Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De accu geregeld bijladen met die lader zal in ieder geval beter zijn dan dat de accu een langere periode vrij diep ontladen blijft, want dat is niet goed voor een startaccu.

Met de speciale laders waarover Geert het heeft kan de levensduur van de accu waarschijnlijk nog wel wat verlengd worden, maar het is dan de vraag of je die ooit terugverdient als je die maar voor één auto nodig hebt.
    Met de eerste generatie druppelladers waren er wel problemen, ik zat toen nog in een motorclub, en er waren een aantal clubleden die zo'n lader hadden gekocht.
    Een paar van die clubleden moesten na de winter toch een nieuwe accu kopen, waarschijnlijk omdat die laders continu een kleine stroom bleven geven tijdens de wintermaanden, en daardoor waren die accu's onbruikbaar geworden.
    Ik gebruikte toen een automatische lader, maar die werd om de 2-3 weken een paar uur aangesloten om de accu bij te laden.
    Na de winterstop heb ik nooit een nieuwe motor-accu moeten kopen, de motor startte altijd direct.
    Voila Bart, hier vertel je zelf wat ik hier boven schreef, en inderdaad je kan die lader eigenlijk nooit terug verdienen,
    maar een freak "als ik ben" (en ik heb er mijn ganse loopbaan met mijn neus boven op gezeten) koopt graag het beste
    wat op de markt is, zelfde met mijn ander materiaal, ik koop enkel maar Knipex, Stahlwille, Wera, Snap-On, Bosch Blauw enz.
    ik zal dus nooit iets kopen in de Aldi, Lidl en noem maar op, kan ik dat ooit terug verdienen? Neen, zeker niet, maar
    zoals gezegd ben ik een freak, en dan kan het mij niet schelen dat het wat meer kost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Klopt allemaal wat je zegt Freddy, maar verklaar een druppel lader niet als "DE" oplossing, integendeel, dat trage laden
      met enkele mAmp heeft ook net het nadeel dat de platen van een batterij gaan sulfateren, tenzij die druppellader
      er ook eentje is met een korte puls functie, en deze koop je ook niet in de Aldi of in de Lidl....
      Hadden we het niet over een deftige druppellader en niet over Lidl of Aldi dus. [emoji848]
      En het voorbeeld gezien?
      Gaat niet over enkele mA maar tot 10A en is ook met pulsen … groot verschil, het gaat om bijna identieke functies dus.
      Ik heb even gekeken naar die Bosch lader dat hier vermeld werd … ook die doet identiek hetzelfde.

De meeste druppelladers worden gebruikt door motorrijders, die moeten wel deftig zijn want die laders hangen daar vaak weken of maanden aan, zeker bij de amateur rijders (zoals ikzelf) die enkel bij goed weer buiten komen.
      Dat er brol bestaat zal zeker zijn, maar tijden veranderen en de meeste huidige druppelladers zijn wel echt voorzien voor langdurig gebruik.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Voila Bart, hier vertel je zelf wat ik hier boven schreef
        Bart schrijft ook niet de volledige juiste info over die motorrijders … dat er batterijen defect gaan kan ook bij perfect onderhoud, maar ook daar ken ik er velen die een druppellader verkeerd gebruiken … ze hangen die er pas aan als ze merken dat de batterij al te plat is en dan is het eigenlijk al te laat.

Zelf rij ik al 38 jaar met de moto en in begin waren druppelladers zo niet gekend … na een winter vaak,problemen met de batterij, toegegeven door niet tijdig bij te laden.
        De laatste 20 jaar al de eerder vermelde druppelladers in gebruik en nooit een defecte batterij gehad!
        Standaard is hier als ik niet dezelfde dag of de dag erop vertrek dat die standaard aan de druppellader gaat, batterij blijft optimaal en geraakt nooit plat.
        Door mijn ongeval enkele jaren geleden hangt de huidige nu al zes jaar aan de druppellader … enige dat ik doe is om de zoveel maand eens afkoppelen om de motor eens te laten draaien zodat de olie eens rond gaat en er nergens vochtophoping kan komen in uitlaat of zo.
        Dat starten is telkens.met een halve seconde op de startknop drukken … nooit enige hapering en test van bijna tien jaar oude batterij geeft nog steeds aan dat ze in orde is.
        Motor van mijn echtgenote idem, werkt allemaal perfect.
        Daarvoor nog enkele moto’s gehad … de laatste 25 jaar nooit een batterij moeten vervangen!
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

Met de speciale laders waarover Geert het heeft kan de levensduur van de accu waarschijnlijk nog wel wat verlengd worden, maar het is dan de vraag of je die ooit terugverdient als je die maar voor één auto nodig hebt.
          Met de eerste generatie druppelladers waren er wel problemen, ik zat toen nog in een motorclub, en er waren een aantal clubleden die zo'n lader hadden gekocht.
          We zijn 2021 hé en de vraag over batterijen is nu, die eerste generatie druppelladers is van meer dan 25 jaar geleden!
          Al minstens 20 jaar en als ik het even tel zelfs ongeveer 25 jaar hier enkel druppelladers die met pulsen laden, batterij conditioneren, deels ontladen, …
          De functionaliteiten van de lader waar Geert het over heeft zit heden standaard in bijna elke deftige druppellader … kan er zelfs niet meteen vinden die het niet hebben.
          OK, de ene professioneler dan de andere en de prijs uiteraard in vergelijk.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Wat ik me nu afvraag is vanaf welk moment ik kan verwachten dat de batterij na een rit eerder ontladen zou zijn dan bijgeladen. Of omgekeerd, en dus waar het breakeven punt ligt qua autogebruik.
            Een rit van 25 min bvb bij de huidige weersomstandigheden, airco op laagste snelheid en temperatuur slechts een paar graden te corrigeren, verder geen radio, wel deels cruise control, enkel het "infotainment" scherm en dagrijlichten.... dat catalogiseer ik niet meer bij korte ritten.

Comment

Een tester voor de accu is niet zo heel duur, ik gebruik deze, en die werkt prima: https://nl.aliexpress.com/item/33010...%2316062%23743
              Daarmee kan je de werking van de alternator ook controleren.
              (Als je er op dit ogenblik een bestelt, dan is het veiliger om die via Spanje of Tsjechië te bestellen, want als die nu te lang onderweg is dan is er een grote kans dat er bij de import nog een flink bedrag bij komt.)
              Kan die tester zomaar gebruikt worden door gewoon aan te koppelen pos aan pos en neg aan massa?
              In de link die je hier eerder aangaf staat "LET OP dat u het beste metingen aan uw accu doet als hierop geen actieve verbruikers zijn aangesloten en geen actieve laadapparatuur. U moet dus echt de accu in rust meten. Om dit ideaal te bereiken: alles afkoppelen"
              Nu meen ik dat er nog een tijd vanalles op de achtergrond actief is met al die elektronica en software in de auto.

Comment

O.a. is "Volvo on call" (mogelijkheid om de auto vanop afstand te bedienen) nog 3 tot 5 dagen actief na het laatste gebruik van de wagen lees ik nu.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  Kan die tester zomaar gebruikt worden door gewoon aan te koppelen pos aan pos en neg aan massa?
                  In de link die je hier eerder aangaf staat "LET OP dat u het beste metingen aan uw accu doet als hierop geen actieve verbruikers zijn aangesloten en geen actieve laadapparatuur. U moet dus echt de accu in rust meten. Om dit ideaal te bereiken: alles afkoppelen"
                  Nu meen ik dat er nog een tijd vanalles op de achtergrond actief is met al die elektronica en software in de auto.
                  De tester moet rechtstreeks op de accupolen worden aangesloten, want die meet de inwendige weerstand van de accu.
                  Als je die ergens anders aansluit dan geeft dat een foute waarde (hogere weerstand door de draad en eventueel nog een zekering, en dan zal de tester aangeven dat de accu defect is, terwijl ze misschien nog perfect in orde is).

De accu testen terwijl er een paar milliampères worden verbruikt zal zal zo goed als geen invloed hebben op het testresultaat.
                  In de garage zullen ze de accu ook niet afgekoppeld hebben, want bij sommige auto's kan dat voor problemen zorgen (de autoradio is dan gewoonlijk de instellingen kwijt, maar er zijn auto's waar er meer problemen zijn als de accu afgekoppeld wordt).
                  Zorg ervoor dat het contact uit staat, en dat er nergens lampjes branden.
                  Last edited by Black B@ndit; 14 mei 2021, 12:49.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                    Wat ik me nu afvraag is vanaf welk moment ik kan verwachten dat de batterij na een rit eerder ontladen zou zijn dan bijgeladen. Of omgekeerd, en dus waar het breakeven punt ligt qua autogebruik.
                    Een rit van 25 min bvb bij de huidige weersomstandigheden, airco op laagste snelheid en temperatuur slechts een paar graden te corrigeren, verder geen radio, wel deels cruise control, enkel het "infotainment" scherm en dagrijlichten.... dat catalogiseer ik niet meer bij korte ritten.
                    Na een rit van 25 minuten zou de accu zeker terug verder geladen moeten zijn dan voordien, het hangt er dus vanaf wat de laadtoestand was voor je vertrok, of de accu terug volledig geladen is na een rit van 25 minuten.
                    Het probleem bij het laden van loodaccu's is dat dat eerder traag verloopt (zeker als de laadtoestand boven de 80% zit), de meeste auto-alternators leveren tegenwoordig vlot meer dan 100A, maar een loodaccu zal niet zoveel stroom "opnemen" als ze al bijna geladen is.
                    Daarom duurt het vrij lang om een auto accu terug tot 100% geladen te krijgen.

Het inschakelen van stroomverbruikers heeft eigenlijk alleen invloed op het laden van de accu als er meer stroom verbruikt wordt dan wat de alternator op dat ogenblik kan leveren.
                    Het verbruik van een gewone autoradio zal dus geen invloed hebben (als je er nog een paar zware versterkers en subwoofers aan hebt hangen, dan zal dat uiteraard wel een invloed hebben, maar ik vermoed dat dat hier niet het geval is).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Het verbruik van een gewone autoradio zal dus geen invloed hebben (als je er nog een paar zware versterkers en subwoofers aan hebt hangen, dan zal dat uiteraard wel een invloed hebben, maar ik vermoed dat dat hier niet het geval is).
                      Inderdaad geen zware versterkers... headbangen in de auto doe ik nu zonder

Comment

Working...
                      X