Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderwijswetgeving vreemde vraag...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderwijswetgeving vreemde vraag...

    Ik zit met een wat vreemde vraag.
    Zijn hier mensen met expertise in onderwijswetgeving?

    Even schetsen.
    Ik noem bewust geen namen van scholen of partners omdat dit ook niet relevant is tot de vraag.

    Kan een student in normaal hoger dagonderwijs negatieve punten krijgen?
    Dat is de kernvraag.

    Meer specifiek....

    Een docent schrijft een reeks opdrachten uit waarvan enkele verplicht.
    Wie de opdracht weigert krijgt een negatief punt voor deze klus.

    Op zich kan je stellen... Waar maak je je zorgen over. Doe gewoon de opdracht die je gevraagd is.
    Heb je ergens gelijk in maar zo eenvoudig is het niet.

    De hoge school wil samenwerken met een externe onafhankelijke partner voor een opdracht die zij uitgeschreven hebben.
    Er moeten namelijk fotos gemaakt worden en je moet die als student gratis aanleveren.
    Tevens moet je een zeer obscuur contract tekenen waarbij je alle rechten afstaat en blootgesteld wordt aan willekeur en risico's.
    Na opzoeken in databanken blijkt de onderneming niet eens te bestaan als juridische entiteit. Er is enkel een postbus en een website bekend.
    Dit maakt het erg lastig inzake aansprakelijkheid en dies meer.
    De houding van menig studenten is dan ook om deze opdracht te weigeren.

    Rest de vraag...
    Kan de docent negatieve punten geven?
    Mijn inziens kan je nooit lager krijgen dan een 0.
    Echter wil hij dat aftrekken van andere opdrachten.
    Mijn inziens rammelt dit juridisch tot en met.

    Graag jullie mening.

  • #2
    Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

    Negatieve punten heb ik ook meegemaakt, op meerkeuze examens (Germaanse talen). Geen idee of het wettelijk was, ik weet wel dat ik gebuisd was.

    In dit geval zou ik ook weigeren.

    Comment


    • #3
      Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

      MC geologie RUG, 2e kand 1977, prof Marechal. Juist = +1, niks is niks, mis=-1

      Comment


      • #4
        Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

        Negatieve punten wordt volgens mij redelijk veel gedaan bij meerkeuzevragen, om het gokken tegen te gaan. Zoals hierboven Juist = +1, niks is niks, mis=-1. Echter onder 0 gaan lijkt me zinloos, gebuisd is gebuisd. Hiervoor dan punten aftrekken van een andere opdracht lijkt me wel heel vreemd...
        Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

        Comment


        • #5
          Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

          Het lijkt op een geforceerde manier om studenten foto's voor niks te laten maken. Wat zegt de juridische dienst van die hogeschool ervan? De directie?

          Comment


          • #6
            Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

            Zoek juridische hulp - want je zit met redelijk wat procedureneverij - maar het is op zich erg onrechtvaardig wat die man doet - en als dat niet in regelgeving voorzien is - kan je dat aanvechten.
            Bij een multiple-choise is er inderdaad een gokcorrectie voorzien - maar op't eind bij de afrekening kan je nooit minder dan 0 krijgen.
            Je kan op een onderdeel van de permante evaluatie een 0 krijgen - maar je kan van de daaropvolgende evaluaties geen punten aftrekken omdat er ergens iets in het verleden niet gemaakt geworden is - tenzij dat voorzien is in regelgeving op opleidingsniveau, instellingsniveau of op overkoepelende niveau's. Men zou natuurlijk een quotatie kunnen voorzien voor het geheel van de stages en de oefeningen, de administratieve verwerking, stiptheid en medewerking - en daar punten van aftrekken. Maar ook dat moet beperkt zijn - en aanvaard door de instelling/opleiding - dat moet vastliggen in regelgeving.
            Begin met de directie te informeren - en te informeren of dit conform de regelgeving is. Dat gaat heel omzichtig geformuleerd moeten worden.
            Als het ernstig genoeg is - zou ik vanaf dag één een jurist zoeken die deze materie goed kent, en zelfs die vraag aan de directie niet zelf schrijven. Zijn er bewijzen voor die negatieve puntenaftrek - of moeten jullie het met getuigenissen doen?

            Comment


            • #7
              Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

              Ik zou niet te snel in (juridische) procedures stappen. Dan zit elke partij direct in egelstelling.
              Begin met een gesprek met de docent en/of de directie. Hopelijk wordt het dan uitgepraat en wordt alles verduidelijkt.

              Comment


              • #8
                Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

                Normaal beschikt iedere Hogeschool over een ombudsdienst of vertrouwenspersoon.
                Je kan hier allicht terecht met dergelijke vragen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Onderwijswetgeving vreemde vraag...

                  Dan je wel voor de vele feedback.
                  Even ter verduidelijking....

                  Het gaat om meerdere onafhankelijke opdrachten verspreid over 2 semesters.
                  De opdrachten zijn erg variabel in soort en omvang. Zo zijn er workshops te volgen, tentoonstellingen of musea te bezoeken, doe-opdrachten,...

                  Per opdracht kan je punten krijgen naar gelang de omvang.
                  Je krijgt het volle punt als je de opdracht maakt. Bv 2 punten op 20.
                  Elke opdracht is facultatief.
                  Er zijn voldoende meerdere opdrachten waar je uit kan kiezen.
                  Het idee is dat je opdrachten gaat opsparen om een finaal punt voor dit vak te bekomen.
                  Wie voldoende klussen doet krijgt dan ook het maximum van de punten.

                  Echter is 1 opdracht verplicht. Ik had het er al over. En daar begint het te jeuken.
                  Als je die opdracht niet doet dan wil hij punten aftrekken van de andere reeds gemaakte opdrachten.
                  Dus je totaal zakt.

                  Het is nu de vraag of dit wettelijk kan.
                  Ten eerste zijn er de opdrachten die met succes zijn voldaan.
                  Mijn inziens kan je daar geen punten meer voor aftrekken of teniet doen.

                  Anderzijds kan men dit mogelijks zien als een totaal van 1 examen verspreid over 2 semesters. Kan zoiets?
                  Dan zou je de gekende GIS correctie kunnen toepassen en daar punten voor aftrekken.
                  Echter heb ik erg veel problemen met de vorm hiervan.
                  Dit is geen examen waar je kan gissen.
                  Mijn inziens is de GIS correctie dan ook niet toepasbaar in deze context.

                  Ten tweede, en daar ging het eigenlijk om...
                  Er zijn sterke juridische problemen met die ene verplichte opdracht.
                  Er moet een dwingend contract ondertekend worden met een externe partij waar ik mij totaal niet in kan vinden.
                  Het contract is zeer waarschijnlijk opgemaakt door een advocaat met expertise in dit veld.
                  Het contract is zeer nadelig voor de student.

                  Vraag twee... Kan een opleiding/school studenten dwingen dit contract te tekenen?
                  Mijn inziens kan dat totaal niet.
                  Bij gevolg kan de opdracht dan ook niet verplicht worden.

                  Er zijn nog problemen met deze opdracht. Zo is er geen aansprakelijkheidsverzekering voor de student voorzien.

                  DE moeilijkheid is dat net het opleidingshoofd / directeur van de school dit vak doceert.

                  Ik heb de man aangesproken per e-mail en de kwestie voorgelegd.
                  Hij negeert de kern van de kwestie en schermt met een sociaal maatschappelijk rol die de instelling wettelijk moet naleven.
                  Volgens hem gaat het om een sociaal maatschappelijk goed doel.
                  Echter hebben wij als student nooit getekend om ook die sociaal maatschappelijk rol te vervullen. Laat staan op ons kosten!

                  Echter zie ik dat niet zo.
                  De externe partij is een commerciële organisatie die schuilhoud achter een obscure postbus.
                  Meer dan de postbus en een vage website is er niet.
                  Ik heb de ondernemingsdatabank geconsulteerd en de onderneming geeft geen juridische entiteit.
                  Eigenlijk bestaan ze niet eens.
                  Dat maakt dat een contract eigenlijk niet kan.

                  Vooral dat laatste doet mijn haar helemaal rechtop komen.

                  Comment

                  Working...
                  X