Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wokpan maar welkeen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    om dan nog maar te zwijgen van de vaatwas .
    Zoals ik 1 van de links staat: hoe zwarter hoe beter en zeker niet met zeep afwassen!

Nu ja, ik ga naar de chinees...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Zoals ik 1 van de links staat: hoe zwarter hoe beter en zeker niet met zeep afwassen!

Nu ja, ik ga naar de chinees...
      Maar wat ik me dan afvraag….is die zwarte laag dan weer niet kankerverwekkend ???
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

Comment

Die zwarte laag is geen aangebakken eten. Het is olie die gepolymeriseerd is en daardoor een keiharde laag vormt.

Comment

Die zwarte laag is geen aangebakken eten. Het is olie die gepolymeriseerd is en daardoor een keiharde laag vormt.
          Ik vraag me af of je dit met onze "westerse" vuren kan bereiken ? Als je eens ziet hoe het échte wokken gebeurt, dan is dit met een echt loeiende vlam onder de pan hé. Ik zie dat hier nog niet rap gebeuren met inductie, gewone elektr. platen, of met gewone gasbekken, zoals de meeste mensen hebben. Als je het échte woketen wil, dan is het wellicht geen slecht idee om naar de Chinees te gaan eten..

PS Hier gaat ALLES in de vaatwas. Ik krijg het als ik sommige mensen hoor vertellen dat ze kommen en pannen met de hand afwassen en de rest in de vaatwas stoppen.... waarvoor heb je dan een vaatwasser ? Wij hebben een vijftal LeCreuset kommen in diverse formaten, en die loodzware dingen gaan ook in de vaatwas.
          Al zou ik persoonlijk nooit meer LeCreuset kopen... sedert ik bij het opschudden van mosselen in een LeCreusetpot een kookplaat van ongeveer 1.000 euro naar de filistijnen heb geholpen. Als was dit niet 100 % aan de zware pot te wijten natuurlijk .
          Last edited by Guest43; 12 april 2022, 16:19.

Comment

Gepolymeriseerde olie ????
            Ik zou graag hebben dat dit wokverhaal onder ogen komt van HVR (nog zo'n oud lid die het hier afgestapt is). Hans heeft een eigen productielijn van potten en pannen.
            Maar je maakt me nieuwsgierig met die "laag", wij hebben hier al 15-20 jaar een Finse Muurrikka, een soort heel ondiepe wok die meteen op open (kamp)vuur gaat, er is dus geen enkele vorm van temperatuurscontrole. Komt gewoon niks aan. Solide plaatstaal.
            Moesten we éénmaal inbranden met olie en dat was het. Het kan dus wel degelijk.

Comment

Zulke pannen moet je eerst inbranden

https://www.pankopen.nl/waardoor-mis...0heet%20worden.

Comment

Ik heb een Wok van zwart carbonstaal die bij aankoop in een Chinese toko, voor-ingebrand is waardoor hij een krasvrije laag heeft. Je kan zo'n pan na aankoop beter ook zelf nog inbranden door gelijkmatig met olie in te smeren en dan heet stoken tot het rookt. Na het afkoelen schoonmaken met water. Met een zo'n pan heb ik zeker 15 jaar gewokt, sinds een jaar heb ik een andere aangeschaft. Wij eten al decenia lang oosters, Heb tal van recepten zelf verzonnen of gekregen van Indische vrienden.

Comment

Heel lang geleden heeft een of andere voedsel inspectie alle resataurants in de "wereld beroemde Rue des Bouchers" in Brussel gecontroleerd.
                  Meteen mochten ALLE chineese restaurants hun boeltje sluiten. Ook Belgische resataurants mocht staande pede hun eetgelegenheid sluiten.
                  Wat ze daar allemaal hebben aangetroffen bij die Chinezen kunt ge u niet voorstellen.en
                  Je weet wel die blauw/grijze keuken handdoeken? bespot met schimmels, voedsel overal onder en op de grond.
                  Ze zullen nu misschien iets properder zijn, maar in een Chinees heb ik toch weinig vertrouwen sinds ik dit gezien heb, sorry mensen, ik eet dolgraag chinees maar gygiëne staat bij mij bovenaan.

Zoals ik al vermelde, de chinezen wassen hun wok niet af. Die ledigen ze gieten er opnieuw olie in en kuisen de pan met een bamboo borstel die eruit ziet als een scheerzeep borstel en dan laten ze de wok drogen.
                  Er zullen wel meerdere mensen zijn die dit al gezien hebben zeker?

Ik denk dat ik een volle ronde ga nemen want SMEG verkoopt een rooster speciaal voor wok pannen.
                  De meesten hier zijn te spreken over zo'n wok.

PS: Je kunt ook die geweldige vlam hebben. Dat is een vuur met porpaangas maar gebruik dat zeker niet in uw keuken, een steekvlam kan gerust 2 meter hoog zijn.
                  Last edited by Red Falcon; 13 april 2022, 10:30. Reden: PS:

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Heel lang geleden heeft een of andere voedsel inspectie alle resataurants in de "wereld beroemde Rue des Bouchers" in Brussel gecontroleerd.
                    Meteen mochten ALLE chineese restaurants hun boeltje sluiten. Ook Belgische resataurants mocht staande pede hun eetgelegenheid sluiten.
                    Wat ze daar allemaal hebben aangetroffen bij die Chinezen kunt ge u niet voorstellen.en
                    Je weet wel die blauw/grijze keuken handdoeken? bespot met schimmels, voedsel overal onder en op de grond.
                    Ze zullen nu misschien iets properder zijn, maar in een Chinees heb ik toch weinig vertrouwen sinds ik dit gezien heb, sorry mensen, ik eet dolgraag chinees maar gygiëne staat bij mij bovenaan.

Zoals ik al vermelde, de chinezen wassen hun wok niet af. Die ledigen ze gieten er opnieuw olie in en kuisen de pan met een bamboo borstel die eruit ziet als een scheerzeep borstel en dan laten ze de wok drogen.

Ik denk dat ik een volle ronde ga nemen want SMEG verkoopt een rooster speciaal voor wok pannen.
                    Als het eten al vers bereid wordt dan zullen de chinesen er voor zorgen dat je als klant geen blik in de keuken kan werpen: dat afgifte luikje gaat heel snel dicht. Mij al lang niet gezien in een Chinees restaurant.
                    In het |(wok) restaurant van de Bijenkorf (nl) wokken ze voor je neus terwijl je staat te wachten en ze doen het daar niet anders dan ik thuis.
                    Last edited by Binnenuit; 13 april 2022, 10:14.

Comment

Tja, in diezelfde uitzending hebben ze ook belgische restaurants laten zien waar de ratten rondliepen en de mosselen de hele dag gewoon in de gang stonden. Dus mosselen ga je ook nooit meer eten? Ik heb ook een uitzending gezien van een restaurant waar de pannen voor de biefstuk niet afgewassen werden. Bakken, afkuisen en terug aan de haak. En het was duidelijk dat dit als de normaalste zaak werd beschouwd, niet alleen in dat restaurant.

Wantoestanden heb je overal. En hoe meer geld ermee te verdienen hoe erger. En als je denkt dat in belgische restaurants alles vers vanaf 0 bereidt wordt.... Wacht jij echt enkele uren op je soep?

Comment

Ga nog steeds naar de afhaal chinees, nog nooit iets zien bewegen of weg zien rennen uit mijn portie mihoen of bami, en ja als ik hier 2/3 dagen sta te kokkerellen voor indische maaltijd glijd ik ook bijna de keuken uit...
                        Tijden zijn veranderd in de Chinese keukens. Maar wat dacht je van de Belgische frietkotten langs de wegen, die rijd ik t liefst vol gas voorbij.
                        Maar weet je, ik pak vanmiddag mijn wok. en ga dan lekkere kippenmaagjes, levertjes of hartjes maken...super de luxe lekker.
                        Ik vraag me oprecht af waarom op zoek naar een wok als je t net zo goed in een braadpan kan doen...

Comment

[QUOTE]Ik denk dat ik een volle ronde ga nemen want SMEG verkoopt een rooster speciaal voor wok pannen./QUOTE]

Ik weet niet of authenticiteit belangrijk is, maar bv. SMEG heeft ook wokpan (met antikleeflaag) en een portabele inductiekookplaat voor wok (vorm is "ingezonken"). Ik veronderstel dat andere merken dit ook wel hebben.
                          Je krijgt er misschien niet het authentieke "wokken-gevoel" bij en het is niet goedkoop, maar wel gemakkelijker.
                          Mvg Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                            Ik vraag me oprecht af waarom op zoek naar een wok als je t net zo goed in een braadpan kan doen...
                            .

Ik heb hier in het verleden nog twee grote woks gehuurd + gasvuren voor een communie. Lukte zeer bevredigend.
                            Achteraf dacht ik net hetzelfde met een grote klassieke pot, lukte voor geen meter. Voor zover ik me heb laten vertellen heb je een vrij groot en zeer heet oppervlak nodig, een wok (zeker op gas) warmte ook op de flanken goed op.
                            Wij hebben hier een wok (van Berghoff dacht ik) die geschikt is voor een elektrische plaat, werkt, maar ook niet meer dan dat. Wat er uit de Muurrikka komt is véél lekkerder.

Comment

Je proeft inderdaad het verschil, geef mij mijn zwarte gebrande wok maar met een goede gasvlam...krijg al weer trek.

Comment

..............................
                                .....................................
                                Als die wok roodgloeiend gestookt wordt zullen er niet veel microben overleven hé. En dit zonder de chemische ingrediënten van een afwasmiddel.
                                Dat schoonbranden is een ritueel dat elke dag herhaald wordt.

Vraag eens aan de belgische warme bakker hoeveel keer die zijn stalen broodblikken afwast? Waarschijnlijk nooit.
                                Ook die broodblikken worden eerst ingebrand. Daarna zijn ze voor heel lange tijd goed.
                                En daarna gaan ze alle dagen de oven in aan meer dan 200° C. Al die bacteriën weer dood...

Heel lang geleden heeft een of andere voedsel inspectie alle restaurants in de "wereld beroemde Rue des Bouchers" in Brussel gecontroleerd.
                                Meteen mochten ALLE chinese restaurants hun boeltje sluiten. Ook Belgische restaurants mocht staande pede hun eetgelegenheid sluiten.
                                .................................................. ......................................
                                Wees blij dat die FAVV bestaat......

Mijn potje met zuurdesem is sinds 2020 nog nooit afgewassen geweest. Die job laat ik over aan de melkzuur- en de azijnzuurbacteriën. Die ruimen alles op.
                                De buitenkant wordt wel af en toe gereinigd.
                                Er zijn zo'n zuurdesems die al meerdere generaties lang doorgegeven worden. Ze zijn meer dan 100 jaar oud. Hoe ouder hoe stabieler.
                                Last edited by Skitch; 13 april 2022, 14:25.
                                " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Working...
                                X