Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe banden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aankoop nieuwe banden

Mijn zomerbanden (2 stuks althans) zijn nog ruim boven de dwarsmarkering, maar 9 jaar oud bijna, Michelin energy saver of zoiets, vervangen?
    De andere 2 zijn Michelin primary of zoiets.
    Last edited by toerist; 17 april 2022, 12:40.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Logisch dat het wel 4 dezelfde diameters zouden zijn denk ik, al is het technisch gezien alleen al.
      Het is inderdaad mogelijk dat een verschillende diameter (omtrek) voor en achteraan voor problemen kan zorgen met bijvoorbeeld de ABS en tractiecontrole, daarvoor wordt de snelheid per wiel in het oog gehouden, en dan zou de computer wel eens een foutmelding kunnen geven (of fouten maken).
      Er zal wel een foutmarge voor de bandomtrek ingecalculeerd zijn, anders moeten alle vier de banden dezelfde profieldiepte hebben.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Mijn zomerbanden (2 stuks althans) zijn nog ruim boven de dwarsmarkering, maar 9 jaar oud bijna, Michelin energy saver of zoiets, vervangen?
        Misschien vraagt u zich af hoe lang banden meegaan en of die van u nog steeds verkeersgeschikt zijn. Ontdek alles wat u moet weten over hoe lang banden meegaan.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Dit gaat wel over motorbanden, maar het principe blijft hetzelfde: https://www.youtube.com/watch?v=WwbLt8vZH5w
          Na 10 jaar vallen banden nog niet plots uit elkaar, tenzij ze heel wat kilometers hebben afgelegd met een te lage druk.
          Er zijn bepaalde factoren die een rol spelen in de veroudering, bij een auto die bijvoorbeeld bijna nooit uit de garage komt (of die bijna altijd in de schaduw geparkeerd is), daar zal zonlicht al geen grote rol spelen bij de veroudering van de banden.
          Bij banden die echt te oud zijn zie je droogtescheurtjes, in dat geval laat je best zo snel mogelijk nieuwe monteren, want dan wordt het echt gevaarlijk.

Als een auto een klapband krijgt, dan is dat bijna altijd te wijten aan een te lage bandenspanning, en niet aan de leeftijd.
          Als de leeftijd van autobanden zo belangrijk was, dan zouden ze er bij de jaarlijkse controle ook op letten, maar er wordt alleen gekeken naar de staat van de banden (als er scheurtjes te zien zijn dan wordt de auto daarop wel afgekeurd).

Wat de grip betreft, dat verschil zal je alleen maar merken op een circuit, op de openbare weg zal je daarmee bij de toegelaten snelheden zelden in de problemen komen.

Bandenfabrikanten en verkopers hebben er voordeel bij dat banden zo snel mogelijk worden vervangen, hou daar ook rekening mee.

En als de zomerbanden nog niet versleten zijn na 9 jaar, is het dan niet interessanter om all-season banden te laten leggen die je het hele jaar door kan gebruiken?
          Dat ga ik ook doen als ik nieuwe banden nodig heb voor mijn auto, die twee sets zullen uiteindelijk ook veel te oud worden vooraleer ze versleten zijn, en met de winters die we tegenwoordig krijgen heb je hooguit een paar dagen per jaar echt winterbanden nodig.
          Als je in de winter met de auto naar de bergen trekt voor een skivakantie, dan is het een andere zaak, dan heb je nog een setje winterbanden nodig.
          BD0338BE

Comment

Bedankt
            Motor banden?
            TS had het toch over een Ford, niet?
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

Bedankt
              Motor banden?
              TS had het toch over een Ford, niet?
              Het filmpje gaat over motorbanden, motorbanden en autobanden zijn inderdaad niet hetzelfde, maar de veroudering van het rubber is wel vergelijkbaar.
              BD0338BE

Comment

Aankoop nieuwe banden

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                En als de zomerbanden nog niet versleten zijn na 9 jaar, is het dan niet interessanter om all-season banden te laten leggen die je het hele jaar door kan gebruiken?
                Dat ga ik ook doen als ik nieuwe banden nodig heb voor mijn auto, die twee sets zullen uiteindelijk ook veel te oud worden vooraleer ze versleten zijn, en met de winters die we tegenwoordig krijgen heb je hooguit een paar dagen per jaar echt winterbanden nodig.
                Als je in de winter met de auto naar de bergen trekt voor een skivakantie, dan is het een andere zaak, dan heb je nog een setje winterbanden nodig.
                Als men de winterbanden al heeft en ze zijn nog niet versleten, dan gooit men wel twee sets weg om één set in de plaats te kopen. [emoji6]
                Als het dan toch maar een paar dagen per jaar winter is … dan kan men ook die paar dagen de wagen laten staan.
                Echter zijn die winterbanden ook goed bij lagere temperaturen (onder de 7°C aan de grond) en weet men nooit vooraf wat voor winter we echt krijgen.
                Meer en meer leasingmaatschappijen kiezen er echter ook voor bij levering van nieuwe wagens deze meteen met vierseizoensbanden te laten leveren, bespaart hun een fortuin aan bandenwissels.
                Echter zal men de set veel sneller vervangen dan wanneer men met twee sets rijdt … uiteraard enkel wie veel kilometers doet.
                Het zal voor eenieder een persoonlijke overweging zijn volgens zijn gebruik van de wagen. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Als men de winterbanden al heeft en ze zijn nog niet versleten, dan gooit men wel twee sets weg om één set in de plaats te kopen. [emoji6]
                  Als het dan toch maar een paar dagen per jaar winter is … dan kan men ook die paar dagen de wagen laten staan.
                  Echter zijn die winterbanden ook goed bij lagere temperaturen (onder de 7°C aan de grond) en weet men nooit vooraf wat voor winter we echt krijgen.
                  Meer en meer leasingmaatschappijen kiezen er echter ook voor bij levering van nieuwe wagens deze meteen met vierseizoensbanden te laten leveren, bespaart hun een fortuin aan bandenwissels.
                  Echter zal men de set veel sneller vervangen dan wanneer men met twee sets rijdt … uiteraard enkel wie veel kilometers doet.
                  Het zal voor eenieder een persoonlijke overweging zijn volgens zijn gebruik van de wagen. [emoji6]
                  Winterbanden 4 jaar oud en nog diep van groef/profiel.
                  George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    .... en met de winters die we tegenwoordig krijgen heb je hooguit een paar dagen per jaar echt winterbanden nodig.
                    Als je in de winter met de auto naar de bergen trekt voor een skivakantie, dan is het een andere zaak, dan heb je nog een setje winterbanden nodig
                    De typerende foute gedachte, er moet geen sneeuw liggen om winterbanden nodig te hebben hoor !
                    En als je naar de sneeuwgebieden trekt heb je eigenlijk sneeuwkettingen nodig, dan kom je er niet met enkel winterbanden

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Winterbanden 4 jaar oud en nog diep van groef/profiel.
                      Da’s dan toch wat gek om niet meer te gebruiken. [emoji6]
                      Bij onze vorige wagen waren de zomerbanden op hun einde en de winterbanden waren nog heel goed.
                      We hadden besloten de wagen dat jaar nog te verkopen, we hebben dan maar de winterbanden laten staan tijdens de zomer.
                      Buiten dat die mogelijks wat sneller sleten bij warmer weer (niets van gemerkt) was het ook toegelaten met het type banden dat we hadden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Da’s dan toch wat gek om niet meer te gebruiken. [emoji6]
                        Bij onze vorige wagen waren de zomerbanden op hun einde en de winterbanden waren nog heel goed.
                        We hadden besloten de wagen dat jaar nog te verkopen, we hebben dan maar de winterbanden laten staan tijdens de zomer.
                        Buiten dat die mogelijks wat sneller sleten bij warmer weer (niets van gemerkt) was het ook toegelaten met het type banden dat we hadden.
                        Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan bij onze laatste set winterbanden op onze vorige auto. Ook de ganse zomer er mee gereden. Wel de (verder versleten) zomerbanden er op gelegd bij de overname en de winterwielen+banden in de koffer zodat we die meteen ook kwijt waren.
                        Dan met de nieuwe auto geen winterbanden meer gekocht, enkel zomerbanden.
                        Nu liggen er reeds sedert december 2019 Michelin Crosscllimate 225/45 R17 94 W XL (afgeschreven van de factuur want ik weet niet wat dit allemaal wil zeggen) op.
                        Die hebben me toen, dus een dikke twee jaar geleden 471.09 euro BTW, montage, uitbalanceren, ventielen enz... incl. gekost.
                        Of dit een goede prijs is weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik heel tevreden ben over die banden .
                        Ben wel een defensieve rijder (wij hebben nu tijd zat, wat waarom zouden we sneller gaan rijden dan mag !?), dat scheelt ook natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                          Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan bij onze laatste set winterbanden op onze vorige auto. Ook de ganse zomer er mee gereden. Wel de (verder versleten) zomerbanden er op gelegd bij de overname en de winterwielen+banden in de koffer zodat we die meteen ook kwijt waren.
                          Dan met de nieuwe auto geen winterbanden meer gekocht, enkel zomerbanden.
                          Nu liggen er reeds sedert december 2019 Michelin Crosscllimate 225/45 R17 94 W XL (afgeschreven van de factuur want ik weet niet wat dit allemaal wil zeggen) op.
                          Die hebben me toen, dus een dikke twee jaar geleden 471.09 euro BTW, montage, uitbalanceren, ventielen enz... incl. gekost.
                          Of dit een goede prijs is weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik heel tevreden ben over die banden .
                          Ben wel een defensieve rijder (wij hebben nu tijd zat, wat waarom zouden we sneller gaan rijden dan mag !?), dat scheelt ook natuurlijk.
                          Tevreden zijn van banden is het belangrijkste van al. [emoji106]
                          Maar men moet niet altijd (te) snel of onvoorzichtig rijden om last te hebben van minder goede banden.
                          Persoonlijk spaar ik nooit op banden, ik kijk uiteraard wel naar prijsverschillen voor dezelfde bij verschillende dealers en dat kan soms fors oplopen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                            Da's wel heel erg goedkoop hoor vind ik

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Da's wel heel erg goedkoop hoor vind ik

grts
                              Sieg
                              Hangt wel van het aantal af. [emoji6]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Even afwijken,
                                Mijn banden zomer of winter, telkens op andere velgen verliezen na 5 weken veel spanning, ik begin er aan te denken om ze te laten vullen met stikstof...
                                George Orwell

Comment

Working...
                                X