Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suikertaks ... hier gaan we weer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Suikertaks ... hier gaan we weer

Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
    "Aanleg hebben om zwaarder te worden", dat bestaat naar mijn mening niet.
    Een calorie is een calorie, gelijk wie ze eet.

Als je bedoeld dat sommigen moeilijk de "eet"verleidingen kunnen weerstaan of zich er niet toe kunnen brengen om wat meer te bewegen, dan volg ik je.
    Maar dat is een mentaal aspect en geen kwestie van geluk.
    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar het is nu eenmaal bon-ton om de schuld op externe factoren te schuiven.
    Zo heb ik volgens velen het "geluk" van een vrij efficiënte stofwisseling (82 kg voor 1,82m is niet slecht denk ik). De waarheid is dat ik het verschil maak in mijn bord en mijn glas, heeft verder niks met "geluk" te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Meestal gaat het dan ook nog eens om generaties die zo opgevoed worden. Kinderen uit kansarme gezinnen maken steevast grote kans op obesitas.
      Als je de hoeveelheid jeugd ziet die 's morgens als ontbijt op weg naar school een zak chips en frisdrank eet dan is er inderdaad iets mis met opvoeding. Maar ja, dan moet je wel de ouders opvoeden. En ouders die hun kinderen opvoeden die zijn ook zeldzaam. Waarom velen kinderen hebben is iets dat ik niet begrijp. Elke gelegenheid om ze niet te moeten zien is goed. En dan komt gemakzucht erbij kijken. Je kan een kind/tiener gemakkelijker een zak chip en frisdrank doen eten dan aan tafel zitten en een boterham doen eten. Maar volgens de moderne princiepes mag je je kinderen zo niet opvoeden, je bent bijna strafbaar als je ze niet geeft wat ze willen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Als je de hoeveelheid jeugd ziet die 's morgens als ontbijt op weg naar school een zak chips en frisdrank eet dan is er inderdaad iets mis met opvoeding. Maar ja, dan moet je wel de ouders opvoeden. En ouders die hun kinderen opvoeden die zijn ook zeldzaam. Waarom velen kinderen hebben is iets dat ik niet begrijp. Elke gelegenheid om ze niet te moeten zien is goed. En dan komt gemakzucht erbij kijken. Je kan een kind/tiener gemakkelijker een zak chip en frisdrank doen eten dan aan tafel zitten en een boterham doen eten. Maar volgens de moderne princiepes mag je je kinderen zo niet opvoeden, je bent bijna strafbaar als je ze niet geeft wat ze willen!
        Ja, helemaal juist, het is erg maar het is zo.
        Bij onze eigen kinderen zijn we zelfs érg ver gegaan, we hebben bewust de keuze gemaakt om ze NOOIT systematisch uit te besteden. Het heeft ons indirect véél geld gekost maar ik zou het zo weer doen.

Comment

"Aanleg hebben om zwaarder te worden", dat bestaat naar mijn mening niet.
          Een calorie is een calorie, gelijk wie ze eet.

Als je bedoeld dat sommigen moeilijk de "eet"verleidingen kunnen weerstaan of zich er niet toe kunnen brengen om wat meer te bewegen, dan volg ik je.
          Maar dat is een mentaal aspect en geen kwestie van geluk.
          Aan uw reactie te zien bent u de perfecte mens. [emoji107]
          Mocht ik van u zijn dan zou ik toch even wat meer opzoekingen doen alvorens onzin uit te kramen.
          Gelukkig is het maar uw mening en geen wetenschap. [emoji849]

Mijn echtgenote mag tien keer meer eten dan ikzelf, die wordt nooit dikker en zo zijn er genoeg mensen die steeds mager blijven.
          Er zijn er die veel minder eten en toch zwaarder blijven omdat ze bijvoorbeeld een zwaarder gestel hebben.
          Er zijn mensen van mijn grootte die 70 à 75 kg wegen of zelfs minder … sommigen daarvan vinden al wie zwaarder is een probleemgeval.

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar het is nu eenmaal bon-ton om de schuld op externe factoren te schuiven.
          Zo heb ik volgens velen het "geluk" van een vrij efficiënte stofwisseling (82 kg voor 1,82m is niet slecht denk ik). De waarheid is dat ik het verschil maak in mijn bord en mijn glas, heeft verder niks met "geluk" te maken.
          In het ziekenhuis kunnen ze anders perfect meten hoeveel uw skelet, ingewanden en noodzakelijk vocht (bloed o.a.) wegen en dus een gewicht waar je zonder 1 gram vet) nooit onder kan komen.
          Bij mij is dat 82 kg en ik ben 1 meter 73 groot.
          Ik kan begrijpen dat dit bij mensen met een leeg hoofd een pak minder is. [emoji848]

Jullie reacties zijn zeer ongepast voor mensen die wat zwaarder zijn zonder daar enige kennis van te hebben, maar daar ga ik me weinig aan ergeren want er zijn er ook die wat dommer zijn dan een ander. [emoji849]

Dat er bijkomende factoren een rol kunnen spelen is zeker een feit maar de ene komt bij van het minste, de andere mag eten wat hij wil.
          De ene kan wat sporten, de andere om mogelijks andere medische redenen niet.
          Vroeger een collega gehad die ook altijd zo’n commentaar had … plots had hij een of ander medisch probleem en was hij op nog geen jaar tijd 30 kg bijgekomen, zijn commentaar op anderen was heel snel over.

Dergelijke discussies zijn gewoon ongepast en ongegrond.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

@VerSeg

Eindelijk hier eens een correcte duiding, houding

Maar eerst, het topic gaat over taksen op gesuikerde frisdranken. Hierover kan en wil ik me niet uitspreken . Alleen, ik snap de bekommernis van de mensen achter het idee. Suiker is een stille zoete sluipmoordenaar. Onbewust, ongewild wordt men verslaafd aan suiker en willen we meer en meer. De huidige maatshcappij stimuleert helaas dit suikergebruik evenals het koolhydraatgebruik. Suikers zijn koolhydraaten, vetten ook ... Niet voor niets is diabetes type 2 aan een ware boom bezig. Een gevolg van uitputting van insulinemakende cellen in de pancreas. Een toestel steeds aan 150% laten draaien leidt tot een vervroegde panne.

Wat ik hier al allemaal gelezen heb doet me ergerlijk de wenkbrauwen fronsen ... Schoenmaker blijf bij je leest staat hier zeker op zijn plaats.

Wie denkt dat suiker zomaar een eenvoudig middeltje is om iets lekker te laten smaken (en waardoor mensen bedrogen worden omtrent smaak) nodig ik met alle plezier een dag of 3 uit om met een diabeet type 1 proberen gezond te leven en ervoor te zorgen dat hij niet teveel of te weinig insuline in spuit omdat de voedselsamenstelling onverwacht toch nutteloos toegevoegde suikers bevat. 40 jaar terug durfde ik dat te doen en kon ik inschatting doen van het aantal koolydraten en de nodige hoeveelheid insuline, momenteel is een restaurantbezoek een pure gok en kan ik tot 4 à 5 uur na de maaltijd na de maaltijd controles doen en teveel of tekort aan insuline proberen op te vangen. Dank U wel voedingsnijverheid om te pas en te onpas ongewenst en onaagevraagd suikers toe te voegen. Dank aan koks, bakkers, vleeshouwers ...
            Ketchup, industriële mayonaise, rode kool met applen en suiker, gestoofd willof met een gekaramiliseerde buitenlaag, salamie met suiker, geitenkaas in honing, zalm, ja zalm met 5% toegevoegde suiker, zwart Walkornbrood waar de kleur wordt behaald door verbrandde suiker om er maar een paar op te noemen. Confituur zonder extra toegevoegde suikers. Laat me niet lachen. Wanneer we hier confituur maken weet ik verdomd goed na iname en controle van de suikerspiegel welke een zelfegmaakte of gekochte confituur is en dan spreek ik nog niet over smaak.
            Niet voor niets wordt suiker een zoethouder genoemd (dubbel betekenis).
            Het menselijke lichaam is een uniek samenwerkend systeem. En zo zijn er regels, maar helaas geen exacte regels, wetenschap. Wat met voeding gebeurt tussen de opname en het latere gevoeg volgt wel een algemene regel, maar de uiteindelijke details van wat, waar, hoe voedingsstoffen worden opgenomen is bij iedereen uniek. Eveneens het stockeren van die voedingsstoffen is voor iedereen uniek. En ja, het spreekwoord dat iemand dik kan worden van water klopt wel. Dit betekent gewoon dat in de sijsvetering koolhydraten nu éénmaal sneller zichtbaar worden opgeslagen en helaas dat bepaal je niet zelf.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Ik vind persoonlijk dat er verschillende hier een hoge dunk van zichzelf hebben als ik dit zo lees
              Vooroordelen bij arm en rijk, voordelen over zwaardere mensen, vooroordelen over kinderen van kansarme gezinnen
              Ik zou me haast schamen wat er hier allemaal geschreven is
              Waarschijnlijk is dit gelukkig geschreven door mensen die denken perfect te zijn en rekenen zich blijkbaar bij de "rijke" mensen

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Ik vind persoonlijk dat er verschillende hier een hoge dunk van zichzelf hebben als ik dit zo lees
                Vooroordelen bij arm en rijk, voordelen over zwaardere mensen, vooroordelen over kinderen van kansarme gezinnen
                Ik zou me haast schamen wat er hier allemaal geschreven is
                Waarschijnlijk is dit gelukkig geschreven door mensen die denken perfect te zijn en rekenen zich blijkbaar bij de "rijke" mensen

grts
                Sieg
                Awel zeg Sieg, eindelijk eens iemand die onverbloemd de waarheid durf te zeggen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Mijn echtgenote mag tien keer meer eten dan ikzelf, die wordt nooit dikker en zo zijn er genoeg mensen die steeds mager blijven.
                  Er zijn er die veel minder eten en toch zwaarder blijven omdat ze bijvoorbeeld een zwaarder gestel hebben.
                  Er zijn mensen van mijn grootte die 70 à 75 kg wegen of zelfs minder … sommigen daarvan vinden al wie zwaarder is een probleemgeval.

Een vriend van mij inmiddels al jaren dood was altijd zeer slank maar zijn eetpatroon bestond dagelijks uit ongezond en vet eten altijd met friet en zonder soep, groenten lustte hij niet. Veel roken, overdag cola en in de avond bier. Hij zei altijd ik kan eten wat ik wil ik kom geen gram aan. Maar wanneer je aan de buitenkant niet vetter wordt kan je een binnenvetter zijn wat veel gevaarlijker is met organen verpakt in het vet. Hij woonde alleen, men vond hem dood in zijn stoel met zijn die dag gekochte camera in zijn handen.
                  Een moddervette buurvrouw met een kont waarop je een dienblad kon plaatsen klaagde vanuit haar voortuin tegen mij: 'ik word van waterdrinken nog dik'. Dus haar vetzucht lag aan het water en niet aan haar laadklep. Vijf minuten later kwam zoals dagelijks het Ijsboerke door de straat en ze liet haar zoon een schaal ijs met slagroom halen, maar ze stuurde haar zoon terug want ze had nog zo gezegd; 'Met veel slagroom.'
                  Ik onderschrijf overigens wat Sieg zegt dat veel problemen met ongezond eten ook afhankelijk kan zijn door hun sociale status en of opleidings niveau.
                  Last edited by Binnenuit; 6 augustus 2021, 11:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Maar wanneer je aan de buitenkant niet vetter wordt kan je een binnenvetter zijn wat veel gevaarlijker is met organen verpakt in het vet.
                    Maar toch hebben de meesten alleen commentaar op wie zichtbaar zwaarder is. [emoji848]

Een moddervette buurvrouw met een kont waarop je een dienblad kon plaatsen …/…
                    Ik onderschrijf overigens wat Sieg zegt dat veel problemen met ongezond eten ook afhankelijk kan zijn door hun sociale status en of opleidings niveau.
                    Hopelijk niemand van uw buren dat hier meeleest. [emoji849]
                    Het wordt hier met de dag meer en meer een sociaal debat en in plaats van elkaars foto’s te beoordelen is men de mensen aan het beoordelen! [emoji107]
                    Ik kan veronderstellen dat ook hier op dit forum mensen zitten met een verschillende sociale status of opleidingsniveau, moet men echt gaan oordelen op basis van hun uiterlijk of gewicht? [emoji33]
                    Volgens mij heeft Sieg dat ook nergens geschreven.
                    Sommigen hebben volgens de reacties in dit topic (die er ver over zijn) precies meer last van een gezwollen nek dan van een gezwollen buik. [emoji849]
                    Last edited by VerSeg; 6 augustus 2021, 16:02.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Niks schrijven wat ik niet gezegd heb hé, ik schrijf namelijk juist het tegenovergestelde
                      Dat sociale status en opleidingsniveau totaal daarmee niks te maken hebben !
                      En degenen die denken van wel, dat die een hoge dunk over zichzelf hebben

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Aan uw reactie te zien bent u de perfecte mens. [emoji107]
                        Mocht ik van u zijn dan zou ik toch even wat meer opzoekingen doen alvorens onzin uit te kramen.
                        Gelukkig is het maar uw mening en geen wetenschap. [emoji849]
                        Wat jij "onzin uitkramen" en "mening" noemt is nochthans een onbetwist wetenschappelijk feit.
                        De wet van behoud van energie is geen eigen mening/onzin uitkramen maar onwrikbare wetenschap.

En dit is natuurlijk wetenschappelijk onderbouwd.
                        Bepaalde mensen, waaronder een kennis van mij, hebben een verminderd aantal van sommige enzymen waardoor ze niet alle voeding verteren en metaboliseren (vooral eigeel, chocolade etc...). De ingenomen calorieën die niet omgezet worden in energie voor het lichaam verdwijnen echter niet in het niets. Zij verlaten het lichaam via natuurlijke weg en/of worden opgeslagen in de lever wat op termijn tot grote problemen kan leiden.

... de ene komt bij van het minste, de andere mag eten wat hij wil.
                        Het omgekeerde geval, waar als je 1 calorie zou eten er meer dan 1 calorie omgezette energie zou uit resulteren, is wetenschappelijk onmogelijk.
                        Ook al hoor je regelmatig dat soort uitspraken.
                        Het is niet omdat je een slank persoon een "pateeke" ziet eten dat je moet besluiten dat die alles kunnen eten zonder dikker te worden. Je weet niet wat die dagelijks daarnaast eten, wat hun activiteitsgraad is etc...
                        Misschien zie je die persoon wel een paar maanden later terug en zeg je "Wow, die is serieus bijgekomen".

Kijk, als je vind dat ik maar onzin uitkraam, dirigeer mij dan maar eens naar die wetenschappelijke artikelen/bevindingen die jouw uitspraken staven. Want om een of andere reden heb ik die niet kunnen vinden.

Comment

…/...
                          Uw en sommige anderen hun algemene arrogante en vernederende reacties in dit topic tegenover een bepaalde groep van de bevolking is hier het enige feit en onzin.
                          Welke studies iemand deed, wat die verdient of tot welke sociale klasse die behoort, daar heeft niemand iets op ze zeggen.
                          Ik zou bijna hopen dat deze om een of andere medische reden plots eens fors zou bijkomen zoals een collega van mij.
                          Da’s de enige oplossing om dergelijke mensen te laten inzien dat ze moeten stoppen met kritiek te uiten op anderen.
                          Dergelijke houding tegenover een medemens is gewoon onaanvaardbaar!
                          Wat de reden ook moge zijn dat iemand zwaarder, lichter, kleiner, groter of wat ook is, dat geeft niemand het recht om zichzelf als perfect te aanzien en op anderen kritiek te uiten, hetgeen sommigen hier wel graag doen.
                          U kent niemand zijn situatie, zijn medisch verleden en nog minder zijn eetgewoonten.

De kans op obesitas is voor een groot deel erfelijk bepaald. Het is nog niet bekend welke genetische factoren daarbij precies bij betrokken zijn.

En zoek ook eens de studie van UZA op, 64% van de belgen heeft in min of meerdere mate overgewicht ten opzichte van het ideale … jullie kritiek treft dus een heel groot deel van de bevolking!

Dergelijke discussies en commentaren horen gewoon niet te bestaan!
                          En als men toch graag mensen beoordeelt, de grootte van de nek zegt meer dan de grootte van de buik. [emoji849]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Mijn stelling was gewoon dat een nieuwe suikertaks, bovenop de reeds bestaande "gezondsheidstaks", een platte belasting is die haar doel volledig zou missen nl. de toenemende obesitas onder de bevolking terugdringen.

Onze overheid doet dat niet omdat zij zogezegd "bezorgd" is voor ons welzijn maar vooral omdat ons sociaal zekerheidssysteem alsmaar meer onder druk komt te staan naast het feit dat zij hopeloos op zoek zijn naar extra inkomsten.
                            Het is één vd fenomenen die onze sociale zekerheidskost doen stijgen; dus zeker niet de enige.

Ik voer dus geen kruistocht tegen overgewicht en degenen die dat meenden op te maken uit mijn commentaren ... dat laat ik dan maar aan hen, het raakt mij hoegenaamd niet.

Ik ben ook geen arts/specialist in ons menselijk metabolisme maar ik ben al jaren in het onderwerp geïnteresseerd en lees daarover regelmatig. Ik tracht me echter wel te beperken tot degelijk onderbouwde literatuur en zelfs dat lees ik met een kritische geest (auteur etc...).

Een artikel van een professor die al decennia lang actief onderzoek doet in dat terrein heeft op mij gewoon net iets meer impact.
                            Boutades ala "ja, van water drinken kan je dik worden" of "sommigen mogen eten wat ze willen", ... net iets minder.

De meeste van die "uitspraken" kan je gewoon terugbrengen tot ontwijk- of ontkenningsgedrag en de "nood" om de schuld extern te leggen ipv eens eerlijk naar hunzelf en kritisch hun eigen gedrag te bekijken.

Niemand hier, denk ik toch, zal ontkennen dat we met een stijgende trend van obesitas te maken hebben.
                            Ik meen ook dat niemand dat onberoerd mag laten, zeker omdat het fenomeen zich ook alsmaar meer uitbreidt onder jongeren.

Overgewicht is een keuze die je maakt. Toegevoegde suikers eten is ook een keuze van jezelf.
                            Je overgewicht "steken" op externe factoren is bijgevolg jezelf voor de gek houden.
                            Niemand verplicht je ook om die "suikerhoudende" producten vd voedselindustrie te eten.
                            De "verlaagde suikers" ea producten is ten andere booming bussiness dus keuze genoeg.

Ik heb dus geen nood aan een overheid die die keuze voor mij wil maken.
                            Zeker niet wanneer die zowiezo haar doel zal missen.

Comment

U kent niemand zijn situatie, zijn medisch verleden en nog minder zijn eetgewoonten.
                              Het was nochthans jij die stelde dat sommigen konden eten wat zij wilden zonder hun eet/beweeggedrag te kennen.

Weet niet wat je met dit artikel wil aantonen. Ik lees nergens iets dat jouw uitspraken staven.

En zoek ook eens de studie van UZA op, 64% van de belgen heeft in min of meerdere mate overgewicht ten opzichte van het ideale … jullie kritiek treft dus een heel groot deel van de bevolking!
                              Ja, inderdaad, overgewicht treft een groot deel vd bevolking. Dat wordt al jaren verkondigd door de media ea ... dus wat is eigenlijk uw punt?

Dergelijke discussies en commentaren horen gewoon niet te bestaan!
                              Ik zei al eerder dat ik niet in Wokeville leefde en schaam mij dan ook geen seconde om mijn mening.
                              Dat sommigen zoals uzelf vinden dat wanneer ze zich "aangesproken" voelen het recht hebben om de mening ve andere te "cancellen" maakt evenmin indruk op mij.
                              Ik weet dat de cancelcultuur populair is maar niemand heeft het recht om te bepalen waarover men kan debateren of niet.

En als men toch graag mensen beoordeelt, de grootte van de nek zegt meer dan de grootte van de buik. [emoji849]
                              In tegenstelling tot jouw zal ik mijn commentaren eerder beschaafd houden.

Comment

Het was nochthans jij die stelde dat sommigen konden eten wat zij wilden zonder hun eet/beweeggedrag te kennen.
                                Inderdaad, daarom had ik het ook over mijn eigen vrouw en niet over mensen die ik niet ken. [emoji849]
                                Info die ik ook in het ziekenhuis van specialisten krijg.
                                Weet niet wat je met dit artikel wil aantonen. Ik lees nergens iets dat jouw uitspraken staven.
                                Mensen met vooroordelen kan men nooit overtuigen, heeft dus ook geen zin om daar verder op in te gaan.

Ja, inderdaad, overgewicht treft een groot deel vd bevolking. Dat wordt al jaren verkondigd door de media ea ... dus wat is eigenlijk uw punt?
                                Dat je kritiek geeft op anderen en uzelve als heilige perfecte de hemel inprijst.

Ik zei al eerder dat ik niet in Wokeville leefde en schaam mij dan ook geen seconde om mijn mening.
                                Mensen zonder schaamte zijn de grootste pest van deze maatschappij!
                                Er is een groot verschil tussen een mening geven en anderen vernederen.

In tegenstelling tot jouw zal ik mijn commentaren eerder beschaafd houden.
                                Wat voor u beschaafd is. [emoji849]
                                Mocht ik van u zijn, ik zou iets aan die nek laten doen. [emoji1785]
                                Last edited by VerSeg; 7 augustus 2021, 16:36.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X