Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen
Geloof me, het zijn jammer niet niet alleen garagisten die deze praktijken handhaven. Mijn broer deed destijds het onderhoud aan zijn Golf zelf maar om kleppen te regelen moest hij naar een merkengarage (het waren pastilles). Toen hij de factuur zag kreeg hij net geen hartstilstand als hij zag war ze allemaal hadden vervangen. Nieuwe alternatorriem terwijl hij ze kort daarvoor zelf had vervangen. Groot spel gemaakt tot ze de riem uit de vuilbak opdoken, ze was nieuw.... Nieuwe factuur opgemaakt en kijk : plots waren alle acht kleppen geregeld. Niet veel later zijn ze hun VW licentie kwijt gespeeld aan Raes en mochten ze enkel "specialiteit VW" hangen. Lang geleden, vriendin van ons reed met een Volvo 440. Toen hij 4 jaar oud was ging ze hem verkopen aan haar broer en voor alle zekerheid (keuring) had ze hem binnen gedaan bij Volvo om hem in orde te zetten voor de keuring, het heeft haar 70 000 BEF (bijna 2000 €) gekost, en er was niks aan hé .... Nog ene : onze VW GTi begon verschrikkelijke kuren te krijgen (snokken dat het niet mooi was), overal gekeken, niks gevonden. Een brandstofdrukmanometer heb ik niet dus binnen gedaan bij Bosch-service Dedeyne in Oostkamp en duidelijk gezegd : énkel een diagnose, geen reparatie. Paar dagen later ga ik hem halen. "Verstopping in de benzinetank". Toen ik vroeg, wat nu ? "Nieuwe benzinetank want hem openschijven en weer toelassen beginnen we niet aan, ik wil niet dat de boel in de lucht vliegt". 5000 BEF. Dus ik al snokkend naar huis, steeds meer overtuigd dat het onzin was. Tenslotte besloten om zelf eens helemaal van in het begin alles te controleren, te beginnen met de tank inspecteren met een lamp, zo proper als wat. Wat bleek ? Het K-Jetronic-systeem heeft een elektrische brandstofpomp en daarvoor een relais dat bekijkt als er pulsen op de ontsteking komen zodat na een ongeval de pomp niet blijft draaien met afgescheurde brandstofleidingen, in dit geval legt het relais de pomp af. De contactjes waren lichtjes ingebrand. Stukje schuurpapier en klaar. Tijd nadien kwam ik Wimmeke Dedeyne tegen op een receptie, ik heb het hem eens goed onder zijn neus gewreven. Het was de schuld van zijn werkvolk, hij kon geen goed geschoolde techniekers meer vinden.... Mijn witte Mercedes (een OM617 300D) begon een schokkerig gedrag te vertonen, maar enkel bij 80 km/h, dus ik aanvankelijk ook naar Bosch Dedeyne voor raad. "We zullen die pomp moeten reviseren, komt ervan als je met goedkope mazout rijdt". Qué ???? Hoeveel dat zou kosten ? "2000 €". Ik ken dat, 2000 zeggen en 300 vragen.... Dus ik naar Bosch-dienst Herbert Ide in Pittem en gevraagd als ik eens mocht praten met de pompenspecialist (die 5 in lijnpompen waren echt onverwoestbaar). "Ah, dat is het bonanza-syndroom, niemand weet hoe dat komt en wie het tegenovergestelde beweert liegt, ik kan daar andere veren in steken en dan heb je 50% kans dat het gedaan is, in het andere geval zal jij niet tevreden zijn en ik ook niet". Toen ik vroeg wat ik moest doen was het antwoord : "een tijd niet meer constant 80 rijden, het zal overgaan". Hij had gelijk, met die wagen heb ik 450 000 km gereden.... Mensen, als je een eerlijke garagist hebt en er zelf niks van kent, pamper hem, ze zijn goud waard. Enkele jaren geleden doet mijn dochter haar Golf binnen bij een merkengarage in Gent voor onderhoud (er was dus niks aan), meer dan 900 €.... de laatste keer kwam ze daarvoor speciaal van Berlare naar Ruddervoorde bij een merkenloze garage van iemand waar ik vertrouwen in heb, het scheelde precies de helft terwijl alleen al de airco volledig moest worden opgevuld.
Nog een voorbeeld van bedrog uit een andere branche : mijn oude denon-versterker hield er mee op, niks meer, dus ik doe hem binnen bij Verfaillie-Bauwens in Waardamme. Tijd nadien : "onrepareerbaar, geen stukken meer verkrijgbaar, 30 € deviskosten". Dus ik betaal en denk : als hij dan toch kapot is draai ik hem zelf open en ik begin op het einde. Wat bleek ? De soldeerpunten van de uitgangen voor de LS waren losgescheurd, 5 minuten en een beetje soldeersel later speelde hij weer (nu nog trouwens). Kwaaie mail gestuurd, excuses terug gekregen en ze gingen die 30 € terugstorten, nu meer dan 10 jaar later wacht ik er nog altijd op. Sindsdien nooit meer iets gekocht daar, ze hebben hem NOOIT zelfs maar opengevezen, zeker van. Een voorbeeld uit derdehand : vrienden van ons hebben een Amerikaanse frigo gekocht bij dezelfde zaak, de deur lekte water. Conclusie : nieuwe deur, 600 €. Patrick heeft tenslotte zelf de deur opengevezen (was zeker geen mechanicien, integendeel), het slangetje voor wateraanvoer was door het vele openen en sluiten van die deur lek geraakt, in de stock americain een stukje plastic slang een een tube lijm gekocht en klaar. 5 €.
Nog een voorbeeld uit de autowereld (ik heb er veeeeeeeel). Vriendin met een Landrover Freelander gaat voor twee nieuwe banden naar een bandencentrale in Tielt, 10 000 km later de visco om zeep, 1500 € kosten, ze vertellen haar in de garage dat 2 nieuwe ALTIJD vooraan moesten komen en dat staat idd ook in de handleiding dus terug naar de bandencentrale. "Jamaar madammeke, dat had je moeten zeggen hé....". Wat verkopen die daar dan denk ik : banden of lekstokken ?
Oorspronkelijk geplaatst door Felix69
Bekijk bericht
Nog een voorbeeld van bedrog uit een andere branche : mijn oude denon-versterker hield er mee op, niks meer, dus ik doe hem binnen bij Verfaillie-Bauwens in Waardamme. Tijd nadien : "onrepareerbaar, geen stukken meer verkrijgbaar, 30 € deviskosten". Dus ik betaal en denk : als hij dan toch kapot is draai ik hem zelf open en ik begin op het einde. Wat bleek ? De soldeerpunten van de uitgangen voor de LS waren losgescheurd, 5 minuten en een beetje soldeersel later speelde hij weer (nu nog trouwens). Kwaaie mail gestuurd, excuses terug gekregen en ze gingen die 30 € terugstorten, nu meer dan 10 jaar later wacht ik er nog altijd op. Sindsdien nooit meer iets gekocht daar, ze hebben hem NOOIT zelfs maar opengevezen, zeker van. Een voorbeeld uit derdehand : vrienden van ons hebben een Amerikaanse frigo gekocht bij dezelfde zaak, de deur lekte water. Conclusie : nieuwe deur, 600 €. Patrick heeft tenslotte zelf de deur opengevezen (was zeker geen mechanicien, integendeel), het slangetje voor wateraanvoer was door het vele openen en sluiten van die deur lek geraakt, in de stock americain een stukje plastic slang een een tube lijm gekocht en klaar. 5 €.
Nog een voorbeeld uit de autowereld (ik heb er veeeeeeeel). Vriendin met een Landrover Freelander gaat voor twee nieuwe banden naar een bandencentrale in Tielt, 10 000 km later de visco om zeep, 1500 € kosten, ze vertellen haar in de garage dat 2 nieuwe ALTIJD vooraan moesten komen en dat staat idd ook in de handleiding dus terug naar de bandencentrale. "Jamaar madammeke, dat had je moeten zeggen hé....". Wat verkopen die daar dan denk ik : banden of lekstokken ?
Comment