Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik haal de achteras van mijn VW T6 er iedere avond af. Wie hem dan wil pikken moet zelf maar een achteras bijhebben
Het is hier weer lachen gieren brullen zie ik. Zijn er dan zo veel mensen bij wie de schijven, de ABS signaalgever, de lagers .... niet slijten ? Of hebben al die mensen de gooi weg, smijt weg mentaliteit na 100 000 km of 4 jaar ?
Oja, voor de "specialisten" hier : bij mij zat er roest aan de signaalgever voor de ABS, door de onderbrekingen in het signaal kreeg ik een ABS foutmelding en de roest beschadigde ook de sensor.
Laat me die "specialisten" eens uitleggen hoe je dat anders moet oplossen.
Het is hier weer lachen gieren brullen zie ik. Zijn er dan zo veel mensen bij wie de schijven, de ABS signaalgever, de lagers .... niet slijten ? Of hebben al die mensen de gooi weg, smijt weg mentaliteit na 100 000 km of 4 jaar ?
Oja, voor de "specialisten" hier : bij mij zat er roest aan de signaalgever voor de ABS, door de onderbrekingen in het signaal kreeg ik een ABS foutmelding en de roest beschadigde ook de sensor.
Laat me die "specialisten" eens uitleggen hoe je dat anders moet oplossen.
Er is toch wel een verschil om met zoiets naar de garage te gaan en zelf een hele achteras demonteren. De olie en water in de gaten houden en bijvullen doe ik ook. Een lamp of ruitenwissers vervangen ook. En de batterij ook als het moet. Maar remblokken of -schijven of schokdempers of lagers daar begin ik niet aan.
Er is toch wel een verschil om met zoiets naar de garage te gaan en zelf een hele achteras demonteren. De olie en water in de gaten houden en bijvullen doe ik ook. Een lamp of ruitenwissers vervangen ook. En de batterij ook als het moet. Maar remblokken of -schijven of schokdempers of lagers daar begin ik niet aan.
Inderdaad. Het grootste verschil zie je op de factuur, zeker bij een merkengarage waar je al betaalt als je binnen rijdt. Maar goed, het is een vrije keuze, ik sleutel graag, ik heb er ook de opleiding en het materiaal voor. De laatste jaren gaat dat minder (mijn ogen) maar ik heb destijds het verstandige besluit genomen om destijds ook mijn zoon aan te steken met het virus. Daar pluk ik nu de vruchten van.
Maar eh, "een hele achteras demonteren" heb je toch ongenuanceerd gelezen, een A3 is een voortrekker he.....
Inderdaad. Het grootste verschil zie je op de factuur, zeker bij een merkengarage waar je al betaalt als je binnen rijdt. Maar goed, het is een vrije keuze, ik sleutel graag, ik heb er ook de opleiding en het materiaal voor. De laatste jaren gaat dat minder (mijn ogen) maar ik heb destijds het verstandige besluit genomen om destijds ook mijn zoon aan te steken met het virus. Daar pluk ik nu de vruchten van.
Maar eh, "een hele achteras demonteren" heb je toch ongenuanceerd gelezen, een A3 is een voortrekker he.....
Ik ga dan ook naar een kleine onafhankelijke garage. Van vader op (schoon)zoon. Goeie vriendelijke service. Wel even rijden voor ik daar ben maar dat heb ik er voor over.
Ik ga dan ook naar een kleine onafhankelijke garage. Van vader op (schoon)zoon. Goeie vriendelijke service. Wel even rijden voor ik daar ben maar dat heb ik er voor over.
Dat bestaat gelukkig nog. Probleem evenwel is dat de toenemende complexiteit het voor die mensen steeds moeilijker maakt. Sommigen hier klasseren dat als "vooruitgang".
Ik ga dan ook naar een kleine onafhankelijke garage. Van vader op (schoon)zoon. Goeie vriendelijke service. Wel even rijden voor ik daar ben maar dat heb ik er voor over.
Ik zie dat enigszins anders. Je betaalt voor een wagen "stukken van mensen" (want geef toe, goedkope en tegelijk degelijke auto's zijn er niet te vinden) en dan mag het voor mij ook iets kosten om het onderhoud te laten doen. Daarom ga ik al tientallen jaren bij de merkengarage(s). Volledig akkoord dat het iets meer kost, maar ze gebruiken dan ook altijd de juiste en merkeigen stukken voor je wagen. Ik heb in mijn jonge jaren een ganse periode geklust in een kleine onafhankelijke garage, die weliswaar in hoofdzaak Opels over de vloer kreeg (garagist was jaaaaaren werkzaam geweest in een Opel merkengarage voor hij op zelfstandige basis begon).
Daar kwamen ook mensen met andere merken voor hun onderhoud, en toen was het o.a. mijn taak om de merkengarages te gaan afrijden om bepaalde wisselstukken aan te kopen die wij niet op voorraad hadden.
Ik werkte er ook niet gratis, dus ik veronderstel dat de uren voor die boodschappen ook ten laste werden gebracht van de klant.
En mocht er ooit een serieuze klus moeten uitgevoerd worden aan mijn wagen (tot op heden nog nooit nodig geweest), dat heb ik liever uitgevoerd door een merkengarage dan door een kleine onafhankelijke die aan alle merken werkt.
Volgens mijn bescheiden mening kent iemand die bvb. dagdagelijks aan Opel werk toch iets meer van dat merk dan iemand die een tiental verschillende merken werkt.
Maar ja, ieder zijn mening daarover zeker, maar bij mij primeert veiligheid, en ik vind het veiliger dat een Opel mekanieker aan mijn Opel werkt, dan een 'alle-merken-mekanieker', zelfs voor een klein of groot onderhoud.
Ik zie dat enigszins anders. Je betaalt voor een wagen "stukken van mensen" (want geef toe, goedkope en tegelijk degelijke auto's zijn er niet te vinden) en dan mag het voor mij ook iets kosten om het onderhoud te laten doen. Daarom ga ik al tientallen jaren bij de merkengarage(s).
Ieder zijn ding natuurlijk. Mijn garagist sleutelt al langer aan Opel dan ik rondloop op deze planeet. Net zoals zijn schoonvader het voor hem deed en nu ook zijn zoon doet. Ik heb er vertrouwen in.
Ieder zijn ding natuurlijk. Mijn garagist sleutelt al langer aan Opel dan ik rondloop op deze planeet. Net zoals zijn schoonvader het voor hem deed en nu ook zijn zoon doet. Ik heb er vertrouwen in.
Er is een groot verschil tussen sleutelen aan Opel en Sleutelen aan Opel. [emoji6]
Een band, remblok, koppeling, riem of ruitenwisser vervangen of aan oudere reeksen werken die niet zo computergestuurd waren is al iets heel anders dan bij moderne wagens via computer diagnoses doen, foutmeldingen correct interpreteren en resetten, …
Vroeger kon men een voorruit vervangen door die uit de rubber te duwen, terugplaatsen met een koord in de rubber, later werden het vooral gekleefde ruiten en nu moet men bij vele wagens zelfs een computer hebben om een deel veiligheidsuitrustingen opnieuw te kalibreren.
Er zijn inderdaad goede mecaniciens met jaren ervaring, maar alles verandert zo snel dat permanente bijscholing noodzakelijk is, iets wat vroeger veel minder voorkwam.
Elk merk, elk model of zelfs afwerkingsniveau heeft eigen specificaties welke de kleine zelfstandige garagisten niet echt kennen.
Op gebied van mechanica hebben die vermoedelijk een goede kennis, maar met moderne technologieën blijven ze vaak een stuk achter.
Comment