Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquariumlichten welke uren ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Maar nee... toch gewoon het principe van communicerende vaten... Als je de uitlaat van het filter (uiteraard met pomp uitgeschakeld!) buiten het aquarium houdt en lager dan het wateroppervlak, zal je zien dat het water vanzelf begint te stromen.
    Klopt indien een uiteinde naast het aquarium, maar eens correct geïnstalleerd in het aquarium is de uitlaat van de pomp hoger dan de ingang.
    Mits de darm en filter één gesloten circuit zijn naar hetzelfde vat, is van communicerende vaten nog weinig over … het filter is geen vat maar een deel van het gesloten circuit.
    Normaal zuigt men in een aquarium water ook onderaan weg en vult men boven terug bij.
    Omdat het hetzelfde vat is zal er niets stromen maar mochten beide uiteinden in een apart gevuld vat zitten, dan zou het water eerder stromen van de uitgang naar de ingang omdat de ingang dan het laagste punt zou zijn.(zonder draaiende pomp).[emoji848]

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Verseg op de natuurwetten gewezen…. :-) Sorry, die kon ik niet laten liggen.
    Lach maar. [emoji6]
    Water stroomt in communicerende vaten enkel naar beneden, niet naar boven!
    Op de hoop toe is zo’n filter hermetisch gesloten, wat maakt dat het effect van communicerende vaten er grotendeels niet meer is.
    Steek eens de twee uiteinden van een darm in hetzelfde vat en kijk hoeveel er loopt. [emoji848]
    Blijft dat die pomp nog steeds de hoogte opwaarts moet overbruggen en als die pomp op grond staat, dan is dat hoogteverschil niet zo miniem als in #6 aangegeven werd.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Aquariumlichten welke uren ?

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Klopt indien een uiteinde naast het aquarium, maar eens correct geïnstalleerd in het aquarium is de uitlaat van de pomp hoger dan de ingang.
      Mits de darm en filter één gesloten circuit zijn naar hetzelfde vat, is van communicerende vaten nog weinig over … het filter is geen vat maar een deel van het gesloten circuit.
      Normaal zuigt men in een aquarium water ook onderaan weg en vult men boven terug bij.
      Omdat het hetzelfde vat is zal er niets stromen maar mochten beide uiteinden in een apart gevuld vat zitten, dan zou het water eerder stromen van de uitgang naar de ingang omdat de ingang dan het laagste punt zou zijn.(zonder draaiende pomp).[emoji848]

Lach maar. [emoji6]
      Water stroomt in communicerende vaten enkel naar beneden, niet naar boven!
      Op de hoop toe is zo’n filter hermetisch gesloten, wat maakt dat het effect van communicerende vaten er grotendeels niet meer is.
      Steek eens de twee uiteinden van een darm in hetzelfde vat en kijk hoeveel er loopt. [emoji848]
      Blijft dat die pomp nog steeds de hoogte opwaarts moet overbruggen en als die pomp op grond staat, dan is dat hoogteverschil niet zo miniem als in #6 aangegeven werd.
      Verkeerd... Je kan pas van een gesloten circuit spreken als zowel in en uitlaat zich ONDER het wateroppervlak van het aquarium bevinden, wat in praktijk NOOIT voorvalt. Elke aquariaan weet dat de filter uitlaat (zuurstof arm door verbruik van zuurstof door de nitrificerende bacteriën in het filter) best het wateroppervlak in beweging zet om zo de zuurstofopname van het aquarium te verbeteren waardoor het circuit ALTIJD open is. Trouwens om het filter op te starten moet de filter inlaat ofwel door de aquarium wand of bodem gaan (bij mijn aquarium het geval) waardoor het filter zich vanzelf vult door de zwaartekracht ofwel over de rand via een hevel. Stop anderzijds de uitlaat van de pomp van een bioloog/sump onder het waterniveau van het aquarium en je zal wat meemaken als de stroom uitvalt

Andere factoren zijn zoals eerder gezegd interne vervuiling van het filter waardoor stromingsweerstand kan ontstaan. Bij een bioloog/sump is dit evenzeer mogelijk maar hier kan je door vervuiling eerder het laatste pompvak leegtrekken en lucht meetrekken wat helemaal nefast is voor het beoogde debiet. In beide gevallen zijn dit duidelijke indicatoren die er op duiden dat een grondige reiniging zich opdringt.
      Last edited by frank207be; 2 september 2021, 17:40.

Comment

Verkeerd... Je kan pas van een gesloten circuit spreken als zowel in en uitlaat zich ONDER het wateroppervlak van het aquarium bevinden, wat in praktijk NOOIT voorvalt. Elke aquariaan weet dat de filter uitlaat (zuurstof arm door verbruik van zuurstof door de nitrificerende bacteriën in het filter) best het wateroppervlak in beweging zet om zo de zuurstofopname van het aquarium te verbeteren waardoor het circuit ALTIJD open is. Trouwens om het filter op te starten moet de filter inlaat ofwel door de aquarium wand of bodem gaan (bij mijn aquarium het geval) waardoor het filter zich vanzelf vult door de zwaartekracht ofwel over de rand via een hevel. Stop anderzijds de uitlaat van de pomp van een bioloog/sump onder het waterniveau van het aquarium en je zal wat meemaken als de stroom uitvalt
        Ik heb niet gesproken over een bioloog filtersysteem, werkt inderdaad anders.

Om van de wet van communicerende vaten te spreken moeten er twee vaten zijn, moeten ook beide vaten open zijn en moet de verbinding bij beide vaten volledig onder het niveau liggen.
        Dat laatste is echter niet het geval bij de meeste aquaria, veelal wordt gebruik gemaakt van een hevel en die ligt boven het waterniveau … dan is het geen echt communicerend vat meer.
        Bij echte communicerende vaten nivelleert het niveau zonder hulp, dan zou men geen hevel mogen gebruiken.
        Hier heeft men eerst een pomp of andere hulp nodig om het water over de hevel te krijgen.

Ik begrijp uiteraard wel wat je bedoelt hoe het werkt. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ik heb niet gesproken over een bioloog filtersysteem, werkt inderdaad anders.

Om van de wet van communicerende vaten te spreken moeten er twee vaten zijn, moeten ook beide vaten open zijn en moet de verbinding bij beide vaten volledig onder het niveau liggen.
          Dat laatste is echter niet het geval bij de meeste aquaria, veelal wordt gebruik gemaakt van een hevel en die ligt boven het waterniveau … dan is het geen echt communicerend vat meer.
          Bij echte communicerende vaten nivelleert het niveau zonder hulp, dan zou men geen hevel mogen gebruiken.
          Hier heeft men eerst een pomp of andere hulp nodig om het water over de hevel te krijgen.

Ik begrijp uiteraard wel wat je bedoelt hoe het werkt. [emoji6]
          Het verschillend elektriciteitsverbruik tussen extern filter en bioloog voor hetzelfde pompvolume was toch het hele uitgangspunt?

Mijn aquarium + filters zijn 100% hevel vrij en dus wel het perfecte voorbeeld van communicerende vaten Maar ook dan nog gaat een goed functionerende hevel + extern filter in een aquarium ervoor zorgen dat de opvoerhoogte nog steeds berekend mag worden vanaf het wateroppervlak tot de uitstroomhoogte van het filter.

Comment

Ben je zeker dat er effectief 2500L/u van overblijft? Heb je een diagram met flows vs opvoerhoogte? Ik heb ook een vijverpomp van 10W die 1800L/u geeft maar met een opvoerhoogte van 1.5m blijft daar niet de helft van over
            Ja daar ben ik zeker van en getest + mijn pomp staat zo op de laagste stand dus dat een externe filter zuiniger is is helemaal niet waar laat staan als we het volume filtermateriaal ook in rekening brengen, een bioloog is gewoon veel duurder en neemt meer plaats in maar buiten dat enkel voordelen
            Die tekening van de opvoerhoogte klopt ook niet bij mijn weten moet je niet vanaf de grond tellen maar vanaf bovenkant water ...

Het verschillend elektriciteitsverbruik tussen extern filter en bioloog voor hetzelfde pompvolume was toch het hele uitgangspunt?

Mijn aquarium + filters zijn 100% hevel vrij en dus wel het perfecte voorbeeld van communicerende vaten Maar ook dan nog gaat een goed functionerende hevel + extern filter in een aquarium ervoor zorgen dat de opvoerhoogte nog steeds berekend mag worden vanaf het wateroppervlak tot de uitstroomhoogte van het filter.
            Correct

Andere factoren zijn zoals eerder gezegd interne vervuiling van het filter waardoor stromingsweerstand kan ontstaan. Bij een bioloog/sump is dit evenzeer mogelijk maar hier kan je door vervuiling eerder het laatste pompvak leegtrekken en lucht meetrekken wat helemaal nefast is voor het beoogde debiet. In beide gevallen zijn dit duidelijke indicatoren die er op duiden dat een grondige reiniging zich opdringt.
            Dat is ook niet juist want een juist ontworpen bioloog zal dat water altijd kunnen opvangen of laten weglopen naar het riool ( paar gaten maken in de uitloop wel net onder het water)
            Last edited by Rikske_007; 3 september 2021, 09:10.
            Flickr

Comment

Je hebt dus een goede pomp Volgens mij ging de maximale hoogte op de tekening meer over de maximale druk die het extern filter aankan alvorens ze begint te lekken en dan is het logisch dan de afstand vanaf de grond geteld wordt. Da's alvast eenvoudiger om na te meten voor de gebruiker.

Ik heb ook heel lang een bioloog gehad en het aquarium stond op een plaats waar het simpelweg onmogelijk was om een verbinding met het riool te voorzien. Bij een stroomuitval was die bioloog uiteraard ook groot genoeg zodat die niet overstroomde maar als ik even niet oplette tijdens het vullen van het aquarium, had ik toch wel eens prijs. Ook is het niet altijd evident om de overloop van aquarium naar de bioloog volledig geruisloos te maken. Daarom blijf ik toch nog steeds meer fan van het extern filter.

Het blijft een boeiende hobby

Comment

Een externe filter die lekt???????????
                Volgens mij vroeg TS hoe hij zijn bak het best verlicht.
                Sorry Frank, maar een filter die lekt door de druk heb ik nog nooit meegemaakt hoor, misschien als de grootste bricol koopt.
                Weet je; in een zeeaquarium heb je heel sterke pompen nodig, ik zeg wel pompen, want wij gebruikten er twee per aquarium.
                Wel al eens voor gehad dat een darm door de druk los "schoot" maar dat was dan ook te wijten aan de eigenaar die vergeten was er een spanring op te zetten.
                Maar laat ons niet te ver afdwalen en het bij de verlichting houden want veel mensen hebben daar problemen mee en nog meer hun planten.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Een externe filter die lekt???????????
                  Volgens mij vroeg TS hoe hij zijn bak het best verlicht.
                  Sorry Frank, maar een filter die lekt door de druk heb ik nog nooit meegemaakt hoor, misschien als de grootste bricol koopt.
                  Weet je; in een zeeaquarium heb je heel sterke pompen nodig, ik zeg wel pompen, want wij gebruikten er twee per aquarium.
                  Wel al eens voor gehad dat een darm door de druk los "schoot" maar dat was dan ook te wijten aan de eigenaar die vergeten was er een spanring op te zetten.
                  Maar laat ons niet te ver afdwalen en het bij de verlichting houden want veel mensen hebben daar problemen mee en nog meer hun planten.
                  Nee TS vroeg of hier nog andere mensen waren met een bak en hoe ze deze verlichten

En idd veel mensen hebben daar problemen mee maar dat is dan ook niet verwonderlijk als men ziet welke uurschema's en constructies ze er van maken, hou het gewoon simpel en met deftig licht ....
                  Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk bericht
                    Nee TS vroeg of hier nog andere mensen waren met een bak en hoe ze deze verlichten

En idd veel mensen hebben daar problemen mee maar dat is dan ook niet verwonderlijk als men ziet welke uurschema's en constructies ze er van maken, hou het gewoon simpel en met deftig licht ....
                    Beginnen met een aquarium lijkt simpel maar dat is verre van zo.
                    Het begint al met de opstelling in huis en de lichtinval.
                    Hoe meer natuurlijk licht en zonnelicht hoe meer algen, hoe meer algen hoe minder planten, hoe minder planten hoe ongezonder de vis zal zijn.
                    En dan begint het hé.
                    Vele hebben geen of zeer slechte voedings bodem en vandaar al problemen met de groei van de planten.
                    Dan werken ze met dit of dat licht als het maar zo klaar is als buiten. Denken dat het in de Amazone kristalhelder water is?
                    En dan de uren licht, s' morgens staan ze op en oeps alle lampen volle bak, plezant hé voor die visjes.
                    En s' avonds van hetzelfde opeens alle lichten uit.
                    Precies of dat s' morgens de zon in een fractie van een seconde hoog aan de hemel staat en dan s' avonds die zon "in het water valt".

De grootste fouten die gebeuren:
                    - teveel met de handen in die bak
                    - om de haverklap vissen bijzetten
                    - levendbarend en eierleggend door elkaar
                    - congelese an amazone vissen door elkaar
                    - slechte voedingsbodem
                    - slechte (verkeerde) lampen
                    - te weinig planten
                    - verkeerde stenen
                    - en kan zo nog een tijdje doorgaan.

Best hé, is lid worden van een GOEDE aquarium club met veel leden met tientallen jaren ondervinding.
                    Leden die het nooit of te nooit hebben opgegeven.
                    Als je zo een club vind dan mag je alle boekjes en tijdschriften naar het stort voeren.

Een bak opzetten doe je meestal niet alleen en dan moet je geduld hebben en kennis opdoen.
                    De ene bak is de andere niet, het is een kwestie van een evenwicht te vinden.

PS: hoeveel liter water heeft een "kardinaaltje" nodig in een bak?
                    Of anders gesteld hoeveel heeft 1 gram vis aan vers water nodig in een bak?

Dit is meestal de oorzaak van een slecht draaiend aquarium, teveel vis van teveel soorten en uit te veel windstreken.
                    Last edited by Red Falcon; 6 september 2021, 12:30.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Beginnen met een aquarium lijkt simpel maar dat is verre van zo.
                      Het begint al met de opstelling in huis en de lichtinval.
                      Hoe meer natuurlijk licht en zonnelicht hoe meer algen, hoe meer algen hoe minder planten, hoe minder planten hoe ongezonder de vis zal zijn.
                      En dan begint het hé.
                      Vele hebben geen of zeer slechte voedings bodem en vandaar al problemen met de groei van de planten.
                      Dan werken ze met dit of dat licht als het maar zo klaar is als buiten. Denken dat het in de Amazone kristalhelder water is?
                      En dan de uren licht, s' morgens staan ze op en oeps alle lampen volle bak, plezant hé voor die visjes.
                      En s' avonds van hetzelfde opeens alle lichten uit.
                      Precies of dat s' morgens de zon in een fractie van een seconde hoog aan de hemel staat en dan s' avonds die zon "in het water valt".

De grootste fouten die gebeuren:
                      - teveel met de handen in die bak
                      - om de haverklap vissen bijzetten
                      - levendbarend en eierleggend door elkaar
                      - congelese an amazone vissen door elkaar
                      - slechte voedingsbodem
                      - slechte (verkeerde) lampen
                      - te weinig planten
                      - verkeerde stenen
                      - en kan zo nog een tijdje doorgaan.

Best hé, is lid worden van een GOEDE aquarium club met veel leden met tientallen jaren ondervinding.
                      Leden die het nooit of te nooit hebben opgegeven.
                      Als je zo een club vind dan mag je alle boekjes en tijdschriften naar het stort voeren.

Een bak opzetten doe je meestal niet alleen en dan moet je geduld hebben en kennis opdoen.
                      De ene bak is de andere niet, het is een kwestie van een evenwicht te vinden.

PS: hoeveel liter water heeft een "kardinaaltje" nodig in een bak?
                      Of anders gesteld hoeveel heeft 1 gram vis aan vers water nodig in een bak?

Dit is meestal de oorzaak van een slecht draaiend aquarium, teveel vis van teveel soorten en uit te veel windstreken.
                      Daar staan heel wat fouten in u fouten
                      Nee geen clubs voor mij want daar denken ze dat ze alles weten, ik heb internet, gezond verstand en een paar vrienden die al jaren in de hobby zitten meer dan genoeg.
                      Daarboven doen wij veel zaken in België, Nederland en Duistland die nergens anders ter wereld gedaan worden een mooi voorbeeld daarvan is het 3 a 4 weken indraaien van een nieuw aquarium, nooit gedaan en nooit problemen gehad of uitval.
                      En waarom zou dit niet lukken "congelese an amazone vissen door elkaar" (weet u antwoord al hoor), doe dit al jaren en ook nog nooit problemen gehad maar vertel dit in een club en je zal eindigen op de brandstapel
                      Flickr

Comment

Nee geen clubs voor mij want daar denken ze dat ze alles weten, ik heb internet, gezond verstand en een paar vrienden die al jaren in de hobby zitten meer dan genoeg.
                        Daarboven doen wij veel zaken in België, Nederland en Duistland die nergens anders ter wereld gedaan worden een mooi voorbeeld daarvan is het 3 a 4 weken indraaien van een nieuw aquarium, nooit gedaan en nooit problemen gehad of uitval.
                        En waarom zou dit niet lukken "congelese an amazone vissen door elkaar" (weet u antwoord al hoor), doe dit al jaren en ook nog nooit problemen gehad maar vertel dit in een club en je zal eindigen op de brandstapel
                        Hier ook geen clubs meer. Tot voor enkele jaren terug waren dit meer veredelde cafés waar je de rook in blokjes kon snijden. Met de opkomst van internet zag je ze één voor één verschrompelen

Comment

En welke fouten zijn dit dan?
                          Jij hebt precies met niks problemen, het water in Afrika en de Amazone zijn voor jou precies hetzelfde?
                          En ALS je goed GELEZEN zou hebben, schrijf ik lid te worden van een GOEDE club, maar voor jou bestaan die blijkbaar niet.

Hier ook geen clubs meer. Tot voor enkele jaren terug waren dit meer veredelde cafés waar je de rook in blokjes kon snijden. Met de opkomst van internet zag je ze één voor één verschrompelen
                          Het is meer dan tien jaar een rook verbod in café 's!
                          Op internet leer je zeker veel bij, veel domme dingen en veel goede dingen en geloven wat je best uitkomt.

Comment

En welke fouten zijn dit dan?
                            Jij hebt precies met niks problemen, het water in Afrika en de Amazone zijn voor jou precies hetzelfde?
                            En ALS je goed GELEZEN zou hebben, schrijf ik lid te worden van een GOEDE club, maar voor jou bestaan die blijkbaar niet.
                            Ik zit al 34 jaar in de hobby en heb net mijn 5e bak gestart en neen ik heb al jaren geen problemen meer, om de 3 weken mijn ruiten eens kuisen en niet voor de alg maar door de kalk en that's it, aquarium houden is helemaal geen rocket science zoals veel mensen beweren.
                            Door die jaren ervaring weet ik dat vissen altijd proper en stabiel water prefereren boven juist water en net door dit laatste komen veel mensen in de problemen.
                            Ik hou hier al mijn vissen op leidingwater al jaar en dag en dit geeft 0,0 problemen denkt u nu echt dat iedereen zit te kl**ten met osmose water en dergelijke, bekijk eens hoe ze vissen houden in Azië en Amerika / Zuid Amerika want daar zal je zwart op wit kunnen zien dat wat de club zegt helemaal niet klopt
                            Ik heb hier L nr's zitten van 200€ die op een PH zitten van 8 en dit geeft niets van problemen, vissen zijn mooi op kleur en komen zelfs overdag buiten en ik spreek hier over L024 Super Red en L027b dus geen Ancistrus soorten maar de "Zogeheten" moeilijk te houden vissen

PS: roepen is voor niets nodig

Bij mij is het meer het probleem van dat ze denken alles te weten, de kennis zal door ook wel zijn maar het is niet zo zwart/wit hoe sommige laten uitschijnen en als ze beginnen met hun vingertje van "dat kan niet", "dat mag niet", tja dan stopt het zeer snel bij mij...
                            Last edited by Rikske_007; 13 september 2021, 08:45.
                            Flickr

Comment

Ik zit al 34 jaar in de hobby en heb net mijn 5e bak gestart en neen ik heb al jaren geen problemen meer, om de 3 weken mijn ruiten eens kuisen en niet voor de alg maar door de kalk en that's it, aquarium houden is helemaal geen rocket science zoals veel mensen beweren.
                              Door die jaren ervaring weet ik dat vissen altijd proper en stabiel water prefereren boven juist water en net door dit laatste komen veel mensen in de problemen.
                              Ik hou hier al mijn vissen op leidingwater al jaar en dag en dit geeft 0,0 problemen denkt u nu echt dat iedereen zit te kl**ten met osmose water en dergelijke, bekijk eens hoe ze vissen houden in Azië en Amerika / Zuid Amerika want daar zal je zwart op wit kunnen zien dat wat de club zegt helemaal niet klopt
                              Ik heb hier L nr's zitten van 200€ die op een PH zitten van 8 en dit geeft niets van problemen, vissen zijn mooi op kleur en komen zelfs overdag buiten en ik spreek hier over L024 Super Red en L027b dus geen Ancistrus soorten maar de "Zogeheten" moeilijk te houden vissen

PS: roepen is voor niets nodig

Bij mij is het meer het probleem van dat ze denken alles te weten, de kennis zal door ook wel zijn maar het is niet zo zwart/wit hoe sommige laten uitschijnen en als ze beginnen met hun vingertje van "dat kan niet", "dat mag niet", tja dan stopt het zeer snel bij mij...
                              Als je kalk van de ruiten moet verwijderen dan heb je 200% zeker geen Amazone vissen in je bak want die vissen hebben "zwart water" nodig.
                              Als je echt zuiver water wilt hebben hoe denk je dit te bereiken zonder een osmoser????????????
                              Ooit discus vissen in een aquarium gehad?
                              Dan zullen deze geen week geleefd hebben als je kalk van je ruiten moet verwijderen.
                              Man jij zit hier gewoon uit je nek te kletsen, best reageer ik niet meer op wat jij beweert.
                              Enkel in België, Nederland en Duitsland een nieuwe bak vier weken laten draaien voor je er iets bijsteekt, hahahahahaha.

Comment

Als je kalk van de ruiten moet verwijderen dan heb je 200% zeker geen Amazone vissen in je bak want die vissen hebben "zwart water" nodig.
                                Als je echt zuiver water wilt hebben hoe denk je dit te bereiken zonder een osmoser????????????
                                Ooit discus vissen in een aquarium gehad?
                                Dan zullen deze geen week geleefd hebben als je kalk van je ruiten moet verwijderen.
                                Man jij zit hier gewoon uit je nek te kletsen, best reageer ik niet meer op wat jij beweert.
                                Enkel in België, Nederland en Duitsland een nieuwe bak vier weken laten draaien voor je er iets bijsteekt, hahahahahaha.
                                Precies nog niet veel veranderd hier op het forum en als hier ene uit de nek kletst ben jij het wel met al u onwaarheden
                                Ik bedoel met kalk een zeer fijne witte waas die ontstaat na ongeveer een 3 tal weken mijn ruiten niet te kuisen en die ik weghaal met een microvezel doek en voor onze ongelovigen Tomas hier zie video hieronder:
                                https://www.instagram.com/tv/CQl93Kt..._web_copy_link
                                Zwart water zoals je kan zien is echt niet nodig en wat ga je nu zeggen
                                Discus, ja ook gehad en die zetten zelfs 2 a 3 wekelijks eieren af, ook foto materiaal van als je me weer eens niet geloofd.
                                Ik denk dat jij nog zeer veeeeeel moet lezen en leren en eens kijken hoe ze het doen in Azië en andere delen van de wereld en dan ga je wel anders klappen.
                                Indien ik u nog meer harde feiten moet geven met foto en videomateriaal dus niet kletsen zoals je zegt mag je altijd een apart topic openen want ga de TS zijn topic niet verder vervuilen
                                Flickr

Comment

Working...
                                X