Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ondertussen heb je de antwoorden toch al gehad?
    Om u in te schrijven heb je geen attest nodig zoals Franciskine schreef.

Ik verwijs je toch even naar mijn vorige bijdrage, die je duidelijk niet hebt gelezen. Inschrijven kan iedereen, maar het attest is noodzakelijk. Geen attest, geen inschrijving maar annulatie!
    Duidelijke en simpele richtlijn.

Echter niemand van ons weet hoe hij dit juist gezegd heeft of bedoelt en wat zijn redenering is.
    Wat hij vrijdag exact tegen mijn moeder heeft gezegd, weet ik inderdaad ook niet. Ik was er niet bij.
    Wat hij me vanmorgen aan de telefoon heeft gezegd, weet ik wel zeker en komt ook overeen met mijn eerdere bijdragen.

Om een lange onnodige verdere discussie te vermijden geef ik nog het resultaat mee van mijn telefonisch gesprek met haar huisdokter:

Het attest is ingevuld, zij krijgt een goede score met volgende motivatie t.o.v. mij: Zij is niet gedesoriënteerd, niet dement, kan zichzelf wassen en naar de wc gaan, zij is niet hulpbehoevend en het gebruik van een rollator belet niet dat zij zich kan verplaatsen. Dat zij af en toe eens in haar broek iets achterlaat is niet abnormaal, doen wij allemaal. Het laatste stuk van zijn argumenten laat ik maar voor zijn rekening. maar de rest klopt wel ongeveer. Ik noemde haar dan wel hulpbehoevend - en dat is niet gelogen - maar wel capabel om alleen te wonen (zie #1). De vraag is wat we onder het begrip "hulpbehoevend" juist verstaan, vermoed ik.

In ieder geval vervolledigt het attest de inschrijving en is mijn moeder (en ik ook) tevreden. Het was en is zeker niet de bedoeling om gisteren al te zijn opgenomen in het WZC, wel om op de wachtlijst te komen. Ook al heb je een andere mening en ervaring, daarvoor is (toch in dit WZC) het attest wel noodzakelijk!. Verdere discussie hierover is overbodig.

Stel dat hij (mogelijks terecht) een document opstelt waarin staat dat ze niet (zwaar) hulpbehoevend is, dan sta je nog verder van huis.
    Welk effect dit goede rapport heeft op de wachtlijst weet ik niet, maar zowel dokter als WZC is op de hoogte van haar medische toestand, wat inhoudt dat als zij vannacht weer valt haar toestand morgen wel eens dringender zou kunnen zijn dan het attest doet uitschijnen. Tot zover de waarde van een Katz-attest.

Nog dit: hij mag aanblijven als haar huisarts (misschien was dat wel de reden dat hij het attest toch heeft ingevuld? Hij gaat tenslotte iedere week bij haar langs - en dus langs de kassa). Er is zeker geen discussie over zijn bekwaamheid.
    Mijn punt in dit hele topic - en dat standpunt wordt in meerdere bijdragen wel gesteund - is dat hij niet mag weigeren op vraag van de patiënt een Katz-schaal aan te vullen en ondertekenen.

Comment

Ik heb even mijn connectie in het WZC gemaild, waar ik 32 jaar gewerkt heb, met jouw vraag, zij doet trouwens de opnames.....is een ingevulde KATZ-schaal nodig?

Antwoord : Bij ons niet omdat wij geen onderscheid maken op basis van het profiel dat ze hebben.. ik weet dat sommige wzc's dat wel doen en enkel bewoners opnemen vanaf een B-profiel en om die reden dus een katz-schaal vragen [emoji4]

Volgens mij het heeft dus weer met geld en subsidies te maken die de WZC's krijgen bij bepaalde profielen...
      Last edited by Franciskine; 23 augustus 2021, 16:51.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Het is hier al gezegd: via de spoed en sociale dienst van een ziekenhuis. Spijtig genoeg zijn huisartsen niet altijd bereid om "goeie klanten" te laten gaan. Sorry dat ik het zo zeg. Voor bvb opname in een PAAZ of andere psychiatrische instelling is dat vaak ook de enige manier om wachtlijsten van maanden of jaren te vermijden. En voor sommige hulp is een wachtlijst van 8-10 jaar "normaal".

We hebben een goeie gezondheidszorg, maar op sommige vlakken laten ze behoorlijk wat steken vallen. En dit is vaak daar waar de extra hulp echt wel nodig is om de naasten een ietwat normaal leven te laten hebben. Te vaak wordt er van uitgegaan dat als er iemand in de omgeving is dat "het allemaal zo erg niet is en wel zo verder kan".

Comment

Je hebt gelijk Francis, het WZC vereist minstens een B-attest, heb ik teruggevonden. Dat staat wel niet in de infofolder die ze mij hebben toegezonden.
          Ik heb het attest nog niet kunnen ophalen, morgen in de voormiddag zal ik weten wat er precies ge-attesteerd wordt en of het voldoende is om op de wachtlijst te komen van dat WZC.

Indien niet, zoals je zegt, niet ieder WZC vereist een B-attest. Het formulier in kwestie kan ik scannen en gebruiken om haar in te schrijven in andere WZC, dan maar niet het WZC waar mijn moeder graag wil verblijven, maar als en wanneer het meer nodig is dan nu hebben we wel een (snelle?) uitweg. Ze zal sowieso overal op een wachtlijst komen.

Aangezien mijn originele vraag over de ethiek (moet een dokter gehoor geven aan de wens van zijn patiënt om ingeschreven te worden in een WZC?) zonder voorwerp is geworden nu de huisarts het KATZ formulier heeft ingevuld (en zonder veel problemen) mag van mij dit topic gesloten worden.

Bedankt voor jullie inbreng!
          Last edited by nabi; 23 augustus 2021, 22:18.

Comment

En om de discussie af te sluiten : de inschrijving op de wachtlijst is bevestigd.

Comment

Ik ga het topic dan ook afsluiten ...
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...