Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wist U dat....!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Wist U dat....!

De aanzet van het gesprek was dat men geen metalen lepels mocht gebruiken om mosterd te scheppen.
    Als men dat dan ook wil doortrekken naar foto’s die ze ook zelf posten … dan komt men toch tot een heel ander besluit. [emoji6]
    Of ze moeten daar een goede vijs kwijt zijn om zelf foto’s te laten zien van iets dat ze zelf afraden.
    En voor je het verdraait, het heeft niets te maken met u tegen te willen spreken maar met vaststellen wat ze zelf laten zien … metalen lepels in mosterd.

Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 19:55.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Wist U dat....!

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      De aanzet van het gesprek was dat men geen metalen lepels mocht gebruiken om mosterd te scheppen.
      Als men dat dan ook wil doortrekken naar foto’s die ze ook zelf posten … dan komt men toch tot een heel ander besluit. [emoji6]
      Of ze moeten daar een goede vijs kwijt zijn om zelf foto’s te laten zien van iets dat ze zelf afraden.
      En voor je het verdraait, het heeft niets te maken met u tegen te willen spreken maar met vaststellen wat ze zelf laten zien … metalen lepels in mosterd.
      Op hun website zie je zelfs dat de potten voor mosterd gevuld worden via een metalen/inox buis... dat zegt genoeg zeker.

Niet dat ik hiermee wil beweren dat sommige mensen iets uit hun duim zuigen, maar sommigen worden ook, wanneer ze de pieren uit iemands neus vragen bvb., met een kluitje in het riet gestuurd omdat ze zouden denken dat ze iets nieuws weten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Wist je dat:
        - Ik vroeger ook niet wist waarom er een rode stip in een Tefal pan is.
        Ik dacht dat het een marketing truuk was.

- Die rode stip een naam heeft : nl. "Thermo-Spot"

- Als deze rode stip donkerrood wordt de pan de juiste temperatuur bereikt heeft.

- Je dus niet boven die "juiste" temperatuur moet verhitten.

- De Teflon, of PTFE, ongelooflijk inert en stabiel is en niet aangetast wordt in de maag of de darmen. M.a.w. Als je per ongeluk een brokje van die polymeer inslikt die er in zijn geheel en ongeschonden en ongewijzigd, terug uitkomt. (Meestal aan de andere kant. )

- Dat je moet opletten dat je de pan met PTFE niet oververhit boven de 326° C. Omdat er dan zeer gevaarlijke en toxische producten gevormd worden.

- Dat je tot 200°C je helemaal veilig bent dank zei die rode stip die dan donker wordt.

- Dat dit niets te maken heeft met gouden lepeltjes, noch RVS lepeltjes. Dat is een verhaal voor in de hemel als je de Tefal pan boven de 326° C verhit hebt.

- De thermospot

- Dat je die Thermospot niet ziet als er een lap vlees boven ligt.

- Dat er sinds 2013 geen PFOA of PFOS meer gebruikt wordt in kookgerei met antibaklaag.

- Dat ik liever met pannen kook/bak die een keramische antiaanbaklaag hebben. Die gaan tot 450°C.

- Dat als ik "single" zou zijn er alleen maar RVS kookgerei in mijn keuken zou zijn. Met de obligate RVS staalwol sponsjes voor de aangebrande pannen.
        PTFE (polytetrafluorethyleen) is en blijft een wonderbaarlijk spul. Wij moesten destijds in het labo regelmatig serieuze vuiligheid verpompen, dat gebeurde dikwijls met uitwendige pompen. Je moest goed uitkijken wat voor slangen je koos en daarvoor waren er lijsten. Eén kon tegen alle oplosmiddelen : PTFE. (Het waren ook de duurste).
        We hadden ooit eens een discussie over welke drager we zouden gebruiken om een boodschap in te graveren die na 1 miljoen jaar nog leesbaar zou moeten zijn als het zou terug gevonden worden, er bleven er maar 2 over : platina en PTFE (we zijn er nooit uitgekomen).
        Dat van die thermospot wist ik niet, al onze potten zijn RVS en voor de pannen gaan we ook langzaam over naar allemaal keramisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Wel, op de site van Tiereteyn-Verlent (er is ook nog een andere Tiereteyn) staat toch ook dat ze de mosterd maken in een houten ton.
          Interessante video. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            PTFE (polytetrafluorethyleen) is en blijft een wonderbaarlijk spul. Wij moesten destijds in het labo regelmatig serieuze vuiligheid verpompen, dat gebeurde dikwijls met uitwendige pompen. Je moest goed uitkijken wat voor slangen je koos en daarvoor waren er lijsten. Eén kon tegen alle oplosmiddelen : PTFE. (Het waren ook de duurste).
            We hadden ooit eens een discussie over welke drager we zouden gebruiken om een boodschap in te graveren die na 1 miljoen jaar nog leesbaar zou moeten zijn als het zou terug gevonden worden, er bleven er maar 2 over : platina en PTFE (we zijn er nooit uitgekomen).
            Dat van die thermospot wist ik niet, al onze potten zijn RVS en voor de pannen gaan we ook langzaam over naar allemaal keramisch.
            PTFE lost goed op in ClF3 volgens John D. Clark ("Ignition!"), "zoals suiker in warm water".

Comment

Op hun website zie je zelfs dat de potten voor mosterd gevuld worden via een metalen/inox buis... dat zegt genoeg zeker.
              Er zijn vele soorten inox. Welk RVS ze gebruikt hebben kan je niet zien op de foto.
              Voor buizen in de voedingsindustrie wordt er nogal eens bvb. 825 gebruikt of RVS uit de 400 reeks i.p.v. 316 of 316L.

Link : https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/773/
              Last edited by Skitch; 3 juni 2022, 15:55. Reden: Link bijgevoegd.
              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Gewist !
                Reden : Ik stel een vraag aan iemand die altijd op alles, en iedereen, een antwoord heeft maar op deze eenvoudige en eerlijke vraag wil die niet antwoorden.
                Dus daarom is de vraag weg.
                Last edited by Skitch; 4 juni 2022, 14:04. Reden: 'k Zou het niet weten.......
                " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

PTFE lost goed op in ClF3 volgens John D. Clark ("Ignition!"), "zoals suiker in warm water".
                  Dan weet je meer dan ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Dan weet je meer dan ik.
                    Schitterend boek, moet je lezen als je interesse hebt in chemie, raketmotoren en anekdotes. Prima geschreven ook. Ik denk niet dat chloortrifluoride in de alledaagse chemie gebruikt wordt. En hij heeft het over nog leukere dingen zoals FOOF.

Comment

Uit het leven gegrepen....
                      Wist U dat de mannelijke eend, gans, zwaan en alle loopvogels een rudimentaire penis hebben, en niet een "gewone" cloaca" zoals alle andere vogels...
                      grt Gerrit

Comment

dubbel;blijkbaar heb ik probleem met verzenden van reacties
                        Last edited by de Gerre; 4 juni 2022, 21:51.

Comment

Wist U dat....!

Oorspronkelijk geplaatst door de Gerre Bekijk bericht
                          Hier ook sinds gisteren altijd dubbel, gelukkig blokkeert Tapatalk dubbele posts.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de Gerre Bekijk bericht
                            Daarnet ook iets eigenaardig. Als ik op "verzenden" klik dan krijg ik na een tijd een scherm dat zegt dat het niet gelukt is omdat ik minstens 30 seconden tussen 2 berichten moet laten en ik opnieuw moet proberen. Maar als ik de draad in een andere tab opnieuw open, dan is mijn bericht wel degelijk verzonden en ontvangen.

Comment

Daarnet ook iets eigenaardig. Als ik op "verzenden" klik dan krijg ik na een tijd een scherm dat zegt dat het niet gelukt is omdat ik minstens 30 seconden tussen 2 berichten moet laten en ik opnieuw moet proberen. Maar als ik de draad in een andere tab opnieuw open, dan is mijn bericht wel degelijk verzonden en ontvangen.
                              Hier idem.

Comment

Aan de structuur te zien moet ClF3 toch een gas zijn denk ik.
                                Last edited by opapol; 6 juni 2022, 11:03.

Comment

Working...
                                X