Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wist U dat....!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wist U dat....!

Beerdiertjes overleven een pak meer. Experimenten toonden aan dat ze een vacuum van zo'n 10 dagen best overleven, temperaturen tussen -270 °C en voorbij het kookpunt (normale standaardomgeving) overleven ze ook.
    Er is nog veel, heel veel wat wij niet weten.

https://www.micropia.nl/nl/ontdek/mi...e/beerdiertje/
    https://scientias.nl/wetenschappers-...e-snelheid-af/
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/07...alt-1-3026482/
    Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 19:47.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Deze is nochtans ook een taaie:
      https://www.micropia.nl/en/discover/...s-radiodurans/
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik naar mijn bed ga?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Zouden ze dan G.G.S. kunnen maken om een kernoorlog te overleven ?

GGS : Genetisch Gemodificeerde Soldaten.

" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Beerdiertjes overleven een pak meer. Experimenten toonden aan dat ze een vacuum van zo'n 10 dagen best overleven, temperaturen tussen -270 °C en voorbij het kookpunt (normale standaardomgeving) overleven ze ook.
            Er is nog veel, heel veel wat wij niet weten.

https://www.micropia.nl/nl/ontdek/mi...e/beerdiertje/
            https://scientias.nl/wetenschappers-...e-snelheid-af/
            https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/07...alt-1-3026482/
            Van die beerdiertjes wist ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Wist U dat:

Op 22657 meter hoogte kookt water aan ongeveer 25°C
              Het wereldrecord zweefvliegen, dus zonder motor, is 22657 meter. (02 Sep 2018)
              Als de piloten in dat zweefvliegtuig geen drukpak of drukcabine hebben dan zullen ze beginnen koken.
              Op ongeveer 19000 meter hoogte kookt water aan 37°C.
              Eigenlijk zullen die piloten al veel vroeger uitgedroogd geraken.

https://meneerwietsma.nl/wp-content/...-luchtdruk.jpg
              SF schrijver Arthur C. Clarke schreef ooit een kortverhaal "even diep ademhalen" waarin astronauten zonder ruimtepak een korte afstand moesten afleggen in het hoogvacuum van de ruimte. En waar ze overleefden. Clarke stond erom bekend dat hij net als Asimov en nog een paar anderen niet over wetenschappelijk ijs van één nacht ging. Het is achteraf in de wetenschappelijke literatuur uitgebreid besproken geweest en voor zover ik weet heeft hij gelijk gekregen.

Comment

Er vandaag geen “Thuis” is op TV ?
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Er vandaag geen “Thuis” is op TV ?
                  Ja, want ge hebt er mijn oren al afgezaagd. [emoji23][emoji23][emoji23]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Wist U dat:
                    - In het Nederlands schrijven we “mayonaise” met één “n”, maar tot in 1947 werd het met een dubbele “n” geschreven in het Nederlands.
                    In het Frans is het nog altijd mayonnaise, met dubbele "n".

- De oorsronkelijke Belgische mayonaisewet verplichte de fabrikanten om mayonaise met 80% vetstoffen en 7,5% eigeel te maken.

- Sinds 2016 is dit gelijk getrokken met andere Europese landen en wordt dat resp. 70% en 5%. (bwah..)

- Producten die nog minder olie gebruiken krijgen, en eventueel suikers bijgevoegd hebben (bwwah), krijgen koosnampjes zoals mayo, yogonaise,salad dressing, halvanaise, frietsaus etc.

- Mayonaise die nog altijd resp. 80% vetstoffen en 7,5% eigeel hebben mogen de vermelding "traditioneel " gebruiken.

- In Frankrijk bevat de mayonnaise meer mosterd dan in onze streken. Ik vind die veel lekkerder. Allen naar de Auchan.

Enkele of dubbele "n"?
                    Last edited by Skitch; 31 mei 2022, 22:54.
                    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                      Wist U dat:

(Maar dat zal U wel weten Skitch)
                      Als mayonaise die je zelf maakt kappelt (schift) je deze nooit
                      moet weg gieten.
                      Gewoon een verse eierdooier wat water en eventueel wat azijn in een verse pot, de geschifte mayonaise er op gieten, mixer in de pot en alles komt goed. :-)
                      Dat wist ik niet.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        Dat wist ik niet.
                        grt,bouk.
                        Het klopt ook niet.

Comment

Er in het frans 3 woorden zijn die in het enkelvoud mannelijk zijn maar in het meervoud vrouwelijk?

Comment

[

...dat wij nog nooit mayonaise geschift kregen... wanneer we ze op volgende manier maken :

Voor ongev. 1 liter mayonaise :
                            - twee volledige eieren
                            - vier koffielepels mosterd
                            - twee soeplepels azijn (of citroensap)
                            - peper en zout
                            - een scheutje water
                            - een een kleine hoeveelheid olie (in ons geval zonnebloemolie, maar straks zullen we naar iets anders op zoek moeten)

Dat alles een tiental seconden mixen en dan verder mixen (mixer continu traag op en neer bewegen) onder redelijk trage toevoeging van de rest van de olie (tot je één liter mayonaise hebt).

Wat betreft iets wat geschift is, heb ik altijd geleerd dat dit weggooien is, éénmaal geschift altijd geschift (was toch het devies van de chef van de keuken waar ikzelf en mijn wederhelft ongeveer tien jaar tijdens het weekend gewerkt hebben).

Die met zijn grote klep weet toch nog iets hé .
                            Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 19:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Ja, want ge hebt er mijn oren al afgezaagd. [emoji23][emoji23][emoji23]
                              Dat Freddy vandaag weinig last zal hebben van mij:

1) Hij heeft geen oren meer. ( )
                              2) Het is een dubbel aflevering van “Thuis” vandaag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                                ...dat wij nog nooit mayonaise geschift kregen... wanneer we ze op volgende manier maken :

Voor ongev. 1 liter mayonaise :
                                - twee volledige eieren
                                - vier koffielepels mosterd
                                - twee soeplepels azijn (of citroensap)
                                - peper en zout
                                - een scheutje water
                                - een een kleine hoeveelheid olie (in ons geval zonnebloemolie, maar straks zullen we naar iets anders op zoek moeten)

Dat alles een tiental seconden mixen en dan verder mixen (mixer continu traag op en neer bewegen) onder redelijk trage toevoeging van de rest van de olie (tot je één liter mayonaise hebt).

Wat betreft iets wat geschift is, heb ik altijd geleerd dat dit weggooien is, éénmaal geschift altijd geschift (was toch het devies van de chef van de keuken waar ikzelf en mijn wederhelft ongeveer tien jaar tijdens het weekend gewerkt hebben).

Die met zijn grote klep weet toch nog iets hé .
                                Ik maak mijn mayonaise meestal met 1 ei, pas als ik merk dat mijn emulsie niet goed dreigt te binden ( nog niet echt schiften ) dan doe ik er nog een tweede bij.
                                Gemakkelijk 5 soeplepels mosterd, maar ik gebruik dan weer geen azijn. In mosterd zit reeds azijn.
                                Scheutje water toevoegen doe ik ook. + een enkele flinke draaien aan de pepermolen.
                                Qua olie gebruik ik altijd mais olie.

Ps: mosterd lijkt veel maar nog nooit iemand over geklaagd en mosterd geeft wel wat pit aan je mayonaise. Zolang je de mosterd niet echt specifiek proeft in de mayonaise, zit je verhouding imho goed.

Comment

Working...
                                X