Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Ik heb alleen de observatie van @Red Falcon bevestigd dat het verbruik gemiddeld veel lager is dan het maximum gespecifieerde.
    Anders zouden velen hun huis kunnen verwarmen met hun PC.

    PS: ik heb een 450W voeding, kleinere bestaan er nauwelijks nog.
    Ik hoor mijn PC enkel (vooral de CPU fan, alle cores op 100%) bij gebruik van Topaz Sharpen AI. Daar zou een grafische kaart sneller werken maar ik gebruik dat zo weinig dat ik wel even kan wachten.
    Alles hangt uiteraard van de samenstelling af en de voeding moet minstens een pak sterker zijn dan het maximum dat alle componenten samen kunnen verbruiken.

    Een RTX 3080 videokaart 320W
    Processor AMD Ryzen 9 een 105W
    Moederbord, geheugen, netwerkkaart, HDD’s of SSD’s, USB, randapparatuur, … en ge zit al heel aan een redelijke waarde. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Stel dat uw systeem bij uiterste belasting (het enige dat telt) 445W verbruikt, dan is een 450W Gold voeding een slechtere keuze dan een deftige niet-Gold van 650W.
      En bij hogere belasting wordt die warmer, moet die meer koelen en heb je meer geluid.
      Freddy, waar heb ik geschreven dat ik een voeding heb van 450W?
      Die zit in de Pc van mijn echtgenote en buiten mailen en surfen speelt ze uitsluitend "Landleven" op die Pc.
      Heb twee jaar lang Pc's gemaakt, als de koper zijn eigen pc samenstelde moest ik soms heel rare computers ineen steken.
      Denk dat ik op dat gebied (hardware/compatibiliteit) van niemand lessen moet krijgen.
      Dit is geen grootspraak, dit is gewoon de opgedane ondervinding.
      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #33
        Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Ik heb alleen de observatie van @Red Falcon bevestigd dat het verbruik gemiddeld veel lager is dan het maximum gespecifieerde.
        Wie had dat kunnen denken .... het gemiddel verbruik lager dan het maximum....

        Comment


        • #34
          ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Freddy, waar heb ik geschreven dat ik een voeding heb van 450W?
          En waar schrijf ik dat jij dat hebt geschreven? [emoji848]
          De zin begon toch met “Stel dat …”? [emoji6]

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Heb twee jaar lang Pc's gemaakt, als de koper zijn eigen pc samenstelde moest ik soms heel rare computers ineen steken.
          Denk dat ik op dat gebied (hardware/compatibiliteit) van niemand lessen moet krijgen.
          Dit is geen grootspraak, dit is gewoon de opgedane ondervinding.
          Rare conclusie hoor. [emoji849]
          Mooi dat u dat 2 jaar gedaan heeft, ikzelf meer dan 15 jaar. [emoji6]
          Uw redenering over de ideale voeding en eventuele beveiliging is anders volledig fout.
          Men moet er nooit van uit gaan dat een beveiliging wel zal werken wanneer nodig, men moet er voor zorgen dat die beveiliging in geen enkele omstandigheid nodig zal zijn.
          Een beveiliging is het uiterste redmiddel als iets echt fout gaat om grotere schade en/of brand te voorkomen.
          En voor het kleine prijsverschil dat het uitmaakt op de totaalprijs van een pc, zou het alvast spijtig zijn om daarop te besparen.
          Beetje meer kennis van elektronica zou u anders wel doen inzien dat een voeding met wat meer reserve stabieler blijft, minder warm zal worden door de lagere belasting en beter is voor het geheel en u minder beperkingen oplegt voor eventuele uitbreiding. [emoji6]
          Ik beweer daarmee niet dat de door u gemonteerde systemen slecht zijn.
          Last edited by VerSeg; 14 januari 2022, 13:45.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
            Wie had dat kunnen denken .... het gemiddel verbruik lager dan het maximum....
            Dat zijn van die slimme redeneringen die net iets minder slim zijn dan de beste redeneringen. [emoji23]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              En waar schrijf ik dat jij dat hebt geschreven? [emoji848]
              De zin begon toch met “Stel dat …”? [emoji6]

              Rare conclusie hoor. [emoji849]
              Mooi dat u dat 2 jaar gedaan heeft, ikzelf meer dan 15 jaar. [emoji6]
              Uw redenering over de ideale voeding en eventuele beveiliging is anders volledig fout.
              Freddy, ik ga er niet te veel energie aan verspillen.
              Zoals ik al eerder vermelde kunt ge dat nagaan op het internet, en ik denk niet dat dat programma fout zit.
              Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #37
                ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Freddy, ik ga er niet te veel energie aan verspillen.
                Zoals ik al eerder vermelde kunt ge dat nagaan op het internet, en ik denk niet dat dat programma fout zit.
                Internet uiteraard, mister Google geeft 2.398.635 verschillende resultaten en u pikt er eentje uit? [emoji849]
                Wat je ook gevonden hebt, uw redenering die je gaf in andere reacties is fout.

                Een programma kan een richtlijn zijn als je meerdere identieke systemen gaat bouwen, maar ge moet de resultaten dan wel correct interpreteren … gemiddelden zijn een foutieve basis, een stresstest met alles op maximum gebruiken en daar nog wat reserve op nemen is wat men in aanmerking moet nemen.

                En wanneer kan jij dat programma laten draaien?
                Inderdaad, als je de pc al volledig gemonteerd hebt en als dan blijkt dat de voeding toch wat nipt is, dan kunt ge alles herbeginnen.
                Als je meteen van in het begin die paar € meer spendeert, dan ben je tenminste zeker dat je niet in de problemen komt, steeds voldoende reserve, een stabieler systeem, minder warmte, minder geluid. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                  De "Gold" certificering van een computervoeding slaat alleen op de efficiëntie, het rendement is dus hoger, waardoor het verbruik wat lager wordt: https://www.pcinside.info/nl/tips/vo...omkosten-tool/
                  (opgelet, de berekeningen zijn van 2013, ondertussen is elektriciteit wel "iets" duurder geworden.)

                  Een voeding kiezen die maar net het maximale stroomverbruik kan leveren is nooit een goed idee, want daardoor wordt die warmer en zal die minder lang heel blijven (elektronica blijft langer heel bij lagere temperaturen).
                  Maar een computer zal zelden of nooit de maximale stroom trekken, tenzij je die continu gebruikt voor heel zware bewerkingen of games.
                  Als je die gebruikt om hier op het forum wat tekst te typen, dan zullen de meeste computers minder dan 100W verbruiken.
                  Mijn pc + scherm (23") verbruikt meestal ook minder dan 100W, dat zie ik aan de verbruiksmeter waarop ik het totaal van het elektrisch verbruik hier in huis in het oog kan houden (als ik de pc uitschakel, dan zakt het verbruik op die meter doorgaans met minder dan 100W).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                    Voor mij was geluid belangrijk. Dus heel m'n desktop is opgebouwd uit zo stil mogelijke componenten. Ik haat het als een zware toepassing wordt gestart en onmiddelijk zorgen de ventilatoren voor extra geluid. Dat gaat heel snel vervelen. Eén van de zaken die ik geleerd heb is dat een 750 watt voeding die op 2/3de van de capaciteit draait door de band genomen rustiger / stiller zal zijn dan een 450 watt voeding die bijna continu 100% moet draaien. Op de site van BeQuiet ben ik zo in de specs gaan duiken (hoeveel Db?) en heb momenteel een oversized voeding van 750 watt (Straight Power 11). Zie ook https://tweakers.net/pricewatch/1130...-750w/reviews/
                    Last edited by JuLi; 16 januari 2022, 11:27.
                    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                    Comment


                    • #40
                      ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Een voeding kiezen die maar net het maximale stroomverbruik kan leveren is nooit een goed idee, want daardoor wordt die warmer en zal die minder lang heel blijven (elektronica blijft langer heel bij lagere temperaturen).
                      Maar een computer zal zelden of nooit de maximale stroom trekken, tenzij je die continu gebruikt voor heel zware bewerkingen of games.
                      Dat die nooit de maximale stroom gaat trekken weet je nooit vooraf, in elk geval MOET de voeding het maximum aan kunnen en nog voldoende reserve hebben.
                      Ik weet niet hoe sommigen denken, maar als ik een systeem ineen steek van bijvoorbeeld 1.000€, dan ga ik niet proberen 10 of 20€ te besparen op een voeding. [emoji6]
                      Beetje hetzelfde als met een versterker, beter ene van 200W dat men maar voor 1/2 benut dan ene van 100W dat men permanent op maximum zet.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Internet uiteraard, mister Google geeft 2.398.635 verschillende resultaten en u pikt er eentje uit? [emoji849]
                        Wat je ook gevonden hebt, uw redenering die je gaf in andere reacties is fout.

                        Een programma kan een richtlijn zijn als je meerdere identieke systemen gaat bouwen, maar ge moet de resultaten dan wel correct interpreteren … gemiddelden zijn een foutieve basis, een stresstest met alles op maximum gebruiken en daar nog wat reserve op nemen is wat men in aanmerking moet nemen.

                        En wanneer kan jij dat programma laten draaien?
                        Inderdaad, als je de pc al volledig gemonteerd hebt en als dan blijkt dat de voeding toch wat nipt is, dan kunt ge alles herbeginnen.
                        Als je meteen van in het begin die paar € meer spendeert, dan ben je tenminste zeker dat je niet in de problemen komt, steeds voldoende reserve, een stabieler systeem, minder warmte, minder geluid. [emoji6]
                        Waar heb ik geschreven dat ik dat op internet ga controleren?
                        Als je werkelijk 15 jaar computers gemaakt hebt en je hebt geen diagnostische software dan sloeg je er ook maar naar met je pet.
                        Dacht je in een atelier te kunnen beginnen zonder enige ervaring?
                        Ik heb dat eerst moeten leren hé.
                        En of ik mis zit zoals jij steevast beweert, waarom heb ik nooit Pc's terug gezien waarvan de voeding te zwak was???????????
                        Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #42
                          Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Waar heb ik geschreven dat ik dat op internet ga controleren?
                          Als je werkelijk 15 jaar computers gemaakt hebt en je hebt geen diagnostische software dan sloeg je er ook maar naar met je pet.
                          Dacht je in een atelier te kunnen beginnen zonder enige ervaring?
                          Ik heb dat eerst moeten leren hé.
                          En of ik mis zit zoals jij steevast beweert, waarom heb ik nooit Pc's terug gezien waarvan de voeding te zwak was???????????
                          Ik denk dat niemand beweert dat uw pc creaties niet dik in orde zijn... Al genoeg posts gelezen van jou dat het tegendeel bewijst...
                          Je hebt trouwens zelf een voeding van 650~750watt dus dat zit volledig juist. En de lucht flow zal ook wel dik in orde zijn aangezien je zelfs cable sleeving doet (wat van weinigen gezegd kan worden)

                          Enkel discussie dat een powersupply die maar net genoeg is om het gemiddeld verbruik te leveren is volgens mij niet correct... je kan beter wat extra hebben... Ook tijdens de zomer en hete temperaturen zal er ook extra verbruik zijn, ook met de tijd komt er stof in de filters/ventilator,.enz...

                          Comment


                          • #43
                            ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Waar heb ik geschreven dat ik dat op internet ga controleren?
                            Als je werkelijk 15 jaar computers gemaakt hebt en je hebt geen diagnostische software dan sloeg je er ook maar naar met je pet.
                            Dacht je in een atelier te kunnen beginnen zonder enige ervaring?
                            Ik heb dat eerst moeten leren hé.
                            En of ik mis zit zoals jij steevast beweert, waarom heb ik nooit Pc's terug gezien waarvan de voeding te zwak was???????????
                            Ik heb ook nooit geschreven dat ik nog nooit zo’n software gebruikt heb (zit zelfs standaard bij de voeding die ik heb).
                            Echter kan men die software pas gebruiken na de aankoop van de voeding en montage van het volledige systeem, dus eigenlijk te laat om een eventuele miskoop te voorkomen.

                            Ik geef ook geen opmerking over uw gemonteerde pc’s want daar hebben we geen volledige details van.
                            Het enige is dat uw “uitleg” er steevast naast zit.
                            De ene keer begin je over beveiliging, dan over software om (gemiddeld/actueel) verbruik te meten, nu dat je nog geen pc terug kreeg.

                            Niets bewijst dat deze pc’s ooit zwaar belast werden, niets bewijst dat dat deze nooit eens vastgelopen zijn, niets bewijst dat ze ooit stabiel op maximum belast kunnen worden en niets bewijst dat ze zo stil zijn als wat mogelijk zou zijn.

                            Als je dan toch graag tooltjes gebruikt om te bepalen welke voeding nodig is, kijk ook eens op de website van Asus Power Supplies, voor de combinatie van bepaalde processoren met bepaalde NVIDIA kaarten raden ze zelfs 850W aan en indien men wil overclocken zelfs 1000W, in combinatie met bepaalde Radeon zelfs 1200W.
                            Uiteraard heeft niet iedereen dit. [emoji6]

                            Wordt mijn pc op maximum belast?
                            Neen, zeker niet en op die momenten kan een lichtere voeding dat vermoedelijk ook aan … maar dat is niet de juiste redenering om een keuze te maken.
                            Men moet steeds reserve voorzien boven het maximum dat ooit kan gebruikt worden.

                            Nogmaals, ik beweer niet dat uw pc’s slecht samengesteld zijn want we kennen de inhoud niet, maar daarom mag men wel de juiste info geven.
                            Een voeding kan nooit te zwaar zijn, wel te licht of onstabiel.
                            Als ik binnen hetzelfde merk en reeks kijk naar een 450W en 750W voeding, dan is er 15€ verschil.

                            Die zwaardere voeding wordt minder belast, wordt minder warm, sommigen hebben dan zelfs een iets grotere maar stillere ventilator.
                            Hierdoor blijft ook heel de kast koeler en is er minder noodzaak aan meerdere extra ventilatoren of zeer grote kast.

                            Misschien toch eens het maximum verbruik van processoren bekijken. [emoji6]




                            En dat is dan enkel de CPU, tel daar alle andere componenten bij. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X