Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 11 komt eraan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Windows 11 komt eraan.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Die keuzes heb je toch?
    Ja dat wel maar Microsoft laat geen kans onbenut om te leuren met Edge en Onedrive moet je in Windows 11 bewust verwijderen om van die ongewilde cloud synchronisatie af te raken.

    Comment


    • Re: Windows 11 komt eraan.

      Frank, werk je nu zelf op een Pc of op een MAC?
      Dat van die browser kan wel allemaal zijn maar ik geraak een andere niet gewoon.
      Ik ben zeer gehecht aan Edge.
      Maar ik geef het grif toe, Safari is de mooiste van alle browsers.
      En werkt ook op een Windows Pc.
      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • Re: Windows 11 komt eraan.

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Frank, werk je nu zelf op een Pc of op een MAC?
        Dat van die browser kan wel allemaal zijn maar ik geraak een andere niet gewoon.
        Ik ben zeer gehecht aan Edge.
        Maar ik geef het grif toe, Safari is de mooiste van alle browsers.
        En werkt ook op een Windows Pc.
        Ik werk op een oudere Intel CPU (8700K) Windows 11 desktop en recent een nieuwe laptop met 11800H CPU en hetzelfde besturingssysteem. De laatste 15 jaar gebruik ik onafgebroken Firefox omwille van de Adblock add-ons. Misschien moet ik eens de overstap wagen naar een andere browser met gelijkaardige mogelijkheden? Maar bij Edge wordt dan weer met Bing geleurd als zoekmachine..

        Comment


        • Re: Windows 11 komt eraan.

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Ik ben het daar niet zo mee eens.
          Zelf ben ik ook op de IT trein gestapt in de jaren 70. Toen was ik nog een snotneus-nerd.

          Er was al enige tijd ontwikkeling rond microprocessoren. Vooral Motorola zat in dat goedkope marktsegment met eenvoudige microprocessoren. Ze zijn er trouwens mee naar de maan gevlogen in 66?
          Een sterke voorloper was wel Zilog met zijn Z80 processor. Sinclair was een afnemer van hen later.
          Heeft een sterke toepassing gekend in de Tandy TRS80 ook.

          Voor de consument speelde meerdere spelers. Zoals Atari en Commodore met de Motorola chip.
          Toen was al duidelijk dat het "ding" naar de consument zou gebracht worden.

          Maar het bleef lang uit aan standaarden.
          Mainframe en minisystemen waren toen de norm binnen het bedrijf.
          Iets waar de ICT later veel aan herinnerd zou worden.

          Het was IBM dat een toestel had dat klaar was om de competitie aan te gaan met Tandy en zich richte op de professionele markt van MKB. Toen met de IBM-XT.
          Het was geen succes en IBM heeft het patent laten vallen.
          DAT was even een vergissing!
          De IBM-XT was toen erg duur. Ik had er een. Omgerekend nu moet dat ergens (zonder inflatie) iets van 10.000 euro geweest zijn.

          Doordat het patent vervallen was kon de concurentie er op springen met "de Clone".
          Prijzen daalde als sneeuw voor de zon.
          Ondertussen waren enkele top medewerkers bij Zilog vertrokken om Intel op te richten.
          De Intel chip was gebaseerd op een ontwerp van Zilog.
          Zelfs mainframes werden gebouwd met die chips.

          In die tijd kwam ook het besturingssyteem CP/M erg op. Het bestond al op Tandy.

          Gates had het idee om het na te maken en enkele functies er aan toe te voegen zoals de directory structuur.
          MS-DOS was geboren. (het is iets meer complex dan dit want DOS was ontworpen voor IBM)
          In combinatie met de hardware clones was dit een super groot succes en super tandem.
          De rest kennen jullie.

          Veel denken dat Windows een uitvinding is van Gates. Maar ook dat klopt niet helemaal. Gates heeft gewoon andere software geplagieerd en tot Windows gedoopt.
          Apple was toen ook in de running met een gelijkaardig idee maar richte zich op de grafische industrie vooral.
          Ik was er ook bij in die tijd.
          Ik heb de "stiel" geleerd bij IBM via een herscholing van de RVA.
          Uit 160 man waren er 15 geselecteerd waaronder bibi, na het verhaal hoe ik zelf met een microprocessorboard een werkzame computer had gebouwd (met de Microsoft Basic op cassette dus).
          De printer was een telex die je toen bij de RTT mocht gaan afhalen. Het ding stond in de kelder met een kabel langs de trapleuning.
          Ik had de outputtabel van de printroutine van Bill gates gepatcht om de ASCII characters zo goed en zo kwaad mogelijk te vervangen door de 32 Baudot symbolen.
          Toen na de selectie één van de piefen van IBM mij in de lift op de schouder tikte en zei "als ik jou was zou ik die microcomputers vergeten" moest ik aan het verhaal van Bill Gates denken die in de lift bij IBM als de boodschappenjongen werd beschouwd.
          Ik was uiteraard op dat moment meer dan 10 jaar te vroeg, maar om de eerste PC's aan de IBM AS/400 te koppelen heb ik een grote doos met evaluatiesoftware gekregen recht van Boca Raton, FLA. MS' eigen administratie draaide toen ook nog op IBM mini's.
          En toen we een testversie van het systeem hadden op NT/SQL Server en naar IBM gingen voor een benchmark naast een kleine AS/400, zeiden ze daar doodgewoon dat het de moeite niet was want ze konden daar toch niet aan tippen (het ging toen over ong 500.000 BEF voor een NT server en 2 MIO voor een IBM mini, die dan nog veel trager was).
          Maar in de bank en beurswereld speelt men nog graag zeker, de backoffice van Bolero (KBC Securities) draait blijkbaar nog altijd op AS/400, terwijl Keytrade Bank van voor de eeuwwisseling al op Windows servers draait (zie verhaal hierboven).

          Bill Gates was een gladde rekel, en MS-DOS was gewoon CP/M met de namen van een aantal commandos veranderd (als je 'CAT' drukte in de eerste versie van MS-DOS kreeg je evengoed de lijst van bestanden zoals met 'DIR').
          Maar die gast van CP/M was zo stom om 100 of 150 $ te vragen voor de systeemdisk van de originele IBM PC, terwijl MS-DOS gratis was (ik heb met de zolder op te ruimen nog een volledig intact exemplaar gevonden, heb er nog 450 € voor gekregen van een verzamelaar).
          Het eerste Windows platform voor bedrijfsdoeleinden was ook niet van Gates.
          Windows NT was een volledige rewrite door het team dat Unix had ontwikkeld met een Windows skin. Tot versie 3 was Windows rommel, Windows 95 was al iets beter en bruikbaar als werkstation maar crashte nog regelmatig.
          Ook SQL Server heeft hij overgekocht van Sybase.

          Het is ook nog eens kantje boordje geweest toen Bill Gates niet geloofde in het internet. Ze hebben hem moeten pushen.
          Dan heeft hij op één of andere manier Netscape buiten spel gezet (zoals hij vroeger met Wordperfect had gedaan).

          Met Apple is het ook een keer bijna gedaan geweest, ze hebben Steve Jobs moeten terugroepen.

          Het zijn mooie herinneringen .

          Uiteraard hou ik de cloud toestanden buiten.
          Ik heb trouwens vandaag toch even gevloekt omdat het oude trouwe EOS Utility - waarmee ik handig enkel de nieuwe foto's download in folders per datum - weer geen USB connectie herkende.
          Het ging trouwens nog wel vlak na de update, ik heb een vermoeden dat het Windows Camera is dat de zaak gekaapt heeft.
          Vroeger ging het ook met Fotos, maar dat is nu ook een cloudspeeltje geworden.

          Blijkbaar kan Adobe Bridge dat ook, komt wel in orde.
          Zo goed Canon is in camera's en lenzen, zo wanhopig zijn ze in hun utilities.

          PS: hier ook Firefox als browser (en Avast Secure Browser over VPN voor de gevaarlijke dingen)
          Last edited by palombian; 3 januari 2023, 21:42.

          Comment


          • Re: Windows 11 komt eraan.

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Maar bij Edge wordt dan weer met Bing geleurd als zoekmachine..
            Net als bij IE kan je toch ook hiermee Google als standaard instellen?

            Volg stapsgewijze instructies om Google in te stellen als standaard zoekmachine voor Microsoft Edge. Stel dit nu in en zoek rechtstreeks via je adresbalk.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Windows 11 komt eraan.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Net als bij IE kan je toch ook hiermee Google als standaard instellen?

              https://www.google.com/intl/nl_nl/ho...sp-edge-p.html
              Uiteraard maar op een gegeven moment ontwikkel je toch een bepaalde aversie tegen al die opdringerigheid. En het helpt ook niet dat de standaard startpagina MSN van Edge vol met clickbait advertenties staat

              Comment


              • Windows 11 komt eraan.

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Uiteraard maar op een gegeven moment ontwikkel je toch een bepaalde aversie tegen al die opdringerigheid. En het helpt ook niet dat de standaard startpagina MSN van Edge vol met clickbait advertenties staat
                Men moet dat ook eens op een andere manier proberen bekijken denk ik. [emoji6]

                Als men een Mercedes koopt, dan staan er toch ook geen velgen van BMW op?
                En als men in een Ford (bepaalde uitvoeringen) standaard een Sony radio heeft, dan klaagt men toch ook niet dat het geen B&O is?
                Sommige zaken kan men aanpassen, anderen niet.

                Klinkt misschien een raar vergelijk, maar men koopt een product zoals de ontwerper het ontwikkeld heeft met zijn voorkeuren en rekening houdend met een gemiddelde gebruiker.
                Als men bepaalde zaken liever anders heeft, dan kan men altijd (al dan niet beperkt) aanpassingen doen.

                Zo is dat ook met Microsoft producten, zij maken die met vooral hun eigen ontwikkelingen erin en met producten van ontwikkelaars waar ze mee samenwerken.
                De standaard configuratie is zodanig dat de meeste mensen ermee kunnen starten en indien ze hulp nodig hebben dat ze op een redelijk uniforme manier support kunnen geven.

                Zelf heb ik ook graag Google als standaard zoekmachine, dat stel ik dan gewoon zo in.
                Wil men een andere standaard browser, dan kan men dat eveneens aanpassen.

                Met miljoenen gebruikers is het anders niet zo eenvoudig om een product te maken dat voor iedereen perfect is … er zal altijd wel iets zijn dat ons (ook mezelf) niet aanstaat. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Windows 11 komt eraan.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Men moet dat ook eens op een andere manier proberen bekijken denk ik. [emoji6]

                  Als men een Mercedes koopt, dan staan er toch ook geen velgen van BMW op?
                  En als men in een Ford (bepaalde uitvoeringen) standaard een Sony radio heeft, dan klaagt men toch ook niet dat het geen B&O is?
                  Sommige zaken kan men aanpassen, anderen niet.

                  Klinkt misschien een raar vergelijk, maar men koopt een product zoals de ontwerper het ontwikkeld heeft met zijn voorkeuren en rekening houdend met een gemiddelde gebruiker.
                  Als men bepaalde zaken liever anders heeft, dan kan men altijd (al dan niet beperkt) aanpassingen doen.

                  Zo is dat ook met Microsoft producten, zij maken die met vooral hun eigen ontwikkelingen erin en met producten van ontwikkelaars waar ze mee samenwerken.
                  De standaard configuratie is zodanig dat de meeste mensen ermee kunnen starten en indien ze hulp nodig hebben dat ze op een redelijk uniforme manier support kunnen geven.

                  Zelf heb ik ook graag Google als standaard zoekmachine, dat stel ik dan gewoon zo in.
                  Wil men een andere standaard browser, dan kan men dat eveneens aanpassen.

                  Met miljoenen gebruikers is het anders niet zo eenvoudig om een product te maken dat voor iedereen perfect is … er zal altijd wel iets zijn dat ons (ook mezelf) niet aanstaat. [emoji6]
                  50% mee eens. Bij veel van die automerken bestaan ook specifieke tuning firma's om de gebruikers extra opties te beiden die bij de standaard wagens niet verkrijgbaar zijn.

                  Ik ben overigens wel blij dat de veiligheid van Windows er de laatste jaren flink op vooruit is gegaan

                  Comment


                  • Windows 11 komt eraan.

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    50% mee eens. Bij veel van die automerken bestaan ook specifieke tuning firma's om de gebruikers extra opties te beiden die bij de standaard wagens niet verkrijgbaar zijn.

                    Ik ben overigens wel blij dat de veiligheid van Windows er de laatste jaren flink op vooruit is gegaan
                    Voor auto’s bestaan er inderdaad Tuning bedrijven.
                    Voor een operatig system zoals Windows bestaan er dan ook duizenden andere bedrijven die opties, aanpassingen, … aanbieden.

                    Wat Windows en ook MacOS betreft kan men inderdaad stellen dat ze met de jaren toch wel veel meer te bieden hebben dan vroeger.
                    Men heeft ook meer en meer de kans iets aan te passen, hetgeen vroeger op Apple producten nog veel beperkter was.
                    Perfectie zal men nooit hebben. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Windows 11 komt eraan.

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Ik was er ook bij in die tijd.
                      Ik heb de "stiel" geleerd bij IBM via een herscholing van de RVA.
                      Uit 160 man waren er 15 geselecteerd waaronder bibi, na het verhaal hoe ik zelf met een microprocessorboard een werkzame computer had gebouwd (met de Microsoft Basic op cassette dus).
                      De printer was een telex die je toen bij de RTT mocht gaan afhalen. Het ding stond in de kelder met een kabel langs de trapleuning.
                      Ik had de outputtabel van de printroutine van Bill gates gepatcht om de ASCII characters zo goed en zo kwaad mogelijk te vervangen door de 32 Baudot symbolen.
                      Toen na de selectie één van de piefen van IBM mij in de lift op de schouder tikte en zei "als ik jou was zou ik die microcomputers vergeten" moest ik aan het verhaal van Bill Gates denken die in de lift bij IBM als de boodschappenjongen werd beschouwd.
                      Ik was uiteraard op dat moment meer dan 10 jaar te vroeg, maar om de eerste PC's aan de IBM AS/400 te koppelen heb ik een grote doos met evaluatiesoftware gekregen recht van Boca Raton, FLA. MS' eigen administratie draaide toen ook nog op IBM mini's.
                      En toen we een testversie van het systeem hadden op NT/SQL Server en naar IBM gingen voor een benchmark naast een kleine AS/400, zeiden ze daar doodgewoon dat het de moeite niet was want ze konden daar toch niet aan tippen (het ging toen over ong 500.000 BEF voor een NT server en 2 MIO voor een IBM mini, die dan nog veel trager was).
                      Maar in de bank en beurswereld speelt men nog graag zeker, de backoffice van Bolero (KBC Securities) draait blijkbaar nog altijd op AS/400, terwijl Keytrade Bank van voor de eeuwwisseling al op Windows servers draait (zie verhaal hierboven).

                      Bill Gates was een gladde rekel, en MS-DOS was gewoon CP/M met de namen van een aantal commandos veranderd (als je 'CAT' drukte in de eerste versie van MS-DOS kreeg je evengoed de lijst van bestanden zoals met 'DIR').
                      Maar die gast van CP/M was zo stom om 100 of 150 $ te vragen voor de systeemdisk van de originele IBM PC, terwijl MS-DOS gratis was (ik heb met de zolder op te ruimen nog een volledig intact exemplaar gevonden, heb er nog 450 € voor gekregen van een verzamelaar).
                      Het eerste Windows platform voor bedrijfsdoeleinden was ook niet van Gates.
                      Windows NT was een volledige rewrite door het team dat Unix had ontwikkeld met een Windows skin. Tot versie 3 was Windows rommel, Windows 95 was al iets beter en bruikbaar als werkstation maar crashte nog regelmatig.
                      Ook SQL Server heeft hij overgekocht van Sybase.

                      Het is ook nog eens kantje boordje geweest toen Bill Gates niet geloofde in het internet. Ze hebben hem moeten pushen.
                      Dan heeft hij op één of andere manier Netscape buiten spel gezet (zoals hij vroeger met Wordperfect had gedaan).

                      Met Apple is het ook een keer bijna gedaan geweest, ze hebben Steve Jobs moeten terugroepen.

                      Het zijn mooie herinneringen .

                      Uiteraard hou ik de cloud toestanden buiten.
                      Ik heb trouwens vandaag toch even gevloekt omdat het oude trouwe EOS Utility - waarmee ik handig enkel de nieuwe foto's download in folders per datum - weer geen USB connectie herkende.
                      Het ging trouwens nog wel vlak na de update, ik heb een vermoeden dat het Windows Camera is dat de zaak gekaapt heeft.
                      Vroeger ging het ook met Fotos, maar dat is nu ook een cloudspeeltje geworden.

                      Blijkbaar kan Adobe Bridge dat ook, komt wel in orde.
                      Zo goed Canon is in camera's en lenzen, zo wanhopig zijn ze in hun utilities.

                      PS: hier ook Firefox als browser (en Avast Secure Browser over VPN voor de gevaarlijke dingen)
                      Inderdaad leuke herinneringen.

                      Ik zou het ook vreselijk vinden dat mijn fotografie software zou gekaapt worden door een veel dommere Windows app. Gelukkig werkt Nikon NX Studio hier wel goed voor het sorteren en bewerken van foto's. Ik ben trouwens net begonnen met het updaten van mijn cold backup HDD's waar mijn RAW foto's WEL horen te staan. Ik gebruik hiervoor trouwens Allway Sync

                      Comment


                      • Re: Windows 11 komt eraan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Voor auto’s bestaan er inderdaad Tuning bedrijven.
                        Voor een operatig system zoals Windows bestaan er dan ook duizenden andere bedrijven die opties, aanpassingen, … aanbieden.

                        Wat Windows en ook MacOS betreft kan men inderdaad stellen dat ze met de jaren toch wel veel meer te bieden hebben dan vroeger.
                        Men heeft ook meer en meer de kans iets aan te passen, hetgeen vroeger op Apple producten nog veel beperkter was.
                        Perfectie zal men nooit hebben. [emoji6]
                        Als MS zou stoppen met het pushen van zijn eigen mottige velgen zou ik perfect tevreden zijn

                        Comment


                        • Re: Windows 11 komt eraan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Als MS zou stoppen met het pushen van zijn eigen mottige velgen zou ik perfect tevreden zijn
                          Bwa, met een beetje polish laat je die wel blinken. [emoji57]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Windows 11 komt eraan.

                            Je kan windows 11 met één lijn powershell strippen... - en ja ook onedrive is dan - weg!

                            Comment


                            • Re: Windows 11 komt eraan.

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Je kan windows 11 met één lijn powershell strippen... - en ja ook onedrive is dan - weg!
                              Misschien dit hier even neerzetten.
                              1) de opdarcht
                              2) hoe die te lanceren
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • Re: Windows 11 komt eraan.

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Ik was er ook bij in die tijd.
                                ...
                                Ja zo is dat.
                                Ik kan er ook boeken van schrijven.

                                Comment

                                Working...
                                X