Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Jan, op de meeste sites van Pc voedingen kan je uitrekenen hoe zwaar deze moet zijn.
    Ik kies al jaren voor een 650W Gold en nog nooit in de problemen gekomen.
    In de voedingen word er zeer dikwijls overkill gepleegd.
    Maar ik herhaal het tot treurend toe, zorg voor een goede airflow in een ruim bemeten kast en kijk niet op de prijs want een stille computer vind ik enorm comfortabel.
    Volledig mee eens, en dat is niet altijd zo met merkcomputers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Als je niet weet wat er allemaal in de kast wordt gestoken aan HD's en SSD's enz.. lijkt het me moeilijk bepalen hoe zwaar een voeding moet zijn.
      Ik heb tot tweemaal toe een voeding van 650W kapot gehad, bij de tweede keer was ook mij gpu eraan door een fout van de voeding.
      Nu zit er al ruim 8 jaar een 850W voeding in, werkt perfect zonder problemen en kan makkelijk nog wat bijplaatsen
      Het is maar hoe je het bekijkt uiteraard

grts
      Sieg

Een fabricagefout kan bij gelijk welk merk en gelijk welk wattage voorkomen.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      En hoe meer reserve je hebt, hoe meer kans dat je nog kan uitbreiden zonder te moeten vervangen, hoe minder belast de voeding wordt, hoe stabieler die blijft, hoe minder snel die warm wordt en hoe minder de ventilator moet draaien, hoe minder geluid dan, … het is een win win situatie. [emoji6]
      Hier ook al jaren met een 850W voeding.
      Reserve voor wat?
      Als je later dingen nog gaat bijsteken kan dit misschien wel nodig zijn.
      Normaal verbruiken niet alle componenten ter gelijke tijde stroom.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Een fabricagefout kan bij gelijk welk merk en gelijk welk wattage voorkomen.
        Klopt, maar een voeding permanent op 80 à 100% belasten laat ze veel sneller stuk gaan dan eentje dat op 50 à 70% belast wordt.
        En hoe hoger de belasting, hoe onstabieler de meeste goedkopere voedingen zijn en er mede voor zorgen dat andere componenten rapper stuk gaan of computers regelmatig eens crashen.

Reserve voor wat?
        Als je later dingen nog gaat bijsteken kan dit misschien wel nodig zijn.
        Normaal verbruiken niet alle componenten ter gelijke tijde stroom.
        Welke componenten staan niet onder spanning en verbruiken niets terwijl de pc aan staat? [emoji849]
        Er zijn ook momenten dat bijna alle componenten zwaar belast worden en die stroomsterkte moet de voeding zonder de minste afwijking aankunnen.
        In het verleden al genoeg pc’s geweten die regelmatig eens vastliepen en de gebruikers dan maar kafferen op het OS.
        Betere stabiele voeding er in en opgelost.
        De voeding is net een van de belangrijkste elementen voor een stabiele pc.
        En eerlijk gezegd, wie steekt nooit eens iets extra in de pc of sluit niets aan dat eveneens stroom verbruikt? [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Freddy, als je een voeding van een serieus merk koopt zit daar een thermische schakelaar in.
          Wel installeer eens een progje waarbij je kunt zien wie wat en hoeveel er stroom slikt.
          War is een stabiele voeding? Een Gold label? Van welk merk?
          In mijn 1ste PC zit een MSI 650W Gold, in mijn tweede zit een BeQuiet 750W Gold in, maar in die Pc zit een i9 + 13 ventilatoren + 1 M2 SSD + 2SSD + 2 HDD.
          En in de Pc van moeder de vrouw zit een Corsair 450W in, een gewone voeding dus.

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

In mijn 1ste PC zit een MSI 650W Gold, in mijn tweede zit een BeQuiet 750W Gold in, maar in die Pc zit een i9 + 13 ventilatoren + 1 M2 SSD + 2SSD + 2 HDD.
            Die 13 ventilatoren verbruiken waarschijnlijk meer dan de rest Met de 750W die ik nu gebruik doe ik een Epyc7401P, 5 HD's, 5 SSD's (M.2 + 2.5") en een dvd. En die hoor je helemaal niet. En dan heb ik er nog een raid5 met 4 schijven uitgehaald.

Zo'n i9 is waarschijnlijk 165W. Een 3.5" HD die relatief recent is verbruikt 25W bij opstart en daarna ongeveer 5W. Een SSD nog minder. Enige dat misschien nog verbruikt is je grafische kaart. De rest is peanuts. Dus zelfs met de i9 die het max verbruikt (225W) ga je amper aan 300W komen tenzij er een knoert van een videokaart inzit.

Comment

Freddy, als je een voeding van een serieus merk koopt zit daar een thermische schakelaar in.
              Wel installeer eens een progje waarbij je kunt zien wie wat en hoeveel er stroom slikt.
              En in de Pc van moeder de vrouw zit een Corsair 450W in, een gewone voeding dus.
              Je vergeet een van de grootste verbruikers...namelijk de videokaart....er zijn er die alleen al paar honderd watt verbruiken....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Je vergeet een van de grootste verbruikers...namelijk de videokaart....er zijn er die alleen al paar honderd watt verbruiken....
                Awel neen, het is de eerste keer dat ik zo'n zwaar gedoe gebruik en ik verschiet hoe weinig die zelfs in actie komt.
                Veelal liggen de ventilatoren stil zelfs.
                Vanmorgen nog eens de Corsair PS-en bekeken, zit er daar eentje tussen van 1600W.
                Een echte gamer PC, die hebben een heel zware voeding nodig omdat die spellen echt energie slokoppen zijn.
                Maar wij, beetje foto's bewerken, filmpje omzetten, wat verbruikt dat?

Comment

Awel neen, het is de eerste keer dat ik zo'n zwaar gedoe gebruik en ik verschiet hoe weinig die zelfs in actie komt.
                  Vanmorgen nog eens de Corsair PS-en bekeken, zit er daar eentje tussen van 1600W.
                  Een echte gamer PC, die hebben een heel zware voeding nodig omdat die spellen echt energie slokoppen zijn.
                  Ja maar je moet wel een voeding nemen die sterk genoeg is voor gebruik met full load...

Als je die power niet nodig hebt zou het niet verstandig zijn om een zware videokaart erin te plaatsen en dan kan je voeding uiteraard lichter zijn....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Ja maar je moet wel een voeding nemen die sterk genoeg is voor gebruik met full load...

Als je die power niet nodig hebt zou het niet verstandig zijn om een zware videokaart erin te plaatsen en dan kan je voeding uiteraard lichter zijn....
                    Mij maakten ze zelfs wijs dat mijn graka niet zwaar genoeg zou zijn om films mee te bewerken.
                    Ik heb dus toch mijn gedacht gedaan want die Pc loopt als een liere.
                    Het is een Lian Li full Tower en echt, ge kunt er nog uw auto in parkeren.
                    Eén hemels groot nadeel, het gewicht.
                    Ondanks dat alles uit aluminium is, de voorkant- en de rechterkant uit gehard glas is het een heel zwaar gedoe, Heb die eigenlijk nog niet gewogen, maar zal niet ver van de 35 à 40Kg zijn.

Comment

Dpix heeft het over elektrisch vermogen. Als je geen videokaart die 500W verbruikt in je pc steekt, dan heb je geen voeding van 1000W nodig.

Comment

Nu kaart ge eigenlijk zelf aan dat een onvoldoende zware voeding een probleem is. [emoji23]
                        Een thermische schakelaar zal er hopelijk wel in zitten, maar als die moet tussenkomen dan heb je 100% bewijs dat de voeding niet geschikt is en dat die altijd op zijn limiet werkt.
                        Als de voeding in beveiliging gaat, dan valt uw systeem uit met mogelijks verlies van data.
                        Een correct gekozen voeding mag nooit overbelast geraken en idealiter ook niet tot het uiterste benut worden.
                        Stel dat uw systeem bij uiterste belasting (het enige dat telt) 445W verbruikt, dan is een 450W Gold voeding een slechtere keuze dan een deftige niet-Gold van 650W.
                        En bij hogere belasting wordt die warmer, moet die meer koelen en heb je meer geluid.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Nu kaart ge eigenlijk zelf aan dat een onvoldoende zware voeding een probleem is. [emoji23]
                          Een thermische schakelaar zal er hopelijk wel in zitten, maar als die moet tussenkomen dan heb je 100% bewijs dat de voeding niet geschikt is en dat die altijd op zijn limiet werkt.
                          Als de voeding in beveiliging gaat, dan valt uw systeem uit met mogelijks verlies van data.
                          Een correct gekozen voeding mag nooit overbelast geraken en idealiter ook niet tot het uiterste benut worden.
                          Stel dat uw systeem bij uiterste belasting (het enige dat telt) 445W verbruikt, dan is een 450W Gold voeding een slechtere keuze dan een deftige niet-Gold van 650W.
                          En bij hogere belasting wordt die warmer, moet die meer koelen en heb je meer geluid.
                          100% mee akkoord.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Mee eens, zet eens een energiemetertje voor je PC om daar een idee van te krijgen.
                            Ik heb geen videokaart, terwijl ik hier zit te typen is het verbruik geen 50W inclusief monitor (ik lever dus in aan comfort omdat ik niet graag een hoge elektriciteitsrekening betaal ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Mee eens, zet eens een energiemetertje voor je PC om daar een idee van te krijgen.
                              Ik heb geen videokaart, terwijl ik hier zit te typen is het verbruik geen 50W inclusief monitor (ik lever dus in aan comfort omdat ik niet graag een hoge elektriciteitsrekening betaal ).
                              Wauw, een minimum verbruik van zo goed als sleepmodus als referentie gebruiken om een voeding te bepalen. [emoji849]
                              En dan ook nog eens het netverbruik meten om intern vermogen geleverd aan de verschillende componenten te kennen. [emoji849]

Een voeding is niet zomaar met de natte vinger te bepalen, er is het verbruik op 12V en op 3,3V.
                              Een Corsair van 750W kan bijvoorbeeld het volgende aan:
                              Gezamenlijk: 750 W
                              +12V gezamenlijk: 750 W
                              +3,3V en +5V gezamenlijk: 150 W

Als één van die limieten bereikt is, dan is het gedaan met spelen. [emoji848]

Met een externe energiemeter gaat ge daar niets van kunnen bepalen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Wauw, een minimum verbruik van zo goed als sleepmodus als referentie gebruiken om een voeding te bepalen. [emoji849]
                                En dan ook nog eens het netverbruik meten om intern vermogen geleverd aan de verschillende componenten te kennen. [emoji849]

Een voeding is niet zomaar met de natte vinger te bepalen, er is het verbruik op 12V en op 3,3V.
                                Een Corsair van 750W kan bijvoorbeeld het volgende aan:
                                Gezamenlijk: 750 W
                                +12V gezamenlijk: 750 W
                                +3,3V en +5V gezamenlijk: 150 W

Als één van die limieten bereikt is, dan is het gedaan met spelen. [emoji848]

Met een externe energiemeter gaat ge daar niets van kunnen bepalen.
                                Ik heb alleen de observatie van @Red Falcon bevestigd dat het verbruik gemiddeld veel lager is dan het maximum gespecifieerde.
                                Anders zouden velen hun huis kunnen verwarmen met hun PC.

PS: ik heb een 450W voeding, kleinere bestaan er nauwelijks nog.
                                Ik hoor mijn PC enkel (vooral de CPU fan, alle cores op 100%) bij gebruik van Topaz Sharpen AI. Daar zou een grafische kaart sneller werken maar ik gebruik dat zo weinig dat ik wel even kan wachten.

Comment

Working...
                                X