Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhoging energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verhoging energieprijzen

Er is reeds veel inkt over gevloeid, maar dit wil ik toch even melden.
    Wij kregen gisteren de afrekening van ons gasverbruik : ik ga het kort houden qua posten die aangerekend worden, het zijn er een tiental denk ik, maar het totaal te betalen voor ons komt neer op 615,66 euro voor een vol jaar.
    Wij betaalden tot nu toe elke maand een voorschot van 32,25 euro, op jaarbasis dus 387 euro.
    Dat het voorschot verhoogd wordt vind ik logisch aangezien er een verschil tussen totaal verbruik en betaalde voorschotten is van 228,66 euro.

Maar dat ze nu ipv van 32,25 euro voorschot per maand plots 91,78 euro vragen !?!?!? Ik las reeds her en der dat het voorschot verdubbelt, maar bijna driedubbel... dat las ik nog nergens.

Het gaat hier om de 'Vlaamse Energieleverancier'.
    Last edited by Guest43; 22 november 2021, 15:11.

Re: Verhoging energieprijzen

De voorschotten die gevraagd worden is een voorstel rekening houdend met de stijging in de markt
    Dat het belachelijk veel geld is dat is een feit, snap niet met wat men bezig is buiten enkel maar zakken vullen.
    Je kan zelf steeds het voorstel (laten) aanpassen naar hetgeen waar je je goed bij voelt, maar dan kan je op het einde een deftige afrekening krijgen uiteraard.

Wijzelf betalen al een tiental jaar 300€ per maand aan voorschotten voor de energiefactuur, dus ik ben al bang als ik al deze dingen zo hoor, ik zie het niet zitten om naar een verdubbeling per maand te gaan

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      De voorschotten die gevraagd worden is een voorstel rekening houdend met de stijging in de markt
      Dat het belachelijk veel geld is dat is een feit, snap niet met wat men bezig is buiten enkel maar zakken vullen.
      Je kan zelf steeds het voorstel (laten) aanpassen naar hetgeen waar je je goed bij voelt, maar dan kan je op het einde een deftige afrekening krijgen uiteraard.

Wijzelf betalen al een tiental jaar 300€ per maand aan voorschotten voor de energiefactuur, dus ik ben al bang als ik al deze dingen zo hoor, ik zie het niet zitten om naar een verdubbeling per maand te gaan

grts
      Sieg
      Bij mij is het wel alleen voor gas. Voor electra zit ik bij Ecopower omdat ik daar aandelen heb.
      Door mijn zonnepanelen en door de aandelen bij hen betaal ik enkel het prosumententarief en 6.61 euro voor 'Groene burgerstroom', 1.29 euro 'Bijdrage energiefonds' en verder niks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
        Bij mij is het wel alleen voor gas. Voor electra zit ik bij Ecopower omdat ik daar aandelen heb.
        Door mijn zonnepanelen en door de aandelen bij hen betaal ik enkel het prosumententarief en 6.61 euro voor 'Groene burgerstroom', 1.29 euro 'Bijdrage energiefonds' en verder niks.
        Ik heb ook zonnepanelen liggen maar doordat mijn elektriciteitsverbruik enkel maar nachtverbruik is hebben deze geen invloed daarop.
        Mijn dagverbruik wordt volledig opgevangen door mijn zonnepanelen, gelukkig.
        Maar doordat wij hier nog met accumulatoren zitten is dat nachtverbruik blijkbaar fenomenaal veel

grts
        Sieg

Comment

Hier ook voorschot van gas maal 3. (40 ---> 120)
          Elek van 100 ---> 160

Ik denk dat het beter is om het voorschot niet te verlagen. Uiteindelijk zou de gasprijs nog kunnen stijgen en dan krijg je verrassing bij de volgende afrekening. Indien niet dan trek je terug, en gezien de lage rentes had het teveel betaalde geld toch niks opgebracht.

Comment

Ons voorschot voor gas is van €40 per maand naar €90 gegaan. Zopas €160 moeten bijleggen bij de jaarafrekening.
            Dat zijn nog altijd betaalbare bedragen, als je ziet wat grondlasten, verzekeringen, telecom, kranten ed per jaar kosten.
            Energie was de laatste jaren gewoon te goedkoop.

Deze prijsverhogingen hebben niets met zakkenvullen te maken, mijn leverancier (Lampiris) moet dat gas ook gewoon op de markt kopen, waar geopolitieke spelletjes tegenwoordig de prijs bepalen.
            Die is vandaag € 84,277 per MWh, dat is 8,4ct/kWh of ong € 0,84/m3, zeker 4 keer meer dan een jaar geleden.
            De aangerekende verhoging dekt dus hoegenaamd niet de huidige prijs wanneer die zo hoog zou blijven.

Voor elektriciteit is Ecopower nog altijd één van de goedkoopste (wij betalen € 150 per trimester en nog niet verhoogd), ik blijf daarbij, ook wanneer mijn zonnepanelen en batterij in bedrijf zullen zijn maar dat is een ander verhaal.
            Last edited by palombian; 23 november 2021, 09:25.

Comment

Aan de gasprijs kunnen wij als consument weinig veranderen omdat het vooral een politiek spelletje is tussen de grootste leverancier Rusland en de rest van Europa door o.a. het dwarsliggen bij de aanleg van pijpleidingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                ...
                Ik denk dat het beter is om het voorschot niet te verlagen. Uiteindelijk zou de gasprijs nog kunnen stijgen en dan krijg je verrassing bij de volgende afrekening. Indien niet dan trek je terug, en gezien de lage rentes had het teveel betaalde geld toch niks opgebracht.
                Niet akkoord. Waarom zou je een heel jaar teveel betalen? Je kan gemakkelijk zelf je verbruik in het oog houden, dus je weet ongeveer hoeveel je zal moeten betalen op het einde van de rit. En vooral voor wie bij een kleinere energieleverancier zit: als die overkop gaat is de kans heel groot dat je het "teveel" betaalde geld kwijt bent.

Zelf zat ik bij Mega, ook dezelfde farce gehad met waanzinnig verhoogde voorschotten (>200%). Voorschot onmiddellijk terug aangepast naar een realistisch bedrag, en toch ging het nieuwe - door hen voorgestelde hoge voorschot - van mijn rekening af. Contract opgezegd, en redelijk wat geld teruggekregen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Niet akkoord. Waarom zou je een heel jaar teveel betalen? Je kan gemakkelijk zelf je verbruik in het oog houden, dus je weet ongeveer hoeveel je zal moeten betalen op het einde van de rit. En vooral voor wie bij een kleinere energieleverancier zit: als die overkop gaat is de kans heel groot dat je het "teveel" betaalde geld kwijt bent.
                  Volledig akkoord. Er is geen reden (tenzij dat je negatieve creditintresten op je spaarrekening hebt ) om een hoog voorschot te laten staan. Meer nog, je hebt best zo'n laag mogelijk voorschot en je plaatst het verschil op een spaarrekening. Ok de intresten zijn peanuts (alhoewel Medirect, Santander en NIBC toch wat meer geven als de rest), maar vooral voor kleine leveranciers loop je dan niet het risico dat ze in financiële problemen geraken en je je voorschotten kwijt kan raken. En de groten moet je echt geen kadootjes doen

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ons voorschot voor gas is van €40 per maand naar €90 gegaan. Zopas €160 moeten bijleggen bij de jaarafrekening.
                    Dat zijn nog altijd betaalbare bedragen, als je ziet wat grondlasten, verzekeringen, telecom, kranten ed per jaar kosten.
                    Energie was de laatste jaren gewoon te goedkoop.

Deze prijsverhogingen hebben niets met zakkenvullen te maken, mijn leverancier (Lampiris) moet dat gas ook gewoon op de markt kopen, waar geopolitieke spelletjes tegenwoordig de prijs bepalen.
                    Die is vandaag € 84,277 per MWh, dat is 8,4ct/kWh of ong € 0,84/m3, zeker 4 keer meer dan een jaar geleden.
                    De aangerekende verhoging dekt dus hoegenaamd niet de huidige prijs wanneer die zo hoog zou blijven.
                    Jij hebt toch een rare manier van denken over energie en de prijzen ervan hoor Jan
                    Energie is nooit goedkoop geweest, zeker niet hier omdat het als een luxeproduct bekeken wordt, totale waanzin uiteraard.
                    Enorm veel mensen zitten op het ogenblik in de miserie, kunnen hun energiefactuur niet meer betalen en jij zegt "goedkoop"
                    En als het op deze manier blijft verder gaan waarbij België hun kerncentrales (enige echte gegarandeerde opbrengst voor elektriciteit) wil sluiten, dan gaan we nog veel meer afhangen van aankoopprijzen.

En het heeft alles te maken met zakkenvullen, als het de leveranciers niet zijn die het doen dan is het wel in het land van oorsprong.
                    Je gaat me echt niet wijsmaken, en geen ander normaal mens, dat opeens de energieprijzen 250% duurder zijn geworden op amper een half jaar.
                    Het is gewoon een spelletje van de gasleverancier landen, en die vullen uiteraard hun zakken met een dikke 200% meer inkomen voor hetzelfde product zonder meerkosten voor hen, tegenover een half jaar geleden.

grts
                    Sieg

Comment

En mocht de factuur voor gas dan nog bestaan uit x aantal m³ gas aan x/m³, dan zouden we er nog aan uit geraken, maar de factuur die ik ontving :

Energiekost gas (dat is duidelijk)

Maar daar komt dan bij :

+ Vaste vergoeding
                      + Meterhuur gas
                      + Vaste term gas
                      + Proportionele term gas
                      + Vervoernettarief Fluxys
                      + Energiebijdrage gas
                      + Federale bijdrage - beschermde klanten
                      + Federale bijdrage - odv
                      + Federale bijdrage - CREG

..... moet er nog zand zijn ? Ik wist ook niet wat de 'Federale bijdrage - odv" was ?? Zou gaan om 'openbare dienst verplichtingen'.

Inderdaad allemaal verkapte vormen van belasting(en).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

Zelf zat ik bij Mega, ook dezelfde farce gehad met waanzinnig verhoogde voorschotten (>200%). Voorschot onmiddellijk terug aangepast naar een realistisch bedrag, en toch ging het nieuwe - door hen voorgestelde hoge voorschot - van mijn rekening af. Contract opgezegd, en redelijk wat geld teruggekregen
                        Ik heb hetzelfde voorgehad met Eneco. Die kwamen eens met een brief af met de melding dat ze een strenge winter verwachtten en ze gingen daarom mijn voorschot verhogen. En niet zo'n beetje. Ik dacht amai die hebben daar wel erg vooruitziende weermannen.

Ik heb dan maar zelf in mijn account mijn voorschot wat terug gezet. Een beetje de gulden middenweg en geen onaangename verrasingen bij de eindafrekening. Wij zijn geen bank voor die leveranciers denk ik dan.

Ik zou je ook de raad geven om niet 100% in te gaan op de voorgestelde verhoging. Eventueel zelf aanpassen als je kunt. Je weet zelf wel ongeveer wat je verbruikt en je kunt wat rekening houden met de hogere gasprijs. maar van 32 naar 92 euro gaan. Ik zou het niet pikken. Ik zou misschien ergens denken van 50-60 euro. Als je het zelf kunt aanpassen in je account kun je nadien nog zien om wat te verhogen of te verlagen.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

...
                          Het is gewoon een spelletje van de gasleverancier landen, en die vullen uiteraard hun zakken met een dikke 200% meer inkomen voor hetzelfde product zonder meerkosten voor hen, tegenover een half jaar geleden.

grts
                          Sieg
                          Dat is zo Sieg, en wat gaan jij en ik, en ook de Belgische regering daaraan doen ?
                          Onze onafhankelijkheid vergroten, en dat gaat geld kosten aan iedereen.
                          Maar het is ook goed voor de economie, zie naar de 10.000 installateurs die ze - met een dikke korrel zout - nodig gaan hebben ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                            En mocht de factuur voor gas dan nog bestaan uit x aantal m³ gas aan x/m³, dan zouden we er nog aan uit geraken, maar de factuur die ik ontving :

Energiekost gas (dat is duidelijk)

Maar daar komt dan bij :

+ Vaste vergoeding
                            + Meterhuur gas
                            + Vaste term gas
                            + Proportionele term gas
                            + Vervoernettarief Fluxys
                            + Energiebijdrage gas
                            + Federale bijdrage - beschermde klanten
                            + Federale bijdrage - odv
                            + Federale bijdrage - CREG

..... moet er nog zand zijn ? Ik wist ook niet wat de 'Federale bijdrage - odv" was ?? Zou gaan om 'openbare dienst verplichtingen'.

Inderdaad allemaal verkapte vormen van belasting(en).
                            Net als met de elektriciteit heb ik het tarief, abonnement, bijdragen, huur, transport en btw van mijn gasrekening in excel gezet en dan prik je daar zo doorheen. Met de huidige prijzen en hetzelfde verbruik zullen wij halverwege 2022 van €57 naar €169 gaan. We zijn alternatieven zoals een (hybride?) warmtepompboiler aan het bekijken maar zoals Geert zegt, moet die een luchtaanvoer van buiten de ruimte hebben om met een deftig rendement te kunnen voorleggen. Spijtig dat die apparaten piekafnames kennen en niet continu werken want anders zou je in dezelfde ruimte een koelkast/diepvries kunnen plaatsen voor een hogere efficiëntie.

Comment

Working...
                            X