Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

    Ik zet mijn bandenspanning meestal op 2,3 , voor en achter .
    Volgens de belasting varieert het van 2,2 tot zelfs 3,2, naargelang voor of achter .
    Ik rij 95% van de tijd max met 2 personen .
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #47
      Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De meeste garagisten houden er rekening mee dat een groot deel van hun klanten nooit de bandendruk controleert, daarom zetten ze er wat meer druk op, maar dit was voor mij toch wat teveel...
      Het is niet de eerste keer dat ik zie dat de bandendruk te hoog is nadat mijn auto in de garage is geweest, maar zoveel boven de normale druk, dat heb ik toch nog nooit gezien.
      Er wordt ook vaak een hogere druk gezet om als ECO te dienen.
      Volgens de fabrikant mag hier 2.4 in volgens normaal gebruik en 2.8 volgens ECO gebruik.
      Zelf zet ik meestal 0.1 boven het aangegeven als het 20°C is.
      Als de banden bij lage temperatuur opgepompt worden, dan zijn ze bij hogere temperaturen uiteraard wat te hard.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #48
        Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

        Hier ook superhard aanvoelen de bandenspanning nu, na het onderhoud. Ik ga ze controleren en wat minderen.
        Bij de gepeperde rekening zat een paperslip met testrapport van de accu.
        Hoe moet ik dat interpreteren? :
        " Laadtoestand 12,36V.
        Waarde : 805EN
        Gemeten : 822A
        Accu OK + laden
        Accu conditie 100% Laadconditie 56%"
        Ik kocht de wagen begin januari 2020 bij 15.000 km ("selekt" occasie bij officiële dealer) en reed zelf 6.000 km tot heden. De auto staat veel stil (onder carport) en meestal korte ritten (corona en we doen veel boodschappen met de fiets).

        Comment


        • #49
          Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          Hier ook superhard aanvoelen de bandenspanning nu, na het onderhoud. Ik ga ze controleren en wat minderen.
          Bij de gepeperde rekening zat een paperslip met testrapport van de accu.
          Hoe moet ik dat interpreteren? :
          " Laadtoestand 12,36V.
          Waarde : 805EN
          Gemeten : 822A
          Accu OK + laden
          Accu conditie 100% Laadconditie 56%"
          Ik kocht de wagen begin januari 2020 bij 15.000 km ("selekt" occasie bij officiële dealer) en reed zelf 6.000 km tot heden. De auto staat veel stil (onder carport) en meestal korte ritten (corona en we doen veel boodschappen met de fiets).
          De accu levert volgens de tester zelfs een hogere laadstroom dan wat er op de accu staat, die is dus zeker perfect in orde.
          De laadconditie hangt af van de spanning op het moment dat de test wordt gedaan, volgens de tester was de accu 56% geladen.
          Door de korte ritten is het mogelijk dat de accu niet altijd terug 100% geladen wordt, af en toe een langere rit maken is toch beter voor de levensduur van de accu, want een loodaccu die te ver ontladen wordt, die gaat veel minder lang mee.
          Je kan er ook af en toe een lader aan hangen om de accu terug volledig te laden, dat kan nooit kwaad.
          Tegenwoordig zijn alle laders voor auto-accu's automatische laders, die schakelen zelf uit als de maximale laadspanning is bereikt, zelfs een kleine lader is voldoende als je tijd genoeg hebt om de accu bij te laden.
          Hoe vol is mijn accu: https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Ac...l-is-mijn-accu
          Last edited by Black B@ndit; 13 mei 2021, 09:26.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #50
            Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Tegenwoordig zijn alle laders voor auto-accu's automatische laders, die schakelen zelf uit als de maximale laadspanning is bereikt, zelfs een kleine lader is voldoende als je tijd genoeg hebt om de accu bij te laden.
            Eigenlijk zijn die kleine druppelladers minder goed dan een deftige lader die bv. met 10 @ 15 Amp. voorladen Bart,
            dat omwille van het sulfateren van het lood, nog beter is een puls lader zoals bv. een Telwin pulse 30 of 50, ik heb zelf de Telwin Pulse 30, volgens mij een van de beste laders die er op de markt zijn en totaal niet meer vergelijkbaar met die oude rommel met enkel maar een transfo en een gelijkrichter, heeft wel iets van rond de 200€ gekost maar is echt zijn geld waard voor iemand die met wat te onderhouden batterijen staat.
            Een gewone druppellader is natuurlijk beter dan een platte batterij, maar vormt bij veelvuldig en langdurig gebruik een sulfaat laag op de loodplaten van de accu, en al zeker bij die dunne in glasvezel ingepakte platen van een start-stop batterij, die nog méér lood oppervlak heeft dan een gewone lood start batterij, die start-stop batterijen hebben namelijk een grotere oppervlakte aan lood nodig om een kleine inwendige weerstand te verzekeren.
            Last edited by Guest42; 13 mei 2021, 14:55.

            Comment


            • #51
              Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

              Hier na twee snel kapotte Aldi-prullen een CTEK-lader

              Comment


              • #52
                Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                Over auto-onderhoud : ik had met mijn Audi A3 al een hele tijd problemen met de ESP en de ABS, op de keuring : niks in de gaten. Foutmelding op sensor rechtsachter.
                Andere sensor er in en gereset en binnen de kortste keren hetzelfde gedonder.

                Enige tijd geleden komt de zoon langs en ziet onmiddellijk dat de remplaten achter rechts op zijn.
                Gisteren heel de boel gedemonteerd (waarvoor een zeldzame dop nodig was, dank aan Geert voor de tip) : de facturen liggen hier naast me : 2 remflexibels, remblokkenset, 5 liter Shell Helix ultra volsynthetisch, oliefilter, remklauw (zuiger zat moervast), wiellagerset en sensor besteld via Autodoc (internet), de facturen liggen hier naast mij. Nils was zo vriendelijk om dat te doen voor mij, incl. ontluchten en nieuwe remolie (die ik had liggen) : +4 uur werk want de remzuiger links was ook niet terug te draaien (maar dat kregen we opgelost). Begin maar te raden naar de prijs, ik wed dat ik in een Audigarage niet onder de 2000 € was buiten gekomen.

                Comment


                • #53
                  Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Een gewone druppellader is natuurlijk beter dan een platte batterij, maar vormt bij veelvuldig en langdurig gebruik een sulfaat laag op de loodplaten van de accu, en al zeker bij die dunne in glasvezel ingepakte platen van een start-stop batterij, die nog méér lood oppervlak heeft dan een gewone lood start batterij, die start-stop batterijen hebben namelijk een grotere oppervlakte aan lood nodig om een kleine inwendige weerstand te verzekeren.
                  De betere druppelladers zijn niet echt een probleem hoor … die laden, ontladen deels, testen, … daar zit een heel programma in om de batterij optimaal te houden.
                  Batterijen die o.a. ook heel snel plat en stuk gaan zijn deze van moto’s, zonder druppellader gemiddeld om de twee jaar een batterij om zeep gehad en soms nog rapper, sinds de druppellader in gebruik al jaren geen enkel probleem meer.
                  Daarvoor ook vaak,een probleem … je wil vertrekken en batterij plat. [emoji849]
                  Een druppellader heeft veel meer voordelen als men weinig rijdt en een platte batterij vaak dreigt.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    De laadconditie hangt af van de spanning op het moment dat de test wordt gedaan, volgens de tester was de accu 56% geladen.
                    Door de korte ritten is het mogelijk dat de accu niet altijd terug 100% geladen wordt, af en toe een langere rit maken is toch beter voor de levensduur van de accu, want een loodaccu die te ver ontladen wordt, die gaat veel minder lang mee.
                    Je kan er ook af en toe een lader aan hangen om de accu terug volledig te laden, dat kan nooit kwaad.
                    Tegenwoordig zijn alle laders voor auto-accu's automatische laders, die schakelen zelf uit als de maximale laadspanning is bereikt, zelfs een kleine lader is voldoende als je tijd genoeg hebt om de accu bij te laden.
                    Hoe vol is mijn accu: https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Ac...l-is-mijn-accu
                    Inderdaad, die korte ritten.
                    Ik heb een tijd geleden een Bosch C3 gekocht. Vandaag nog eens aangelegd. Na 4u laden ben ik gaan kijken en de lader gaf aan dat het laden voltooid was (mogelijks in minder dan 4u). Allicht moet ik dat eens frequenter doen, zeker in koude periodes.

                    Comment


                    • #55
                      Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      De betere druppelladers zijn niet echt een probleem hoor … die laden, ontladen deels, testen, … daar zit een heel programma in om de batterij optimaal te houden.
                      Batterijen die o.a. ook heel snel plat en stuk gaan zijn deze van moto’s, zonder druppellader gemiddeld om de twee jaar een batterij om zeep gehad en soms nog rapper, sinds de druppellader in gebruik al jaren geen enkel probleem meer.
                      Daarvoor ook vaak,een probleem … je wil vertrekken en batterij plat. [emoji849]
                      Een druppellader heeft veel meer voordelen als men weinig rijdt en een platte batterij vaak dreigt.
                      100% mee akkoord Freddy, maar de betere laders met naald pulsen verlengen de levensduur van je batterij ook als die
                      nog in goede staat is, jaarlijks eens een refresch geven verlengd
                      de levensduur van je batterij aanzienlijk.
                      Vergelijk het met de refresch mogelijkheid van Ni-Mh batterijen in een Maha 9.000 lader.
                      Björn Wyffels hier uit Hooglede is een vriend van mij en hoofd service dienst bij Hoppecke, hij heeft mij die Telwin pulse 30 lader aanbevolen.
                      Zij gebruiken dat soort Telwin laders ook (maar dan de heel zware versies) om voor de klanten die dat willen de batterijen jaarlijks te refreschen, verlengt de levensduur tot 50%, zoek maar eens op.

                      Last edited by Guest42; 13 mei 2021, 20:04.

                      Comment


                      • #56
                        Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        100% mee akkoord Freddy, maar de betere laders met naald pulsen verlengen de levensduur van je batterij ook als die nog in goede staat is, jaarlijks eens een refresch geven verlengd de levensduur van je batterij aanzienlijk.
                        …/…
                        Zij gebruiken dat soort Telwin laders ook (maar dan de heel zware versies) om voor de klanten die dat willen de batterijen jaarlijks te refreschen, verlengt de levensduur tot 50%, zoek maar eens op.
                        Heb het bekeken en buiten het feit dat ze zwaardere versies gebruiken (vermoedelijk om sneller te gaan), zie ik niet veel verschil in functionaliteit met deze van Tecmate (uiteraard niet vergelijken met lichtste versie).
                        De Telwin 30 wordt eveneens als druppellader omschreven met gelijkaardige functionaliteiten en de specificaties zijn alvast goed.
                        Let op, ik beweer niet dat de Telwin niet goed is of dat de andere beter is … voor normaal standaard gebruik werken die wel perfect.
                        Uiteraard heeft eenieder zijn ervaring en is die al of niet tevreden van een product. [emoji6]


                        Enkele voorbeelden:


                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Heb het bekeken en buiten het feit dat ze zwaardere versies gebruiken (vermoedelijk om sneller te gaan), zie ik niet veel verschil in functionaliteit met deze van Tecmate (uiteraard niet vergelijken met lichtste versie).
                          De Telwin 30 wordt eveneens als druppellader omschreven met gelijkaardige functionaliteiten en de specificaties zijn alvast goed.
                          Let op, ik beweer niet dat de Telwin niet goed is of dat de andere beter is … voor normaal standaard gebruik werken die wel perfect.
                          Uiteraard heeft eenieder zijn ervaring en is die al of niet tevreden van een product. [emoji6]


                          Enkele voorbeelden:


                          https://tecmate.com/nl/products/pro2a/
                          Deze van Telwin pulst wel met 25 Amp hé Freddy, maar is ook redelijk prijzig, volgens Bjorn met zijn vele jaren ervaring wel als beste, die fabrikant maakt ook dure las toestellen en dergelijke, zal je ook niet vinden in de eerste beste doe het zelf.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Deze van Telwin pulst wel met 25 Amp hé Freddy, maar is ook redelijk prijzig, volgens Bjorn met zijn vele jaren ervaring wel als beste, die fabrikant maakt ook dure las toestellen en dergelijke, zal je ook niet vinden in de eerste beste doe het zelf.
                            Uiteraard zal deze ook duurder zijn, omdat het een gecombineerd toestel is van druppellader, snellader, starthulp.
                            Er zal ook wel een verschil zijn tussen professioneel gebruik en privé-gebruik, zo kan men ook laders van +1000€ vinden. [emoji6]
                            Pulsen met 25A zegt op zich weinig bij een “druppellader”, het is vooral heel het programma dat er achter zit van testen, optimaliseren, laden, ontladen, onderhoudsfunctie.
                            Snelladen is een extra functie op dat toestel maar eigenlijk niet de hoofdfunctionaliteit van een druppellader, maar daar kan een grotere stroomsterkte uiteraard al beter van pas komen.
                            Het belangrijkste voor een “druppellader” als doel is om bij weinig rijden de batterij op niveau te houden.

                            Nogmaals, ik beweer niet dat die Telwin niet goed is en voor bepaalde functies geen meerwaarde kan zijn.
                            Maar is het bij correct gebruik van een druppellader de hoge meerwaarde waard?

                            Grote nadeel is dat vele gebruikers een druppellader verkeerd gebruiken … wanneer de batterij (bijna) volledig plat is, dan denken ze eraan die te gaan gebruiken.
                            Eigenlijk zou men die automatisch moeten aankoppelen van zodra men het vermoeden heeft langere tijd niet te rijden. [emoji6]

                            Verder zal een deftige batterij ook wel zijn voordelen hebben, al kunnen de allerbeste ook eens stuk gaan.
                            Hier twee keer na elkaar 11 jaar met eenzelfde batterij gedaan, nooit vervangen, nooit problemen en soms ook drie maand stilstand zonder laden.
                            Maar ook de ene auto is de andere niet, sommige wagens hebben een redelijk stroomverbruik bij stilstand door allerhande elektronica. [emoji849]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #59
                              Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                              Inderdaad, die korte ritten.
                              Ik heb een tijd geleden een Bosch C3 gekocht. Vandaag nog eens aangelegd. Na 4u laden ben ik gaan kijken en de lader gaf aan dat het laden voltooid was (mogelijks in minder dan 4u). Allicht moet ik dat eens frequenter doen, zeker in koude periodes.
                              De accu geregeld bijladen met die lader zal in ieder geval beter zijn dan dat de accu een langere periode vrij diep ontladen blijft, want dat is niet goed voor een startaccu.

                              Met de speciale laders waarover Geert het heeft kan de levensduur van de accu waarschijnlijk nog wel wat verlengd worden, maar het is dan de vraag of je die ooit terugverdient als je die maar voor één auto nodig hebt.
                              Met de eerste generatie druppelladers waren er wel problemen, ik zat toen nog in een motorclub, en er waren een aantal clubleden die zo'n lader hadden gekocht.
                              Een paar van die clubleden moesten na de winter toch een nieuwe accu kopen, waarschijnlijk omdat die laders continu een kleine stroom bleven geven tijdens de wintermaanden, en daardoor waren die accu's onbruikbaar geworden.
                              Ik gebruikte toen een automatische lader, maar die werd om de 2-3 weken een paar uur aangesloten om de accu bij te laden.
                              Na de winterstop heb ik nooit een nieuwe motor-accu moeten kopen, de motor startte altijd direct.

                              Een tester voor de accu is niet zo heel duur, ik gebruik deze, en die werkt prima: https://nl.aliexpress.com/item/33010...%2316062%23743
                              Daarmee kan je de werking van de alternator ook controleren.
                              (Als je er op dit ogenblik een bestelt, dan is het veiliger om die via Spanje of Tsjechië te bestellen, want als die nu te lang onderweg is dan is er een grote kans dat er bij de import nog een flink bedrag bij komt.)
                              Last edited by Black B@ndit; 14 mei 2021, 09:37.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Grote nadeel is dat vele gebruikers een druppellader verkeerd gebruiken …
                                Verder zal een deftige batterij ook wel zijn voordelen hebben, al kunnen de allerbeste ook eens stuk gaan.
                                Klopt allemaal wat je zegt Freddy, maar verklaar een druppel lader niet als "DE" oplossing, integendeel, dat trage laden
                                met enkele mAmp heeft ook net het nadeel dat de platen van een batterij gaan sulfateren, tenzij die druppellader
                                er ook eentje is met een korte puls functie, en deze koop je ook niet in de Aldi of in de Lidl....
                                Beste methode is en blijft om de bepaalde tijd een refresch of ook wel break-in genoemd, maar dan moet je
                                dat ook zelf in je agenda plannen, ik vrees dat we het hier over twee totaal andere doelen hebben.
                                Een druppel lader gebruik je om je batterij op spanning te houden als het voertuig lang stil staat
                                en een lader met puls functie gebruik je om je batterij te regenereren, het een sluit dus het andere niet uit.
                                Ook nog iets over die "deftige" batterijen, weet dat de Lood-zuur batterijen er algemeen de laatste jaren enkel maar
                                op achteruit gaan, hoe komt dat, ten eerste omdat Lood geweerd wordt vanwege milieu redenen, er moet dus hoe langer hoe meer
                                recyclage lood gebruikt worden (anders krijgen die fabrikanten boetes) wat is nu het probleem, bij het recycleren
                                van dat lood geraakt Antimoon, (ook antimonium of stibium geheten, is een scheikundig element met symbool Sb en atoomnummer 51)
                                Dat is dat spul wat ze gebruiken om krukassen enz. te lageren, dat werd en wordt nog steeds bij het oud lood verkocht,
                                probleem is nu dat ze dat er in de praktijk omzeggens niet meer uit krijgen, tenzij met een heel duur procedé dat véél te duur
                                is, het zou met name meer kosten dan nieuw Lood, en daar wordt natuurlijk de rem op gezet....
                                Nadeel is dat dat lood minder goed en zuiver is voor gebruik in Zwavelzuur, wat dus de productie van batterijen niet verbeterd,
                                daar tegenover staat wel, dat ze tegenwoordig nog weinig Pertinax gebruiken als isolatie tussen de platen, maar deze bekleden met
                                glasvezel weefsel, wat de platen een stuk steviger maakt tegen krom trekken, was ook nodig bij de zogenaamde Start-Stop batterijen,
                                daar zitten namelijk méér en dunnere platen in, dat om de inwendige weerstand van de batterij te verkleinen, zodat de spanningsval
                                bij het her starten kleiner is dan bij een gewone start batterij.
                                Een tractie batterij is dan net het omgekeerde, die hebben minder maar véél dikkere loodplaten en kunnen dus geen
                                tienvoud van hen capaciteit geven zonder een serieuze spanningsval.
                                Ondertussen zitten we dus weer ver af van ons ruitenwissers...

                                Comment

                                Working...
                                X