Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Tjah Jan, de gewone vaste kosten op de elektriciteitsfactuur liggen sowieso al een pak hoger
    Dus hoe jij aan dat lage bedrag van 100-200€ komt dat snap ik niet.
    Sorry dat ik het zo cru zeg, niet op jouw persoonlijk nemen want dit zou ik tegen iedereen zeggen die dit komt vertellen, dus ofwel betaal je heel veel aan je gasrekening, ofwel tak je af van je buren, ofwel leef je als een kluizenaar, maar amper 100à200€ betalen aan elektriciteitsfactuur in België is niet normaal !

grts
    Sieg
    Sieg, bij ons is verwarming, warm water en koken op gas, dat kost tegenwoordig inderdaad meer (alhoewel het jaarverbruik nog maar op 800 m3 zal komen).

Wij betaalden 600 € per jaar aan elektriciteit (2300 kWh), en bij Ecopower zijn de prijzen nauwelijks gestegen.
    2/3 zelfvoorzienendheid halen met een batterij is niet moeilijk, vandaar mijn maximum van 200 €.
    Trek daar dan nog 100 € af voor injectie, maar die gaat volgend jaar opgegeten worden door het capaciteitstarief (daar zal nog een zaag over gespannen worden, het is gelukkig uitgesteld ).

Een commerciële leverancier rekent meer voor de stroom, maar betaalt ook meer voor injectie, dus ook daar zou ik momenteel zeker niet duurder uitkomen.

Hier wordt alles gewassen, gedroogd en gestreken met elektriciteit, dan is er nog de oven, koelkast, diepvriezer, internetrouter enz.
    Maar wij hebben bv een voor veel mensen belachelijk kleine TV (40 duim) en mijn computerscherm gebruikt geen 20W.

Ons verbruik is m.i. heel normaal voor 2 personen (ik ben geen zuinigheidsfreak die elke avond alle stekkers gaat uittrekken).

PS: laat ons ophouden met in € te rekenen, het zijn de kWh waarover het gaat.
    Het doet me denken aan een mopje gedurende de Suezcrisis toen ik kind was, iemand die zei dat hij geen last had van de gestegen benzineprijs omdat hij toch elke keer maar voor 100 frank tankte.
    Last edited by palombian; 24 mei 2022, 22:43. Reden: capaciteitstarief

Comment

Re: Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Tjah Jan, maar dan ga ik even je ballonnetje doorprikken, .... reken ook eens al je investeringen mee (al zeker indien gekozen is voor deftig materiaal en niet voor het goedkoopste)

grts
      Sieg
      Voor wat ik hier soms zie aan jaarrekeningen kan ik al heel wat investeren.
      En dat is voor één keer, niet elk jaar opnieuw.
      Ook dalen dan de uitgaven de volgende jaren (of blijven ze enigszins onder controle zoals de laatste tijd), zodat volgende verbeteringen opnieuw uit de lopende uitgaven kunnen betaald worden, ik moet er mijn spaargeld niet voor plunderen.
      Het geeft een zekere geruststelling, zeker wanneer je ouder wordt.
      Last edited by palombian; 24 mei 2022, 22:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        De tarieven veranderen, ik probeerde u gewoon enkele ideeën aan de hand te doen om uw investering nog enigszins te redden.
        U bent het die dacht van energieleverancier te kunnen spelen en te verdienen aan uw zonnepanelen .

Mijn enige bekommernis is zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van dure energie.
        Foute redenering hé … ik heb geïnvesteerd om zelf energie op te wekken en te gebruiken en ben er bij aanschaf van uitgegaan dat ik die energie ook kon gebruiken.
        Ik ben er ook nooit van uitgegaan daar extra aan te verdienen, daar was ook niets van mogelijk maar ik ben er ook nooit van uitgegaan dat de energie die ikzelf opwek (mijn panelen) gratis moet gaan afgeven aan de energiemaatschappijen.
        Er een aalmoes voor krijgen is boerenbedrog, want ze verhogen de prijs van de afname meer dan hetgeen ze geven voor injectie.
        Toen het pas begon dat men een vergoeding voor injectie kon krijgen, was de prijs voor afname 28 cent per kWh.
        Tekende men in om de injectie te verkopen, dan kreeg men 4 cent per kWh maar gekoppeld aan een hogere aankoopprijs van 34 cent per kWh.
        Ondertussen zijn de tarieven inderdaad nog veranderd, maar denk je nu echt dat je effectief één cent krijgt voor de injectie? [emoji849]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Sieg, bij ons is verwarming, warm water en koken op gas, dat kost tegenwoordig inderdaad meer (alhoewel het jaarverbruik nog maar op 800 m3 zal komen).
          …/…
          Hier wordt alles gewassen, gedroogd en gestreken met elektriciteit, dan is er nog de oven, koelkast, diepvriezer, internetrouter enz.
          Koelkast, vriezer, router en zo,zal bij de meeste mensen wel op elektriciteit zijn, kookplaat en over is dat hier ook, gas enkel voor verwarming.

Maar wij hebben bv een voor veel mensen belachelijk kleine TV (40 duim) en mijn computerscherm gebruikt geen 20W.
          Op zich zegt dit ook niets, er zijn 40” tv’s die meer verbruiken dan een zuinige 55” en een computerscherm is ook afhankelijk van wat je ermee moet doen.
          Mijn computerscherm verbruikt “maximum” 28,34W, al zal dat in realiteit ook minder zijn met helderheid op 50%.
          Maar om dagelijks 8 à 10 uur Excel bestanden van 30 kolommen en 25.000 lijnen te bewerken, ga ik niet beginnen met het minst verbruikende scherm maar wel het meest geschikte.

Ons verbruik is m.i. heel normaal voor 2 personen (ik ben geen zuinigheidsfreak die elke avond alle stekkers gaat uittrekken).
          Wat is normaal?
          Situatie is heel verschillend tussen actieve en minder actieve mensen, tussen thuiswerken of niet, tussen tegen de warmte kunnen of niet (airco nodig of niet), … alles heeft een impact.

PS: laat ons ophouden met in € te rekenen, het zijn de kWh waarover het gaat.
          En vooral met andermans rekening te maken zonder een verschil in situatie te kennen.
          U bent tevreden met uw situatie, goed voor u en wees daar blij mee. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Foute redenering hé … ik heb geïnvesteerd om zelf energie op te wekken en te gebruiken en ben er bij aanschaf van uitgegaan dat ik die energie ook kon gebruiken.
            Ik ben er ook nooit van uitgegaan daar extra aan te verdienen, daar was ook niets van mogelijk maar ik ben er ook nooit van uitgegaan dat de energie die ikzelf opwek (mijn panelen) gratis moet gaan afgeven aan de energiemaatschappijen.
            Er een aalmoes voor krijgen is boerenbedrog, want ze verhogen de prijs van de afname meer dan hetgeen ze geven voor injectie.
            Toen het pas begon dat men een vergoeding voor injectie kon krijgen, was de prijs voor afname 28 cent per kWh.
            Tekende men in om de injectie te verkopen, dan kreeg men 4 cent per kWh maar gekoppeld aan een hogere aankoopprijs van 34 cent per kWh.
            Ondertussen zijn de tarieven inderdaad nog veranderd, maar denk je nu echt dat je effectief één cent krijgt voor de injectie? [emoji849]
            Het verschil tussen afname en injectie daalt op dit moment inderdaad niet.
            Dit is bepalend voor het rendement van een batterij (en de mogelijke overstap naar een digitale meter in jouw situatie).

Gezien de relatief kleine investering heb ik het risico genomen. Zonder - zeker in 2021 - royale subsidie had ik het niet gedaan.
            De uitgave is gebeurd en ik ben voor 70% immuun voor toekomstige prijswijzigingen (in beide richtingen weliswaar).
            Wanneer ik "van het gas af moet" en elektrisch zal rijden zal het geen oplossing bieden, maar ondertussen heb ik toch al een deel van het probleem opgelost.

PS: over een thuisbatterij zijn heel wat bedenkingen te maken, cfr de column in De Standaard vandaag

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220524_97684794
            Last edited by palombian; 25 mei 2022, 11:10. Reden: link krant

Comment

Dit is bepalend voor het rendement van een batterij (en de mogelijke overstap naar een digitale meter in jouw situatie).

Gezien de relatief kleine investering heb ik het risico genomen. Zonder - zeker in 2021 - royale subsidie had ik het niet gedaan.
              Daar zeg je veel mee … relatief kleine investering en subsidies!
              Dat verandert heel veel en heeft een impact op heel de situatie.

Op moment dat wij de panelen gelegd hebben was er geen enkele subsidie en de terugdraaiende teller is het enige voordeel om van eigen veel hogere investering (12k) en opgewekte energie te kunnen genieten.

Bekijk het eens anders … wij hebben als enige voordeel 15 jaar een terugdraaiende teller gekregen, maar plots beslissen ze om dat af te schaffen en valt elk voordeel weg.
              Jij hebt een andere vorm van tegemoetkoming gekregen en betaalt ook geen prosumententarief, stel dat ze plots beslissen dat het niet mag en je nog voor je van de subsidie kan genieten (maar na je investering) beslissen ze dat je ze niet krijgt … zou je tevreden zijn?

Een batterij is een oplossing om een en ander een beetje op te vangen in de zomer, in de wintermaanden zo goed als niets.
              We hebben al eens prijs gevraagd en een voldoende batterij plaatsing, aanpassingen en keuring inbegrepen is weer eens een 6 à 8 k extra kosten maar het is het en, en, en dat er te veel aan wordt.

Vooral dat er al langer sprake is om thuisbatterijen te gaan belasten om de verliezen van de energieleveranciers te compenseren.
              Het enige dat ze willen is dat je altijd evenveel winst opbrengt, dat je nu afneemt of niet … betalen zal je.
              Ze hebben het de mensen al gelapt met de zonnepanelen, waarom niet met een batterij.
              Trouwens als men ook nog een elektrische wagen moet opladen, dan zal er weinig naar de batterij gaan.

En ge moet ook nog plaats hebben om alles te plaatsen. [emoji23]
              In elk geval voor 2025 komt hier niemand binnen om de teller te vervangen, daarna zien we wel wat de beste oplossing zal zijn volgens de dan weer geldende regels.
              Is er nog wel elektriciteit tegen dan? [emoji23]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Daar zeg je veel mee … relatief kleine investering en subsidies!
                Dat verandert heel veel en heeft een impact op heel de situatie.

Op moment dat wij de panelen gelegd hebben was er geen enkele subsidie en de terugdraaiende teller is het enige voordeel om van eigen veel hogere investering (12k) en opgewekte energie te kunnen genieten.

Bekijk het eens anders … wij hebben als enige voordeel 15 jaar een terugdraaiende teller gekregen, maar plots beslissen ze om dat af te schaffen en valt elk voordeel weg.
                Jij hebt een andere vorm van tegemoetkoming gekregen en betaalt ook geen prosumententarief, stel dat ze plots beslissen dat het niet mag en je nog voor je van de subsidie kan genieten (maar na je investering) beslissen ze dat je ze niet krijgt … zou je tevreden zijn?

Een batterij is een oplossing om een en ander een beetje op te vangen in de zomer, in de wintermaanden zo goed als niets.
                We hebben al eens prijs gevraagd en een voldoende batterij plaatsing, aanpassingen en keuring inbegrepen is weer eens een 6 à 8 k extra kosten maar het is het en, en, en dat er te veel aan wordt.

Vooral dat er al langer sprake is om thuisbatterijen te gaan belasten om de verliezen van de energieleveranciers te compenseren.
                Het enige dat ze willen is dat je altijd evenveel winst opbrengt, dat je nu afneemt of niet … betalen zal je.
                Ze hebben het de mensen al gelapt met de zonnepanelen, waarom niet met een batterij.
                Trouwens als men ook nog een elektrische wagen moet opladen, dan zal er weinig naar de batterij gaan.

En ge moet ook nog plaats hebben om alles te plaatsen. [emoji23]
                In elk geval voor 2025 komt hier niemand binnen om de teller te vervangen, daarna zien we wel wat de beste oplossing zal zijn volgens de dan weer geldende regels.
                Is er nog wel elektriciteit tegen dan? [emoji23]
                Ik begrijp je desillusie maar ook niet te parano worden.

Het enige wat ik getekend heb voor de subsidie is dat de batterij 10 jaar blijft staan en geschikt moet zijn voor 2-richtingscommunicatie:

>Een batterijsysteem met een tweerichtingscommunicatie-interface is in staat is om digitaal en in twee richtingen (inkomend en uitgaand) te communiceren met externe partijen zoals een netbeheerder, een energieleverancier,... Het batterijsysteem kan dus extern aangestuurd worden en zelf terug communiceren over bepaalde parameters zoals bv. de laadtoestand (SoC) van de batterij. Op die manier is het batterijsysteem klaar voor de toekomst en kan het op termijn energie- of flexibiliteitsdiensten leveren aan de netbeheerder of andere partijen.
                <

Dat wil niet zeggen dat men mij daartoe kan verplichten, het is mijn vrije keuze om op aanbiedingen hieromtrent in te gaan.

De huidige subsidie komt uit een apart potje van de overheid, op is op, het is dus geen eeuwige molensteen rond de nek van alle elektriciteitsgebruikers zoals de vorige maatregelen.

Wat betreft belastingen: ik verwacht eerder een shift van elektriciteit naar gas en stookolie en maak me klaar om op termijn van gas af te gaan.
                Mijn ketel is ondertussen 16 jaar oud (en heeft zijn geld dubbel en dik opgebracht).
                Dus als ze hem de volgende jaren extra gaat belasten is het tijd om hem te vervangen.
                Tegen dan hoop ik dat warmtepompen interessant genoeg zijn.
                Elke technologie heeft zijn tijd, timing is everything...

Comment

De huidige subsidie komt uit een apart potje van de overheid, op is op, het is dus geen eeuwige molensteen rond de nek van alle elektriciteitsgebruikers zoals de vorige maatregelen.
                  Als het van de overheid komt, dan betaalt ook elke burger hier een deel van mee hoor. [emoji6]
                  En ik zie niet in waarom een terugdraaiende teller een molensteen rond de nek van alle elektriciteitsgebruikers zou zijn.
                  Niemand heeft één cent moeten bijdragen aan mijn investering en zal dat ook nooit doen en met het prosumententarief wordt het zogezegd gebruik van het net ook dubbel en dik vergoed.
                  GSC’s hebben wij ook niet, goed voor wie ze wel heeft.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Als het van de overheid komt, dan betaalt ook elke burger hier een deel van mee hoor. [emoji6]
                    En ik zie niet in waarom een terugdraaiende teller een molensteen rond de nek van alle elektriciteitsgebruikers zou zijn.
                    Niemand heeft één cent moeten bijdragen aan mijn investering en zal dat ook nooit doen en met het prosumententarief wordt het zogezegd gebruik van het net ook dubbel en dik vergoed.
                    GSC’s hebben wij ook niet, goed voor wie ze wel heeft.
                    Je HEBT toch nog je terugdraaiende teller, profiteer er zo lang mogelijk van en maak je niet op voorhand ongelukkig

IK heb dat allemaal niet uitgevonden en als hetzelfde refreintje altijd terugkomt gaan we deze discussie stoppen.
                    Het is zoals het is, in plaats van hier te blijven over zagen kunnen we beter onze ervaringen en ideeën delen om er het beste van te maken.

Stel je even voor dat het in een ander forum zo zou gaan:

A: Mijn camera van Caninoson was toch wel vreselijk duur, en hij maakt helemaal niet zo'n mooie foto's als op de reclame wordt beweerd, en nu brengen ze weer een nieuw model uit dat veel beter is, nu zit ik hier met die brol.

B: Nochtans ben ik er heel tevreden van, de acceleratie en wegligging is fantastisch, nooit uit de bocht, ik beklaag het me niet.

C: Jij leeft duidelijk in een andere wereld, wat jij beweert is onmogelijk, ofwel ben je rap kontent.

Hoe lang zou dit duren denk je ?

Einde.

Comment

Je HEBT toch nog je terugdraaiende teller, profiteer er zo lang mogelijk van en maak je niet op voorhand ongelukkig
                      Ik ben daardoor niet ongelukkig en geef gewoon de situatie weer volgend op al uw reacties waarin jij steeds jezelf de hemel in prijst alsof jij de enige bent die juiste beslissingen neemt.
                      Ja, terugdraaiende teller tot eind 2024 in plaats van tot eind 2033 (oorspronkelijk zelfs onbeperkt).
                      Impact aan huidige tarieven (met prijsverhoging vermoedelijk veel meer) op die 9 jaar ongeveer 11.880€ in mijn nadeel, maar het is niets volgens u. [emoji849]

Punten a, b, en c dat je als voorbeeld geeft, dat is wat jij tegenover iedereen doet. [emoji848]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

IK heb dat allemaal niet uitgevonden en als hetzelfde refreintje altijd terugkomt gaan we deze discussie stoppen.
                        Het is zoals het is, in plaats van hier te blijven over zagen kunnen we beter onze ervaringen en ideeën delen om er het beste van te maken.

Stel je even voor dat het in een ander forum zo zou gaan:

A: Mijn camera van Caninoson was toch wel vreselijk duur, en hij maakt helemaal niet zo'n mooie foto's als op de reclame wordt beweerd, en nu brengen ze weer een nieuw model uit dat veel beter is, nu zit ik hier met die brol.

B: Nochtans ben ik er heel tevreden van, de acceleratie en wegligging is fantastisch, nooit uit de bocht, ik beklaag het me niet.

C: Jij leeft duidelijk in een andere wereld, wat jij beweert is onmogelijk, ofwel ben je rap kontent.

Hoe lang zou dit duren denk je ?

Einde.
                        Als je punt a, b en c als voorbeeld geeft dan snap je het nog steeds niet Jan
                        Om te vergelijken zou je bij punt a moeten zeggen dat nadat je de camera hebt gekocht, bvb Caninoson dan pas zegt dat je vanaf nu extra zal meten betalen voor elke foto die je maakt.
                        Totaal anders dan hetgeen jij zegt hé.

Hopelijk zullen ze je niet zo liggen hebben met je thuis batterij, indien wel zullen we dan nog eens praten
                        Dan pas zal je zien wat we eigenlijk bedoelen

grts
                        Sieg

Ps 800m3 jaarverbruik aan gas, wel dan leef je met een gezin héél erg zuinig !

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ps 800m3 jaarverbruik aan gas, wel dan leef je met een gezin héél erg zuinig !
                          Daar kan men niet eens de verwarming mee aan zetten, laat staan dat hij ook nog kookt op gas.
                          Denk dat er een cijfer ontbreekt. [emoji848]
                          Sommige thermostaten laten toe het gasverbruik van de ketel te zien (o.a. de CT200).
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Daar kan men niet eens de verwarming mee aan zetten, laat staan dat hij ook nog kookt op gas.
                            Sommige thermostaten laten toe het gasverbruik van de ketel te zien (o.a. de CT200).
                            Niet overdrijven hé Freddy, 800 kubieke meter rijk aardgas is
                            ongeveer 9.200 Kwh aan energie, met mijn hybride systeem
                            aardgas/warmtepomp in combinatie met mijn zonnepanelen
                            ligt ons gas verbruik ver beneden de 400 m³ meter aardgas
                            per jaar.

Het aardgasverbruik van een doorsnee gezin bedraagt gemiddeld 2.326 kWh (koken + warm water). Als aardgas naast koken en water ook voor de verwarming wordt gebruikt,
                            stijgt het verbruik naar een gemiddelde van 17.000 kWh.
                            U hebt laagcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 10,23 = 10.230 kWh
                            U hebt hoogcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 11,51 = 11.510 kWh
                            Daar juist eens naar mijn gasteller gaan zien, en momenteel zit ik wel uitzonderlijk laag,
                            bij opname op 30 september stond mijn gasteller op 16.352 m³ nu staat deze op 16.508 m³,
                            wil zeggen dat ik verleden winter nog maar 156 m³ (of 1.800Kwh) gas heb verbruikt.
                            Op de warmtepomp staat een amp meter en daar is het gemiddelde stroomverbruik 2,5 Amp
                            of 575 watt. piek is 1.400 watt.
                            Te verwarmen ruimte is ongeveer 50m² en 2,45 hoog, isolatie 80mm PU en ons huis is langs
                            bijde kanten eigen tussenbouw, langs de ene kant een enkele garage toegankelijk van uit het huis
                            en langs de andere kant een dubbele garage niet toegankelijk van uit het huis, vensters zijn zuid gericht.
                            Ook zojuist bekeken, buitentemperatuur was 14°C binnen 20,4 en niets van verwarming is actief,
                            gevraagde warmte (tussen 22U en 6U) 17°C (tussen 6U en 18U) 19°C en (tussen 18U en 22U) 22°C.
                            Komt er dus op neer dat ons zonnepanelen (met nog terugdraaiende teller) bijna ons ganse energiefactuur dekken.
                            Per maand betalen wij totaal 100€ voorschot (50€ E en 50€ G) en daar kreeg ik verleden jaar bij afrekening
                            nog rond de 150€ van terug, wel nog aan de prijs van februari 2021 en contract loopt nog tot februari 2023.
                            OK, de investering heeft ons in 2011 25.000€ gekost, maar brengt ruim op.
                            Bovendien genieten wij ook nog van GSC van 270€ die ons gemiddeld jaarlijks 1.500€ opleveren (dat tot 2031)
                            Dat wil dus zeggen dat wij jaarlijks zelfs nog bijna 500€ over hebben, verwarmen koken en warm water kost ons momenteel
                            dus niets, integendeel, ik heb er dus alle reden voor om die slimme meter hier zo lang mogelijk buiten te houden....

Last edited by Guest42; 26 mei 2022, 09:33.

Comment

Ik weet niet waarom jullie dit zo weinig/te weinig vinden ??

Ik heb net eens mijn jaarverbruiken nagezien (verbruik telkens van 19 oktober tot 19 oktober)

2018 659 m³
                              2019 738 m³
                              2020 769 m³
                              2021 884 m³
                              2022 660 m³ (maar hier zal nog iets bijkomen gezien ik altijd de tellerstand noteer op 19 oktober).

Dus zo uitzonderlijk is die 800 m³ toch niet volgens mij. Gas is bij ons voor CV en warm water.

En wij zijn met twee quasi altijd thuis, het is dus niet dat we veel afwezig zijn doordat we uit werken gaan, en hebben een redelijk grote vrijstaande woning.

Koken doen we wel elektrisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Niet overdrijven hé Freddy, 800 kubieke meter rijk aardgas is ongeveer 9.200 Kwh aan energie, met mijn hybride systeem aardgas/warmtepomp in combinatie met mijn zonnepanelen ligt ons gas verbruik ver beneden de 400 m³ meter aardgas per jaar.
                                Overdrijven?
                                Je maakt wel een onjuist vergelijk als je een hybride systeem hebt tegenover een gewone CV.
                                Bij ons staat de verwarming in de zomer ook bijna altijd (tenzij winterse temperaturen) uit behalve voor warm water uiteraard.
                                Wij zijn ook geen mensen die 25°C in huis willen, maar uitgezonderd WE en verlof is er bijna altijd iemand thuis overdag.
                                - Tijdens de nacht 16°C = uit
                                - Bij opstaan, ontbijt en aankleden 21°C
                                - Overdag 20°C
                                - Bij tv kijken 21°C
                                Ik denk niet dat dit overdreven is?
                                Ketel is van de laatste generatie condenserende, pulserende met buitentemperatuur sturing en onderhouden met keuringsattest (volgens de recentste normen).
                                De ketel is voorzien en afgesteld voor rijk gas, maar heden hebben we dit nog niet.
                                Verder is er niets in huis dat op gas werkt … dus alle gas gaat enkel naar de verwarmingsketel.
                                Ik zit toch fors hoger dan het verbruik dat jullie opgeven hoor.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X