Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste druppellader met jumpstart? TomTom/Coyote gps software met trajectcontroles?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste druppellader met jumpstart? TomTom/Coyote gps software met trajectcontroles?

Mijn autobatterij was vorige week plots leeg na 3u gps kaarten via wifi te downloaden (kon ze ook thuis via telefoon downloaden en via laptop op SD zetten, maar weet niet als dit zomaar lukt voor TomTom en Sygic) en in welke map zetten, soms moet je waarschijnlijk de kaarten vanaf de app downloaden om te initialiseren ofzo. Collega zei dat ik beter de motor 2-3u liet draaien.

Qua offline gps software lihkt Tomtom de beste, daar de trajectcontroles mooi aangeduid staan, Sygic precies niet? Coyote heeft nu ook een betalende gps app met de trajectcontroles zag ik.

Ik moest dringend weg en lege batterij, heb een diesel en mijn 2 buren wilden niet met startkabels proberen omdat zij een benzine hebben (kan hun boordcomputer beschadigen)

Dan maar een voorgeladen batterij gekocht bij Midas om direct weg te kunnen. Heb een Dunlop druppellader vd action, maar na 2u laden zonder jumpstarter kon hij nog niet starten, is zon 3-4j oud. Mijn oude batterij zal ik als reserve houden en om de zoveel maam met druppellader bijladen, want je weet maar nooit...

Ik las dat er ook een acculader (ipv druppellader) bestaat voor dringende gevallen als je snel weg moet. Een jumpstarter bestaat ook en zelfs een druppellader met Jumpstart functie.

Die laatste lijkt wel interessant, heeft hier iemand zoiets en welke aan te raden?

Welk offline gps program best qua trajectcontroles, TomTom of Coyote gps?
    Flitsen trajectcontroles trouwens, zag vorige keer precies een flits (of door dat glas en weerspiegeling kan ook)
    Last edited by CanonYouCan; 2 mei 2022, 12:54.

Re: Beste druppellader met jumpstart? TomTom/Coyote gps software met trajectcontroles

Ik heb ooit twee druppelladers gekocht via de Aldi. Ze lagen al snel alle twee op het stort. Dan heb ik een CTEK van mijn zoon mogen gebruiken, dat doet gewoon wat het moet doen.
    Voor de rest (ik heb de CTEK terug gegeven wegens niet meer nodig) gebruik ik een stokoude Einhell, 45 jaar oud als het niet meer is. Lomp dat wel, solide trafo en solide knoppen 6V/12V 10A en twee laadsnelheden. Wel geen druppellaadsysteem en geen starthulp.

Comment

Beste druppellader met jumpstart? TomTom/Coyote gps software met trajectcontroles?

Omdat je één keer een platte batterij hebt door een langdurige download ga je zoiets kopen?
      Mag natuurlijk, maar de kans dat ge u twee keer laat vangen zal toch redelijk klein zijn zeker?
      Beter uw motor laten draaien als het te lang duurt.
      Als druppellader altijd al Tecmate gehad en nog nooit problemen, maar als de batterij echt te plat is … dan uiteraard voldoende wachten.
      Of een druppellader dat ook dienst kan doen als voeding, dan kunt ge contact op laten staan zonder dat de motor moet draaien.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Heeft hier iemand zoiets en welke aan te raden?
        Ik heb hier een Telwin doctor 50 met refresch functie, kan tot 45 Amp snel laden meen ik, geen jump starter maar na 15 min kan je zeker reeds terug starten.
        Die laders zijn voorzien van een functie om via naaldpulsen de sulfaatlaag te doorbreken en de levensduur van een batterij te verlengen.
        Niet de goedkoopste maar wel van het beste wat er op de markt is, en je kan er ook de staat van je alternator en startemotor mee uitlezen op een duidelijk dislay.
        Last edited by Guest42; 4 mei 2022, 09:22.

Comment

Re: Beste druppellader met jumpstart? TomTom/Coyote gps software met trajectcontroles

Een druppellader levert niet genoeg stroom om een accu volledig te laden op een redelijke termijn, daarvoor koop je beter een lader die meer stroom kan leveren, er zijn ook laders die met 5 of zelfs 10A kunnen laden, en die na het bereiken van de maximale laadspanning automatisch functioneren als druppellader.
          Sommige goedkope druppelladers blijven constant een kleine stroom door de accu sturen, en dan gaat de accu ook kapot als die lader er te lang aan blijft hangen.
          Een goede druppellader schakelt uit als de spanning hoog genoeg is, en schakelt terug in als de accuspanning onder een bepaalde waarde is gezakt (bij die laagste waarde is de accu nog altijd meer dan 90% geladen).

Voor noodgevallen kan je ook een jumpstarter-powerbank gebruiken.
          Ik heb deze https://www.lidl.be/p/nl-BE/ultimate...mah/p100337742 , voor mijn eigen auto heb ik die nog niet nodig gehad, maar de auto van mijn buurman startte er wel probleemloos mee toen de accu leeg was (mijn buurman was vergeten om de lichten uit te zetten).
          In die "autostarthulp" van de Lidl zitten LiFePo4 cellen die een heel stuk veiliger zijn dan de lithium-ion cellen die in bijna alle andere starthulpen zitten.
          En er zit ook een degelijk battery management systeem in dat er zelfs voor zorgt dat de cellen gebalanceerd worden zodat ze normaalgezien langer zouden moeten meegaan.
          Het enige wat je moet doen is de powerbank geregeld bijladen zodat er altijd voldoende stroom in zit, als je dat niet doet, dan heb je er ook niets aan.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Een nieuwe batterij kopen omdat de jouwe plat is? Een pech bijstand verzekering is dan toch een betere oplossing. Bij pech meestal binnen het halfuur ter plaatse. Starten jouw auto met het juiste materiaal en je kan verder.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
              Ik moest dringend weg en lege batterij, heb een diesel en mijn 2 buren wilden niet met startkabels proberen omdat zij een benzine hebben (kan hun boordcomputer beschadigen)
              Om zulke problemen te voorkomen moet je volgens wat ik ergens heb gelezen tijdens het afkoppelen van de startkabels een aantal grote stroomverbruikers inschakelen (verlichting, verwarming van de ruit achteraan, ventilator op maximum zetten...), daardoor wordt de eventuele spanningspiek tijdens het afkoppelen opgevangen door die verbruikers die daar beter tegen kunnen dan de boordcomputer.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Een druppellader levert niet genoeg stroom om een accu volledig te laden op een redelijke termijn, daarvoor koop je beter een lader die meer stroom kan leveren, er zijn ook laders die met 5 of zelfs 10A kunnen laden, en die na het bereiken van de maximale laadspanning automatisch functioneren als druppellader.
                Eigenlijk ook niet, men zou wat bewuster met de batterij moeten omgaan en niet zo plat laten komen want dat is uiteindelijk nog het beste.
                En anders wat meer geduld hebben met een druppellader, al is daar ook een heel groot verschil in maximum ampèrage dat ze kunnen leveren.
                Indien batterij echt te plat, dan is er weinig keuze … geduld of een echte lader.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  Een nieuwe batterij kopen omdat de jouwe plat is? Een pech bijstand verzekering is dan toch een betere oplossing. Bij pech meestal binnen het halfuur ter plaatse. Starten jouw auto met het juiste materiaal en je kan verder.
                  Als je dat één keer in uw leven voor hebt, dan gewoon uw garagist bellen … goedkoper dan 35 jaar bijstand te betalen. [emoji23]
                  Ook geven meer en meer merken dit bij een nieuwe wagen standaard.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Om zulke problemen te voorkomen moet je volgens wat ik ergens heb gelezen tijdens het afkoppelen van de startkabels een aantal grote stroomverbruikers inschakelen (verlichting, verwarming van de ruit achteraan, ventilator op maximum zetten...), daardoor wordt de eventuele spanningspiek tijdens het afkoppelen opgevangen door die verbruikers die daar beter tegen kunnen dan de boordcomputer.
                    Klopt.
                    Er is zelfs een bepaalde procedure (volgorde) voor het aan-en afkoppelen van startkabels.

Comment

Een behulpzame collega heeft eens iemand op de parking geholpen met startkabels.Resultaat:een heleboel electronica naar de vaantjes.
                      Een andere collega vroeg mij of ik hem kon helpen,en dat heb ik dus niet gedaan.(na dit verhaal).
                      Komt wel niet sympatiek over.

Comment

Hallo,

Ik heb voor mijn Suzuki Burgman 650 een druppellader/lader van Optimate, eentje die "alles zelf elektronisch" regelt.
                        Dat is tot nu toe steeds perfect verlopen, behalve één keer. Na de winter wilde ik starten, doch helaas, batterij te plat.
                        Ik heb dan de stekker uitgetrokken en opnieuw ingestoken waarna de batterij zonder problemen geladen werd en ik de volgende dag weer kon vertrekken.
                        Sindsdien trek ik geregeld de stekker eens uit en steek ik hem opnieuw in. Of het zin heeft weet ik niet, maar tot nu toe verloopt alles weer normaal

Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                          Hallo,

Ik heb voor mijn Suzuki Burgman 650 een druppellader/lader van Optimate, eentje die "alles zelf elektronisch" regelt.
                          Dat is tot nu toe steeds perfect verlopen, behalve één keer. Na de winter wilde ik starten, doch helaas, batterij te plat.
                          Ik heb dan de stekker uitgetrokken en opnieuw ingestoken waarna de batterij zonder problemen geladen werd en ik de volgende dag weer kon vertrekken.
                          Sindsdien trek ik geregeld de stekker eens uit en steek ik hem opnieuw in. Of het zin heeft weet ik niet, maar tot nu toe verloopt alles weer normaal

Jaja
                          Die Tecmate Optimate werkt heel goed maar zoals met de meeste (druppel)laders moet men in theorie altijd eerst de batterij aankoppelen en dan pas de 220V aansluiten.
                          Zeker voor die kleine batterijen zoals van een moto en sommige wagens is een druppellader geen overbodige luxe.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Die Tecmate Optimate werkt heel goed maar zoals met de meeste (druppel)laders moet men in theorie altijd eerst de batterij aankoppelen en dan pas de 220V aansluiten.
                            Zeker voor die kleine batterijen zoals van een moto en sommige wagens is een druppellader geen overbodige luxe.
                            Dat is idd de juiste werkwijze: eerst de stekker in de moto, dan pas 220V. Bij mij kan dat gewoon via de sigarenaansteker (op een moto!) en een aangepast kabeltje.
                            Maar er zit ook een aansluiting op de batterij zelf.

Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                              Dat is idd de juiste werkwijze: eerst de stekker in de moto, dan pas 220V. Bij mij kan dat gewoon via de sigarenaansteker (op een moto!) en een aangepast kabeltje.
                              Maar er zit ook een aansluiting op de batterij zelf.

Jaja
                              Ja, er zijn inderdaad verschillende mogelijkheden en dat kan op mijn moto ook met een standaard connector gelijkend op de stekker van een sigarenaansteker.
                              Tecmate (andere merken ook) heeft veel koppelmogelijkheden met allerlei soorten connectoren. [emoji106]
                              Maar resultaat is uiteindelijk het belangrijkste.
                              Gewoon met klemmen gaat ook, maar da’s toch niet zo handig … liever een vaste aansluiting. [emoji6]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X