Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maai mei niet.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Maai mei niet.

Met mijn 25m2 gazon doe ik niet mee. Werk al 30 jaar in de tuinaanleg en onderhoud en ik vind een mooi gazon toch nog fijn. Laat ons zeggen beter dan de tonnen grind die in tuinen gestort worden of het nep gras.

Uiteraard voorzie ik dan alternatieven en compenseer met de juiste bloeiende planten die veel bezoek krijgen van vlinders en insecten.

Mijn zoontje is 3 en ik wil ook met hem eens een balletje kunnen trappen. Ik kan dat ventje niet wijsmaken. sorry in mei gaan we niet voetballen want we kunnen niet op ons eigen gras.

Een beter alternatief dan voetballen op straat op het asfalt lijkt me.

Met een groter gazon kun je uiteraard meer doen. Ik vind het persoonlijk erg knap dat je een deel van je gazon maait en dat je daarin mooie vormen laat groeien waarin alles kan floreren. Een alternatief en volgens mij nog betere oplossing is een deel bloemenweide zaaien. Meer variatie aan bloemen, geuren en kleuren en je geniet er nog langer van samen met de insecten en vlinders die de bloemen langer kunnen bezoeken.

Ik zie nog meer en grootschaligere mogelijkheden zoals golfterreinen en ander openbaar groen dan de graslapjes van de burger.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Hoe zijn de ervaringen van de niet-maaiers?

Bij ons is de balans toch wel positief. Veel meer "wildlife", insecten en diverse soorten bijtjes en vlinders, redelijke variëteit grassen en bloemetjes, o.a. veel zeer veel "poppies" in kleurschakeringen. We hebben een mooi patroon en pad gecreëerd door een deel wel te maaien (en te mulchen).
      Wel zeer veel paardebloemen in zaad in het begin en ik weet niet of deze in zaad laten komen bij het systeem hoort.

De "nazorg", dus het latere maaien, is wel een uitdaging. Op hoogste stand en eventueel met "voorwielen" een beetje in de lucht en de (zwaardere) benzinemaaier. Maar het besef dat je een stuk de natuur helpt doet veel.

Comment

Vooral meer nadelen dan voordelen.
        Zelf niet meegedaan mits al meer dan genoeg bloemen en planten voor de dieren.
        Nadeel is dat er veel zijn die denken dat ze niets meer moeten onderhouden en het vuil voor de buren mogen laten.
        Verder blijkbaar ook veel honden en katten die zelfs (zwaar) gewond geraken door sommige hogere grassoorten.
        Er zijn dus zeker meerdere negatieve kanten aan.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

In Mol is de plantsoendienst massaal met verlof, of ze hebben allemaal corona, we zijn einde juli en ze doen niks tegen het onkruid.
          Overal onkruid dat zeer hoog staat.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            ...Nadeel is dat er veel zijn die denken dat ze niets meer moeten onderhouden en het vuil voor de buren mogen laten
            Zo zijn er hier jammer genoeg ook wel een paar in de buurt. Maar die laakbare "praktijk" is toch nog iets heel anders dan een - relatief kort - maai uitstel. Blijkbaar is er een andere vegetatie in het spel, althans zo hebben wij het hier ervaren.
            Verder blijkbaar ook veel honden en katten die zelfs (zwaar) gewond geraken door sommige hogere grassoorten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Dierenartsen waarschuwen voor extreme stijging van grasaren door ‘Maai Mei Niet’-actie: “Kan levensgevaarlijk zijn voor honden”

Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Dierenartsen waarschuwen voor extreme stijging van grasaren door ‘Maai Mei Niet’-actie: “Kan levensgevaarlijk zijn voor honden”

https://www.hln.be/leuven/dierenarts...n-br~a2afaacb/
                Ik heb geen hond en heb genoten van de vogeltjes, hommels en vlinders die terug in mijn tuin kwamen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Maai mei niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  Ik heb geen hond en heb genoten van de vogeltjes, hommels en vlinders die terug in mijn tuin kwamen.
                  Wij hebben wel een hond en kat, het gras werd zoals gebruikelijk wel gemaaid en genieten zoals elk jaar van de vele vogeltjes, hommels, vlinders, … [emoji6]
                  Ook geen vuil voor de buren en geen gevaar voor dieren van anderen. [emoji106]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

https://www.hln.be/leuven/dierenarts...n-br~a2afaacb/
                    Ik weet het zo nog niet.
                    In mijn tuin heb ik geen hond gezien (en allicht ook niet in vele andere privétuinen, tenzij ze zelf een hond hebben). Dat soort grasaren zie ik hier ook niet meteen.

Denk dat corona een grotere factor is die een verklaring is voor de stijging: meer honden, meer wandelingen

Nog nooit zo veel Vlamingen hadden een hond, met 108.089 nieuwe registraties in 2020. Vermoedelijke verklaring? De lockdown, en de verveling en eenzaamheid die daarbij kwam kijken

Nog nooit zo veel Vlamingen hadden een hond, met 108.089 nieuwe registraties in 2020. Vermoedelijke verklaring? De lockdown, en de verveling en eenzaamheid die daarbij kwam kijken. Groot moet de afleiding op vier poten trouwens niet zijn...

"Gevaar schuilt in het bos" (Belang v Limburg: 9/5/2020: toen was er wel al corona, maar nog geen “maai-mei-niet actie !)
                    "Veel honden zijn sinds de lockdown gewend aan de dagelijkse lange wandelingen."
                    Dierendokter Lückerath: “ Het bos of de grasberm zijn niet helemaal zonder gevaar voor je hond.” Een grasaar kan in neus, oor of poot binnendringen. “Dat gebeurt vaker dan je zou vermoeden”

Comment

Working...
                    X