Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BIOS Update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: BIOS Update

    Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
    Vooraleer de upgrade naar WIN11 te doen toch eerst eens nakijken of al je software en drivers (printer ?, calibratietoestel ?, ...) een update naar WIN11 hebben ... als dat niet zo is kun je misschien beter met je huidige versie blijven werken.
    Onder WIN10 draait het overgrote deel van drivers voor oudere apparaten die geen update hebben gekregen ook.
    Ik zie geen reden waarom dit niet het geval zou zijn met WIN11.

    Comment


    • #17
      Re: BIOS Update

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Onder WIN10 draait het overgrote deel van drivers voor oudere apparaten die geen update hebben gekregen ook.
      Ik zie geen reden waarom dit niet het geval zou zijn met WIN11.

      Ik toch wel hoor ... met updates altijd even opletten. Je zegt zelf "het overgrote deel" .. je moet de pech maar hebben ...
      Mijn monitor calibratie werkte wel onder WIN10, maar niet onder 11 en de boel sloeg tilt (ondertussen is dat nu wel opgelost).
      In het verleden hetzelfde gehad met mijn Canon fotoprinter die nog perfect werkte maar waar er geen ondersteuning meer voor was vanaf WIN10.
      Toen ik WIN10 op mijn HP laptop installeerde bleek de grafische kaart niet compatibel te zijn en HP heeft nooit nieuwe drivers gemaakt met een heleboel problemen als gevolg.
      Een update hoeft geen problemen te geven, maar beter eerst even nakijken.
      Mvg Philip

      Comment


      • #18
        Re: BIOS Update

        Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
        Ik toch wel hoor ... met updates altijd even opletten. Je zegt zelf "het overgrote deel" .. je moet de pech maar hebben ...
        Mijn monitor calibratie werkte wel onder WIN10, maar niet onder 11 en de boel sloeg tilt (ondertussen is dat nu wel opgelost).
        In het verleden hetzelfde gehad met mijn Canon fotoprinter die nog perfect werkte maar waar er geen ondersteuning meer voor was vanaf WIN10.
        Toen ik WIN10 op mijn HP laptop installeerde bleek de grafische kaart niet compatibel te zijn en HP heeft nooit nieuwe drivers gemaakt met een heleboel problemen als gevolg.
        Een update hoeft geen problemen te geven, maar beter eerst even nakijken.
        Ik heb nog altijd een PRO-9500 draaien onder WIN10 met de 8.1 drivers, zal ook wel lukken onder WIN11 zeker ?
        Ook Calibrate ccStudio is nu blijkbaar WIN11 compatible, zonet geïnstalleerd en mijn Colormunki wordt nog altijd ondersteund (zoals de vroegere versie onder de naam Xrite I1Studio).

        Ik hoop rond te zijn met oude hardware, maar ik wacht tot de update voor mijn PC officieel te installeren is.

        Mijn ervaring is dat je beter volgt, door bij oudere OS versies te blijven mis je op de duur meer nieuwe dingen dan je oude zou moeten opgeven.
        Het houdt je ook jong .

        Comment


        • #19
          Re: BIOS Update

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Mijn ervaring is dat je beter volgt, door bij oudere OS versies te blijven mis je op de duur meer nieuwe dingen dan je oude zou moeten opgeven.
          Het houdt je ook jong .
          Veel van die "nieuwe dingen" doen je vaak meer tijd verspillen dan wat anders..... Elke nieuwe versie moet ik meer klikken en menus open doen dan vroeger.

          Comment


          • #20
            Re: BIOS Update

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Het houdt je ook jong .
            Dat is zeker waar Eerlijk gezegd ben ik zelf nogal snel om onmiddellijk een update te installeren. Ik heb alvast geleerd een back-up te maken en hoe het hele systeem terug te zetten en dan denk ik bij mezelf "volgende keer wacht ik tot de kinderziektes eruit zijn gehaald ... dat is me al een paar keer overkomen
            Mvg Philip

            Comment


            • #21
              Re: BIOS Update

              Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
              Ik heb alvast geleerd een back-up te maken en hoe het hele systeem terug te zetten en dan denk ik bij mezelf "volgende keer wacht ik tot de kinderziektes eruit zijn gehaald ... dat is me al een paar keer overkomen
              Als je mist met de BIOS is het gedaan ermee dan kunt ge:
              a) zoeken om een nieuwe BIOS te vinden, ge kunt zo ook een naald in een hooiberg zoen.
              b) een nieuw mobo kopen en dat zal het simpelste zijn.

              Nu de betere mobo's hebben twee BIOS'en die je via een schakelaar op het mobo kunt verzetten.
              Een backup van een BIOS kan niet, je kunt er niet meer in, zo simpel is het, tenzij een mobo met twee zo'n dingskes.


              Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

              Comment


              • #22
                Re: BIOS Update

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Als je mist met de BIOS is het gedaan ermee dan kunt ge:
                a) zoeken om een nieuwe BIOS te vinden, ge kunt zo ook een naald in een hooiberg zoen.
                b) een nieuw mobo kopen en dat zal het simpelste zijn.

                Nu de betere mobo's hebben twee BIOS'en die je via een schakelaar op het mobo kunt verzetten.
                Een backup van een BIOS kan niet, je kunt er niet meer in, zo simpel is het, tenzij een mobo met twee zo'n dingskes.
                Ik bedoelde een back-up van wat op de computer staat ... niet de bios.
                Ik heb ook een Asus moederbord en heb daar al een paar keer update uitgevoerd zonder enige problemen ... maar met toch wat zweet in de handen
                Mvg Philip

                Comment


                • #23
                  Re: BIOS Update

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  De bios zit tegenwoordig zowel op een chip op je moederbord als een groter deel op je primaire harde schijf.
                  Het deel op je harde schijf is een aparte partitie dat onafhankelijk is van je data of besturingssysteem.
                  Je kan ze veilig updaten.
                  Nog nooit gehoord dat een deel van een bios op de harde schijf staat.
                  Een BIOS is het eerste wat opstart bij een PC, nog voor dat de harde schijf opstart. Ik zie echt niet in hoe een deel van een BIOS dan op de harde schijf kan staan.

                  Normaal is een BIOS updaten niet zo moeilijk : gewoon de procedure van de fabrikant gebruiken.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #24
                    Re: BIOS Update

                    nee nee nee, een BIOS start niet op die blijft steeds paraat vandaar dat er een batterijtje aanhangt.
                    Het eerste dat opstart van een Pc is de POST de Power on self test en daarne start het OS op.
                    Maar tegewoordig gaat alles zo snel dat je de POST zelfs niet zal zien.
                    Hooguit kunt een kleine tekst zien hoe je in het BIOS geraakt, welke schijf je wilt laten opstart (bijvoorbeeld een windows schijf of een andere schijf met Linux) eigenlijk noemen ze dat de boot volgorde.


                    Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                    Comment


                    • #25
                      Re: BIOS Update

                      Hmm het wordt wat duidelijk nu
                      Maar als de bios niks te maken heeft met de c-schijf, waar moet ik het update bestand dan op opslaan ?

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        BIOS Update

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        nee nee nee, een BIOS start niet op die blijft steeds paraat vandaar dat er een batterijtje aanhangt.
                        Het eerste dat opstart van een Pc is de POST de Power on self test en daarne start het OS op.
                        Volledig fout en niet omdat jij het bent. [emoji6]
                        Het BIOS is het eerste dat start (soort mini OS om de hardware minimaal te starten) en die leest de configuratie in dat door het BIOS gebruikt wordt (BIOS-settings), ook voert het BIOS de POST uit, de POST is een onderdeel van het BIOS.
                        Hetgeen waarvoor de batterij dient is niet,om het BIOS te onthouden maar om de instellingen (BIOS-settings) te onthouden.
                        Zonder batterij wordt het BIOS niet gewist, wel enkele configuratie-gegevens.

                        Het BIOS zit in een EEPROM, de settings apart.
                        Waarom werd o.a. dit gedaan … mocht een systeem niet meer opstarten door een verkeerde configuratie, dan kon men door een reset (batterijspanning onderbreken) de settings wissen en terug de configuratie starten.
                        Het is ook niet altijd een batterij, kan ook een supercapacitor zijn.

                        En voordat ge weer denkt dat ik u viseer, zoek even op wat het BIOS doet en van waaruit de POST gestart wordt. [emoji6]


                        Does POST happen before BIOS?

                        The BIOS begins its POST when the CPU is reset.

                        Which is first POST or BIOS?
                        Answer: The first job of the BIOS after you switch your computer on is to perform the Power On Self Test. During the POST, the BIOS checks the computer’s hardware in order to ensure that it is able to complete the startup process. If the POST is completed successfully, the system usually emits a beep.

                        What is the relationship between BIOS and POST?
                        The BIOS (Basic Input/Output System) is firmware stored in a chip on your computer’s motherboard. It is the first program that runs when you turn on your computer. The BIOS performs the POST, which initializes and tests your computer’s hardware.

                        Does BIOS perform POST function?
                        BIOS uses Flash memory, a type of ROM. … Some of the other common tasks that the BIOS performs include: A power-on self-test (POST) for all of the different hardware components in the system to make sure everything is working properly.

                        What function does BIOS perform?
                        BIOS (basic input/output system) is the program a computer’s microprocessor uses to start the computer system after it is powered on. It also manages data flow between the computer’s operating system (OS) and attached devices, such as the hard disk, video adapter, keyboard, mouse and printer.

                        Voor het Windows-logo verschijnt, doet je computer aan zelfreflectie. Levensbelangrijke vragen als “Wat ben ik?" en "Hoe zit ik in elkaar?” passeren de revue, met dank aan het dierlijke achterbrein van je pc: de UEFI of BIOS.

                        Last edited by VerSeg; 4 april 2022, 21:30.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: BIOS Update

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Hmm het wordt wat duidelijk nu
                          Maar als de bios niks te maken heeft met de c-schijf, waar moet ik het update bestand dan op opslaan ?

                          grts
                          Sieg
                          Het is zoals met een firmware update van je camera, je download een bestand op een USB stick, je gaat in het BIOS (doorgaans met F2 gedurende startup) en voert daar de update uit (bij mij heet het Flash Utility in Setup menu).

                          Comment

                          Working...
                          X