Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verticale druk op steunpoten opzetzwembad

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verticale druk op steunpoten opzetzwembad

    We willen een opzetzwembad kopen om op het terras te plaatsen (als we nog een vinden). Ons oog is gevallen op een Intex prism frame of Bestway powersteel rechthoekig bad.
    Probleem is nu dat ons terras net niet lang genoeg is, ik zou 30cm in de border zitten. Tot daartoe geen probleem moest ik zeker weten dat ik daar gewoon wat stabilise met wat klinkers kan plaatsen (zonder opsluitband of dergelijke)

    Nu vroeg ik mij af als er veel verticale druk op de steunpoten komt of niet ... :-) (ik gok van niet)
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: verticale druk op steunpoten opzetzwembad

    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
    We willen een opzetzwembad kopen om op het terras te plaatsen (als we nog een vinden). Ons oog is gevallen op een Intex prism frame of Bestway powersteel rechthoekig bad.
    Probleem is nu dat ons terras net niet lang genoeg is, ik zou 30cm in de border zitten. Tot daartoe geen probleem moest ik zeker weten dat ik daar gewoon wat stabilise met wat klinkers kan plaatsen (zonder opsluitband of dergelijke)

    Nu vroeg ik mij af als er veel verticale druk op de steunpoten komt of niet ... :-) (ik gok van niet)
    Verticale druk op de steunpoten zelf is verwaarloosbaar, zo kan je gemakkelijk een van die poten van de grond heffen bij een gevuld bad.
    Die poten staan er enkel om de rand stabiel en op hoogte te houden bij spelende kinderen en natuurlijk ook om de rechthoek in zijn vorm te houden.

    Comment


    • #3
      Re: verticale druk op steunpoten opzetzwembad

      Top, dan toch juist gedacht :-)
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

      Comment


      • #4
        Re: verticale druk op steunpoten opzetzwembad

        Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
        Top, dan toch juist gedacht :-)
        Natuurlijk, wet van Archimedes, vb. neem een plastiek zak,
        Vul deze met bv. 20 liter water, zet hem op te grond en je houd hem met twee vingers krachteloos overeind.

        Comment


        • #5
          Re: verticale druk op steunpoten opzetzwembad

          Bij een normaal rond bad worden die krachten opgevangen door het materiaal dat in de rand zit.
          Echter is dit een rechthoekig bad en staat er wel degelijk wat kracht op die poten.
          Niet neerwaarts uit gewicht van het water of zo maar de zijdelingse druk wordt omgezet op die poten/platen onderin.
          Voor de stabiliteit zal het niet onbelangrijk zijn daar toch iets degelijk onder te leggen.
          Anders loopt je risico dat de boel gaat openscheuren.

          Comment

          Working...
          X