Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suikertaks ... hier gaan we weer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Suikertaks ... hier gaan we weer

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Wie maakt er nog soep ? Want als je die gereedgemaakt koopt, ja…zit er OOK suiker in !

Maar ne wortel pakken en ne prei en nen ajuin, en zelf een gezond soepje maken das natuurlijk te veel werk
    Zelfs als je de soep zelf klaarmaakt met verse groenten, dan zit er suiker in.
    Groenten bevatten nu eenmaal al suiker. [emoji6]

Een wortel bevat 4,3% suiker, een ui 5,1%, een zongedroogde tomaat 37,5%
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Gerafineerde suikers zijn de grootste vuiligheid voor je lichaam. Ze zijn verslavend en maken uw lichaam kapot.
      Welke koolhydraten je ook eet: enkelvoudige (suikers) of meervoudige (zetmelen), je lichaam zal ze allemaal omzetten/raffineren in glucose (monosacharide).
      Suikers worden sneller omgezet dan zetmelen wat voor veel mensen belangrijk is. Na sport, lichamelijke arbeid moet het spierglycogeen terug aangevuld worden. Hoe sneller dat gebeurt, hoe beter om spier/weefsel synthese mogelijk te maken.

De deskundigen hebben in deze gelijk en een gedragsaanpassing dringt zich op.
      We worden massaal veel te vet. Obesitas neemt pandemievormen aan. En suikers zijn net zoals zouten daar oorzaak van.
      Alle welvarende regio's zien inderdaad een toename van "overgewicht". Maar overgewicht is louter te wijten aan het feit dat mensen de zeer eenvoudige hoofdwet vd thermodynamica (behoud van energie) overtreden. M.a.w. als je meer calorieën eet dan je verbrand krijg je gewichtstoename (vet).

Je wordt dus niet "vet" van suiker te eten maar gewoon omdat je meer eet dan je verbrand. (Net zoals die domme uitspraak dat je van bananen eten dik wordt.)
      In die zin is dan ook wat je eet ondergeschikt aan hoeveel je eet.

Het ideaal zou zijn dat we meer gezonde frisdranken gaan drinken.
      Neen.
      Voor zij die dat willen ... eet wat je verbrand ... of ... beweeg wat meer.
      Zo simpel is het.
      En daar heb je geen regelneverij voor nodig om mensen zoals oa mezelf die al 56 jaar een gezond gewicht hebben te gaan pesten als ik een cola classic wil drinken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Zelfs als je de soep zelf klaarmaakt met verse groenten, dan zit er suiker in.
        Groenten bevatten nu eenmaal al suiker. [emoji6]

Een wortel bevat 4,3% suiker, een ui 5,1%, een zongedroogde tomaat 37,5%
        Dat is het em nu net VerSeg.
        Ik noem dat zelfs "fake news" van onze overheden, geflankeerd door bepaalde "voedseldeskundigen".
        En alsof dat nog niet genoeg is wordt op tijd en stond Pascal Naessens ten tonele getoverd...

Comment

@tcf : helemaal mee eens.
          Maar idd, aan bepaalde mensen kan je het niet kwijt : wat er niet in gaat komt er niet bij.
          Mijn eigenste schoonmoeder was altijd aan de corpulente kant, haar uitleg : ik verzwaar van water drinken. Jaja....
          Het allerergste op dat gebied vond ik een minister van volksgezondheid die geneeskunde had gestudeerd, kan je je een huisarts voorstellen die zegt "mijnheer u moet minder roken" en dan zijn sigaret uitduwt...
          En ja, de "voedingsdeskundigen" zijn een ander verhaal.

Comment

Gelukkig is er geen belasting op zeveren zoals reeds gezegd.

Mensen met een goed inkomen... Dat is echte zever. Het zijn net arme mensen die snel grijpen naar suikers. Het is goedkoop en verslavend. Ze zijn als drugadicts verslaafd aan suikers.
            Shoppen over de grens.... Dat zal zich alweer beperken tot net die groep van armen die nog net geld genoeg hebben om hun kop uit te werken en geen belastingen willen betalen. De zogezegd slimmen die denken winst te maken. Waren ze echter echt slim dan kochten ze lokaal. Of nog beter, niet dit. Maar gezonde voeding.
            Suiker is geen vijand.... Hier sla je de bal totaal verkeerd. Gerafineerde suikers zijn de grootste vuiligheid voor je lichaam. Ze zijn verslavend en maken uw lichaam kapot.

We worden massaal veel te vet. Obesitas neemt pandemievormen aan. En suikers zijn net zoals zouten daar oorzaak van.
            Hoe de overheid dit moet aanpakken is best wel een uitdaging.
            Een suikertax is geen onzin.
            Suikervervangers zijn ook niet goed. Logisch dat ze ook belast moeten worden.
            Echter loopt het bij uitvoering van die tax wat mis.
            Daardoor krijgen veel mensen de indruk dat het platte belasting is.
            Toch wel serieuze vooroordelen hoor Bert wat arm en rijk betreft ...

En die taksen dienen enkel om de staatskas te spijzen, niet meer en niet minder
            Ge geloofd toch zelf niet dat men dit doet voor onze gezondheid, moest dat echt zo zijn dan verbied men de verkoop, simpel

En in België is de frisdrank sowieso al enorm duur als je dit vergelijkt met onze buurlanden, dus er wordt al veel extra taks de staatskas ingebracht

Gelukkig woon ikzelf aan de grens, lekker goedkoop shoppen, scheelt mij zeker 50€ op een kar voeding
            Ook zijn de gezonde voedingen hier in België een pak duurder dan in de buurlanden, dus de logica van gezonde voeding promoten is klinkklare onzin !

En nu ga ik me een Cola'ke nemen sé

grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 4 augustus 2021, 19:29. Reden: typo
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
              Dat is het em nu net VerSeg.
              Ik noem dat zelfs "fake news" van onze overheden, geflankeerd door bepaalde "voedseldeskundigen".
              En alsof dat nog niet genoeg is wordt op tijd en stond Pascal Naessens ten tonele getoverd...
              Niet akkoord: tuurlijk weet ik dat er natuurlijke suikers in wortelen enz…zitten.
              Ik spreek over toegevoegde suikers. Die helemaal niet nodig zijn. Enkel en alleen om ons te conditioneren…
              Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

...
                Zo simpel is het.
                ...
                Ik ben erg blij met je reactie. Ik had die dan ook wat uitgelokt door kort door de bocht te gaan.
                Mijn excuus om je op de kast te jagen ;p Maar het was echt goed bedoeld.

Ik volg je redeneren en je hebt gelijk ook.
                Maar het leven is niet zo eenvoudig jammer genoeg.
                Suikers zijn erg verslavend. Zie maar hun succes in de super grote applicatie ervan.
                Mensen blijven mensen. Wat ze fijn vinden onderhouden ze. Niet noodzakelijk wat hun eigen belang ten goede zou komen.

Daarom wil de overheid ons aanzetten tot ander gedrag.
                Maar dat is echt niet eenvoudig hoor.

Ik snap de redenering van een tax op alles wat overdaad is. Suikers is daar deels onderdeel van. Matig gebruik en je komt er wel.
                Maar mensen en matig gebruik... Dat is zo een dingetje heh.
                We zien idem verhaal bij alcohol, tabac, maar ook ander dingen die fijn zijn.

Ik weet trouwens niet zeker of een platte tax nu echt de oplossing is om het probleem aan te pakken.
                Gaan we daar echt mensen mee aanzetten om hun gedrag aan te passen? Ik denk het niet.
                Wie het kan betalen koopt het toch.
                Een platte belasting betekend ook al snel meer armoede voor net die mensen die het al moeilijk hebben.
                Kan je het inkomen verhogen waarmee ze meer dingen kopen (zoals suikers) die ze beter niet zouden kopen.

Het is echt kei kei moeilijk die piste.

Mijn inziens zit er misschien meer in om via diverse wetten een kader te maken dat sensibiliseert.
                Zou dat iets zijn?
                Zal de overheid wel wat kosten ook. Iets wat ze niet graag zien. Overheid + kosten is iets dat niet goed samen gaat.
                Ook twijfelachtig. Zo zien we dat bv het ontmoedigen van roken niet erg goed werkt. Desondanks de vele maatregelen en de zeer dure accijnzen op tabac.
                Idem verhaal bij alcohol.

Misschien een idee om dit in te burgeren via de scholen. Als we de jeugd al kunnen bereiken....
                Het is ook dat alternatieven meestal stukken duurder zijn. Wordt het weer een economische kwestie.
                Als je maar 1000 euro inkomen hebt per maand dan is er geen geld voor veel gezonde voeding, sport, cultuur,....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  kan je je een huisarts voorstellen die zegt "mijnheer u moet minder roken" en dan zijn sigaret uitduwt...
                  Toen ik begon te werken (40 jaar geleden) hadden we tijdens de jaarlijkse medische controle een bedrijfsarts die sigaren zat te roken terwijl hij iedereen onderzocht.
                  Die vroeg dan of ik rookte, ik antwoordde daarop dat ik niet rookte, zijn reactie was dan "dat is goed"...

Op het werk zie ik dat de "zwaardere collega's" vooral frisdrank, koffie met suiker en warme chocomelk drinken, en dat er ook verschillende bij zijn die altijd wel iets in de buurt hebben om te snoepen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Op het werk zie ik dat de "zwaardere collega's" vooral frisdrank, koffie met suiker en warme chocomelk drinken, en dat er ook verschillende bij zijn die altijd wel iets in de buurt hebben om te snoepen.
                    En dan?

Ik weet, dat is kort door de bocht. Maar ik heb ook collega's die te zwaar zijn (ik ook trouwens) en collega's die je onder de deur kan schuiven. De ene eet en drinkt wat hij wil, de andere 1 tomaat en kraantjeswater. De ene zit goed in zijn vel, de andere is al 2 jaar thuis met depressie. Heeft het ene wat met het andere te maken? Waarschijnlijk niet. Maar ik heb toch al vaak vastgesteld dat mensen die wat meer gewicht en grotere maten hebben vaker bij die groep zitten die zich zelf beter voelt, vlotter in de omgang is en het minste ziek is. Geen wetenschappelijk verantwoorde statistiek maar gewoon wat ik zelf zie rondom mij.

Ja, het zou beter zijn moest ik 10kg minder wegen. Zou ik me zelf beter voelen? Misschien wat minder kwaaltjes van zere gewrichten. Maar ik zou me geen gelukkiger mens voelen.? Waarschijnlijk niet omdat ik de hele tijd zou lopen zeuren over de rotzooi die ik moet eten. Misschien leef ik 5 jaar langer met 10kg minder. Misschien wordt ik morgen door een autobus omver gereden.

Ik vraag me serieus af waarom we nu allemaal zo oud moeten worden. Het is al genoeg bewezen dat het menselijk lichaam eigenlijk over zijn beste heen is als we 30 jaar oud zijn. En als je dan als die super-oudjes hoort in de media.... "waarom ben je zo oud geworden?"..... "elke dag mijn sigaren", "elke dag mijn glaasje", "elke dag mijn ..." Ik heb er daar nog nooit iemand horen zeggen "elke dag mijn rauwe wortelen", "elke dag niets anders dan water en fruit", "elke dag mijn powertraining"....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      En dan?

Ik weet, dat is kort door de bocht. Maar ik heb ook collega's die te zwaar zijn (ik ook trouwens) en collega's die je onder de deur kan schuiven. De ene eet en drinkt wat hij wil, de andere 1 tomaat en kraantjeswater. De ene zit goed in zijn vel, de andere is al 2 jaar thuis met depressie. Heeft het ene wat met het andere te maken? Waarschijnlijk niet. Maar ik heb toch al vaak vastgesteld dat mensen die wat meer gewicht en grotere maten hebben vaker bij die groep zitten die zich zelf beter voelt, vlotter in de omgang is en het minste ziek is. Geen wetenschappelijk verantwoorde statistiek maar gewoon wat ik zelf zie rondom mij.

Ja, het zou beter zijn moest ik 10kg minder wegen. Zou ik me zelf beter voelen? Misschien wat minder kwaaltjes van zere gewrichten. Maar ik zou me geen gelukkiger mens voelen.? Waarschijnlijk niet omdat ik de hele tijd zou lopen zeuren over de rotzooi die ik moet eten. Misschien leef ik 5 jaar langer met 10kg minder. Misschien wordt ik morgen door een autobus omver gereden.

Ik vraag me serieus af waarom we nu allemaal zo oud moeten worden. Het is al genoeg bewezen dat het menselijk lichaam eigenlijk over zijn beste heen is als we 30 jaar oud zijn. En als je dan als die super-oudjes hoort in de media.... "waarom ben je zo oud geworden?"..... "elke dag mijn sigaren", "elke dag mijn glaasje", "elke dag mijn ..." Ik heb er daar nog nooit iemand horen zeggen "elke dag mijn rauwe wortelen", "elke dag niets anders dan water en fruit", "elke dag mijn powertraining"....
                      goed gezegd
                      Is mij ook al opgevallen dat degenen met een maatje meer zich optimistischer opstellen en over het algemeen voor het plezier in een groep zorgen

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Gelukkig is er geen belasting op zeveren zoals reeds gezegd.

Gerafineerde suikers zijn grote vuiligheid voor het lichaam. Het heeft in het lichaam GEEN ENKELE FUNCTIE buiten dik maken. Het enige wat er in zit zijn calorieën.
                        Als het dan toch een functie zou moeten hebben is het bv de diabeet dat te laag staat en snel even opgekrikt moet worden in suikerspiegel.

Even uw feiten....
                        Mensen met een goed inkomen... Dat is echte zever. Het zijn net arme mensen die snel grijpen naar suikers. Het is goedkoop en verslavend. Ze zijn als drugadicts verslaafd aan suikers.
                        Shoppen over de grens.... Dat zal zich alweer beperken tot net die groep van armen die nog net geld genoeg hebben om hun kop uit te werken en geen belastingen willen betalen. De zogezegd slimmen die denken winst te maken. Waren ze echter echt slim dan kochten ze lokaal. Of nog beter, niet dit. Maar gezonde voeding.
                        Suiker is geen vijand.... Hier sla je de bal totaal verkeerd. Gerafineerde suikers zijn de grootste vuiligheid voor je lichaam. Ze zijn verslavend en maken uw lichaam kapot.

Hoe de overheid dit moet aanpakken is best wel een uitdaging.
                        Een suikertax is geen onzin.
                        Suikervervangers zijn ook niet goed. Logisch dat ze ook belast moeten worden.
                        Echter loopt het bij uitvoering van die tax wat mis.
                        Daardoor krijgen veel mensen de indruk dat het platte belasting is.
                        Eindelijk iemand die het begrijpt ;-)

Comment

Ik ben erg blij met je reactie. Ik had die dan ook wat uitgelokt door kort door de bocht te gaan.
                          Mijn excuus om je op de kast te jagen ;p Maar het was echt goed bedoeld.
                          Geen probleem en geen excuses nodig Bert.
                          Ik woon niet in Wokeville (je weet wel die woke-cultuur) dus ik ben niet makkelijk op de kast te jagen. Bovendien hou ik van een stevig debat en kan goed met ieders standpunt om.

Ik weet trouwens niet zeker of een platte tax nu echt de oplossing is om het probleem aan te pakken.
                          Gaan we daar echt mensen mee aanzetten om hun gedrag aan te passen? Ik denk het niet.
                          Wie het kan betalen koopt het toch.
                          Een platte belasting betekend ook al snel meer armoede voor net die mensen die het al moeilijk hebben.
                          Kan je het inkomen verhogen waarmee ze meer dingen kopen (zoals suikers) die ze beter niet zouden kopen.
                          Naar mijn ervaring is bestraffing een weinig efficiënte manier om gedrag te wijzigen.
                          Een suikertaks treft, zoals gezegd, iedereen dus ook degenen die verantwoord met "toegevoegde" suiker omgaan. Begrijpelijk dat die dan ook zo'n taks als eerder onrechtvaardig en onnodig ervaren.

Onze overheid zou ook eens kunnen werken met beloning ipv bestraffing.
                          Waarom niet de BTW op groenten en fruit afschaffen? Om maar een vb te geven.
                          Het terugverdien-effect lijkt mij daar duidelijk. Gezonder eten - minder aandoeningen door overgewicht - minder druk op de sociale zekerheidskas.

Misschien een idee om dit in te burgeren via de scholen. Als we de jeugd al kunnen bereiken....
                          Dat is wat ik al langer vind. Geef de kinderen van jongs af aan eens wat betere en vooral wetenschappelijk onderbouwde info over voeding en ons lichamelijk metabolisme. En bij uitbreiding de bevolking in het algemeen want er bestaan teveel misverstanden daaromtrent.

Meer bewegen, sporten onder alle lagen vd bevolking is ook zo'n punt. Niet makkellijk natuurlijk met al die verleidingen van continue TV, internet, social media, smartphones etc... waardoor we alsmaar meer een zittend leven gaan leiden.

Comment

Voor zij die dat willen ... eet wat je verbrand ... of ... beweeg wat meer.
                            Zo simpel is het.
                            En daar heb je geen regelneverij voor nodig om mensen zoals oa mezelf die al 56 jaar een gezond gewicht hebben te gaan pesten als ik een cola classic wil drinken.
                            Zo simpel is het niet. [emoji849]
                            Je hebt het geluk geen aanleg te hebben echt zwaarder te worden en vlot een gezond gewicht te kunnen houden.
                            Dat betekent echt niet dat het voor iedereen even eenvoudig is.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

"Aanleg hebben om zwaarder te worden", dat bestaat naar mijn mening niet.
                              Een calorie is een calorie, gelijk wie ze eet.

Als je bedoeld dat sommigen moeilijk de "eet"verleidingen kunnen weerstaan of zich er niet toe kunnen brengen om wat meer te bewegen, dan volg ik je.
                              Maar dat is een mentaal aspect en geen kwestie van geluk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Toch wel serieuze vooroordelen hoor Bert wat arm en rijk betreft ...

En die taksen dienen enkel om de staatskas te spijzen, niet meer en niet minder
                                ...

Ja taxen, taxen.... Het is zo iets.
                                De overheid voorziet in heel wat en dat moet allemaal betaald worden ergens.
                                Dus ze zoeken een zondebok. Als het bovendien een gedrag kan aanpassen EN ergens anders besparen komt hun dat goed uit.

We zien dat bv de grote jacht op snelheidsovertreders toch behoorlijk goed werkt.
                                Desondanks onze boetes niet zo hoog zijn als in het buitenland, niemand krijgt ze graag.
                                Waar we vroeger lekker scheurden en gierden door de straten lijkt dat tijdperk toch achter ons te liggen.
                                Ergens moet er toch iets van aan zijn dat boetes werken.

Taxen zijn eigenlijk hetzelfde. Maar meer verdoken.

Arm en rijk.... Ja ik vertrek een beetje vanuit de cliche omdat dit in grote lijnen weergeeft waar het op neer komt.
                                Zelf ben ik lange tijd verzekeringsadviseur geweest en ik heb veel gezien achter gesloten deuren.
                                Het klopt dat het niet 1 verhaal is dat van toepassing is op allen. Er zijn wel rode draden door al die verhalen.

De inkomens voor heel wat mensen zijn te laag. En Belgie is een erg duur land.

Voor zie graag eens een echte cola drinkt, sporadisch, stelt zich eigenlijk geen probleem. Je betaald verhoudingsgewijs maar een kleine straf voor een deugt.
                                Echter voor mensen met een zeer laag inkomen is dit een economische realiteit dat ze verplicht naar goedkope voeding moeten grijpen.
                                Die suikerproducten zijn snelle suikers, snelle brandstoffen en goedkoop. Dat past bij hun budget. Niet dat er een andere keuze is voor die mensen.
                                Meestal gaat het dan ook nog eens om generaties die zo opgevoed worden. Kinderen uit kansarme gezinnen maken steevast grote kans op obesitas.

Ik vind het idee van een lagere BTW op groeten en fruit een erg goed idee. Het zou de boeren ook wat helpen denk ik. Maar het probleem zal ruimer zijn dan enkel dit.
                                Suikerproducten bewaren nu eenmaal ook langer dan een krop sla, een tomaat,.... Suiker is een zeer goedkoop bewaarmiddel.

Je woont aan de grens. Wij wonen op pakweg 40Km van de grens met Frankrijk. Nederland is dichterbij maar daar vinden we niet zo ons ding. Het is een andere markt.
                                Af en toe gaan we ook shoppen in Frankrijk en doen daar een gunstig zaakje op.
                                Het klopt dat de prijzen daar een flink stuk lager liggen.
                                Maar wij doen het vooral in de eerste plaats omdat we daar producten kunnen kopen die in Belgie niet zo goed zijn.

Lang verhaal kort....
                                Een platte tax op suikers is idd moeilijk. Je treft verkeerde doelgroepen en er is geen goed alternatief.

Comment

Working...
                                X