Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    100€ + 21% BTW = 121€
    100€ + 6% BTW = 106€

121€ - 106€ = 15€.

Voor 15€ gaat een loodgieter zijn huis niet uit
    Als ge de prijs van een deftige kraan halveert, ja dan is het verschil ook maar de helft mee. [emoji849]
    Klopt dat er voor minder dan 100€ ook te vinden zijn … maar dan is de kwaliteit ook navenant.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

Bwa dat van 'duurdere merken zijn beter' is allemaal nogal relatief hoor.
      Ik heb hier in de keuken een kraan staan die me een appel en een ei gekost heeft, en die staat daar al 15 jaar probleemloos.
      In de douche hebben we indertijd een oras kraan gezet die meer dan een tienvoud heeft gekost. Daarvan is de menger nu al een keer of 5-6 stuk geweest.
      Ok dat is allemaal vervangen in garantie, maar je zit wel elke keer met het ongemak. En als die nu nog eens stuk gaat zal het niet meer onder garantie zijn.
      Groetjes,
      Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
        Bwa dat van 'duurdere merken zijn beter' is allemaal nogal relatief hoor.
        Ik heb hier in de keuken een kraan staan die me een appel en een ei gekost heeft, en die staat daar al 15 jaar probleemloos.
        In de douche hebben we indertijd een oras kraan gezet die meer dan een tienvoud heeft gekost. Daarvan is de menger nu al een keer of 5-6 stuk geweest.
        Ok dat is allemaal vervangen in garantie, maar je zit wel elke keer met het ongemak. En als die nu nog eens stuk gaat zal het niet meer onder garantie zijn.
        Mee eens.
        Bovendien vind je kranen van goede merken aan erg redelijke prijzen online.
        Zoals al gezegd is zelf plaatsen wat gepruts maar helemaal niet moeilijk, je moet ergens beginnen.
        Het spaart niet alleen geld, maar het is geruststellend dat je voor kleine herstellingen niet meer afhangt van een stielman die daar doorgaans niet zit op te wachten.

Comment

Op een bedrijf gewerkt waar alle kranen, toiletten en douches gebruikt werden door 2x 4000 man, en volgens de bedrijf loodgieter had hij weinig werk met lekken en vervangen. Het zijn niet de knapste van design, maar steengoed. Na een grondige renovatie,van huis, nu 30jaar geleden nog geen enkele vervangen, het merk is Ideal Standaard. Ik vraag me soms af, hoe een bedrijf dat goed materiaal maakt zolang boven water blijft.
          https://ggpics.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Als ge de prijs van een deftige kraan halveert, ja dan is het verschil ook maar de helft mee. [emoji849]
            Klopt dat er voor minder dan 100€ ook te vinden zijn … maar dan is de kwaliteit ook navenant.
            OK dan. Ik doe de prijs maal 3.
            Neem dan een kraan van 300€.
            300 + 21% = 361
            300 + 6% = 318

361 -318 = 48€.
            Zelfs voor 48€ krijgt ge die kraan niet geplaatst door een erkende loodgieter die met factuur werkt.
            De meesten vragen al 40 tot 60€ verplaatsingskosten en een begonnen uur wordt aangerekend voor een volledig uur, zelfs wanneer ze maar 15 minuten werk hadden.
            En dan moet je nog een loodgieter vinden die bereid is om een kraan van de Aldi of eender wat je zelf gekocht hebt wil plaatsen.
            Loodgieters krijgen in de groothandel 40 tot 60% korting. Die korting geven ze niet aan de klant en is een deel van hun winst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Zelfs voor 48€ krijgt ge die kraan niet geplaatst door een erkende loodgieter die met factuur werkt.
              De meesten vragen al 40 tot 60€ verplaatsingskosten en een begonnen uur wordt aangerekend voor een volledig uur, zelfs wanneer ze maar 15 minuten werk hadden.
              En dan moet je nog een loodgieter vinden die bereid is om een kraan van de Aldi of eender wat je zelf gekocht hebt wil plaatsen.
              Loodgieters krijgen in de groothandel 40 tot 60% korting. Die korting geven ze niet aan de klant en is een deel van hun winst.
              Loodgieter voor kraan van Aldi was ook niet het voorbeeld dat ik gaf, dan heb je ook geen 6% BTW op de kraan.
              Het ging om een deftige kraan laten plaatsen tegenover iemand dat niet weet hoe er aan te beginnen en ook het nodige materiaal niet heeft, ook die kost moet men er dan bij rekenen.
              Situatie is uiteraard anders voor wie het kan en zijn materiaal heeft.
              En als men hier de vraag stelt hoe het moet … dan is de kans groot dat die het (nog) niet weet hoe te doen en ook mogelijks geen gepast materiaal heeft.
              Last edited by VerSeg; 14 mei 2021, 17:47.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Een keukenkraan installeren is niet moeilijk, en als je vooraf wil zien hoe het moet, dan is dat wel op YouTube te vinden: https://www.youtube.com/results?sear...an+installeren
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Loodgieter voor kraan van Aldi was ook niet het voorbeeld dat ik gaf, dan heb je ook geen 6% BTW op de kraan.
                  Het ging om een deftige kraan laten plaatsen tegenover iemand dat niet weet hoe er aan te beginnen en ook het nodige materiaal niet heeft, ook die kost moet men er dan bij rekenen.
                  Situatie is uiteraard anders voor wie het kan en zijn materiaal heeft.
                  En als men hier de vraag stelt hoe het moet … dan is de kans groot dat die het (nog) niet weet hoe te doen en ook mogelijks geen gepast materiaal heeft.
                  Iemand die nooit iets zelf doet heeft bij wijze van spreken geen hamer of schroevendraaier. Je moet ergens beginnen.
                  Zoveel gereedschap heb je niet nodig voor een kraan, en veel hoeft dat niet te kosten om maar af en toe te gebruiken, bovendien zit er soms al een speciale sleutel in plastic bij om die dikke moer aan te draaien.

Comment

Met die merkloze kranen ga je wat geluk moeten hebben wil het kwaliteit zijn.
                    Het kan meevallen maar ook erg tegenvallen.
                    Ik had hier in de keuken een goedkope kraan gezet en na een jaar was hij al doorgedraaid. Geen garantie want zou onze eigen schuld zijn.
                    Vuilbak ermee.
                    Heb dan een koopje kunnen doen op een kraan van Grohe. Die staat er nu al een paar jaar en is nog steeds niet van nieuw te onderscheiden.

Dat monteren verijst wel wat kennis van materialen en gereedschap.
                    Super moeilijk is dat niet hoor. Het is kennis van zaken zoals bij alle beroepen.
                    Het moeilijkste bij werken aan de waterleiding is altijd om de dingen lek dicht te krijgen.
                    Niet zozeer het materiaal maar kennis ervan is cruciaal.

Als je zelf die vraag al gaat stellen zou ik adviseren om er af te blijven.

Comment

Ooit een goedkope "keramische" kraan gekocht in de brico (hun wit produkt).
                      Na 6 maanden sloot ze niet meer af, en er was geen los binnenwerk voor te krijgen.
                      Had ook het kassaticket niet meer.
                      Uiteindelijk toch maar een duurdere kraan geplaatst.
                      Goedkoop = duurkoop?
                      Dubbel werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Met die merkloze kranen ga je wat geluk moeten hebben wil het kwaliteit zijn.
                        Het kan meevallen maar ook erg tegenvallen.
                        Ik had hier in de keuken een goedkope kraan gezet en na een jaar was hij al doorgedraaid. Geen garantie want zou onze eigen schuld zijn.
                        Vuilbak ermee.
                        Heb dan een koopje kunnen doen op een kraan van Grohe. Die staat er nu al een paar jaar en is nog steeds niet van nieuw te onderscheiden.

Dat monteren verijst wel wat kennis van materialen en gereedschap.
                        Super moeilijk is dat niet hoor. Het is kennis van zaken zoals bij alle beroepen.
                        Het moeilijkste bij werken aan de waterleiding is altijd om de dingen lek dicht te krijgen.
                        Niet zozeer het materiaal maar kennis ervan is cruciaal.

Als je zelf die vraag al gaat stellen zou ik adviseren om er af te blijven.
                        Ik ga je zeker gelijk geven. Maar soms zit het in een klein hoekje, ik heb een vrij dure kraan van grohe maar ik ben niet te spreken over de kwaliteit van de rubber dichting die boven de wisseling van de sproeistand zit : rommel. Voor die prijs kunnen ze gerust PTFE gebruiken denk ik.
                        De kraan zelf gaat al 17 jaar probleemloos mee (en ik heb sterk ijzerhoudend water)

Comment

Opapol, met ijzerhoudend water worden uw kranen alleen maar sterker met kalk hebben meer kranen problemen
                          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Opapol, met ijzerhoudend water worden uw kranen alleen maar sterker met kalk hebben meer kranen problemen
                            Nog nooit gehoord.

Comment

Voila de keukenkraan is gëinstalleerd, was inderdaad niet moeilijk, onderaan met een dikke plastic ring vastdraaien.
                              Enige probleem die ik nog steeds heb is bijna geen druk, zopas heb ik eens beneden in ons appartement de hoofdtoevoer zoveel mogelijk opengezet, maar maakt geen verschil.

Mijn buur zei dat het probleem zal liggen bij de grijze geribbelde plastic toevoerbuis en deze moet vervangen worden en opgelost.
                              Kan dit en zit dit dan verstopt met kalk ofzo na x aantal jaar want is toch redelijk dik, zo'n 2-3 cm?
                              Daar kun je wel moeilijk bij, er is redelijk wat hout voor die ze bij m'n nieuwe keuken hebben geplaatst vanbinnen (heb zelfs een plank moeten afbreken die in de weg zat om de kraan te kunnen vastmaken).
                              Last edited by CanonYouCan; 24 mei 2021, 16:40.

Comment

Je moet eerst iets checken (ik heb daar ook last van). Sluit de kraan en wacht even. Zet ze plots open en kijk naar de druk op de straal, valt die binnen een halve seconde terug dan heb je geen drukprobleem maar een debietprobleem, lees : een vernauwing ergens.

Comment

Working...
                                X