Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

    Renault heeft het ooit bij een Megane inderdaad erg moeilijk gemaakt om een koplamp te vervangen: https://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4
    Maar er zijn veel meer automerken waarbij tegenwoordig de helft van alles wat er onder de motorkap zit verwijderd moet worden om een simpel onderdeeltje te vervangen.
    Bij heel wat auto's moet het motorblok er zelfs uit om de distributieriem te vervangen, dan betaal je heel veel werkuren om een riem te vervangen die misschien 30 euro kost.

    Wat de lampen zelf betreft, ik heb ooit één H4 lamp vervangen omdat ik er niet meer in voorraad had, die nieuwe lamp was eerder terug kapot dan de lamp die ik niet vervangen had.
    Sindsdien heb ik alleen nog maar de halogeenlampen vervangen die echt kapot waren.
    De andere gloeilampen (vooral standlichten en achterlichten), daar zie je aan dat ze een het verslijten zijn (de binnenkant van het glas wordt stilaan donkerder), en die vervang ik dan ook per twee.
    Maar halogeenlampen heb ik nooit donker zien worden, dat is trouwens een van de positieve eigenschappen van halogeenlampen, het glas blijft helder. https://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeenlamp
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Wat de lampen zelf betreft, ik heb ooit één H4 lamp vervangen omdat ik er niet meer in voorraad had, die nieuwe lamp was eerder terug kapot dan de lamp die ik niet vervangen had.
      Nu je H4 lampen noemt, mijn vorige auto had die ook. En die gingen vrij snel stuk. Toen ik dat eens in de onderdelen handel vertelde kreeg ik de raad om een H4 voor 4x4 te nemen. Kennelijk maken ze dat soort lampen in verschillende versies. Sommige kunnen beter tegen trillingen of hoge temperaturen. Heb dat toen gedaan (lamp kostte een halve euro meer) en die lampen zijn inderdaad jaren meegegaan.

      Comment


      • #18
        Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

        H4 voor 4x4 ?? Nooit van gehoord.

        Comment


        • #19
          Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

          Er bestaan wel "long life" halogeenlampen voor auto's.
          Bekijk het aanbod van Philips Longlife Ecovision H4 set 12342LLECOS2 en bestel direct online! ✓ Voor 23:45 besteld, zelfde werkdag verzonden ✓ Gratis verzending vanaf € 50


          Waarschijnlijk zullen ze wel minder licht geven, als één van de eigenschappen verandert, dan gaat dat meestal ten koste van andere eigenschappen.
          Ik heb liever lampen die wat meer licht geven, maar de levensduur is dan wat korter, al viel dat altijd wel mee met de Philips X-Treme vision lampen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Renault heeft het ooit bij een Megane inderdaad erg moeilijk gemaakt om een koplamp te vervangen
            Er zijn landen waar men steeds reservelampen moet bij hebben en defecte lampen ter plaatse moet vervangen.
            Ik zie het iemand al doen ergens langs de kant … wagens genoeg waarbij de hele koplamp er uit moet of zelfs de bumper er af moet. [emoji848]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Er zijn landen waar men steeds reservelampen moet bij hebben en defecte lampen ter plaatse moet vervangen.
              Ik zie het iemand al doen ergens langs de kant … wagens genoeg waarbij de hele koplamp er uit moet of zelfs de bumper er af moet. [emoji848]
              Vroeger moest men in Spanje een set reservelampen in de auto hebben. Sedert de komst van de Xenon lampen is dat afgeschaft.
              Men moet ook geen reservebril, reservewiel of gevarendriehoek hebben meer hebben.
              Je moet nu wel een led flikkerlicht binnen in de auto hebben. Dat moet je in geval van panne op je dak zetten zonder uit te stappen.
              Reden hiervan is dat er jaarlijks ongeveer 1000 doden zijn bij het uitstappen in pechgevallen.
              Niettemin moet je voor elke zitplaats een fluorescent hesje in de auto hebben.
              En dan het meest onlogische : Je mag bij pech of ongeval niet uitstappen tot de hulpdiensten ter plaatse zijn
              Je zal na aanrijding maar in een auto met lekkende benzinetank zitten

              Comment


              • #22
                Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                De ene garage vervangt wanneer men het vraagt, de andere na een test dat aantoont dat er lijnen blijven.
                Persoonlijk heb ik liever deftige ruitenwissers dan geen knijt te zien bij slecht weer.
                Men kan bij binnenbrengen van de wagen natuurlijk ook gewoon vragen welke werken ze gaan uitvoeren en zelf instructies geven wat mag en wat niet.
                Volledig mee eens.
                Bij dezelfde garage en merk vroeger nooit zo'n geforceerde vervanging van ruitenwissers meegemaakt. Wat ze wel al op een bepaald moment begonnen te doen was ruitensproeier antivries vloeistof aanrekenen, ook al had je gemeld dat bijvullen niet nodig was want zelf gedaan. Op mijn opmerking hierover kreeg ik te horen dat dit voortaan standaard aangerekend wordt bij het onderhoudsprogramma.
                Ik denk dat ze nu ook die weg opgaan met de ruitenwissers.

                De garages (en automerken) krijgen een probleem met hun businessmodel: hoe meer elektrische auto's ze verkopen, hoe minder onderhoud en onderdelen ze kunnen verkopen. Winst op onderdelen moest o.a. de ontwikkelingskosten en de krappe winst op een verkochte nieuwe wagen compenseren. Het ziet er naar uit dat er steeds meer kunstgrepen gaan komen om dat op te vangen.

                Comment


                • #23
                  Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                  Voor een APK had ik nieuwe ruitenwissers geplaatst omdat voorgaande keren de garage de oude verving terwijl die nog goed waren. Toen ik de auto ging ophalen stonden er voor €40 ruitenwissers op de rekening en lieten ze me een paar totaal versleten wissers zien. Ik heb die rekening niet betaald om dat die niet de wissers waren die op mijn auto zaten toen ik hem liet keuren. Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik me niet laat bedriegen en dat ik geen klant meer bij hen ben. Ik heb nu al jaren een niet merk gebonden garage waar ze zo'n streken niet uit halen en goedkopere tarieven hebben dan officiële dealers. Het blijkt bij sommige garages standaard te zijn om bij een keuring of klein onderhoud de wissers te vervangen of ze nu wel of niet goed zijn, ze kijken niet maar werken een lijstje af.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                    Wat ze wel al op een bepaald moment begonnen te doen was ruitensproeier antivries vloeistof aanrekenen, ook al had je gemeld dat bijvullen niet nodig was want zelf gedaan. Op mijn opmerking hierover kreeg ik te horen dat dit voortaan standaard aangerekend wordt bij het onderhoudsprogramma.
                    Dat is hetgeen ze zowat de laatste 25 jaar al doen ... standaard aanrekenen zelfs al kunnen ze er niets bijkappen.
                    Beetje hetzelfde als klein materiaal. [emoji849]

                    Het ziet er naar uit dat er steeds meer kunstgrepen gaan komen om dat op te vangen.
                    Ja dat klopt, onlangs zelf meegemaakt na een onderhoud en daar toch een discussie over gehad.
                    Auto heeft een variabel km-aantal voor onderhoud, het is te zeggen of twee jaar of variabel tot 30.000km.
                    Hetgeen men eerst haalt, dat telt en de km verminderen volgens de rijstijl, dus hoe sportiever men rijdt, hoe minder dat het wordt.
                    Bij ons is dat de twee jaar omdat we weinig rijden.
                    Na het laatste onderhoud merk ik (thuis) dat het volgend onderhoud plots binnen 1 jaar is of 15.000km.
                    Dus ik bel naar de garage en het was meteen “dat is altijd zo geweest hoor mijnheer, dat moet zo zijn”. [emoji849]
                    Ik zeg dat het niet kan, ik doe onderhoud wanneer de melding komt, auto is vier jaar en is nu tweede onderhoud, dus om de twee jaar.
                    Beweert nog steeds dat het niet waar is.
                    Ik terug naar ginder ... had nog eerdere screenshots van de app waar deze gegevens op staan en ook foto’s van de boordcomputer en ook wat in het onderhoudschema staat.
                    Meer dan een half uur staan discussiëren met vier verschillende mensen ... drie bleven volhouden dat het niet waar was, eentje fluisterde in stoemmelings dat ik gelijk had.
                    Dus zelfs met bewijs in de hand beweren ze dat het niet waar is en dat de computer het zelfs niet toelaat om dat op twee jaar te zetten.
                    Ik blijf bij mijn standpunt en zeg dat als ze ooit nog een auto willen verkopen, dat het in orde moet zijn en ze moeten stoppen met alle klanten voor idioten te nemen.
                    Ineens vragen ze mijn sleutel, ze rijden de wagen binnen en vijf minuten later was het ... zo mijnheer, het is terug zoals het was. [emoji849]
                    Ik vroeg of dat nu zo moeilijk was om dat meteen toe te geven ... reactie was dat ze dat bij alle wagens nu zo moesten zetten om de verliezen van vorig jaar door COVID te compenseren en het een opdracht was van de invoerder voor verschillende merken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Dat is hetgeen ze zowat de laatste 25 jaar al doen ... standaard aanrekenen zelfs al kunnen ze er niets bijkappen.
                      Beetje hetzelfde als klein materiaal. [emoji849]

                      Ja dat klopt, onlangs zelf meegemaakt na een onderhoud en daar toch een discussie over gehad.
                      Auto heeft een variabel km-aantal voor onderhoud, het is te zeggen of twee jaar of variabel tot 30.000km.
                      Hetgeen men eerst haalt, dat telt en de km verminderen volgens de rijstijl, dus hoe sportiever men rijdt, hoe minder dat het wordt.
                      Bij ons is dat de twee jaar omdat we weinig rijden.
                      Na het laatste onderhoud merk ik (thuis) dat het volgend onderhoud plots binnen 1 jaar is of 15.000km.
                      Dus ik bel naar de garage en het was meteen “dat is altijd zo geweest hoor mijnheer, dat moet zo zijn”. [emoji849]
                      Ik zeg dat het niet kan, ik doe onderhoud wanneer de melding komt, auto is vier jaar en is nu tweede onderhoud, dus om de twee jaar.
                      Beweert nog steeds dat het niet waar is.
                      Ik terug naar ginder ... had nog eerdere screenshots van de app waar deze gegevens op staan en ook foto’s van de boordcomputer en ook wat in het onderhoudschema staat.
                      Meer dan een half uur staan discussiëren met vier verschillende mensen ... drie bleven volhouden dat het niet waar was, eentje fluisterde in stoemmelings dat ik gelijk had.
                      Dus zelfs met bewijs in de hand beweren ze dat het niet waar is en dat de computer het zelfs niet toelaat om dat op twee jaar te zetten.
                      Ik blijf bij mijn standpunt en zeg dat als ze ooit nog een auto willen verkopen, dat het in orde moet zijn en ze moeten stoppen met alle klanten voor idioten te nemen.
                      Ineens vragen ze mijn sleutel, ze rijden de wagen binnen en vijf minuten later was het ... zo mijnheer, het is terug zoals het was. [emoji849]
                      Ik vroeg of dat nu zo moeilijk was om dat meteen toe te geven ... reactie was dat ze dat bij alle wagens nu zo moesten zetten om de verliezen van vorig jaar door COVID te compenseren en het een opdracht was van de invoerder voor verschillende merken.
                      Gewoon eens opzoeken hoe je je reset zelf moet uitvoeren is ook een oplossing Freddy.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        Wat ze wel al op een bepaald moment begonnen te doen was ruitensproeier antivries vloeistof aanrekenen, ook al had je gemeld dat bijvullen niet nodig was want zelf gedaan. Op mijn opmerking hierover kreeg ik te horen dat dit voortaan standaard aangerekend wordt bij het onderhoudsprogramma.
                        Bij mijn garagist heb ik daar ooit een opmerking over gemaakt toen ik mijn auto ging ophalen na een onderhoudsbeurt.
                        Ik had vooraf het reservoir van de sproeiers tot op de rand volgegoten, en toch stond er op het factuur vermeld dat ze dat bijgevuld hadden.
                        Toen heb ik die sproeiervloeistof niet moeten betalen, en ze hebben gezegd dat ik voortaan bij het binnenbrengen van de auto moet vermelden dat ze de sproeiervloeistof niet moeten bijvullen.
                        Sindsdien staat die kost ook niet meer op de onderhoudsfacturen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht

                          Reden hiervan is dat er jaarlijks ongeveer 1000 doden zijn bij het uitstappen in pechgevallen.
                          Awel, da’s straf, en dat in een land waar er vorig jaar 870 doden in het verkeer vielen

                          Comment


                          • #28
                            Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dat is hetgeen ze zowat de laatste 25 jaar al doen ... standaard aanrekenen zelfs al kunnen ze er niets bijkappen.
                            Dit ook al meermaals in verschillende garages meegemaakt met ruitenreinigervloeistof. Ook met het aanrekenen van remmenreiniger al was het duidelijk met vuile velgen dat er geen afdruk van handen te zien was dus de velgen waren
                            er niet afgeweest. Bij het afrekenen de opmerking daarop gegeven met als antwoord daarop dat dit forfaitair in de onderhoudsprijs is inbegrepen. Het gaat mij niet om die enkele euro's meer maar om het principe dat ze lucht verkopen en daarop
                            nog btw aanrekenen. En nog aan toe te voegen dat na een tiental dagen een achterrem begint te piepen dus terug naar garage, wiel er af en met een beetje kopervet opgelost. Kostprijs 44 euro.

                            Comment


                            • #29
                              Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Gewoon eens opzoeken hoe je je reset zelf moet uitvoeren is ook een oplossing Freddy.
                              Dat is enkel mogelijk voor de oliewissel, niet voor een inspectie.
                              En als je zelf reset, dan springt dat automatisch op 1 jaar en 15.000 km en niet meer variabel.
                              Ja men kan na een jaar de melding oliewissel resetten, maar dan blijft de melding inspectie nog staan.

                              En mits het onderhoudsboekje digitaal in de auto zit, dan staat er wel een verkeerde historiek in.
                              En ik heb liever dat alles juist is.

                              Trouwens moet ik niet zelf een oplossing zoeken voor wat zij ongevraagd verkeerd zetten.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                                Dit ook al meermaals in verschillende garages meegemaakt met ruitenreinigervloeistof. Ook met het aanrekenen van remmenreiniger al was het duidelijk met vuile velgen dat er geen afdruk van handen te zien was dus de velgen waren
                                er niet afgeweest. Bij het afrekenen de opmerking daarop gegeven met als antwoord daarop dat dit forfaitair in de onderhoudsprijs is inbegrepen. Het gaat mij niet om die enkele euro's meer maar om het principe dat ze lucht verkopen en daarop
                                nog btw aanrekenen. En nog aan toe te voegen dat na een tiental dagen een achterrem begint te piepen dus terug naar garage, wiel er af en met een beetje kopervet opgelost. Kostprijs 44 euro.
                                Voor remmenreiniger heb ik op een factuur ooit ook een bedrag zien staan waarvoor ik gemakkelijk 2 bussen kon kopen in de zaak waar ik toen nog auto-onderdelen kocht.
                                Bij den Action kan ik nu zelfs vier bussen remmenreiniger voor dat bedrag...
                                De remmen waren toen wel perfect gerepareerd, dat was dus in orde, en alles bij elkaar viel de kostprijs van die reparatie eigenlijk nog wel mee.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X