch geweest.
                  Het schijnt inderdaad dat nog de helft van de gebruikers van lage prijzen genieten, voor zolang het duurt.
                  Anderzijds is de berekening van de VREG (9200€/jaar) van de pot gerukt, zij rekenen de hoogste prijs van augustus door voor een heel jaar.
                  De mensen bewust maken is goed, en zou meer moeten gebeuren, paniek zaaien leidt tot berusting of verzet.
                  Last edited by palombian; 16 september 2022, 23:03.

Comment

Gisteren bezoek gehad van een verkoper voor zonnepanelen.
                    De mens heeft ruim 2 en half uur bij ons gezeten.
                    Ik moet mij goed informeren over zonnepanelen omdat onze woning niet ideaal gelegen is tov het pad van de zon.

Maar dat terzijde toonde hij mij deze website. https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
                    Dat is een overzicht van de dagelijkse evolutie van de marktprijzen voor gas en elek.

Zoals je ziet worden wij als consument totaal voor de zot gehouden.
                    Doordat er tekorten zijn in de markt fluctueert de prijs bij momenten van tekorten erg heftig.
                    MAAR... door de dag zijn de prijzen "normaal" in vergelijk met DECEMBER 2021. Toen was er nog helemaal geen sprake van oorlog.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Maar dat terzijde toonde hij mij deze website. https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
                      Dat is een overzicht van de dagelijkse evolutie van de marktprijzen voor gas en elek.

Zoals je ziet worden wij als consument totaal voor de zot gehouden.
                      Doordat er tekorten zijn in de markt fluctueert de prijs bij momenten van tekorten erg heftig.
                      MAAR... door de dag zijn de prijzen "normaal" in vergelijk met DECEMBER 2021. Toen was er nog helemaal geen sprake van oorlog.
                      Inderdaad dat klopt, ook de media speelt daarin een hele grote rol
                      Maar dat er op het ogenblik enorm veel verdiend wordt op onze rug is een feit dat zeker is
                      Er wordt zelfs al betaald met mensenlevens !

grts
                      Sieg

Comment

Sieg, prijs je gelukkig, als jij je accumulatorkachels niet had vervangen door een warmtepomp dan was je rekening pas astronomisch geweest.
                        Het schijnt inderdaad dat nog de helft van de gebruikers van lage prijzen genieten, voor zolang het duurt.
                        Anderzijds is de berekening van de VREG (9200€/jaar) van de pot gerukt, zij rekenen de hoogste prijs van augustus door voor een heel jaar.
                        De mensen bewust maken is goed, en zou meer moeten gebeuren, paniek zaaien leidt tot berusting of verzet.
                        Klopt, de VREG is dan ook niet echt opgericht geweest om de particulier te helpen, al doe ze zich wel zo voor ..

Of mijn prijzen veel zullen verschillen tussen wat ik vroeger had en wat ik nu heb, dat moet nog blijken uiteraard
                        Ik heb een pak geïnvesteerd als je mijn zonnepanelen en warmtepomp meetelt, gelukkig heb ik die zonnepanelen al terugverdiend voordat de hele economie in het honderd sloeg.
                        De mensen die nu zonnepanelen leggen die zullen langer bezig zijn om ze terug te verdienen.

Maar het valt vooral op dat wat men ook doet om geld te besparen er dan steeds nieuwe maatregelen of duurdere prijzen komen zodat je toch altijd weer meer betaald.

Zo spark ik onlangs met een fransman, bij hen zijn de elektriciteitsprijzen gestegen met 120%, dat is dus echt peanuts als je dat vergelijkt met ons landje hier

Dus al die miserie ligt niet zozeer aan de wereldeconomie maar ook hoe het land zelf ermee omgaat, en hier gaan ze er zéér slecht mee om !
                        Een voorbeeld daarvan zijn nu weer hun nieuwe "helpende maatregelen" die ze voorgesteld hebben, dat is helemaal onlogisch en zelfs schandalig
                        Zo gaat men degene het meeste helpen die er het minst voor gedaan hebben, dus degenen die nog op fossiele brandstoffen verwarmd krijgen de meeste hulp.
                        Degenen die wel geïnvesteerd hebben in duurzaam verwarmen krijgen een schamele 61€
                        Je zou voor minder daar een bommetje gaan smijten

grts
                        Sieg

Comment

Klopt, de VREG is dan ook niet echt opgericht geweest om de particulier te helpen, al doe ze zich wel zo voor ..

Of mijn prijzen veel zullen verschillen tussen wat ik vroeger had en wat ik nu heb, dat moet nog blijken uiteraard
                          Ik heb een pak geïnvesteerd als je mijn zonnepanelen en warmtepomp meetelt, gelukkig heb ik die zonnepanelen al terugverdiend voordat de hele economie in het honderd sloeg.
                          De mensen die nu zonnepanelen leggen die zullen langer bezig zijn om ze terug te verdienen.

Maar het valt vooral op dat wat men ook doet om geld te besparen er dan steeds nieuwe maatregelen of duurdere prijzen komen zodat je toch altijd weer meer betaald.

Zo spark ik onlangs met een fransman, bij hen zijn de elektriciteitsprijzen gestegen met 120%, dat is dus echt peanuts als je dat vergelijkt met ons landje hier

Dus al die miserie ligt niet zozeer aan de wereldeconomie maar ook hoe het land zelf ermee omgaat, en hier gaan ze er zéér slecht mee om !
                          Een voorbeeld daarvan zijn nu weer hun nieuwe "helpende maatregelen" die ze voorgesteld hebben, dat is helemaal onlogisch en zelfs schandalig
                          Zo gaat men degene het meeste helpen die er het minst voor gedaan hebben, dus degenen die nog op fossiele brandstoffen verwarmd krijgen de meeste hulp.
                          Degenen die wel geïnvesteerd hebben in duurzaam verwarmen krijgen een schamele 61€
                          Je zou voor minder daar een bommetje gaan smijten

grts
                          Sieg
                          Sieg, opnieuw, prijs je gelukkig dat je niet bij de mensen bent die het echt niet kunnen betalen.
                          Waarschijnlijk is de hulp voor hen een druppel op een gloeiende plaat, maar daar afgunstig op zijn heeft geen zin.
                          De politiek moet gewoon iets doen om opstanden te vermijden.

PS: de fransen zullen die overheidssteun, net als wij, dubbel en dik via de belastingen terugbetalen.

Comment

Sieg, opnieuw, prijs je gelukkig dat je niet bij de mensen bent die het echt niet kunnen betalen.
                            Waarschijnlijk is de hulp voor hen een druppel op een gloeiende plaat, maar daar afgunstig op zijn heeft geen zin.
                            De politiek moet gewoon iets doen om opstanden te vermijden.

PS: de fransen zullen die overheidssteun, net als wij, dubbel en dik via de belastingen terugbetalen.
                            Dat heeft niks met afgunst te maken Jan maar met pure logica !
                            De mensen die het niet kunnen betalen worden sowieso al maanden geholpen door het uitgebreide sociaal tarief.

Mij gaat het erover dat proper verwarmen niet beloond wordt in België, maar iemand met bvb gas of stookolie zelfs een voordeel krijgt dat wordt opgetrokken naar 300€

Trouwens je zou nog verschieten hoeveel er nu gaan geholpen worden die daarna gaan skiën en volgend jaar een paar keer de vlieger nemen om op vakantie te gaan.

En neen nogmaals geen afgunst, gewone logica, geef de mensen die er iets aan gedaan hebben een evenredig schouderklopje, meer niet want rijk zullen ze er ook niet van worden.
                            Alleen is het nu een slag in hun gezicht !

En ja ik heb er ook voor moeten werken om dat allemaal te bekostigen !
                            Trouwens die ezel in mijn tuin die heeft de geldboom opgegeten en nu kan 'm niet meer kakken, dus beide inkomsten kwijt

grts
                            Sieg

Comment

Dat heeft niks met afgunst te maken Jan maar met pure logica !
                              De mensen die het niet kunnen betalen worden sowieso al maanden geholpen door het uitgebreide sociaal tarief.
                              ...
                              Dat is niet helemaal juist vrees ik.
                              Ik ken mensen die het zelf niet wisten van de nieuwe maatregel.
                              Waar ze vroeger net speelde met de grens en voor 100 euro buiten het sociaal tarief vielen zouden ze nu wel in aanmerking kunnen komen.
                              Omdat ze de voorwaarden hebben versoepeld.
                              Maar die mensen worden niet ingelicht over het bestaan van de nieuwe maatregel.

Wie het "maandblad" Visie wat volgt kon dat daar ook in lezen.
                              Het zou gaan om een bijzonder grote groep die wel in aanmerking komt maar het niet geniet.
                              Dat terzijde.

Ik denk dat het ook niet juist is om te stellen dat die groep gretig op reis gaat. Tis te zeggen, het geld laat vloeien.
                              Dan heb je geen zicht op wat armoede precies is en hoe armoede werkt.

Zelf probeer ik in de mate van het mogelijke mij in te zetten voor die kwetsbare groep in mijn vrije tijd.
                              Ik heb al erg schrijnende dingen gezien. Het is echt niet ok die groep een stigma aan te wrijven als zijnde weer de grote profiteurs.

Een punt is ook dat de mensen die investeringen konden doen en ook gedaan hebben toch ook genieten van een extra voordeel.
                              Sowieso ligt hun verbruik lager door de maatregelen die ze zelf genomen hebben. Dus dat is extra voordeel terwijl de groep van lage inkomens die wel investeerde een gelijke tussenkomst genieten.
                              Maw, finaal een extra lager tarief betalen.
                              En de sukkelaars die nog stoken op mazoet kan je niet aanzetten tot het investeren van duizenden euros voor verbouwingen.
                              Als het inkomen rond de armoedegrens speelt dan is er gewoonweg geen perspectief naar verbetering. De ruimte is er gewoonweg totaal niet bij die mensen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                                Dat is niet helemaal juist vrees ik.
                                Ik ken mensen die het zelf niet wisten van de nieuwe maatregel.
                                Waar ze vroeger net speelde met de grens en voor 100 euro buiten het sociaal tarief vielen zouden ze nu wel in aanmerking kunnen komen.
                                Omdat ze de voorwaarden hebben versoepeld.
                                Maar die mensen worden niet ingelicht over het bestaan van de nieuwe maatregel.

Wie het "maandblad" Visie wat volgt kon dat daar ook in lezen.
                                Het zou gaan om een bijzonder grote groep die wel in aanmerking komt maar het niet geniet.
                                Dat terzijde.

Ik denk dat het ook niet juist is om te stellen dat die groep gretig op reis gaat. Tis te zeggen, het geld laat vloeien.
                                Dan heb je geen zicht op wat armoede precies is en hoe armoede werkt.

Zelf probeer ik in de mate van het mogelijke mij in te zetten voor die kwetsbare groep in mijn vrije tijd.
                                Ik heb al erg schrijnende dingen gezien. Het is echt niet ok die groep een stigma aan te wrijven als zijnde weer de grote profiteurs.

Een punt is ook dat de mensen die investeringen konden doen en ook gedaan hebben toch ook genieten van een extra voordeel.
                                Sowieso ligt hun verbruik lager door de maatregelen die ze zelf genomen hebben. Dus dat is extra voordeel terwijl de groep van lage inkomens die wel investeerde een gelijke tussenkomst genieten.
                                Maw, finaal een extra lager tarief betalen.
                                En de sukkelaars die nog stoken op mazoet kan je niet aanzetten tot het investeren van duizenden euros voor verbouwingen.
                                Als het inkomen rond de armoedegrens speelt dan is er gewoonweg geen perspectief naar verbetering. De ruimte is er gewoonweg totaal niet bij die mensen.
                                Ik sluit mij - uit eigen observaties - volledig aan bij jouw visie (en heb dit trouwens al een hele tijd geleden aangevoerd).
                                Vermits we hier weer op een politiek gevoelig punt komen is dit forum niet de juiste plaats om dit uit te spitten.

Comment

Working...
                                X