Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe banden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Aankoop nieuwe banden

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Even afwijken,
    Mijn banden zomer of winter, telkens op andere velgen verliezen na 5 weken veel spanning, ik begin er aan te denken om ze te laten vullen met stikstof...
    Als ze op zo’n korte tijd redelijk “veel” verliezen, dan zal stikstof niet veel verbetering brengen vrees ik.
    Banden gaan ook af door een beetje wild door putten te rijden of wat borduren te nemen of door slecht sluitende ventielen, perforaties in de banden, ... [emoji6]
    Elke band gaat wat druk verliezen na enige tijd, maar toch niet “veel” zoals je aangeeft.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Aankoop nieuwe banden

Ik rij quasi niet op bordure en ik vermijd putten, velg misschien niet zo rond meer ?
      Occasie wagen he...
      Anderzijds, 8 velgen ?
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Hangt wel van het aantal af. [emoji6]
        Oeps vergeten te vermelden. Het zijn er wel degelijk vier stuks. Is wel van december 2019. Maar ik ga zeker geen klacht indienen omdat ze te weinig gerekend hebben 😋
        PS ik heb nog nooit twee nieuwe banden laten stekennop één van onze auto's, maar altijd vier.
        Last edited by Guest43; 19 april 2022, 20:32.

Comment

Aankoop nieuwe banden

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
          Oeps vergeten te vermelden. Het zijn er wel degelijk vier stuks. Is wel van december 2019. Maar ik ga zeker geen klacht indienen omdat ze te weinig gerekend hebben [emoji39]
          PS ik heb nog nooit twee nieuwe banden laten stekennop één van onze auto's, maar altijd vier.
          Hier ook steeds per vier, moet wel zodra ze 20.000 Km hebben
          en ik zou er een stuk rijden moeten er zowiezo vier nieuwe op,
          staat duidelijk op de instructies bij een AWD of X drive.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Om de 20.000 km nieuwe banden .
            Ik doe 80.000 met Michelins.

Comment

Aankoop nieuwe banden

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Die 20.000km, bedoel je niet eerder voorste en achterste banden wisselen in plaats van effectief vervangen?
              Want ik denk dat sommigen dat wel zo begrijpen. [emoji6]
              Kan natuurlijk niet als voorste en achterste banden een andere maat hebben. [emoji6]

Ik betwist niet dat het best is vier banden te hebben met vergelijkbare slijtage en ook niet dat het bij u in de handleiding staat, maar waar staat bij andere wagens in de instructies dat dit zo “moet”?
              Enige dat ik ervan kan vinden is dat al de banden een vergelijkbare slijtage moeten hebben om een correcte werking van ABS en ASR te garanderen zonder ongewenste reductie van het vermogen.
              Dat heeft op zich dan nog niets te maken met vierwielaandrijving, al is het daarvoor uiteraard ook wel beter.

Alvast blijven banden er hier toch een pak langer op staan dan 20.000km en is wisselen technisch onmogelijk. [emoji6]
              Last edited by VerSeg; 20 april 2022, 03:45.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Om de 20.000 km nieuwe banden .
                Ik doe 80.000 met Michelins.
                Neen, ik bedoel als ze boven de 20.000Km hebben en er gaat er een kapot is het aan te raden de vier te vervangen.
                Maar ik verwacht niet dat ik met mijn huidige Michelin Primacy4 (225-55-17)
                banden boven de 50.000Km zal halen, zoals reeds gezegd,
                bij 4mm groefdiepte gaan banden er hier af.

Comment

Die 20.000km, bedoel je niet eerder voorste en achterste banden wisselen in plaats van effectief vervangen?
                  Want ik denk dat sommigen dat wel zo begrijpen. [emoji6]
                  Kan natuurlijk niet als voorste en achterste banden een andere maat hebben. [emoji6]

Ik betwist niet dat het best is vier banden te hebben met vergelijkbare slijtage en ook niet dat het bij u in de handleiding staat, maar waar staat bij andere wagens in de instructies dat dit zo “moet”?
                  Enige dat ik ervan kan vinden is dat al de banden een vergelijkbare slijtage moeten hebben om een correcte werking van ABS en ASR te garanderen zonder ongewenste reductie van het vermogen.
                  Dat heeft op zich dan nog niets te maken met vierwielaandrijving, al is het daarvoor uiteraard ook wel beter.

Alvast blijven banden er hier toch een pak langer op staan dan 20.000km en is wisselen technisch onmogelijk. [emoji6]
                  Van zodra ik merk dat de voorste banden van onze auto (voortrekker) iets minder profiel hebben dan de achterste (en die voorste slijten heel wat rapper... sturen/trekken), dan worden ze gewisseld voor/achter en omgekeerd.
                  Maar bij de vervanging van banden steeds de vier tegelijk. Ik weet dat er daar heel wat discussies over bestaan, over dat wisselen, maar zo doe ik het al ongeveer 50 jaar en zie dat het qua bandenslijtage geen slechte zaak is. De discussies gaan meestal over waar de beste banden moeten liggen, vooraan of achteraan... enz. Maar gezien mijn rijstijl heb ik met die wissel(s) nog nooit problemen gehad .

Comment

Op onze Cupra Ateca komen volgende maand nieuwe zomerbanden, de eerste set is op na 3 zomers. Terug Pirelli P-Zero, zeer tevreden van.
                    Volgende winter ook nieuwe winterbanden, dat worden zeer waarschijnlijk Continentals.

Gezien de auto dagelijks gebruikt wordt, en minimaal 1x/maand een paar honderd km door Duitsland rijdt, wil ik niet besparen op banden...

Comment

Hangt wel van het aantal af. [emoji6]
                      Een logisch iemand gaat uit van vier stuks uiteraard als je volledig overschakelt van bandensoort, en dan vind ik dat héél erg goedkoop,471€ voor 4 banden all in

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                        Van zodra ik merk dat de voorste banden van onze auto (voortrekker) iets minder profiel hebben dan de achterste (en die voorste slijten heel wat rapper... sturen/trekken), dan worden ze gewisseld voor/achter en omgekeerd.
                        Maar bij de vervanging van banden steeds de vier tegelijk. Ik weet dat er daar heel wat discussies over bestaan, over dat wisselen, maar zo doe ik het al ongeveer 50 jaar en zie dat het qua bandenslijtage geen slechte zaak is. De discussies gaan meestal over waar de beste banden moeten liggen, vooraan of achteraan... enz. Maar gezien mijn rijstijl heb ik met die wissel(s) nog nooit problemen gehad .
                        Voor en achter wisselen om de slijtage te verdelen werd vroeger heel veel gedaan, 30 jaar geleden (bijvoorbeeld) was er nergens iemand dat kwam zeggen dat de beste achteraan moeten staan.
                        Nu de laatste jaren zijn er uiteraard meer discussies over doordat iedereen maar wat post op internet … de ene al wat juister dan de andere.
                        Maar heden hebben alle wagens ABS, tractiecontrole, … en daar is alles wat fragieler mee geworden (lees alles moet juister zijn).

Bij voorwielaandrijving slijten de voorste inderdaad veel sneller, bij achterwielaandrijving is dat beter verdeeld.
                        Bij vierwielaandrijving hangt het er weer vanaf welke versie, permanente 4x4, tijdelijke 4x4 met standaard enkel voorwielaandrijving of tijdelijke 4x4 met standaard achterwielaandrijving.

Bandenwissel tussen voor en achter kan ook al niet als het verschillende maten zijn, dus ook weer een andere situatie.

Nu wat ik in de handleiding van een wagen kan vinden, dan zou men voorste en achterste banden vooral voor de elektronische systemen op gelijkende slijtage (omtrek) moeten houden.

Het is zeer moeilijk om per definitie te zeggen dat wat voor uw eigen wagen de beste situatie is, ook voor anderen zo is.
                        Het enige waar we wel een lijn in kunnen trekken is het al dan niet verschil tussen verschillende bandentypes, merken, profieldieptes of wat dan ook.
                        Of iedereen er evenveel nut aan heeft is ook weer iets anders.
                        Met 2 mm profieldiepte heeft niemand last om dagelijks door een zone 30 naar de bakker te rijden.
                        De situatie is al heel anders voor wie elke dag door weer en wind grotere afstanden moet afleggen.
                        En dan nog te zien of men zelf mag kiezen of niet, bij leasingwagens heeft men als chauffeur vaak weinig te zeggen … twee nieuwe banden zijn twee nieuwe banden en geen vier en waar ze komen beslissen ze meestal ook in uw plaats.

Als ik zelf kan beslissen, wat bij eigen wagen gelukkig nog zo is, dan wil ik vier banden van hetzelfde merk, zelfde reeks, zelfde profiel en zelfde ouderdom.
                        Dus ja, ik snap heel goed dat jij dat ook zo wil doen. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Aankoop nieuwe banden

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Een logisch iemand gaat uit van vier stuks uiteraard als je volledig overschakelt van bandensoort, en dan vind ik dat héél erg goedkoop,471€ voor 4 banden all in

grts
                          Sieg
                          Wat is logisch hé? [emoji848]
                          Voor velen is de logica dat ze enkel per 2 banden vervangen als het niet anders moet, ook leasings denken en beslissen meestal zo.
                          Wie zijn wij om te denken wat anderen logisch vinden. [emoji6]
                          En 471€ is inderdaad niet extreem voor vier banden maar als ik nu de prijs bekijk (standaard zonder enige korting en de eerste de beste garage) dan zijn er in de vermelde maat wel meerdere types Michelin te vinden voor net onder of boven de 100€ per stuk.
                          Met een actie zelfs nog goedkoper en door wat te vergelijken bij verschillende bandencentrales vermoedelijk ook wat prijsverschil.
                          Op eerste zicht dus eerder een eerlijke prijs. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Even een een ander vraagje met het wisselen van banden van voor naar achter om de slijtage beter te verdelen over het aantal km dat je er dan bij kan rijden. Hoe zit het dan met de bandenspanning die word weergegeven op het dashboard. Opnieuw laten inlezen want bij zelf wisselen moet je nadien
                            toch daarvoor terug naar een bandencentrale.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                              Even een een ander vraagje met het wisselen van banden van voor naar achter om de slijtage beter te verdelen over het aantal km dat je er dan bij kan rijden. Hoe zit het dan met de bandenspanning die word weergegeven op het dashboard. Opnieuw laten inlezen want bij zelf wisselen moet je nadien
                              toch daarvoor terug naar een bandencentrale.
                              Ik zou het niet weten, ik laat ze altijd wisselen in een Profile Tyrecenter in de streek (voor hetgeen het maar kost), dus wat ze allemaal doen ?????
                              Ik lees ondertussen de krant in de wachtruimte, wat ze met de wielen/banden uitspoken weet ik niet .
                              Op de factuur zie ik inclusief reset TPMS en drukcontrole.... zou begot niet weten wat dat betekent.
                              Ik betaalde de laatste keer 26,63 euro incl. BTW voor dat wisselen, en daarvoor ga ik niet beginnen klooien in mijn garage thuis, vooral als je dan toch naar een bandencentrale moet nadat je de wissel zelf gedaan hebt.
                              Last edited by Guest43; 21 april 2022, 09:20.

Comment

Dat zal al met het merk van wagen verschillen. Ik spreek me niet uit over andere wagens, ik moet mijn banden zelf inlezen, door de opdracht te geven, gevolgd door een een aantal km's rijden. Een zogenaamde reset. Bij een melding van te lage druk. Volgens mijn weten zijn er twee soorten, de oude die met een sensor de omtrek - afrolomtrek- van de band meet, de wielvlucht, gemonteerd buiten het wiel/ velg, en de sensor gemonteerd in de velg,TPMS of aan het ventiel, of gekleefd in de band, welke echt de druk meten. En bij wisselen verplaatsen moet je door het uitlezen van de sensoren Via de OBD stekker aan de boordcomputer laten weten welke sensor aan welk wiel zit. Er zijn er ook die automatisch ingelezen worden tijdens het rijden. Met het oude systeem kan je wisselen zoveel je wil.
                                Last edited by guido.g; 21 april 2022, 09:29.
                                https://ggpics.be/

Comment

Working...
                                X