Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Carpass occasie auto niet waterdicht?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Carpass occasie auto niet waterdicht?

Ik ben van plan een occassie van 2004 te kopen
    Hij heeft maar 95.000km met carpass
    Het eerste jaar +-10.000 en de volgende jaren +-5000
    Er was schade aan de deur die hersteld werd en zou na een overlijden overgekocht zijn.

De carpass is geen waterdicht systeem denk ik?
    Zou dit kunnen dat men voor elke technische keuring de kms terugdraaide of een andere methode, waardoor lage kms?

Ik zag nog een op autoscoot met 68.000 kms en vermeld reeele carpass!!!

Er zijn geen andere methodes om dit te controleren zeker, het onderhoudsboekje vond ik zelf niet meer toen ik mijne verkocht.

Re: Carpass occasie auto niet waterdicht?

Zolang de auto niet uit het buitenland komt is de carpass toch wel betrouwbaar denk ik. Lage kilometerstand kan altijd, zeker als het een "bejaardenauto" geweest is.

Carrosserie reparaties zijn gemakkelijk te controleren met een lakdikte meter (desnoods bij een garage), overdaad aan plamuur met een magneet. Ik heb op basis daarvan ooit een firmawagen teruggeven, wegligging was uitermate slecht. Laten controleren op aanraden van fleet manager, bleek dat die zo goed als total loss was geweest onder de vorige chauffeur - die het dan zelf voor een prijsje had laten repareren en natuurlijk niks gezegd aan de leasing maatschappij.

Comment

In theorie kan men systematisch km terug draaien.
      Maar om dat consequent te kunnen volhouden bij elke interventie gedurende 18 jaar... Is toch niet zo eenvoudig.
      Zelfs bij het vervangen van de banden nemen ze de km al op of bij een tussenkomst van touring.
      Is dat het sop van de kool wel waard?
      Je hebt sowieso ook andere punten waar je de slijtage en gebruik van de wagen op kan inschatten.
      Zelfs met een algemene indruk kom je al een eind.

De km stand en verloop zijn ook niet abnormaal. 5000km per jaar is een kleinschalig gebruik maar ook niet niets.
      Iemand dat in de rand van de stad woont en alles in de buurt heeft, verder weinig verplaatsingen doet en de auto niet nodig heeft voor het werk...
      Of een zieke mens dat hulp krijgt voor alles gaat ook geen km maken.

Misschien kan de verkoper je meer kwijt over het gebruik van de wagen. Je kan er dan nog mee doen wat je wil.
      Als je aanvoelt dat het praatjes zijn...

Ik ben ook altijd erg voorzichtig maar ik neem aan dat dit geen fraude is.

Comment

Kilometers worden doorgegeven telkens men de wagen aanbiedt bij een professioneel (officiële) garagist, bandencentrale, carrosserie, …
        Dan zou men inderdaad al heel veel moeite moeten doen om dat bij te houden.
        Aantal kilometers op de teller kan zeker kloppen en al zeker bij mensen die meer dan één wagen hebben.
        Sommige mensen rijden ook niet veel of houden het bij korte ritten.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Normaal zou er een vervaldag op de banden moeten staan.

Comment

Carpass occasie auto niet waterdicht?

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Wat niets zegt over het aantal kilometers van de wagen.
            De meesten hebben reeds één of meerdere keren banden vervangen en sommigen durven tweedehands banden plaatsen.
            De ouderdom van de wagen kent men met zekerheid, tenminste de eerste inschrijving.
            Last edited by VerSeg; 16 augustus 2022, 16:54. Reden: Typfout
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Dag,
              als ik me niet vergis wordt op het keuringsbewijs ook de kilometerstand genoteerd. Misschien zijn er nog dergelijke keuringsbewijzen te vinden in het handschoenkastje.
              Succes ermee,
              Filip

Comment

95000 km sinds 2004 vind ik nu ook niet echt iets abnormaal hoor, zeker niet iets om je vragen bij te stellen.
                Mijn schoonouders hun vorige auto was 15 jaar en had amper 45000km

Zelf doe ik tegenwoordig ook nog amper een paar duizend km per jaar, zeker de voorbije twee jaar, dus tjah
                Maar als ik dan rijd zijn het wel heel lange afstanden.

Ik zou me er zeker en vast geen zorgen in maken dat die teller is teruggedraaid, lijkt me zelfs onwaarschijnlijk

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                  Dag,
                  als ik me niet vergis wordt op het keuringsbewijs ook de kilometerstand genoteerd. Misschien zijn er nog dergelijke keuringsbewijzen te vinden in het handschoenkastje.
                  Succes ermee,
                  Filip
                  Als er een Car-Pass is, dan zijn de kilometerstanden tijdens de keuringen ook gekend en samen met de datums vermeld op de Car-Pass en die kilometerstanden kunnen niet achteraf vervalst worden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Wel, nu je dat zegt, toen ik mijn Mazda kocht wilde ik banden erop met een V profiel van een bepaald merk.
                    Ze waren in voorraad maar toch wilde de garage er niet opleggen omdat de banden al een jaar uit productie waren.
                    "Ze zijn al een jaar oud" zei hij en hij wou ze niet aankopen omdat ze dus al een jaar oud waren ondanks ze splinter nieuw waren.

Rechtover ons woonde een automekanieker en die zei me eens dat als de kilometerteller terug gedraaid was de cijfers nooit meer mooi gelijnd waren, dus een cijfer stond iets hoger of lager.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ook in die tijd waren er al display's.Geen cijfertjes die naast elkaar die draaien.
                      Maar wat hij zegt is inderdaad juist.

Comment

Er staat geen vervaldag op autobanden, het is de productiedatum: https://www.autobandencheck.nl/blog/...roduceerd%20is.

Wat de carpass betreft, er zal altijd wel iemand zijn die een manier vindt om daarmee te sjoemelen, maar de enige manier is dan dat de teller telkens aangepast wordt vooraleer er aan de auto gewerkt wordt in een garage (ook in een bandencentrale wordt de kilometerstand elke keer genoteerd), en voor die naar de controle gaat.
                        Bij auto's met een elektronische teller moet er daarvoor een computer worden aangesloten (om de teller aan te passen), maar normaalgezien kan een garagist die kilometerstand zelf niet veranderen.
                        Het is in ieder geval een stuk moeilijker dan vroeger met een mechanische kilometerteller.
                        Het carpass systeem is op zich een heel stuk betrouwbaarder dan vroeger, toen je de verkoper maar op zijn woord moest geloven.
                        Bij heel wat auto's wordt de kilometerstand naar het schijnt in meerdere modules opgeslagen, als dan de kilometerstand op het dashboard aangepast is, dan kan die vrij gemakkelijk vergeleken worden met die van de andere modules (een garagist kan die met de computer uitlezen).
                        In mijn Clio is ooit een andere kilometerteller gezet (de naald van de oude snelheidsmeter ging alle kanten uit, maar de teller bleef correct doortellen), de garagist kon de kilometerstand van de "nieuwe" ("refurbished", het was geen nieuwe, maar deze was ook al duur genoeg) niet aanpassen, de teller begon terug op nul, en ik had er een bewijs bijgekregen dat elke keer bij de autopapieren moest zitten voor de jaarlijkse controle.
                        De werkelijke kilometerstand op de carpass was dus de stand van de oude teller plus die van de nieuwe.

En wat de kilometerstand betreft, niet elke auto rijdt 20.000km of meer per jaar, ik heb ooit een 12 jaar oude Renault Express ingeruild met 100.000km op de teller (in de week daarvoor was die over de 100.000km gegaan, er stonden dus letterlijk maar een paar kilometers meer op dan die 100.000), en mijn 14 jaar oude Clio had zelfs minder dan 100.000km gereden. Het is dus altijd mogelijk dat een lage kilometerstand wel degelijk correct is.
                        En mijn huidige wagen rijdt nog minder kilometers per jaar (nu 41.000km op 7 jaar), als die ooit ingeruild wordt, dan is het er ook eentje met een vrij lage kilometerstand voor die leeftijd.
                        Last edited by Black B@ndit; 16 augustus 2022, 20:50.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Ik ken een auto die 22 jaar oud is en nog geen 50.000 km op de teller heeft.
                          Onderhoudsboekje erbij met daarin elke datum van onderhoud. Garagist kan op computer de hele levensloop weergeven. Jaarlijkse keuring.
                          Maar... de (oudere) 1e eigenaar gebruikt de wagen nu enkel nog voor boodschappen of om eens naar familie te rijden, en dus komen er jaarlijks niet veel km bij.
                          In 2021 waren er nog geen 1000 km bijgekomen.

Je spreekt van een overlijden, veel kans dus dat het hier ook om een oudere chauffeur gaat die effectief niet veel km deed op een jaar.
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            En mijn huidige wagen rijdt nog minder kilometers per jaar (nu 41.000km op 7 jaar), als die ooit ingeruild wordt, dan is het er ook eentje met een vrij lage kilometerstand voor die leeftijd.
                            Of heel veel. [emoji6]
                            Wij hebben een wagen verkocht na 11 jaar met 35.000 effectieve kilometers, dus weinig kilometers na vele jaren is zeker geen uitzondering.
                            Ten gevolge van de pandemie heeft de huidige (maar niet enige) er in vergelijking nog veel minder, 13.800km na 5 jaar en drie maand.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Working...
                            X