Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Bij import uit Duitsland wordt er veel gefraudeerd met de kilometerstand, als er dan een Duitse import wagen te koop staat van 10 jaar oud, met maar 5000km op de teller, dan is de kans wel heel groot dat die kilometerstand niet correct is.

    Ik heb zelf bij 2 motorfietsen de teller rond gereden (die ging maar tot 99999,9km), de ene zat werkelijk op 117.000 (die heb ik ingeruild bij aankoop van een nieuwe), de andere op 137.000 (zelf verkocht), bij beide motorfietsen heb ik duidelijk de correcte kilometerstand vermeld.
    Hoewel 17.000km voor een 5 jaar oude motorfiets geen uitzondering is (dikwijls is dat nog veel minder) hou ik het liever eerlijk, vroeg of laat hadden ze toch gemerkt dat de kilometerstand niet correct was.
    Bij beide motorfietsen waren de remschijven wel vervangen rond de 100.000km omdat ze te dun werden, het was dus niet meteen zichtbaar dat die motorfietsen veel meer kilometers hadden gedaan dan wat er op de teller stond.
    Je eerlijkheid siert je.

    Comment


    • #32
      Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      knip…
      PS: Ik kan maar mijn gedacht zeggen over automerken waar ik mee gereden heb, maar daar spant Citroën werkelijk de kroon. Ik hoop dat ze nu verbeterd zijn sinds ze bij de PSA group zijn.
      Dat is dan sinds 1974 (voor 30%) en sinds 1976 voor de volle 100%.

      PSA bestaat overigens niet meer: Sinds januari 2021 is PSA gefuseerd met FCA (Fiat-Chrysler). Huidige naam “Stellantis”

      Comment


      • #33
        Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bij import uit Duitsland wordt er veel gefraudeerd met de kilometerstand, als er dan een Duitse import wagen te koop staat van 10 jaar oud, met maar 5000km op de teller, dan is de kans wel heel groot dat die kilometerstand niet correct is.
        Dat er gefraudeerd wordt, dat gebeurt overal Bart, ook hier met de strengere TC en Carpass … maar er per definitie van uitgaan dat er gefraudeerd wordt met weinig km op de teller is ook niet correct.
        Bekijk anderzijds ook eens het gefoefel van professionele tweedehandsverkopers, veel voor export en dan moet de Carpass niet mee en moeten ze niet eens gekeurd zijn en vragen ze ginder woekerprijzen voor wat ze hier spotgoedkoop kunnen aankopen.
        Iedereen is trouwens vrij al dan niet die wagen te kopen en van de aankoop af te zien als hij het niet vertrouwt. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

          Interessant om eens de verschillende meningen en standpunten te horen.
          Ik leer er vooral uit dat het gefoefel gemakkelijk te verbergen is en mits een geloofwaardig verhaal moeilijk te onderscheiden is van echt.

          Maar ik hoor graag eens de experts.
          Welke indicatoren zijn nu echt niet te verstoppen?

          Ik doe een poging....

          Inspecteer de uitlaat grondig op oxidatie. Mijn inziens gaat een origineel uitlaat pakweg 10 jaar mee en kan je aan de hand van roestvorming al wat inschatten hoeveel wegverkeer de wagen al gezien heeft.
          Neem een sterke zaklamp mee op inspectie en kijk goed naar koppelingen van de uitlaat onder de wagen.

          De rempedaal, het koppelingspedaal! Dit is een onderdeel dat zowat nooit vervangen zal worden. Maar je kan aan de sleet van de pedalen inschatten hoeveel km een wagen al gezien heeft.
          Een 50.000 heeft niet veel sleet. 100.000 zichtbare sleet. 150.000 behoorlijk wat sleet. 200.000 veel sleet.

          Remschijven, voor zover zichtbaar en aan te raken.
          Voel met je vingers over het oppervlak. Als het spoor er goed in zit dan mag je aankijken op heel wat km.
          Echter kan het zijn dat die vervangen zijn. Een vermoedelijk oude wagen met nieuwe remschijven heeft sowieso veel km gezien.

          Handrem (voor zover die niet electrisch is). Tijdens een testrit de handrem wat optrekken. Mits wat ervaring kan je aan een handrem voelen hoeveel die al gebruikt is geweest. Soms trekken ze wat scheef of voelen niet goed aan. Matige remkracht is ook een indicator. Het moet wel gezegd dat een wagen dat veel binnen staat een betere handrem zal hebben.

          "Plastieken" koplichten doorzichtigheid. Na pakweg 100.000 km gaan in veel gevallen de koplichten een iets gelige indruk geven. Het is een verweren van de plastiek. Is een dure reparatie!

          Kardanzakken! Doe een inspectie van de motorruimte. Als die er super kraaknet uit ziet bij een oudere wagen dan mag je er van op aan dat er zwaar aan gewerkt is geweest. Je bent beter af met een motorruimte die een licht stoferige indruk geeft. Links en rechts zeer kleine sporen van zweet van olie is niet abnormaal bij een oude wagen. Maar het mag er natuurlijk niet helemaal uit zweten. Hij zou sowieso ook niet door de keuring geraken met een olielek.
          De kardanzakken geven een goede indruk van de gereden km.

          Inspectie van darmklemmetjes. Meestal zijn die in gegalvaniseerd materiaal en je ziet met meer km er al snel de glans uit gaan. Nog wat later worden die al roestig.

          Interieur en vlekken. Natuurlijk is de ene chaufeur meer zindelijk dan de andere. Een inspectie van het interieur op vlekken en krassen duid meestal ook op een houding van de chaufeur. Een nonchalant iemand dat weinig punctueel is zal een slordige auto nalaten. Kijk maar eens naar bestelwagens die gereden hebben voor bedrijven. Vlekken in de zetels, krassen in tableau,... Vuil op en rond de display. Vuil en vies in de luchtverversing.

          Staat van veiligheidsgordels! Een auto met veel km zal gordels hebben dat niet goed terug trekken. Trek de gordel ver uit en laat em los. Kijken hoe soepel en snel hij terug keert.

          Lakschade. Is iets moeilijker omdat ze wagen kunnen waxen en polieren. Maar een oude wagen met veel km zou op de motorkap toch tekenen moeten hebben van lichte inslag (steentjes, vuil,...) en dat maakt zeer kleine putjes in de lak.
          Idem voor de grill vooraan. Veel km = veel kleine schade en slijt.

          Randen van glaswerk. Typerend voor wagens dat niet goed onderhouden zijn geweest zijn vuile randen aan het glaswerk.

          Spiegels buiten! Beetje gelijkaardig aan lakschade. Spiegels vervangen ze zelden en geven een indruk over de gereden km.

          Pistons kofferruimte! De gasveren die het kofferluik open houden geven meestal een mooie indicatie van hoeveel een auto al gebruikt is geweest.

          Het moet wel gezegd dat charlantans deze indicatoren ook weten natuurlijk. Als het hen niet teveel kost om het "op te frissen" dan doen ze dat graag. Zeer gangbaar zijn de spuitbusjes met vloeibare siliconen. De zogenaamde interieurvernieuwers. Er es over gaan met de hoge druk doen ze ook graag. Als je dat ziet, opletten!!!

          Mijn inziens heeft een betere occasie een gebruikte indruk maar niet versleten of verwaarloosde indruk. Ook geen nieuwe indruk als de auto al wat ouder is.

          Nog iemand een idee?

          Comment


          • #35
            Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

            Staat van het stuur en de pook. Worden gladder met gebruik. Kijk ook onder de matten.

            Putjes in de motorkap van steenslag is bij auto's die meer snelweg gereden hebben normaler.

            Nu zijn die auto's die altijd rond de kerktoren gereden hebben en na veel jaren weinig km hebben ook niet altijd goeie kopen. Een motor/transmissie moet op temperatuur kunnen komen. Veel rijden met een motor die nooit echt op temperatuur komt is niet ideaal. Heb iemand met zo'n occasie gekend. Ging er wat sportiever mee rijden en die motor heeft het snel opgegeven.

            Comment


            • #36
              Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

              Je noemt cardanhoezen. Dan moet je er wel bijzeggen dat deze slijtage voor een voortrekker heel gewoon is (het zijn altijd die aan de buitenkant- ik heb er genoeg vervangen). Die kostprijs is nog niet het probleem, het probleem is als ze te lang met een gescheurde hoes hebben rondgereden, dan zit je al snel in de kosten, zeg maar : nieuwe homokineet. Bij achtertrekkers draaien de wielen niet zijdelings, normaal mag dat geen probleem zijn. Je vergeet ook te kijken als er geen "mayonaise" aan de olievuldop hangt, laat hem dan maar staan.
              Ook goed om te weten is dat ze bij aanrijdingsschadeherstellingen heel dikwijls gewoon afplakken uit besparing, surtout aan de vensters, dat is heel dikwijls zichtbaar (niet iedereen heeft een verfdiktemeter), ook de binnenkant van de motorkap en de deuren verraden wel veel op dat vlak.

              Comment


              • #37
                Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Welke indicatoren zijn nu echt niet te verstoppen?
                Ik doe een poging....
                Sorry maar niet alles wat je hier vertelt is per definitie gegarandeerd een controlepunt voor veel of weinig kilometers … het kan mogelijks een indicatie zijn, maar ook heel andere redenen zijn mogelijk.
                Sommige delen kloppen perfect en heb ik in de reactie hieronder niet overgenomen, andere zijn vooral ook zeer afhankelijk van hoe de wagen onderhouden werd. [emoji6]

                Remschijven, voor zover zichtbaar en aan te raken.
                Voel met je vingers over het oppervlak. Als het spoor er goed in zit dan mag je aankijken op heel wat km.
                Echter kan het zijn dat die vervangen zijn. Een vermoedelijk oude wagen met nieuwe remschijven heeft sowieso veel km gezien.
                Ik heb zelf meerdere wagens gehad met 120.000 km of meer op de teller en waarbij de remschijven zonder ooit vervangen te zijn geweest er beter uitzagen dan bij sommige redelijk nieuwe wagens waar men als gek mee gereden heeft.
                Één keer de voorste remschijven moeten laten vervangen onder waarborg doordat er groeven in getrokken waren door remblokken met een fabricagefout.
                Remschijven kunnen er bij sommigen na 10.000 km slechter uitzien dan bij anderen aan 100.000 km.

                Handrem (voor zover die niet electrisch is). Tijdens een testrit de handrem wat optrekken. Mits wat ervaring kan je aan een handrem voelen hoeveel die al gebruikt is geweest. Soms trekken ze wat scheef of voelen niet goed aan. Matige remkracht is ook een indicator. Het moet wel gezegd dat een wagen dat veel binnen staat een betere handrem zal hebben.
                Ook hier grote verschillen tussen de ene wagen en de andere, heden vooral elektrisch bediende handrem maar vroeger kon je met een manuele handrem al rijdend ofwel heel snel uw wielen laten blokkeren ofwel met moeite voelen dat ge afremde.
                Vooral BMW’s hadden indertijd zeker niet de beste manuele handrem en in forse helling kon men maar beter ook in versnelling staan bij parkeren … ook met splinternieuwe wagens.

                "Plastieken" koplichten doorzichtigheid. Na pakweg 100.000 km gaan in veel gevallen de koplichten een iets gelige indruk geven. Het is een verweren van de plastiek. Is een dure reparatie!
                Er zijn twee soorten van verwering van plastiek … het mat worden door vele kilometers te rijden en allerlei zaken die ze bij wijze van spreken zandstralen (zeker een gevolg van veel km) maar ook vergelen van de plastiek is een veel voorkomend probleem en komt door de zon, dat kan echter ook stilstaand.

                Doe een inspectie van de motorruimte. Als die er super kraaknet uit ziet bij een oudere wagen dan mag je er van op aan dat er zwaar aan gewerkt is geweest. Je bent beter af met een motorruimte die een licht stoferige indruk geeft.
                Dit hangt ook af van hoe de wagen onderhouden wordt, sommige,mensen kuisen nooit de motorruimte, anderen onderhouden deze mee mat het regelmatig kuisen van de wagen.
                Vroeger was het bij bepaalde garages zelfs standaard zo dat ze bij een groot onderhoud (klein op aanvraag) de motorruimte reinigden.
                Ik rij zelf al een 40 jaar met de wagen en heb ook al evenlang de motorruimte mee onderhouden, na jaren ligt er minder stof op dan bij sommige splinternieuwe wagens.
                Trouwens iets dat ik bij levering van een nieuwe wagen altijd vraag … motorkap openen en kijken hoe het er uitziet
                Voertuigen die van ver komen kunnen al zodanig vol stof en zand zitten dat ze echt vuil zijn.
                Uiteraard echt alles vol oude olie en vet en verduurde rubbers is nog iets heel anders.

                Inspectie van darmklemmetjes. Meestal zijn die in gegalvaniseerd materiaal en je ziet met meer km er al snel de glans uit gaan. Nog wat later worden die al roestig.
                Wagens die veel in vochtige ruimtes staan, die krijgen ook wel wat rapper last van roest op bepaalde onderdelen, echter komt roest niet door een specifiek aantal km.

                Interieur en vlekken. Natuurlijk is de ene chaufeur meer zindelijk dan de andere. Een inspectie van het interieur op vlekken en krassen duid meestal ook op een houding van de chaufeur. Een nonchalant iemand dat weinig punctueel is zal een slordige auto nalaten. Kijk maar eens naar bestelwagens die gereden hebben voor bedrijven. Vlekken in de zetels, krassen in tableau,... Vuil op en rond de display. Vuil en vies in de luchtverversing.
                Mijn echtgenote heeft op haar werk een aanloopwagen gekregen die eerder gedurende drie maand door iemand anders gebruikt werd, een splinternieuwe wel te verstaan … in heel mijn leven heb ik een auto er nog nooit zo smerig zien voorkomen … steenpuin en soort cement gewoon los in de koffer gekapt, tapijten onherstelbaar beschadigd en smerig.
                Ik durf zelfs na 10 jaar mijn koffer aan iedereen laten zien, iedereen zou denken van een splinternieuwe wagen.

                Maar een oude wagen met veel km zou op de motorkap toch tekenen moeten hebben van lichte inslag (steentjes, vuil,...) en dat maakt zeer kleine putjes in de lak.
                Idem voor de grill vooraan. Veel km = veel kleine schade en slijt.
                Ook hier deels correct maar het is een mogelijke indicatie.
                Vroeger reed is alle dagen naar Wallonië via de E19 en die lag indertijd altijd vol steentjes en met de vele vrachtwagens ook veel dat omhoog vliegt.
                Na vier jaar was die motorkap bijna doorzeefd van de kleine kapjes door steentjes en staken er ook al een paar nieuwe voorruiten in.
                In die periode had ik na één week al meer steenslag dan nu na vijf jaar en half.

                Spiegels buiten! Beetje gelijkaardig aan lakschade. Spiegels vervangen ze zelden en geven een indruk over de gereden km.
                Denk eerder een verschil te merken tussen voorzichtige chauffeurs en mensen die af en toe wel eens wat te kort ergens tegenaan rijden, beetje zoals schade aan velgen. [emoji6]

                Pistons kofferruimte! De gasveren die het kofferluik open houden geven meestal een mooie indicatie van hoeveel een auto al gebruikt is geweest.
                Kan een teken van slijtage zijn van hoe vaak de koffer geopend, maar staat los van aantal kilometer.
                De enige auto waar ooit zo’n demper van de koffer werd vervangen is van een auto die een jaar door omstandigheden bijna niet gereden had.

                Zeer gangbaar zijn de spuitbusjes met vloeibare siliconen. De zogenaamde interieurvernieuwers.
                Ook dit hoeft niet per definitie een teken van veel km te zijn, hoort bij velen tot de standaard onderhoudsproducten.

                Mijn inziens heeft een betere occasie een gebruikte indruk maar niet versleten of verwaarloosde indruk. Ook geen nieuwe indruk als de auto al wat ouder is.
                Al de wagens die we ooit hebben gehad en ooit nog zullen hebben, die zien er na jaren bijna zo goed uit als toen ze splinternieuw waren omdat ze steeds perfect onderhouden worden met de betere producten.
                Dat het nu om een privé wagen of bedrijfswagen gaat maakt weinig uit.
                Ik heb al brieven gehad van leasingmaatschappijen met de felicitaties dat mijn auto de properste was dat ze ooit terugkregen na vier jaar … al lachend vroegen ze of ik mij niet vergist had en mijn nieuwe binnengeleverd had in plaats van de oude.

                En ik ben zeker niet de enige dat zijn wagens perfect onderhoudt, ken wel enkele mensen die evengoed hun wagens onderhouden.

                Dus ik heb volgens sommigen dan een probleem als ik mijn wagen in perfecte staat na jaren verkoop? [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

                  Iets anders nu … van TS dat zich speciaal voor dit topic geregistreerd heeft, valt er niet veel meer te bespeuren. [emoji848]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Tips & tricks aankoop tweedehandswagen?

                    Ik weet ook wel dat de indicatoren weerlegd kunnen worden.
                    Zeker de handige sjoemelaars kunnen er een handje van weg om al die punten aan te pakken.

                    Maar het gaat om de som van de indicatoren.
                    Alles weg stoppen gaat erg moeilijk worden.
                    Je moet ze samen nemen in de overweging.
                    Als je ziet dat dingen tegenstrijdig zijn zou er een belletje moeten rinkelen.


                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Iets anders nu … van TS dat zich speciaal voor dit topic geregistreerd heeft, valt er niet veel meer te bespeuren. [emoji848]
                    Maar wel een interessant debat aan over gehouden.
                    Wie weet is die TS een verkoper die eens komt peilen hoe slim we zijn


                    Ik ga er nog eentje aan toevoegen.
                    De houding van de verkoper.
                    Een groot verschil tussen een doorwinterd autoverkoper en een particulier.
                    Maar met een goede mensenkennis voel je al snel aan of het zaakje stinkt.

                    Comment

                    Working...
                    X