Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED-spot-verlichting. Dit snap ik niet.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• LED-spot-verlichting. Dit snap ik niet.

Ik ben effen aan het uitkijken naar plaatsing van LED-spots.
    1) Vervanging van een klassiek halogeen-spot van 50W, maar ik wil wel een lichtbundel van 60°, 220-240V en warme kleur (3000°K) GU10-fitting
    2) Vervanging van een klassiek halogeen-spot van 35W, maar ik wil wel een lichtbundel van 60°, 12V en warme kleur (3000°K) GU5.3-fitfing

Bij het opzoeken op net net, kom ik op 2 mogelijke merken aan (Philips en Noxion). Ik haal er hier nu één aan. Philips

1) Philips LEDspot MV Value GU10 4.9W 930 60D (MASTER) | Beste Kleurweergave - Warm Wit - Dimbaar - Vervangt 50W
    Lichtopbrengst in Lumen: 365Lm

2) Philips LEDspot VLE GU5.3 MR16 5.8W 12V 930 60D (MASTER) | Warm Wit - Dimbaar - Vervangt 35W
    Lichtopbrengst in Lumen: 460Lm

Ik snap niet dat een spot die 365Lm afgeeft een 50W Hallogeen kan vervangen terwijl een Ledspot die 460lm geeft als vervanger van een 35W Hallogeen wordt op gegeven ...
    Heeft iemand hier een verklaring voor en waar moet men nu eindelijk op letten om een volwaardige ledspot te hebben die een 35W vervangt en één die 50W vervangt.
    En indien er vallabele alternatieven zijn voor Philips hoor ik het ook graag.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Re: LED-spot-verlichting. Dit snap ik niet.

Misschien omdat voor die 50W geen andere beschikbaar is met je eisen van lampvoet, spanning en kleurtemperatuur?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Misschien omdat voor die 50W geen andere beschikbaar is met je eisen van lampvoet, spanning en kleurtemperatuur?
      Absrd.
      Voor GU10 hebben ze ook een 35W: Philips Master LED spot Value D 3.7-35W 927 GU10 60D en die levert 260lm op.

Voor GU5.3 hebben ze ook een 50W: Philips Master LED spot Value D 7.5-50W MR16 GU5.3 930 60D en die levert 630Lm op.

Blijkbaar leveren spots met fiitting GU5.3 op 12V meer lumen op dan met fitting GU10, 220V maar is de uiteindelijke lichtkracht minder want je moet blijkbaar een GU5.3 van 630Lm hebben wil je 50 Hallogeenspot vervangen, terwijl je blijkbaar voldoende zou hebben met een spot die 365Lm wanneer je GU10, dus 220V gebruikt.

Comment

Om een halogeen lamp van 50 W te vervangen heb je in led eentje nodig van ongeveer 7W. Eentje van 5W zal daar niet in slagen.
        Denk dat deze tabel een redelijk accuraat beeld geeft :
        link.
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Absrd.
          Voor GU10 hebben ze ook een 35W: Philips Master LED spot Value D 3.7-35W 927 GU10 60D en die levert 260lm op.
          Veel heeft te maken met de gebruikte drivers Wim, dimbaar of niet, op een bepaalde manier gepulst enz.
          En die drivers hebben ook een eigen verbruik, in de betere zaken
          kan je deze zien branden, geeft je een beter idee van wat je koopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Absrd.

Voor GU5.3 hebben ze ook een 50W: Philips Master LED spot Value D 7.5-50W MR16 GU5.3 930 60D en die levert 630Lm op.

Blijkbaar leveren spots met fiitting GU5.3 op 12V meer lumen op dan met fitting GU10, 220V maar is de uiteindelijke lichtkracht minder want je moet blijkbaar een GU5.3 van 630Lm hebben wil je 50 Hallogeenspot vervangen, terwijl je blijkbaar voldoende zou hebben met een spot die 365Lm wanneer je GU10, dus 220V gebruikt.
            Als je gaat kijken hebben ze je in die reeks (GU10, 220V, 3000K) de hoogste wattage aangeboden. Dus voor die 50W te vervangen is dat het beste dat ze kunnen bieden.

Comment

Ik heb een xls opgesteld met W-waarden en het effectief aantal Lumen dat zou geproduceerd worden. Wat ik daar uit leer is dat W-vermogen helemaal geen goede indicator is. Lichtopbrengst wordt uitgerukt met Lumen. De vele lijsten die er zijn geven dusmatige grote gebieden op van Lumen voor 1 W vermogen dat het ongeloofwaardig over komt. Een 35W hallogeen wordt vervangen door een led die een lichtopbrengst geeft van 300 tot 500 Lumen. Dit is een verschil van 66%. Bij onze fototoestellen nogal wat nabewerking geven willen we ale beelden even lichthelder maken.
              Dus bij eventueel vervangen komt het erop aan te weten hoeveel Lumen de te vervangen lamp produceert en dan bij led lampen te zoeken met dezelfde Lumen.
              In feite zouden we dit moeten weten. W is het vermogen die de lamp op soupeert om een aantal Lumen te produceren. Zoals Geert onrechtsstreeks zei is dat drivers, ... ook wel vermogen nodig hebben.

Je kan dit in feite ervaren bij het vast nemen van leds nadat ze een 10-tal minuten hebben gebrand. 5W en de ene lamp voelt warm, heel warm of gewoon koud aan. Die temperatur is in feite vermogensverlies tov het aantal geproduceerde Lumen
              Dit is dan ook een indicator waarom leds in een F-klasse zitten en anderen in een B, niettegenstaande hetzelfde vermogen die op de spot geïndiceerd staat.

Lampen vergelijken, branded in een grote winkel is niet echt een goede methode. Je ziet dan zelf wel wat eventueel helderder is, maar het geeft je geen idee van verlichtingsgevoel.
              Maar toch bedankt voor de info.

Als je gaat kijken hebben ze je in die reeks (GU10, 220V, 3000K) de hoogste wattage aangeboden. Dus voor die 50W te vervangen is dat het beste dat ze kunnen bieden.
              Dit is geen goede verkoopstechniek. Zoals ik al zei, W is geen waardemeting voor lichtopbrengst en ze is niet betrouwbaar. Indien je een lamp van 35W wil vervangen wil je toch dezelfde lichtervaring met de vervangende lamp met de andere. Er zal altijd een verschil zijn maar eentje die amper 300 Lumen geeft tov eentje die 500 Lumen geeft is echt niet aanvaardbaar. Indien je 3 35W-hallogeen wil vervangen dan kan dat volgens de tabellen met 3 (300Lumen)ofwel 2 lampen (500Lumen) om dezefde lichtindruk te krijgen.
              Last edited by Wim.Vanmaele; 19 december 2021, 16:15.

Comment

Ik geef je geen ongelijk. Ik heb ook de indruk dat men LEDs veel rooskleuriger voorstelt dan ze echt zijn. Je ziet dikwijls ook dat wanneer leds gebruikt worden, men ook meer lichtpunten plaatst dan met klassieke gloeilampen. Zeker als ik bvb led "tl lampen" vergelijk met echte TL lampen. Maar ja, de groene lobby hé.

Comment

LED-spot-verlichting. Dit snap ik niet.

Zeker als ik bvb led "tl lampen" vergelijk met echte TL lampen. Maar ja, de groene lobby hé.
                  In mijn werkplaatsje hangen 8 TL 1.500 mm Philips led lampen van elk
                  3.700 Lumen Spanik koud licht 4000K, deze zijn véél klaarder
                  dan de vorige gewone TL lampen. KLIK
                  Wel niet goedkoop, maar als ex Philips werknemer kan ik nog
                  steeds rechtstreeks Philips en Osram lampen kopen aan fabrieksprijs.
                  Last edited by Guest42; 20 december 2021, 06:59.

Comment

Leds met een betere kleurweergave (hogere cri) geven minder licht, daarom zullen ledspots en ledlampen met een lagere cri meer lumen per watt geven dan leds met een hogere cri (ook een hogere kleurtemperatuur zorgt voor een grotere lichtopbrengst)
                    Halogeenlampen hebben altijd al een hoge cri, en bij led spots moet je er ook nog rekening mee houden dat 12V halogeen spot altijd een meer lumen heeft gegeven dan 230V halogeen spot die even veel verbruikt.

Wat de warmte aan de buitenkant betreft, bij sommige led spots warmt de buitenkant heel traag op, maar dat wil daarom nog niet altijd zeggen dat ze een hoger rendement hebben, het is dan best mogelijk dat de warmte van de led slecht wordt afgevoerd naar de buitenkant, wat op zijn beurt ook zorgt voor een veel kortere levensduur van de led spot (of lamp).

Het is dus erg moeilijk om een vergelijking te maken aan de hand van de getallen, eigenlijk zou je ze allemaal moeten kunnen vergelijken terwijl ze branden.

Ik heb hier (in de keuken en badkamer) een aantal Philips led spots van 4,6W 2700K, er staat op dat ze 355 lumen geven, voor de plaats waar ik die heb hangen is dat ruim voldoende, en de kleurtemperatuur + kleurweergave komt eigenlijk redelijk overeen met de vroegere halogeen spots van 35W of 50W. Of ze even veel licht geven, dat weet ik dus niet, maar ze geven in ieder geval een aangename kleurtemperatuur voor in een woning, en ze verbruiken veel minder dan halogeen spots.
                    Vorig jaar heb ik een nieuwe dampkap gehangen, en de leds die daar in zitten geven een veel minder mooie kleurweergave, ik zou die graag vervangen door leds die dezelfde kleurweergave geven als die van Philips, maar voor dat model inbouw led zijn die niet te vinden (een paar Philips spotjes kopen om ze uit elkaar te halen en dan de leds in de andere lampjes solderen is misschien een optie, ze werken toch maar op 12V, het probleem is dan wel dat die leds niet zomaar te solderen zijn).
                    Last edited by Black B@ndit; 19 december 2021, 19:38.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Ik geef je geen ongelijk. Ik heb ook de indruk dat men LEDs veel rooskleuriger voorstelt dan ze echt zijn. Je ziet dikwijls ook dat wanneer leds gebruikt worden, men ook meer lichtpunten plaatst dan met klassieke gloeilampen. Zeker als ik bvb led "tl lampen" vergelijk met echte TL lampen. Maar ja, de groene lobby hé.
                      Ik let altijd goed op het aantal lumen, de kleurtemperatuur en de CRI, en de laatste tijd zijn er wel goede LEDlampen te vinden voor een redelijke prijs.
                      Maar er zijn er ook nog met een teleurstellende lichtopbrengst en onaangename kleuren.
                      Omdat de kleurcorrectie met filters gebeurt is het ook de vraag of die niet gaan verkleuren.

Om mijn fotoafdrukken te beoordelen gebruik ik nog altijd een daglicht spaarlamp (TL dus) met hoge CRI (TRUE-LIGHT).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Omdat de kleurcorrectie met filters gebeurt is het ook de vraag of die niet gaan verkleuren.
                        Waar haal je dat? Bij mijn weten zijn leds tegenwoordig altijd UV leds met fosfors om de kleurtemperatuur te maken. Eigenlijk net zoals TL buizen en spaarlampen.

Comment

Working...
                        X