Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EPC berekening woning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EPC berekening woning

    Juist even de EPC van onze woning berekend via https://bouw-energie.be.
    Ik weet niet of dit een site is waar kan op betrouwen, maar voor onze woning van 1978 kom ik op 223 kWh/m²
    Wel hebben wij reeds jaaaren terug alles geïsoleerd wat maar de isoleren valt met uitzondering van de vloer, nieuwe CV, zonnepanelen
    Een groot deel van de vloeren is wel onderkelderd met een afgewerkte kelder, dus niet een kruipkelder, misschien dat dit ook een voordeel is... als het al geen nadeel is .
    Dit cijfer komt in de lichtgroene waarde op de schaal.
    Toch niet zo slecht zeker voor een woning van 1978 (?)

    Bestaat er een meer betrouwbare of betere site, laat het me dan weten a.u.b. dan doe ik de simulatie nogmaals.

  • #2
    Re: EPC berekening woning

    Ik heb alles eens ingevuld voor mijn appartement. Eerst was ik verbaasd over wat ik uitkwam als EPC, maar als ik het totaal verbruik dat ze simuleren vergelijk met de afrekening van mijn aardgas dan zitten ze er minder dan 1% naast! Ze simuleren 5785 kWh en mijn laatste afrekening was voor 5738 kWh. En dat is met mijn interpretatie van sommige vragen.

    Ik zou zeggen dat dat dus goed werkt.

    Comment


    • #3
      Re: EPC berekening woning

      Ik heb dezelfde site ingevuld, met dezelfde info als ik gegeven aan de EPC keurder die vorige week is langsgekomen. Resultaat:
      - bouwunie berekening 92kWh/m²
      - echte EPC keuring 218kWh/m2

      Ik moet erbij zeggen dat
      - de bouwunie berekening redelijk beperkt is qua opties, en dat de EPC keurder enkele cm isolatie in het dak niet meegerekend heeft (we wachten nog op een nieuw rapport, maar dat zal niet het verschil maken)
      - de officiële EPC keuring vraagt achter het verbruik van de laatste 2 jaar, maar voor zover ik kan zien in het rapport wordt daar geen rekening mee gehouden (zie mijn andere post ivm geothermische warmptepomp)

      Conclusie voor mij: geen van beiden is echt accuraat. Maar je bent bv voor verkoop wel gebonden aan wat de keurder in zijn verslag zet...
      Last edited by perelaar; 8 februari 2022, 14:39.

      Comment


      • #4
        Re: EPC berekening woning

        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Ik heb dezelfde site ingevuld, met dezelfde info als ik gegeven aan de EPC keurder die vorige week is langsgekomen. Resultaat:
        - bouwunie berekening 92kWh/m²
        - echte EPC keuring 218kWh/m2

        Ik moet erbij zeggen dat
        - de bouwunie berekening redelijk beperkt is qua opties, en dat de EPC keurder enkele cm isolatie in het dak niet meegerekend heeft (we wachten nog op een nieuw rapport, maar dat zal niet het verschil maken)
        - de officiële EPC keuring vraagt achter het verbruik van de laatste 2 jaar, maar voor zover ik kan zien in het rapport wordt daar geen rekening mee gehouden (zie mijn andere post ivm geothermische warmptepomp)

        Conclusie voor mij: geen van beiden is echt accuraat. Maar je bent bv voor verkoop wel gebonden aan wat de keurder in zijn verslag zet...
        Heb ook gemerkt bij het invullen dat je wel het type isolatie kan invullen maar niet de dikte (??) Ons volledig dak is geïsoleerd met 17 cm isolatie en de rechte wanden kant dak in onze onderdakse slaapkamers zelfs met 1 meter (!!) onderaan tot 17 cm bovenaan, maar nergens kan je diktes invullen, tenzij ik erover gekeken heb.
        Maar ik denk ook dat een keurder iets nauwkeurig werkt dan een site die je moet invullen.
        Gewoon eens laten keuren "um sonst", gewoon om het te weten dus.... daarvoor vind ik 200 à 300 euro (goedkoopste die ik vind) voor een vrijstaande woning met twee bouwlagen toch iets te veel, daar kan ik al wat gas voor verstoken . Wij laten het wel een doen als we aan verkoop van onze woning denken, maar daar zijn we met ons 70 jaar nog lang (hopen wij) niet aan toe.
        Last edited by Guest43; 8 februari 2022, 14:54.

        Comment


        • #5
          Re: EPC berekening woning

          Tiens, er staat toch eerst een vakje welk type materiaal (natuurlijk isolatie, standaard bouwmateriaal...), dan een vakje waar je meer specifiek kan kiezen (pur, xps,...) en dan een vakje waar je moet zeggen hoeveel meter ervan. Wel niet mogelijk als je isoleert met verschillende materialen. Bvb als je eerst glaswol tussen de daklatten legt en daar een laag PUR over. Maar dan kan je de lambda waarde zelf invullen (eerst uitrekenen natuurlijk). En zoiets als variabele diktes lukt ook niet.

          Comment


          • #6
            Re: EPC berekening woning

            Omdat we twee jaar geleden het dak hebben laten bij-isoleren, en vorig jaar nieuwe ramen en deuren in driedubbelglas uitvoering, waren we ook benieuwd in onze energiebehoefte (ivm eventuele aanschaf warmtepomp als onze mazoutbrander het opgeeft). Eerst zelf de bouw-energie gegevens trachten in te vullen. Daarbij kom ik aan een epc-waarde tussen 198 en 139 uit. Als leek moeilijk correct in te vullen omdat er nogal wat anders te interpreteren waarden zijn. Dus toch maar in december 2021 een erkende energiedeskundige laten komen en 245 euro geïnvesteerd
            Nu hebben we een officiële epc-waarde van 191. Niet slecht voor een vrijstaande woning van 1989, vloeroppervlakte 215m². Het geschat verwarmingsvermogen is zowat 11.5kW.
            Die epc-tool van bouw-energie zit er dus niet gek veel naast.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: EPC berekening woning

              Hier 285€ voor gecombineerde EPC en elektriciteitskeuring (voor verkoop). Elektriciteit alleen komt denk ik op 150€. Firma ACEG.

              Comment

              Working...
              X