Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

80 autodealers raken hun contract kwijt.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 80 autodealers raken hun contract kwijt.

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Stop eens met dat doemdenken .
    Ben voor het werk betrokken bij het testen van elektrische voertuigen. Spijtig genoeg geen doemdenken maar harde realiteit. Tussen superzuinig rijden en realistisch rijden is een verschil van x3 in bereik. En dan zijn we nog niet aan het testen met verwarming of airco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Ben voor het werk betrokken bij het testen van elektrische voertuigen. Spijtig genoeg geen doemdenken maar harde realiteit. Tussen superzuinig rijden en realistisch rijden is een verschil van x3 in bereik. En dan zijn we nog niet aan het testen met verwarming of airco.
      Daar zeg je nu wel wat ......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Daar zeg je nu wel wat ......
        Toch de normaalste zaak van de wereld Paul,
        ze zitten daar maar te stoefen met cijfers van
        (ik,zeg maar iets…..)
        nul naar 100Km per uur in 4 of vijf seconden en
        300 á 400 Pk enz. die komen echt niet uit de lucht vallen…
        Ik heb het hier vroeger reeds gezegd, iemand die ik hier ken
        zegde mij verleden jaar nog, als hij met zijn Tesla 100 op reis
        ging (dus laden aan laadpalen) verbruikt dat ding in euro’s
        meer dan zijn privé Mercedes AMG.
        En als er wat zot mee gedaan is, is zijn batterij plat op minder dan
        200 Km, en om die 100Kwh batterij volledig op te laden moet
        hij daar alle verliezen inbegrepen bijna 120 Kwh in pompen.

Comment

Zou die absurd hoge kWh-prijs aan een super laadpaal ook niet gaan zakken als er (veel) meer beschikbaar zijn? Heel wat bedrijven hebben ook gratis laadpunten voor hun personeel. En binnenkort misschien als je gaat shoppen bij een laat-ons-zeggen Carrefour dat je daar goedkoper als klant kan laden tijdens het winkelen?
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Over de laadverliezen wordt inderdaad ook nooit gesproken, en als het accupack in de winter te koud is dan moet dat eerst opgewarmd worden vooraleer het kan geladen worden.
            Als je op een koude winterdag een massa van paar honderd kilo moet opwarmen tot een paar graden boven 0, dan is daar ook energie voor nodig (lithium-ion cellen gaan kapot als ze geladen worden bij temperaturen onder nul).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Toch de normaalste zaak van de wereld Paul,
              ze zitten daar maar te stoefen met cijfers van
              (ik,zeg maar iets…..)
              nul naar 100Km per uur in 4 of vijf seconden en
              300 á 400 Pk enz. die komen echt niet uit de lucht vallen…
              Ik heb het hier vroeger reeds gezegd, iemand die ik hier ken
              zegde mij verleden jaar nog, als hij met zijn Tesla 100 op reis
              ging (dus laden aan laadpalen) verbruikt dat ding in euro’s
              meer dan zijn privé Mercedes AMG.
              En als er wat zot mee gedaan is, is zijn batterij plat op minder dan
              200 Km, en om die 100Kwh batterij volledig op te laden moet
              hij daar alle verliezen inbegrepen bijna 120 Kwh in pompen.
              Dag,
              ik heb in een ander draadje al eens geschreven, als ik 't me goed herinner. Verbruik en autonomie (of range) worden netjes getest door www.autowereld.nl. Constructeurs zijn er alleen maar grotere bedreigers door geworden. Die WLTP - cijfers lijken nergens naar.
              Vuistregel: 20 kWh per 100 km. Sommige zijn wat zuiniger, ander wat dorstiger. De prijs van een kWh is HEEL fors verschillend naargelang het laadpunt.
              Ik vind het geen vooruitgang: meer dan 2000 kg auto om er dan ongeveer 300 km mee te kunnen rijden, en dat kost gemakkelijk € 40000. (ID3 bijvoorbeeld).
              Ik durf er op wedden dat er accijns komt op stroom voor 't laden van auto's. Dan is het helemaal om zeep.
              Dertig jaar geleden woog mijn Peugeot 405 netjes 1050 kg. Die reed 120 km/h en verbruikte 6 l / 100 km. Mijn 508 van vandaag weegt bijna 1500 kg, en verbruikt ook 6 l/100 km. Waarom hebben we constructeurs niet verplicht om auto's te ontwikkelen die licht zijn, en dus pakken minder zouden verbruiken? Wat een gemiste kans.
              just my two cents
              Filip

Comment

Helemaal juist, er zijn wel meer dingen waar zedig over gezwegen wordt.
                Hang er maar eens een caravan, achter uw Tesla en kijk dan eens naar de actieradius (sinds ik er eens ene gezien heb weet ik dat het kan), liefst met de airco op.
                Hier bij ons hebben we al bij al weinig vriesdagen, -10°C is zelfs al ongewoon te noemen, ik wil wel eens zien hoe ze dat gaan oplossen in landen waar -30°C niet ongewoon is (voorbeelden genoeg). Volvo beweert eerstdaags te zullen stoppen met verbrandingsmotoren, hoe gaan ze hun EV's verkocht krijgen in het noorden van hun eigen land ?
                Auto's raken betrokken in accidenten, in mijn geboortedorp was er een garage/sleepdienst, ik kwam er tweemaal per dag voorbij, dus ik heb genoeg gezien hoe verhakkeld een auto er soms uitkomt, hoe zit dat met een EV ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                  Dag,
                  ik heb in een ander draadje al eens geschreven, als ik 't me goed herinner. Verbruik en autonomie (of range) worden netjes getest door www.autowereld.nl. Constructeurs zijn er alleen maar grotere bedreigers door geworden. Die WLTP - cijfers lijken nergens naar.
                  Vuistregel: 20 kWh per 100 km. Sommige zijn wat zuiniger, ander wat dorstiger. De prijs van een kWh is HEEL fors verschillend naargelang het laadpunt.
                  Ik vind het geen vooruitgang: meer dan 2000 kg auto om er dan ongeveer 300 km mee te kunnen rijden, en dat kost gemakkelijk € 40000. (ID3 bijvoorbeeld).
                  Ik durf er op wedden dat er accijns komt op stroom voor 't laden van auto's. Dan is het helemaal om zeep.
                  Dertig jaar geleden woog mijn Peugeot 405 netjes 1050 kg. Die reed 120 km/h en verbruikte 6 l / 100 km. Mijn 508 van vandaag weegt bijna 1500 kg, en verbruikt ook 6 l/100 km. Waarom hebben we constructeurs niet verplicht om auto's te ontwikkelen die licht zijn, en dus pakken minder zouden verbruiken? Wat een gemiste kans.
                  just my two cents
                  Filip
                  Je neemt me de woorden uit de mond. Accijns via laadpalen komt het eerst, dat is het makkelijkst, bij thuis laden wordt dat al wat moeilijker, bij mensen die hun eigen stroomvoorziening hebben zitten ze met een nog groter probleem. Ik mag niet op rooie rondrijden maar ik neem aan dat ik toch wel rooie in mijn dieselgenerator in mijn garage mag kieperen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                    Dag,
                    just my two cents
                    Filip
                    Vermits ze nu een euronorm willen voor elektrische auto's (zie hier ergens een link ernaar), vooral voor fijn stof dat afkomstig is van de banden en hoe zwaarder het voertuig, hoe meer stof zullen ze nu wel het gewicht naar beneden beginnen halen. Enig probleem is dat dat dure materialen zoals carbonvezel gaat vragen dus de prijs gaat weer omhoog gaan van elektrische wagens. En herstellingen daarvan?

Helemaal juist, er zijn wel meer dingen waar zedig over gezwegen wordt.
                    Hang er maar eens een caravan, achter uw Tesla en kijk dan eens naar de actieradius (sinds ik er eens ene gezien heb weet ik dat het kan), liefst met de airco op.
                    Hier bij ons hebben we al bij al weinig vriesdagen, -10°C is zelfs al ongewoon te noemen, ik wil wel eens zien hoe ze dat gaan oplossen in landen waar -30°C niet ongewoon is (voorbeelden genoeg). Volvo beweert eerstdaags te zullen stoppen met verbrandingsmotoren, hoe gaan ze hun EV's verkocht krijgen in het noorden van hun eigen land ?
                    Auto's raken betrokken in accidenten, in mijn geboortedorp was er een garage/sleepdienst, ik kwam er tweemaal per dag voorbij, dus ik heb genoeg gezien hoe verhakkeld een auto er soms uitkomt, hoe zit dat met een EV ?
                    Mag je in ons land een caravan achter een elektrische auto hangen? Dacht dat er problemen waren met homologatie of zoiets.

In landen zoals Zweden zijn ze daar op voorzien. In Noorwegen en Finland vond (vind?) je op de parking stopcontacten om je benzinewagen aan te hangen om de batterij op peil te houden en de olie voor te verwarmen. Zal hetzelfde zijn met die batterijen. De voertuigen waar ik de testen van bijwoon daar wordt de batterij verwarmd als de temperatuur van het pakket onder de 10 °C zit. Het moet niet eens vriezen dus.

Comment

Ik mag niet op rooie rondrijden maar ik neem aan dat ik toch wel rooie in mijn dieselgenerator in mijn garage mag kieperen ?
                      Voor zover ik weet mag dat. Het is geen voertuig dat op de openbare weg komt en periodieke keuring moet ondergaan. Het is ook geen tractor. Als je generator zijn eigen tank heeft mag het zeker.

Maar je mag die niet in de koffer van je auto monteren en aansluiten op de dieseltank van je auto en dan je auto met rode diesel tanken

Comment

Misschien terug even on topic : 80 autodealers raken hun contract kwijt.

Het heeft niet alleen met de elektrische auto te maken, maar ook met enerzijds een veranderende houding van de consumenten en anderzijds een verminderde noodzaak van onderhoud voor elke wagen.

De consument is vandaag heel wat beter voorbereid wanneer hij een verkoopsruimte van een dealer binnenstapt, hij heeft vaak zijn keuze al beperkt, de prijzen van de hem noodzakelijke opties berekend en wil vaak enkel een proefrit (waarvoor hij vaak verwezen wordt naar grotere testcentra (vb. VW-groep, Mercedes) en de aankoop finaliseren.
                        Hierdoor is het beroep dat hij moet doen op de verkoper beperkt en moet hij de verkoper enkel spreken voor de finalisering van het aankoopproces.

In het algemeen moeten de wagens veel minder op onderhoud, waardoor het werk in de garage beperkter wordt hierbij ondersteund door een informatorische checkup.

Daarnaast is er zeker nog de tendens dat de jongeren in de steden minder de noodzaak inzien van de aanschaf van een eigen wagen. In grote steden wordt de auto gebannen, niet alleen omwille van het vervuilend karakter (wat steeds minder het geval is door de technologische evolutie) maar voornamelijk door het gebruik van de wagen van de openbare ruimte, die meer en meer wordt toebedeeld aan de voetganger en de fietser. We zien dat in steden als Kopenhagen, Stockholm en Oslo de wagen meer en meer uit het straatbeeld verdwijnt, maar ook in Parijs (onder burgemeester Hidalgo) wordt de auto meer en meer gebannen. Ook in een stad als Amsterdam wordt het parkeren van de wagen enorm duur. Jongeren doen in de steden dan ook vaker beroep op openbaar vervoer en deelsteps, deelfietsen en deelauto’s.

Daarnaast is het gewoon efficiënter om de dealers en verkoopcentra van wagens te groeperen en verdwijnt de kleine dealer omdat hij gewoon zijn brood niet meer kan verdienen met de steeds kleiner wordende marge.
                        Dit is gewoon het gevolg van de schaalvergroting die we in de hele economie zien (banken, distributie, reisorganisaties, fotohandelaars , maar ook productie, restaurants, cafés). Zelfs apothekers groeperen zich omdat het de enige mogelijkheid is om klanten kortingen te kunnen blijven geven.

Minder autodealers is dus gewoon een gevolg van ons aankoopgedrag en zoals steeds zullen steeds minder en minder mensen beroep kunnen doen op gepersonaliseerde en dus duurdere service.

Peter
                        Last edited by Heembeek; 23 mei 2021, 10:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Tja, natuurlijke evolutie zeker? Rond 1900 waren er tienduizenden paardenkwekers en ieder gehucht had wel zijn smid.
                          Dan gaan we gewoon weer terug naar vervoer per paard: behalve wat havermoppen op straat geen vervuiling. Maar waar laat je het paard wanneer je op vijfhoog achter woont?

Comment

Over het laatste wou ik het nét niet over hebben maar je snapt wel waar ik naar toe wil : ze kunnen onmogelijk weten hoe die electriciteit is opgewekt.

Over die carbon in wagens heb ik ook een mooie. Het is lang geleden maar we hadden hier vrienden waarvan de zoon trouwde en het was zijn droom om met een exclusieve wagen naar het trouwfeest te rijden, ook geen probleem want een ander uit de kennissenkring had een BMW Z1, goed. Aan de kerk in Beernem had hij de dagteller op 0 gezet, 900 meter verder is hij tegen een verlichtingspaal geknald, de auto was juist 4 jaar oud en de omnium verliep tijdens dat weekend, toen ik op de receptie kwam trof ik één grote bleitpartij, de eigenaar was er niet en er waren nog geen GSM's. Enfin, ze hebben dat toch ergens kunnen regelen en dan kwam het : geen enkele BMW dealer wou ook zelfs maar prijs maken voor de reparatie. De enige die er beginnen aan zag was BMW Demey in Maldegem, ik weet toevallig wat er op de offerte stond : meer dan 900 000 BEF (dat is bijna 25 000 €).

Wat je zegt over de parking-laadpaaltjes in Zweden, Noorwegen en Finland klopt, ze werken met elementen in het koelwater dacht ik, vrij simpel om te monteren maar EV hebben geen koelwater, hoe ze dat achteraf willen monteren is me voorlopig een raadsel. Nu, als je een verbrandingsmotor start dan verwarm je de boel verder met de afvalwarmte die dan ontstaat, mooi meegenomen om maar wat te zeggen, bij een EV blijft het probleem bestaan : kiezen tussen warm hebben of rijden.

Betreft die caravan dacht ik ook op dezelfde lijn, die Tesla die ik heb gezien was in zuid-Zweden aan een winkelcentrum, de eigenaar was blijkbaar aan het winkelen, anders had ik hem zeker gevraagd naar zijn actieradius. Maar hoe ga je aan Hollanders een auto verkopen die geen sleurhut mag trekken ?
                            Last edited by opapol; 23 mei 2021, 11:33.

Comment

80 autodealers raken hun contract kwijt.

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Voor zover ik weet mag dat. Het is geen voertuig dat op de openbare weg komt en periodieke keuring moet ondergaan. Het is ook geen tractor. Als je generator zijn eigen tank heeft mag het zeker.
                              Hangt er van af Spanik, als je zelfstandig bent en je rijdt met een heftruck op eigen terrein en hebt bv. ook een groep staan, dan moet je op het geschatte verbruik van rode mazout een zekere tax betalen, hoeveel deze juist bedraagt zou ik eens moeten navragen aan een vriend van mij, die moet in elk geval een bepaald bedrag storten na het vullen van zijn tank van 1000 liter.
                              En je wordt als plichtbewuste Vlaming verondersteld dat uit vrije wil te doen, kunnen ze het weten, jawel, daar je als zelfstandige die mazout in rekening kan brengen, betaal je dat niet, dan riskeer je een boete en ze zijn zeker niet mals.
                              Ik denk dat het iets is van rond de 50€ op een tank van 1.000 liter.
                              Die vriend van mij is een schroothandelaar, heeft een groep van 40 KVA, een grote grijpkraan en een paar heftrucks, met 1.000 liter rode mazout doet hij geen maand.

Moet hier ergens onder staan.

Last edited by Guest42; 23 mei 2021, 13:20.

Comment

Wat je zegt over de parking-laadpaaltjes in Zweden, Noorwegen en Finland klopt, ze werken met elementen in het koelwater dacht ik, vrij simpel om te monteren maar EV hebben geen koelwater, hoe ze dat achteraf willen monteren is me voorlopig een raadsel. Nu, als je een verbrandingsmotor start dan verwarm je de boel verder met de afvalwarmte die dan ontstaat, mooi meegenomen om maar wat te zeggen, bij een EV blijft het probleem bestaan : kiezen tussen warm hebben of rijden.
                                De meeste batterijen hebben we een koeling met koelvloeistof (kan olie zijn). Anders ga je ook niet ver geraken... sommige van de gebruikte cel technologiën hebben een harde limiet van 50 °C.

Wat info over batterij warmte management: https://www.hella.com/techworld/nl/T...rtuigen-1725/# (vooral vanaf punt 3)

Als je die dingen ziet dan vraag je je af of er echt wel minder onderhoud gaat zijn. Het zal misschien wel zijn dat garagisten zich meer gaan moeten toeleggen op koeltechnieken dan op mechanica.
                                Last edited by Spanik; 23 mei 2021, 14:12.

Comment

Working...
                                X