Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen groepsaankoop.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geen groepsaankoop.

Hey juppekes.

Vandaag heb ik mijn mail gehad van de groepsaankoop voor elektriciteit en gas.
    Er is dus geen groepsaankoop dit jaar, blijkbaar hebben ze geen aanbod gekregen door de schommelende energieprijzen.
    Wie kan mij, en waarschijnlijk vele anderen, een beetje op weg helpen om een nieuw contract af te sluiten, voor gas en elektriciteit.
    Misschien kunnen we al onze kennis delen en hier posten om zo tot de goedkoopste/beste leverancier te komen.
    Eerlijk gezegd heb ik er een beetje schrik voor, met al die verhalen dat je de laatste tijd allemaal hoort en leest.
    Alvast bedankt.
    Bootjes

Re: Geen groepsaankoop.

Ieders verbruik is anders en prijzen schelen ook per regio.
    Het beste is met uw eigen gegevens een berekening te maken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Hey juppekes.

Vandaag heb ik mijn mail gehad van de groepsaankoop voor elektriciteit en gas.
      Er is dus geen groepsaankoop dit jaar, blijkbaar hebben ze geen aanbod gekregen door de schommelende energieprijzen.
      Alvast bedankt.
      Heb ik persoonlijk nooit aan mee gedaan, wij zitten reeds jaren bij Luminus, die hebben een behoorlijk aantal formules.
      Zo bel ik om de twee jaar voor de meest gunstige formule met een vaste prijs.
      Dit jaar in februari ingestapt op een vast tarief dat loopt tot februari
      2023, en dus geluk gehad.
      Ik geloof gewoon niet in groepsaankopen (die mannen die dat organiseren en in veel gemeenten klanten gaan ronselen werken ook niet gratis.
      Mijn raad, kies voor een grote speler en daar ga je voor de beste formule die voldoet aan je gemiddeld verbruik.
      Mijn totaal verbruik gas en elektriciteit ligt nog steeds rond de 1.000€ per jaar.
      Verwarming is een combinatie warmtepomp en gas, en wij hebben zonnepanelen liggen, de grootste kost is netvergoeding voor
      de omvormer.

Comment

We zitten economisch in een nooit eerder gezien scenario.
        Niemand weet hier de uitkomst van.

Een probleem met de vaste contracten is dat inbegrepen een zekere marge zit om schommelingen in de markt te kunnen opvangen.
        Maar nu is de situatie zo dat veel van die kleine energiebedrijfjes mogelijks tot op de rand van falen komen te staan.
        De schuld kan bijzonder hard en hoog oplopen met die vaste contracten.

Je zal dus ook moeilijk nog groepsaankopen weten te vinden. Het risico is momenteel te groot.
        Daarom werken veel leveranciers nu met variabel contracten.
        Enkel zo kunnen ze zichzelf nog indekken.
        Het laat hun toe om geen voorraden in te slaan. Gevolg is dat ze bij een harde winter gaan moeten bijkopen aan nog veel hogere prijs.
        Die kunnen ze met een variabel tarief simpel doorrekenen zonder schaamte.

De kwestie is nu om door deze moeilijke periode te komen.
        Ik verwacht (gezien in mijn glazen bol ) dat de prijzen wel gaan stabiliseren volgend jaar.
        Je zou kunnen opteren voor een vast contract om op veilig te spelen. Alhoewel de kans bestaat op faling van het bedrijf en dan ga je moeten inkopen aan zeer hoge prijzen.
        Je kan mooi vergelijken tussen aanbieders op de site van de vreg.

Wat onze situatie betreft hebben wij altijd meegedaan aan groepsaankopen. Ons contract is pas deze zomer herzien tegen zeer scherpe prijzen. En vast contract.
        Wij kunnen nu enkel maar hopen dat het bedrijf de fles niet op gaat want dan zijn we gejost.

De situatie doet me ook een beetje denken aan de crisis in de jaren 70-80.
        Veel sociale onrust en banken sloten ook geen vaste hypotheken af. Alles was op variabel rentevoet en tegen torenhoge prijzen.
        Ik herinner me nog dat mijn ouders tot 17% woeker intrest betaalde op de lening van het huis.
        Last edited by buurmanBert; 25 oktober 2021, 21:12.

Comment

Alle leveranciers kopen op dezelfde markt.
          Ze tegen mekaar uitspelen heeft de illusie gewekt dat energie altijd goedkoop kon gevonden worden.
          Geen idee hoe het verder zal gaan, maar de goedkoopste kWh is degene die je niet verbruikt .

Wie een glazen bol had heeft deze zomer een vast contract van 3 jaar getekend, maar bij passief beheer (dus niet als een gek van leverancier veranderen) zijn variabele contracten het goedkoopst.
          Prijzen gaan op en neer, je kan bv voor benzine of eten toch geen lange termijn contract afsluiten ?
          Last edited by palombian; 26 oktober 2021, 08:57.

Comment

Op de VRT-website hier alvast volgend advies: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10...nkoop-ichoosr/
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb sinds februari voor de eerste keer een contract met variabel tarief ... niet slim achteraf gezien...

Hoe wordt het tarief berekend op jaarbasis? maar 1 meting, is dat dan het gemiddelde van de prijzen gedurende die periode?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Ik heb sinds februari voor de eerste keer een contract met variabel tarief ... niet slim achteraf gezien...

Hoe wordt het tarief berekend op jaarbasis? maar 1 meting, is dat dan het gemiddelde van de prijzen gedurende die periode?
                Geen idee eigenlijk. Maar ik vermoed dat ze een extrapolatie doen met de grafiek van marktevolutie.
                Zoveel megawatt aangekocht aan prijs x. En zo verder voor een heel jaar.
                Je kan zo een grafiek omzetten naar een factor.
                Dan verrekenen met hun basisprijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Geen idee eigenlijk. Maar ik vermoed dat ze een extrapolatie doen met de grafiek van marktevolutie.
                  Zoveel megawatt aangekocht aan prijs x. En zo verder voor een heel jaar.
                  Je kan zo een grafiek omzetten naar een factor.
                  Dan verrekenen met hun basisprijs.
                  Een goede vraag.
                  Voor gas is er de tabel van de graaddagen. Bij een tariefwijziging tussen 2 meteropnamen wordt deze toegepast op een evenredig deel. Dat de gasprijs al gedurende de zomer gestegen is zal dus minder wegen in de jaarafrekening.

Comment

Geen groepsaankoop.

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Een goede vraag.
                    Voor gas is er de tabel van de graaddagen. Bij een tariefwijziging tussen 2 meteropnamen wordt deze toegepast op een evenredig deel. Dat de gasprijs al gedurende de zomer gestegen is zal dus minder wegen in de jaarafrekening.
                    Stel dat je sinds begin van het jaar (meteropname maart bij ons) gas gebruikt aan normaal (veel lager tarief) en dat je nu met de hoge prijzen de CV op gas uit zet en verder verwarmt met een warmtepomp/airco … dan ben je dik gezien ook al verbruik je niets tijdens die dure periode.
                    Ze gaan bij de afrekening een schatting maken en uw grootste verbruik in de wintermaanden schatten en uw goedkope gas gaat ge dan onterecht duur betalen.
                    Hoe meer mensen nu besparen op gasverbruik, hoe meer ze bedot worden met hun verbruik tijdens de goedkopere periode.
                    Tenzij je een digitale teller hebt en ze dat correct verwerken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Stel dat je sinds begin van het jaar (meteropname maart bij ons) gas gebruikt aan normaal (veel lager tarief) en dat je nu met de hoge prijzen de CV op gas uit zet en verder verwarmt met een warmtepomp/airco … dan ben je dik gezien ook al verbruik je niets tijdens die dure periode.
                      Ze gaan bij de afrekening een schatting maken en uw grootste verbruik in de wintermaanden schatten en uw goedkope gas gaat ge dan onterecht duur betalen.
                      Hoe meer mensen nu besparen op gasverbruik, hoe meer ze bedot worden met hun verbruik tijdens de goedkopere periode.
                      De juiste berekeningsmethode is mij niet bekend en hangt af van het contract (maandelijkse of trimestriele prijsaanpassing).
                      "ZE" doen dat niet opzettelijk, er is geen andere methode, en doorgaans zijn de prijsschommelingen niet zo groot.

Waar de digitale meter nog goed voor is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Eerste en laatste keer dat ik variabel tarief genomen heb
                        Ik ga toch niet meer verbruiken om een betere verhouding te bekomen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Eerste en laatste keer dat ik variabel tarief genomen heb
                          Ik ga toch niet meer verbruiken om een betere verhouding te bekomen...
                          Hier reeds jaren bij de tweede grootste energie leverancier op de markt (Luminus) waar ik dan ook
                          steeds voor de vaste twee jaarlijkse formule kies, mijn schoonbroer volgt steeds de groepsaankoop,
                          een paar jaar geleden eens de eindafrekening (all-inn) vergeleken, en je mag eens raden wie er als
                          goedkoopste uit kwam.
                          Als kleine spelers nu over kop zullen gaan, wat dan vraag ik mij af, dan beland je zo wie zo in een variabel
                          duur tarief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Hier reeds jaren bij de tweede grootste energie leverancier op de markt (Luminus) waar ik dan ook
                            steeds voor de vaste twee jaarlijkse formule kies, mijn schoonbroer volgt steeds de groepsaankoop,
                            een paar jaar geleden eens de eindafrekening (all-inn) vergeleken, en je mag eens raden wie er als
                            goedkoopste uit kwam.
                            Als kleine spelers nu over kop zullen gaan, wat dan vraag ik mij af, dan beland je zo wie zo in een variabel
                            duur tarief.
                            Ik vermoed dat jij de goedkoopste was, maar dan had je gewoon geluk dat bij de vernieuwing van je contract de prijs onder het gemiddelde lag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              goedkoopste uit kwam.
                              duur tarief.
                              Luminus en Engie zijn de duurste spelers van de markt.
                              Erg dure contracten hebben ze.

Wij hadden enige tijd geleden een groepsaankoop bij Engie "gewonnen".
                              De prijs was bijzonder laag. Een sterke speler kan dit wel. Hebben we een jaar van kunnen genieten.
                              MAAR... Na dit contract kwam hun voorstel voor verlenging. Dat was niet van de poes. SUPER dure voorwaarden. Hebben we direct aan de deur gezet.

Die groepsaankopen hebben ons tot op heden geen windeieren gelegd.
                              Wij doen daar al vele jaren aan mee met groot succes op 1 uitzondering na. Er was in het verleden ook eens een "piek" met hogere prijzen en toen waren bepaalde andere contracten in het voordeel.
                              We hebben toen ook moeten nemen wat er was. Er zat toen niet meer in.
                              Een vriend van me heeft sociaal tarief. Die jongen is gehandicapt. Hij had toen erg voordelige voorwaarden.

Maar nu zitten we wel in een zeer bijzondere situatie.
                              Het klopt wat je zegt. Mogelijks gaan die kleinere spelers op de fles als de prijzen zo blijven aanhouden.
                              We gaan moeten zien wat op ons afkomt. Ik hou mijn hart vast.

Zoals ik eerder al aangegeven heb. Het doet me erg denken aan hypotheken. Daar heb je gelijkaardig verhaal.
                              Moet je kiezen voor een vaste intrestvoet of een variabel?
                              Wie marge heeft KAN veel voordeel doen met variabel als de markt gunstig en stabiel is.
                              Bij een vaste voet zal de uitgever sowieso zich wat indekken tegen schommelingen, inflatie,... en dat zit vervat in je vaste voet.
                              MAAR....
                              Het is pas als het hevig begint te schudden dat de vaste voet in het voordeel is.
                              Bijzonder belangrijk voor wie stabiliteit nodig heeft en zich niet kan permitteren te moeten meevaren op sterke schommelingen.

Alles heeft zijn prijs.
                              Is idem zo met beleggen.
                              Hoe meer risico je wil nemen, door de band, hoe meer kans op grotere winstneming.

Nu staan we bij de kleine spelers voor een grote test.
                              Gaan zij het volhouden en het water boven het hoofd kunnen houden tot de crisis voorbij is? Dat is nu de vraag.
                              Het is ook te zien hoe de overheid hier maatregelen zal nemen om de markt te stabiliseren.

Comment

Working...
                              X