Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Geef mij maar direct een handbak terug! Die slo-mo automatische bak is een regelrechte ramp. Je kan zogezegd zelf schakelen, maar naar beneden schakelt hij toch automatisch en als je naaar boven wil, dan wil hij niet.
    Koop dan een deftige automaat hé. [emoji849]
    Het manueel schakelen blijft bij een automaat nog steeds beperkt om geen overbelasting van de motor te veroorzaken.
    Ik kan toch vlot kort achter elkaar manueel schakelen van 8 naar 7 naar 6 en mogelijks ook nog naar 5, maar dan moet de snelheid toch al iets verminderd zijn voor men nog lager kan.
    Hem aan 80 in eerste zetten zal niet echt lukken. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Ik kan evenwel ook half automatisch rijden en zelf schakelen en dan, veronderstel ik toch, kan ik die motor toch ik het rood jagen.
      Normaal zou dit niet mogelijk mogen zijn, als je te veel wil terugschakelen dan zal die dat in principe weigeren te doen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Geef mij maar direct een handbak terug! Die slo-mo automatische bak is een regelrechte ramp. Je kan zogezegd zelf schakelen, maar naar beneden schakelt hij toch automatisch en als je naaar boven wil, dan wil hij niet.
        Mijn Mazda is vol- en halfautomatisch.
        Ik kan schakelen met de pook of met die kleppen aan het stuur, of automatisch in de D (drive) stand.
        Ik kan de auto niet starten als de pook niet in drive stand staat.
        Als je vertraagd en je onderneemt niets dan schakelt de bak vanzelf terug.
        Maar ik kan evengoed zelf terugschakelen en dan moet je opletten als ze te snel rijd en je schakelt naar lager dan brult die motor nogal.
        Ik heb gereden met de Mazda 2, de Mazda 3, de Mazda CX 30 en onlangs met de Mazda 6.
        Allemaal automatisch en met sportschakelaar en in de gewone stand zetten ze allemaal snel op en niks slo-mo zoals je zegt.
        Ik durf er zelfs om wedden dat je met een gelijkaardige handgeschakelde bak zelfs niet even snel kunt optrekken.
        Last edited by Red Falcon; 21 juni 2022, 18:32.


        Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

        Comment


        • #19
          Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Heb jij de laatste 20 jaar nog geprobeerd om met een wagen het toerental in het rood te laten gaan?
          Tenzij bij (overdreven) terugschakelen kan men normaal niet in het rood gaan want de begrenzer belet dat. [emoji6]
          Nee, de laatste 20 jaar niet en ook niet de jaren ervoor, toch niet met mijn eigen auto.
          Maar de Fiat sportwagen van mijn schoonbroer heb ik wil in het rood gejaagd, maar dat was in de zeventiger jaren.
          Ik reed dan met een VW Kever 1300, wind langs achter en bergaf ging die maximaal 120Km/h en dan moest je veel geduld hebben om die geweldige topsnelheid te halen.
          O ja, toen zat er geen toerenteller in bij die Kever. Duits spartaans en degelijk weliswaar.


          Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

          Comment


          • #20
            Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Elk voertuig met een verbrandingsmotor heeft tegenwoordig een toerentalbegrenzer, maar als je bijvoorbeeld tegen 120km/h terugschakelt naar de tweede versnelling, dan kan de motor inderdaad nog altijd teveel toeren draaien.
            Dat noemen ze in het Engels een "money shift": https://www.vwvortex.com/threads/wat...shift.9454261/

            Een motor te zwaar belasten bij een laag toerental is slechter dan de motor wat meer toeren te laten draaien.
            Zeker bij de recente turbo-benzinemotoren krijgen de zuigers (samen met de bovenste drijfstanglagers en krukaslagers) dan heel zware piekbelastingen te verwerken, en daardoor is de kans op "blow-by" (gassen die langs de zuigerveren in het carter terechtkomen) ook groter, en dat zorgt er vooral bij een koude motor voor dat er meer onverbrande brandstof in de olie terecht komt.
            Het is zelfs zo dat bij die zware belasting op te lage toerentallen de zuigers de neiging hebben om te kantelen, wat dan weer voor extra slijtage zorgt op de zijkanten van de zuigers en de cilinderwanden.
            Bij heel wat auto's geeft de schakelindicator eigenlijk te vroeg aan dat je moet overschakelen naar een hogere versnelling.
            Dat is zo om de verbruikscijfers zo laag mogelijk te houden, maar het is niet goed om continu op een toerental te blijven rijden waarbij het motorblok voelbaar meer trillingen geeft.

            En als je met een diesel altijd op een te laag toerental rijdt, dan is de kans op problemen met de EGR klep (en alles wat daar bij hoort) ook groter.
            Naar het schijnt is de regeneratie van de roetfilter ook verantwoordelijk voor extra diesel in de carterolie.
            Voor zover ik het bij mijn auto kan volgen gebeurt dat doorgaans wanneer de motor goed warm is, waardoor het probleem zichzelf grotendeels oplost.
            Mijn gedacht is altijd geweest dat je een diesel best niet start voor minder dan 20 km.
            Ik blijf ook wat langer in een lagere versnelling, de motor draait dan veel soepeler. Met gemiddeld 5 l per 100km kan ik leven, alhoewel ik voor de sport onder de 4 kan blijven.
            De EGR klep van mijn VW sjoemeldiesel was na 160.000 km binnenin roetvrij, de (gekende) fout zat in de potentiometer voor de terugkoppeling. Omdat het ding op een onbereikbare plaats zit vraagt het 5 uur werk zodat het voor de hand ligt om het geheel te vervangen.

            Comment


            • #21
              Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Ik durf er zelfs om wedden dat je met een gelijkaardige handgeschakelde bak zelfs niet even snel kunt optrekken.
              Lang geleden was een automaat trager dan een manuele net zoals een diesel veel trager was dan een benzine.
              De laatste jaren is dat (meestal) net omgekeerd, automaat is sneller dan manueel en ge kunt niet eens een keer een versnelling mis schakelen of slecht vertrekken.
              Lang geleden zou ik ook voor manueel gekozen hebben, maar heden geen sprake van dat ik daar nog voor zou kiezen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment

              Working...
              X