Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slotfactuur Mega €377,15 bijbetalen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Slotfactuur Mega €377,15 bijbetalen

In 2018 was ik nog gehuwd met 1 dochter, met 3 had ik volgend verbruik (volledig jaar) :
    Piek : 1374 kWh
    Nacht : 1040 kWh
    Exclusief nacht : 4856 kWh

Begin 2019 gecheiden met dochter in co-ouderschap en volgend verbruik (volledig jaar):
    Piek : 684 kWh
    Nacht : 725 kWh
    Exclusief nacht : 3565 kWh

1/1/20 tot 1/8/20 (zelfde gezinssituatie) :
    Piek : 413 kWh
    Nacht : 431 kWh
    Exclusief nacht : 3094 kWh

1/8/20 tot 1/8/21 (zelfde gezinssituatie) :
    Piek : 658 kWh
    Nacht : 769 kWh
    Exclusief nacht : 5261 kWh

Als ik vergelijk met het volledig jaar 2019 in het vet hierboven verbruikte ik 1696 kWh meer uitsluitend nachttarief.
    Ik heb nochtans geen nieuwe toestellen ofzo, behalve dat ik elke dag wat later opzit sedert ik gescheiden ben (tot 3u ipv pakweg 1u ) met laptop en 1 a 2 led lampen die normaal weinig verbruiken.
    Heb dus een vast tarief, ik weet dat de prijzen fors gestegen zijn, maar het gaat dus over het nachtverbruik.

Ik dacht eerder dat mijn kWh in de piekuren veel ging gestegen zijn na 1j thuiswerk (9 to 5 job met de laptop) door corona, maar bij wonder heb ik zelfs minder verbruik.

Bij Mega had ik eerst een zeer laag tarief voor uitsluitend nachtverbruik van 2.99 c€/kWh incl. BTW, de goedkoopste Engie Fixed die ik nu nam is 5.03 c€/kWh incl. BTW.
    Goedkoper zal ik niet vinden denk ik, heb al heel wat prijsvergelijkers en groepsaankopen bekeken.
    Last edited by KevinVdd; 18 augustus 2021, 15:20.

Re: Slotfactuur Mega €377,15 bijbetalen

Het was geen strenge winter maar wel een langdurige sombere en frisse periode.
    Veel vroeger moeten verwarmen/verlichten dan vorige jaren.
    Ook hier in dezelfde periode meer verbruik, dan wel vooral in gas.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Bestaat het Exclusief nachttarief nog?

Men ging (of gaat) dit toch afschaffen.

Je exclusief nachttarief heeft enkel betrekking op je vast verwarmingstoestellen en eventueel boiler.
      en zoals eerder aangehaald is het lang koud geweest.

mvg
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Uw verbruik ziet er niet spectaculair abnormaal uit.
        Wij zijn met 2 en zitten iets lager.
        Maar we proberen dan ook zuinig te zijn. Iets wat met een teenager in huis al wat moeilijker zal zijn neem ik aan.

Los van deze meen ik wel vernomen te hebben dat het de moeite niet meer is om nachttarief te hebben in tegenstelling tot vroeger.
        Wij hebben hier enkel dagtarief met 1 teller.

Comment

Exclusief nachttarief is er indertijd gekomen omdat de kerncentrales tijdens de nacht niet zomaar stilgelegd kunnen worden.
          Het was voor Elektrabel interessanter om ervoor te zorgen dat die centrales zoveel mogelijk stroom konden blijven produceren, liefst 24 uur per dag.
          Daarom hebben ze toen voor een speciaal tarief gezorgd dat alleen bruikbaar was voor elektrische accumulatieverwarming.
          In die tijd was het heel interessant om woningen te voorzien van elektrische verwarming, maar het probleem is nu dat deze oude strategie niet meer past in de huidige systemen waarbij geprobeerd wordt om zoveel mogelijk "groene stroom" te gebruiken.
          De kerncentrales moeten binnen enkele jaren dicht, en dan wordt er tijdens de nacht minder goedkope stroom opgewekt, ze moeten daarvoor dan gascentrales bouwen om voldoende stroom te kunnen leveren.

Het grote probleem is dat de woningen die toen gebouwd zijn met elektrische verwarming, dat die meestal niet zo gemakkelijk om te bouwen zijn om ze te verwarmen met een andere energiebron, dat kan in veel gevallen alleen door die woningen grondig te verbouwen, en dat zal veel geld kosten.
          In woningen waar er verwarmingsweerstanden in de vloer zitten, die tijdens de nacht de vloer (met een dikke laag chape die als buffer dient) opwarmt kan je niet zomaar een andere soort vloerverwarming plaatsen zonder alles op te breken...
          Als er accumulatiekachels staan dan kan er op die plaats eventueel een radiator worden geplaatst, maar aardgas zal in de toekomst blijkbaar ook afgeschaft worden...
          Het enige dat er dan nog overblijft zijn warmtepompen die ook weer stroom nodig hebben, en die als het heel koud is een veel lager rendement opleveren dan de cijfertjes die altijd in het groot in de folders staan.
          Dat geldt voor warmtepompen die de warmte uit de buitenlucht halen, een systeem dat warmte uit de grond haalt heeft daar niet zoveel problemen mee, maar dat vergt dan weer een veel grotere investering.
          En waar ze in de toekomst tijdens de wintermaanden voldoende groene stroom vandaan gaan halen, dat weet niemand.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Vergeet ook niet dat we sedert vorig jaar 2020-03 met Covid19 zitten. Automatisch zitten we meer thuis en zitten we langer op, dus verbruiken we meer.
            Ik maak me nu wel zorgen over de abnormale prijsverhogingen die aangekondigd zijn. Op het eerste zicht, alvolgens de offerte die ik kreeg voor 2021-10 betaal ik bijna 20% meer en wetende dat ik nog een terugdraaiende teller heb. En de prijsstijging voor energie zal binnen een maand of 4 nog stijgen...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Exclusief nachttarief is er indertijd gekomen omdat de kerncentrales tijdens de nacht niet zomaar stilgelegd kunnen worden.
              Het was voor Elektrabel interessanter om ervoor te zorgen dat die centrales zoveel mogelijk stroom konden blijven produceren, liefst 24 uur per dag.
              Daarom hebben ze toen voor een speciaal tarief gezorgd dat alleen bruikbaar was voor elektrische accumulatieverwarming.
              In die tijd was het heel interessant om woningen te voorzien van elektrische verwarming, maar het probleem is nu dat deze oude strategie niet meer past in de huidige systemen waarbij geprobeerd wordt om zoveel mogelijk "groene stroom" te gebruiken.
              De kerncentrales moeten binnen enkele jaren dicht, en dan wordt er tijdens de nacht minder goedkope stroom opgewekt, ze moeten daarvoor dan gascentrales bouwen om voldoende stroom te kunnen leveren.

Het grote probleem is dat de woningen die toen gebouwd zijn met elektrische verwarming, dat die meestal niet zo gemakkelijk om te bouwen zijn om ze te verwarmen met een andere energiebron, dat kan in veel gevallen alleen door die woningen grondig te verbouwen, en dat zal veel geld kosten.
              In woningen waar er verwarmingsweerstanden in de vloer zitten, die tijdens de nacht de vloer (met een dikke laag chape die als buffer dient) opwarmt kan je niet zomaar een andere soort vloerverwarming plaatsen zonder alles op te breken...
              Als er accumulatiekachels staan dan kan er op die plaats eventueel een radiator worden geplaatst, maar aardgas zal in de toekomst blijkbaar ook afgeschaft worden...
              Het enige dat er dan nog overblijft zijn warmtepompen die ook weer stroom nodig hebben, en die als het heel koud is een veel lager rendement opleveren dan de cijfertjes die altijd in het groot in de folders staan.
              Dat geldt voor warmtepompen die de warmte uit de buitenlucht halen, een systeem dat warmte uit de grond haalt heeft daar niet zoveel problemen mee, maar dat vergt dan weer een veel grotere investering.
              En waar ze in de toekomst tijdens de wintermaanden voldoende groene stroom vandaan gaan halen, dat weet niemand.
              Al hetgeen je schrijft klopt, maar eigenlijk gaat gewoon het cirkeltje rond
              Alleen snappen ze dit al in bijna alle europese landen, maar o.a. België loopt weer een tijdje achter, typerend
              Alles begon met milieuvriendelijk verwarmen en alles gaat terug naar groene stroom, degenen die de afgelopen jaren alles op gas hebben gezet is ook maar tijdelijk
              Dus waarom accumulatie nu opeens slecht is en een warmtepomp niet, wel dat is mij en vele anderen nog steeds een raadsel
              Als voor mijn accumulatie het nachttarief wordt afgeschaft ben ik zinnes om weer wat te verwarmen met hout

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Als voor mijn accumulatie het nachttarief wordt afgeschaft ben ik zinnes om weer wat te verwarmen met hout

grts
                Sieg
                Ik ken er die dat al langer doen, die gebruiken de houtkachel meer dan de elektrische verwarming omdat elektrisch verwarmen de laatste jaren al een stuk duurder is geworden.
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Dus waarom accumulatie nu opeens slecht is en een warmtepomp niet, wel dat is mij en vele anderen nog steeds een raadsel.

grts
                  Sieg
                  Misschien omdat een warmtepomp in het tussen seizoen ( rond de 10°C buiten) een rendement
                  kan halen tussen tussen 300 en 400% Sieg? (steek er 1.000 watt in en er komt +3.000 watt aan warmte uit)
                  Toch eens de werking bestuderen, de nieuwste modellen lucht/lucht halen een positief rendement tot buitentemperaturen van -10°C.
                  Wat info KLIK
                  Last edited by Guest42; 19 augustus 2021, 08:32.

Comment

Op dit ogenblik is het probleem dat de stroom die hier wordt gebruikt, dat die voor een groot deel afkomstig is uit centrales die een veel lager rendement hebben dan een condensatieketel.
                    Als dat meeneemt in de berekeningen, dan is het voordeel van warmtepompen al een stuk lager ten opzichte van verwarmen met een condensatieketel.
                    Daar komt bij dat de opbrengst van zonnepanelen tijdens de wintermaanden een heel stuk lager is, en dat is ook net de periode waarin de vraag naar energie voor het verwarmen van woningen het hoogst is.
                    Tel daar dan nog bij dat de buitentemperatuur in die periode ook lager is, waardoor het rendement van warmtepompen een stuk lager uitvalt.
                    Dat wil zeggen dat de toekomstige gascentrales in die periode heel veel stroom moeten kunnen leveren als alle woningen worden verwarmd met warmtepompen.
                    Tel daar dan nog bij dat er in de toekomst steeds meer elektrische wagens moeten worden geladen, en dat die tijdens de wintermaanden ook meer verbruiken (toch als je niet in de kou wil zitten tijdens de autorit).

Een warmtepomp plaatsen in een bestaande woning is ook niet altijd even simpel.
                    Als daar nu vloerverwarming ligt die aangesloten is op bijvoorbeeld een wandketel op aardgas, dan kunnen die buizen in de vloer ook worden gebruikt voor een warmtepomp, maar dat is niet het geval in alle bestaande woningen.
                    In sommige gevallen kunnen de bestaande radiators of convectoren uitgerust worden met ventilators zodat ze voldoende warmte kunnen afgeven op een lagere temperatuur (op voorwaarde dat die groot genoeg zijn).
                    En als je dan toch al de brander hebt hangen, dan jan er misschien een "hybride systeem" van worden gemaakt waarbij de brander alleen gebruikt wordt in periodes waarin de warmtepomp een lager rendement levert, of wanneer bijvoorbeeld de stroom te duur wordt omdat de vraag op dat ogenblik veel te hoog is. Waarschijnlijk is het in de toekomst de bedoeling dat de stroomprijs afhankelijk wordt van de beschikbaarheid van groene stroom en de vraag naar stroom, op een zonnige zomerdag zal de elektriciteit dan rond de middag veel goedkoper zijn dan op een windstille sombere winterdag waarbij de opbrengst van zon en wind volledig weg valt.

De meeste airco's kunnen tegenwoordig ook werken als warmtepomp, maar meestal zijn die alleen bruikbaar als bijverwarming omdat ze niet berekend zijn op de nodige warmtecapaciteit voor het verwarmen van een woning bij lage buitentemperaturen.
                    Zo'n airco kan dan wel perfect worden gebruikt als verwarming in de tussenseizoenen waarbij de buitentemperatuur nog hoog genoeg is, maar als het echt koud wordt dan zal de verwarming op aardgas toch nog ingeschakeld moeten worden.
                    Als je dat doet, dan heb je eigenlijk ook een hybride systeem, en als dat gekoppeld is aan zonnepanelen, dan kan je een groot deel van het jaar de woning "gratis" verwarmen terwijl de zon schijnt (helemaal gratis is dat niet, want zonnepanelen kosten ook geld).
                    BD0338BE

Comment

Hey juppekes.

Al jaren moet ik niet bijbetalen bij de afrekening van gas en elektriciteit.
                      Ik betaal gewoon elke maand teveel om zo bij de afrekening terug te krijgen, zo sta in nooit voor verrassingen.
                      Ik heb ook net mijn afrekening gekregen en van januari tot nu heb ik bijna €300 terug gekregen.
                      Ze hebben natuurlijk mijn maandelijkse betaling gezakt tot €102 maar deze zal ik subiet weer verhogen tot €150.
                      Zo krijg ik bij de afrekening in januari bij de overschakeling van leverancier met de groepsaankoop weer terug.
                      Bootjes

Comment

Als ik het hier allemaal bereken, dan betaal ik sinds 10 jaar niets, zelfs mijn zonnepanelen
                        in rekening gebracht, mijn GSC dekken samen met alle aftrek via belastingen de volledige installatie
                        en mijn aftrekbare groene lening die nu onlangs eindigde, enige kost die ik sinds een paar jaar betaal is de netvergoeding
                        en die wordt ook nog ruim gedekt door mijn GSC die nu nog tien jaar lopen, ik mag dus niet klagen, daar ik nog minstens
                        tot 2025 mijn terugdraaiende teller kan behouden.

Comment

Ik heb voor mijn gas eindafrekening bij Mega € 34, 62 terug gekregen en voor mijn elektriciteit € 46,46 . Geen zonnepanelen maar wel veel gestookt met mijn Flam kachel . Ook zijn we maar met ons tweetjes .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                            Hey juppekes.

Al jaren moet ik niet bijbetalen bij de afrekening van gas en elektriciteit.
                            Ik betaal gewoon elke maand teveel om zo bij de afrekening terug te krijgen, zo sta in nooit voor verrassingen.
                            Ik heb ook net mijn afrekening gekregen en van januari tot nu heb ik bijna €300 terug gekregen.
                            Ze hebben natuurlijk mijn maandelijkse betaling gezakt tot €102 maar deze zal ik subiet weer verhogen tot €150.
                            Zo krijg ik bij de afrekening in januari bij de overschakeling van leverancier met de groepsaankoop weer terug.
                            Inderdaad zo doe ik het ook, ik geef elke maand wat meer dan het bedrag dat ze voorgesteld hebben
                            En aan de afrekening krijg je dan geld terug gestort
                            Liever zo dan nadien moeten opleggen, komt wel op hetzelfde neer maar het is het gedacht wat telt

grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 19 augustus 2021, 15:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Misschien omdat een warmtepomp in het tussen seizoen ( rond de 10°C buiten) een rendement
                              kan halen tussen tussen 300 en 400% Sieg? (steek er 1.000 watt in en er komt +3.000 watt aan warmte uit)
                              Toch eens de werking bestuderen, de nieuwste modellen lucht/lucht halen een positief rendement tot buitentemperaturen van -10°C.
                              Wat info KLIK
                              Ja maar daar heb ik het niet over Geert, dat weet ik wel van het rendement, doch het blijft elektriciteit uiteraard
                              En als ik zelf meer wil betalen dan iemand met een warmtepomp moet dat in een "vrij" land toch wel kunnen zonder gestraft te worden.
                              Trouwens in enkele Scandinavische landen wordt je beloond om elektrisch te verwarmen, zelfs eigenlijk al in Nederland want die willen zo snel mogelijk van het gas af.

grts
                              Sieg

Comment

Working...
                              X