M'n vrouw kwam gisteren thuis met een verhaal over skimming van betaalkaarten. In eerste instantie dacht ik dat het om een 'urban myth' ging, maar ik vind artikels over RFID skimming terug, en zelfs hoesjes om je betaalkaarten te beschermen! Simpelweg in de Action te vinden, maar ik kon ze vanmorgen toch niet vinden, omdat ik ook niet wist hoe die dingen er moesten uitzien. Bij bol.com vind je verschillende soorten...
Volgens wiki is 'skimming' :
In het wiki-citaat gaat het om de magneetstrook, maar volgens andere bronnen kan men vandaag de dag evengoed de chip 'skimmen', hoewel dat volgens wiki 'praktisch onmogelijk' zou zijn.
Heeft iemand meer uitleg, of ervaring?
Volgens wiki is 'skimming' :
Skimmen of skimming is het op onrechtmatige wijze bemachtigen en kopiëren van betaalkaartgegevens. Het is een vorm van betaalpasfraude, waarbij criminelen de magneetstrip van een pas kopiëren en de pincode bemachtigen op het moment dat er een betaaltransactie wordt verricht. Vervolgens maken de fraudeurs een kopie van de pas, samen met de pincode kunnen ze geld opnemen en betalen in binnen- en buitenland.
Deze vorm van oplichting bevorderde de invoering van de betaalkaarten met een chip. Bij deze kaarten is skimming van de chip praktisch onmogelijk wanneer de chip gebruikt wordt. De meeste bankpassen hebben momenteel nog een magneetstrip, om compatibel te zijn met oudere betaalsystemen. Die strip kan nog steeds geskimd worden.
Deze vorm van oplichting bevorderde de invoering van de betaalkaarten met een chip. Bij deze kaarten is skimming van de chip praktisch onmogelijk wanneer de chip gebruikt wordt. De meeste bankpassen hebben momenteel nog een magneetstrip, om compatibel te zijn met oudere betaalsystemen. Die strip kan nog steeds geskimd worden.
Heeft iemand meer uitleg, of ervaring?
Comment