Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suggestie voor eerste muziek in huis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

    Mja, ik ga deels met je mee in je visie over de rol van de uitvoering, maar er zijn toch bepaalde stukken waar een betere setup mijn voorkeur geniet. Ik luister bijvoorbeeld liever naar de 9e van Mahler in een high-end setup dan wel een gammel stereootje. En als ik dan moet kiezen tussen een gedigitaliseerde versie door Haitink of een dunne van Bernstein, dan weet ik het ook wel....
    Een goed voorbeeld zijn orgelconcerto's, om die dynamiek te halen heb je echt wel meer nodig dan een all-in-one stereo setupje.

    Comment


    • #47
      Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Dat is niet wat ik bedoel. Mijn opmerking is enkel dat één van de meest belangrijke factoren in "goed" muziek weergeven de ruimte is waarin dat gebeurt. En de opstelling van de luidsprekers en plaats van de luisteraars daarin. Je mag nog de beste installatie hebben, als je ruimte en wat er instaat niet meewerkt dan gaat het niet beter klinken als een doordeweekse hifi. En bijna altijd wordt enkel naar de toestellen gekeken. Maar het is ook eentje waar je weinig kan aan doen. We wonen nu eenmaal in een woning die we niet speciaal gebouwd hebben met akoustiek als belangrijke parameter.

      De verhoudingen l/b/h kunnen bvb sommige frequenties benadrukken (ook afhankelijk van de luisterpositie), er kunnen reflecties zijn waar je niets kan aan doen langs 1 kant (typisch veel glas), of het meubilair kan veel dempen. Je kan daarin ver gaan, héééééél ver. Voor wie zin heeft moet maar eens zoeken naar "marcel roggero". De kamer en een stuk van de luidsprekers vormen 1 geheel. Het plafond is een combinatie van reflectoren en absorbers, de achterwand absorbeert om geen reflecties langs die kant te hebben. Nu ja, zot zijn doet geen zeer gelukkiglijk. Kost wel wat...
      Ik ben het met je eens dat een gewone woonkamer voor flink wat problemen kan zorgen: staande golven onder 100Hz met suckouts rond 50-60Hz op de luisterplaats die de impact van een kickdrum volledig teniet doen en tegelijk een overdreven gedreun tussen 30-35Hz door een 'noodzakelijke' basreflex ondersteuning om 'te kleine' speakers toch meer diepgang mee te geven. Ook eerste reflecties die voor een storende echo zorgen kunnen soms moeilijk aangepakt worden en andere diffusie/absorptie panelen zijn dikwijls lelijk en volumineus. Ook kan je door ramen en deuren een stereo set niet altijd ideaal opstellen.

      Gelukkig heb ik hier wel een leuke L-vormige woonkamer van 8m op 4m/6m. Deze ruimte galmt eigenlijk net iets teveel maar dat wordt binnenkort aangepakt met foto paneelabsorbers. Voor bas heb ik 4 subs (1 in elke hoek) die ik met REW metingen heb afgesteld. Gewoon door de afstand van het voorste en achterste sbwoofer paar tov de hoofdspeakers te veranderen in mijn AVR ben ik er in geslaagd om zonder EQ een zeer evenwichtige basweergave te krijgen.

      Verder is er wel degelijk verschil in electronica die je in elke ruimte zal horen. Als ik een aparte DAC + eindversterker aansluit ipv de AVR hoor ik duidelijk meer detail. Maar niets evenaart het werkingscomfort van die AVR dus dan is de keuze snel gemaakt

      Comment

      Working...
      X